نور معرفت
نشست بین المللی شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛

ایده وحدت از اندیشمندان به مردم منتقل شده است

ایده وحدت از اندیشمندان به مردم منتقل شده است

به گزارش نور معرفت نشست بین المللی شورایعالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به ریاست آیت الله محمدعلی تسخیری برگزار گردید.



به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، نشست شورایعالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی شامگاه جمعه ۲۴ آبان با حضور اعضای این شورا در هتل آزادی برگزار گردید.
در ابتدا این نشست آیت الله محمدعلی تسخیری رئیس شورایعالی مجمع جهانی تقریب با اشاره به اینكه این دوره از كنفرانس هم برگزار گردید تا پیام صلح به امت اسلامی ارسال شود، تصریح كرد: آنچه از جانب استكبار جهانی بروی جوامع اسلامی وارد شده ظلم است و بر ما لازم است كه فریاد مقاومت را ادامه دهیم، بدین منظور نشست ها و همایش های زیادی در طول یكسال گذشته برگزار شده است تا به وحدت امت اسلامی نزدیك تر ویم.
وی افزود: همه ی ما بر این عقیده هستیم كه جبهه استكبار جهانی با گرفتاری های زیادی مواجه می باشد و بدین منظور این جبهه نتوانسته به اهداف شوم خود برسد، در مقابل جبهه مقاومت روز به روز در حال گسترش و قدرتمندتر شدن است، خوشحالیم كه یمن هم در حال پیوستن به جبهه مقاومت است و امید است با رهبری خردمندی كه در این كشور شكل خواهد گرفت موفق باشند.
آیت الله تسخیری خاطرنشان كرد: كوشش برای برقراری وحدت باید همیشه صورت گیرد و مهم ترین كار مسلمانان باید همین پرداختن به امر وحدت باشد، البته در وحدت سیاسی هم باید تلاش كرد، دشمن یك وحدت ساختگی را برای خود بوجود آورده و مسلمانان باید از لحاظ سیاسی و منافع خود وحدت را در دستور كار خود قرار دهند چونكه اگر در جهت برگزاری این وحدت تلاش نكنیم این امر باعث ایجاد فساد در جوامع اسلامی خواهد شد.
گفتمان وحدت گرا در جهان جایگاه ویژه ای پیدا كند
آیت الله محسن اراكی دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه هم با اشاره به اینكه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تمام مناطق جهان و ایران فعالیت های زیادی را در طول یكسال گذشته داشته است، اظهار داشت: این فعالیت ها را در چهاربخش یعنی برگزاری اجلاس ها و همایش ها در ایران و سایر كشورها، ارسال هیات های تقریبی به سایر كشورهای جهان، انتشار كتاب های تقریبی و تاسیس پنج اتحادیه جدید تقریبی تقسیم كرد، همینطور بعد از اتمام سی و دومین كنفرانس بین المللی وحدت اسلامی سریعا اقدامات لازم برای برگزاری سی و سومین دوره را فراهم كردیم.
وی افزود: امیدواریم گفتمان وحدت گرا در جهان جایگاه ویژه ای پیدا كند، در كشور عراق برای برگزاری وحدت تلاش بیشتری شد و تلاش شد در مناطقی كه داعش نفوذ كرده بود فعالیت های تقریبی صورت بگیرد، ازاین رو یك دفتر در سوریه تاسیس شد و هم اكنون به دنبال تاسیس دو دفتر دیگر در اندونزی و هند هم هستیم.
امروز ایران در راس جبهه مقاومت قرار گرفته است
در ادامه این نشست شیخ نعیم قاسم نایب رییس حزب الله لبنان با اشاره به اینكه برخی این سوال را مطرح می كنند كه این كنفرانس چه دستاوردهایی دارد، اظهار داشت: ما هر سال یك اجلاس را تكرار نماییم و این اندیشه مورد پذیرش عمومی قرار گرفته است، اما باید برای شركت كنندگان در این اجلاس اهداف را تبیین نماییم، بدین منظور در نخستین گام در این كنفرانس باید از تجربیات یكدیگر استفاده نماییم و با وجود تفاوت های مذهبی همه باید در زیر پرچم وحدت تلاش كنند.
وی افزود: در گام بعدی باید در این اجلاس آنچه مطرح می شود به مرحله اجرایی برسد، خیلی مهم می باشد كه بروی مبحث وحدت تمركز نماییم و ببینیم این مسئله چه دستاوردهایی داشته است، امروز ایران در راس جبهه مقاومت قرار گرفته است و این محور امروز پیروزی های زیادی را بدست آورده است.
شیخ نعیم قاسم تصریح كرد: باید بروی نقشه های استكبار تمركز كرد چونكه شناساندن این توطئه ها می تواند مردم را از مقاصد شوم دشمن آگاه كند، بعد از نشان دادن توطئه هم مشكل را حل كرد.
وحدت را نباید تنها به زبان آورد بلكه باید یك پایگاه وحدتی ایجاد كرد
جعفر فضل الله از لبنان هم در ادامه این نشست با اشاره به اینكه وحدت اسلامی شاهد یكسری اشكالاتی شده است كه سبب شد به این مورد اهمیت بیشتری بدهیم، خاطرنشان كرد: یكی از مسائلی كه قابل پیشنهاد دادن است اینكه چگونه می توان اندیشه وحدت را به یك فرهنگ عملی تبدیل كرد، غرب در اینباره بسیاری از ما پیشی گرفته است. پس یكی از مسائلی كه بروی آن باید تمرین كرد مسئله وحدت است و این مورد باید همه جایی باشد.
وی افزود: باید مراكزی را تاسیس كرد كه وحدت را از بعد نظریه به عملی تبدیل كنند، مشكلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را می توان از راه وحدت حل كرد. البته اینكه چگونه می توان در چارچوب وحدت آزادی فلسطین را به دست آورد در مرحله بعدی است كه نباید از آن غافل شد و روانشاسان و پژوهشگران اجتماعی باید در این زمینه ما را كمك كنند.
فضل الله خاطرنشان كرد: وحدت را نباید تنها به زبان آورد بلكه باید یك پایگاه را ایجاد كرد تا بتوانیم مشكلات خویش را به بهترین شكل حل نماییم.
خوشبختانه ایده وحدت از اندیشمندان به مردم منتقل شده است
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید موسی موسوی عضو شورایعالی مجمع جهای تقریب مذاهب اسلامی، با اشاره به اینكه ایران راه طولانی را در راه وحدت طی كرده است، تصریح كرد: امروز در كشور ایران ایده وحدت از اندیشمندان به مردم هم منتقل شده است، در كردستان فتنه ای كه رخ داد عالم سنی زیادی شهید شدند، اگر عالمان دین در هر منطقه ای به این میدان جهاد روی بیاورند در مردم هم اثر می كند.
مجمع چشم انداز آینده خود برای فلسطین را مشخص كند
آیت الله عباسعلی سلیمانی عضو شورایعالی مجمع جهای تقریب مذاهب اسلامی در ادامه خاطرنشان كرد: تقسیم زمان برای مسئله فلسطین را داشته باشیم، رهبر معظم انقلاب فرمودند « ۲۵سال آینده اسرائیل محو خواهد شد و فلسطین آزاد می شود»، در این شرایط مجمع هم باید چشم انداز خود برای فلسطین مشخص نماید، ایران اسلامی امروز مركز حركت انتفاضه و فلسطین است اما باید تقسیم كار در میان تمام جوامع اسلامی شكل بگیرد.
در امر وحدت باید از پتانسیل رسانه ها بیشتر استفاده كنیم
موسی آیدین عضو شورایعالی مجمع جهای تقریب مذاهب اسلامی هم در ادامه با اشاره به اینكه فعالیت های وحدتی باید از موسمی و فصلی بودن بیرون برود، تصریح كرد: باید یك بسیج عمومی در سطح علما در جهان صورت بگیرد، همینطور باید مخالفین وحدت را خلع سلاح نماییم، باید در امر نشر و كتاب هم در وحدت تلاش بیشتری كرد تا جوانان بهتر با این امر آشنا گردند.
وی اضافه كرد: مجمع باید از ظرفیت رسانه ها استفاده نماید و برنامه های مختلفی را در این بخش در سطوح مختلف در كشورهای اسلامی به اطلاع مردم برساند. حتما باید یك تلویزیون مخصوص مجمع جهانی تقریب مذاهب تاسیس شود و از علما و متفكران برای عرضه مسئله وحدت استفاده كرد، استفاده از صفحات مجازی برای رساندن پیام وحدت بنیز ضروری می باشد، هم اكنون اغلب جوانان بیشتر اوقات خویش را در شبكه های اینترنتی به سر می برند، در توئیتر، اینستاگرام و یوتویوپ به صورت مرتب مردم درگیر هستند اما صفحات تقریبی در این فضاها وجود ندارد.
موسی آیدین خاطرنشان كرد: استفاده بهینه از رسانه ها در انعكاس كنفرانس وحدت یك امر ضروری می باشد، در دنیا این گونه معمول است كه تعداد رسانه ها در یك كنفرانس بیشتر از مهمانان است، ولی متاسفانه در این كنفرانس هنوز به این سطح نرسیده ایم، حتی اگر امكان دارد از تعداد شركت كنندگان كم و به تعداد رسانه ها اضافه نماییم تا وحدت به بهترین شكل منعكس شود.
فضای مجازی و رسانه در وحدت نباید فراموش شود
عبدالله نظام از علما سوریه و عضو شورایعالی مجمع جهای تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: در مورد فعالیت مجمع جهانی تقریب باید اذعان داشت گام های بلندی باید برداشت و اجلاس های زیادی را بیان كرد و طرح های زیادی هم رد و بدل بشود، در وحدت اسلامی باید اختلافات را كنار بگذارد ولی متاسفانه اختلافات جزیی بین مسلمانان بروی وحدت تقریب مذاهب تأثیر گذاشته است.
وی افزود: در دیگر كشورهای اسلامی تلاش های تقریب گرا تأثیر چندانی كه ما انتظار داشته ایم اتفاق نیافتاده است، مشاركت جدی در پروژه های تقریبی در ایران وجود ندارد و باید تلاش های علمی مشترك داشته باشیم.
عبدالله نظام بیان كرد: ایجاد یك نهاد یا راه كاری برای استفاده از فضای مجازی و رسانه بسیار مهم می باشد و مردم از راه رسانه های مجازی و تلویزیون ها از فعالیت این مجمع آگاه می شوند، ازاین رو این مجمع باید در مورد اقدامات تحریك گرایانه كسانی كه نمی خواهند وحدت شكل بگیرد موضع گیری كند.
برنامه های ورزشی و ادبی تقریبی بین جوامع اسلامی برپا كنید
در ادامه شیخ شكور عضو شورایعالی مجمع جهای تقریب مذاهب اسلامی تصریح كرد: ابتدا پیش از هرچیزی باید قبول نماییم كه كار وحدت ضمنی نیست و متاسفانه همه تصور می كنند كه كار تقریبی ضمنی است، اگر این كنفرانس در طول هفته های آینده در رسانه ها تحلیل نشود و در كشورهای دیگر نشر پیدا نكند از اهمیت آن كم می شود.
وی بیان داشت: در این جلسات و همایش ها در جهت طرح مشكلات كشورهای اسلامی مشكلات كشورهای دیگر هم جزء فلسطین و یمن مطرح شود. مجمع تقریب می تواند المپیك های ورزشی برای جوانان برپا كند تا این جوانان به سمت تروریسم شدن منحرف نشوند، برنامه های ادبی و رقابت هایی در این زمینه هم می تواند آگاهی در اقشار مختلف جامع ایجاد كند.
موضوعات تكفیر و افراطی گری باید مورد تدبیر قرار بگیرد
در آخر این نشست آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی عضو شورایعالی مجمع جهای تقریب مذاهب اسلامی، تصریح كرد: یكسری سیاست هایی كه باید در اینجا مصوب شود و همه بروی آن اتفاق داشته باشند باید مطرح شود، مسئله فلسطین و مسجد الاقصی یكی از این موضوعات است، درگیری های مختلف در جهان اسلام وجود دارد، موضوعات تكفیر و افراطی گری باید مورد تدبیر قرار بگیرد و تنها با یك نشست و كنفرانس مشكل حل نمی گردد و باید مجمع جهانی كار گسترده در طول سال داشته باشد.
وی اضافه كرد: مسائل اقتصادی و سیاسی كشورهای اسلامی از زاویه مجمع جهانی باید بررسی و نیازهای كشورهای اسلامی برطرف شود.
آیت الله شاهرودی در انتها اظهار داشت: پیشرفت های نظامی، امنیتی و علمی به ما ارتباط ندارد بلكه ما تنها می توانیم حلقه ارتباط بین كشورهای اسلامی در امر وحدت باشیم تا این ظرفیت ها تجمیع شود.

1398/08/25
13:58:48
5.0 / 5
4572
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد