مروری بر سخنان سپهبد شهید سلیمانی در مورد مسجد تراز اسلامی
به گزارش نور معرفت یکی از ائمه جماعات مساجد تهران با اشاره به اینکه امروز چتر مسجد بالای سر همه مردم نیست، اظهار داشت: همه ی ما در دین مشترک هستیم اما امکان دارد در ابعاد مخنلف جامعه با هم اختلاف نظر داشته باشیم، هنر ما آنجایی است که بتوانیم افرادی را که با نظام زاویه دارند را به مسجد دعوت نماییم آنگاه خروجی که از آن حاصل می شود برای کلیت کشور منفعت به همراه دارد.
به گزارش نور معرفت به نقل از ایسنا، مسجد بعنوان جایگاه عبادت مسلمانان، از مهم ترین نهادهای جامعه ی اسلامی با کارکردی چندمنظوره به شمار می آید و همواره در طول تاریخ اسلام نقشی بنیادین و اصلی ایفا نموده است. در پیروزی انقلاب اسلامی، مسجد بعنوان پایگاه اصلی انقلاب نقش آفرینی کرد و امروز هم مسجد در کانون تحولات بیداری اسلامی در منطقه قرار دارد. اما مسجد مورد نظر اسلام و تراز انقلاب اسلامی چگونه باید باشد؟
از ین جهت، ایسنا با حجت الاسلام حیدری امام جماعت مسجد حضرت ابراهیم(ع) محدوده بازار جمهوری تهران در چارچوب اقدامات این مسجد در روزهای کرونا و صدمه های پیش رو مسجد به گفتگو پرداخته ایم.
امام جماعت مسجد حضرت ابراهیم(ع) در مورد اقدامات این مسجد از شروع شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: باتوجه به تعطیلی مساجد از اواخر اسفندماه و همزمان شدن با عید نوروز ۳۰۰ بسته معیشتی تهیه و بین نیازمندان توزیع شد. بعد از آن همزمان با آغاز فروردین سالجاری بسراغ ضدعفونی کردن مسجد و محله اطراف مسجد رفتیم و تا جایی که در توان بود در مسجد و محدوده اطراف آن ماسک و دستکش توزیع کردیم.
وی افزود: همزمان با جشن های نیمه شعبان از آنجایی که از برگزاری جشن محروم ماندیم کوشیدیم با پخت و توزیع غذای گرم به شکلی دیگر در این ایام خدمت رسانی را داشته باشیم، البته در محرم و صفر هم به سبب محدودیت برگزاری مراسم کار پخت و توزیع غذای گرم را در کنار ارسال ۲۰۰ بسته معیشتی داشته ایم.
امام جماعت مسجد حضرت ابراهیم(ع) اشاره کرد: به تازگی ایستگاه سلامت در مسجد مستقر هستند که از مردم عزیز به صورت مجانی تست کرونا می گیرند، البته در طرح «خانه به خانه» هم به دنبال غربالگری مردم محله هستیم و چنانچه کسی مبتلا باشد و احتیاج به قرنطینه داشته باشد کار ضدعفونی منزل و تأمین مایحتاج آن خانواده و دارو برای آنها را خواهیم داشت و چنانجه نیازمند رفتن به بیمارستان باشد با که سریعا کار انتقال آنها را انجام می دهیم.
حجت الاسلام حیدری تصریح کرد: به صورت کلی از زمان شیوع ویروس کرونا کوشیدیم بروی تهیه بسته معیشتی، رفع مشکلات اقتصادی خانوارها و کار درمانی مردم تمرکز نماییم. بدین جهت بازاریان محترم با کمک های نقدی و وام های بلاعوض در این راه بسیار به ما کمک کردند. بسیج مسجد هم تلاش نموده تا ماسک و مواد ضدعفونی کننده همیشه به صورت مجانی در اختیار مردم قرار دهد.
وی در مورد ارتباط مردم در این ایام با مسجد اظهار داشت: مردم هم به اندازه توان خودشان مسجد را همراهی کرده و کمک هایی را ارسال می کنند اما باید بپذیریم که به خاطر شریط بد اقتصادی و وضعیت نامناسب بازار دیگر مردم همانند گذشته کمک نمی کنند.
امام جماعت مسجد حضرت ابراهیم(ع) با صدمه شناسی از وضعیت فعلی مساجد اشاره کرد: چرا همانند گذشته ها افرادی را نداریم که سر منشا کمک به مردم بودند، به خصوص در گذشته بسیاری از بازاریان به مسجد مراجعه نموده و سرمنشا اتفاقات مهمی بودند اما چرا امروز ما در مساجد باید سه دنبال بازاری ها برویم، آیا همه مشکلات به خاطر وضعیت بد اقتصادیست یا نه مردم را زا مسجد فراری دادیم.
حجت الاسلام حیدری اظهار نمود: امروز چتر مسجد بالای سر همه مردم نیست، زمانی مسجد همه ی گروه های مردمی با هر نوع طرز فکر و عقیده را زیر چتر خود بسیج می کرد که نمونه بارز آنرا در انقلاب اسلامی شاهد می باشیم، امروز ما به شکلی رفتار کردیم که کسبه جدید بازار فکر می کنند مسجد برای یک قشر خاص است. این مسیری که ما در آن حرکت می نماییم اشتباه است چونکه نتوانستیم مردم را متقاعد نماییم که مسجد چتری باز برای همه مردم است.
وی ادامه داد: کمک هایی که این روزها از جانب مساجد انجام می شود اقدامات خوبی است اما این کمک ها مقطعی و زودگذر است، مثلا بسته ارزاق که به دست خانواده های نیازمند می رسد خوب است اما یک خانواده تا چه زمانی از این بسته می تواند استفاده نماید بعد از تمام شدن شرایط باردیگر برای خانواده ها به همانش کل قبل خواهد بود، حضرت علی(ع) زمانی که به مردم شهر کمک می کرد صرفاً معیشت آنها را تأمین نمی کرد بلکه یک زندگی را به نیازمندان هدیه می دادند، درواقع برای فرد بیکار اشتغال، برای افراد بی خانمان؛ خانه و... و. فراهم می کرد و به شکلی می توان گفت زندگی یک فرد یا خانواده را متحول می کرد تا بعد از آن خودشان با توکل به خدا و تکیه بر خودشان زندگی را اداره کنند.
امام جماعت مسجد حضرت ابراهیم(ع) بیان نمود: امروز باید همه کسانی که سرچشمه های مالی دارند به زندگی نیازمندان تحول ببخشند، به جای اینکه به فکر کمک هایی برای تأمین نان شب مردم باشیم به سمت دستگیری از مردم برویم، خیلی جای افسوس دارد که همیشه به دنبال تهیه و توزیع بسته معیشتی باشیم.
حجت الاسلام حیدری ابراز کرد: به مرور زمان تفکر قالب بازاریان در مقابل مسجد قرار گرفت، این یک اتفاق بد است چون مسجد حلقه اتصال به دین است و چنانچه بازار را از دست بدهیم در کل کشور خلل ایجاد خواهد شد چونکه نبض کشور در دست بازاریان است، این تفکر غلط است که ما خودمان می توانیم مسجد را به جلو ببریم مسجد بدون حضور مردم هیچ گامی نمی تواند بردارد.
وی افزود: هم اکنون در مساجد حتی مسجدهایی که همانند مسجد ما در بازار قرار دارد در ماه یک بازاری برای کمک به مسجد رجوع نمی کند تا مسجد حلقه اتصال بین آنها و کمک به نیازمندان باشد، با این شرایط دست مسجد بسته خواهد بود و وقتی هم که امام جماعت دستش بسته شود دیگر محبوب محله خود نیست، امام جماعت رابطه مستقیم با دین دارد وقتی او دستش بسته باشد دین محجور می شود و وقتی دین ضربه بخورد حکومت گرفتار مشکل می شود.
امام جماعت مسجد حضرت ابراهیم(ع) با انتقادی از برخی ائمه جماعات که فقط به دنبال دادن آمار از اقدامات خود هستند، اظهار داشت: تا چه زمانی می خواهیم دل خودمان را به آمار خوش نماییم، از میان جوانان امروز چندنفر با ما همسو هستند، امام حسن(ع) چرا محبوب بود چون سه بار تمام ثروت خویش را بخشید، امروز امام جماعت ما خودش کارش گیر است چه توقعی از او داریم.
وی با بیان سخنی از شهید سلیمانی اظهار داشت: به قول این شهید بزرگوار تا زمانی که نخواهیم حقیقت را بپذیریم و با تخیل خود پیش برویم انقلاب اسلامی صدمه می بیند، چرا امروز امام جماعتی که انقلابی نیست وقتی حرف می زند جذاب شده و همه به دورش جمع می شوند اما امام جماعتی که انقلابی است و حرف درست می زند جذابیتی ندارد، چونکه دیگران را از خو دور کردیم و آنهایی که بیرون مسجد هستند بر این تصورند که ما با آنها و تفکرشان مخالف هستیم و زاوریه داریم.
حجت الاسلام حیدری افزود: از طرفی دیگر نوع برخورد ما با مردم اشتباه است، یک مسجد باید به همه مردم با هرنوع سلیقه و عقایدی احترام بگذارد، همه ی ما در دین مشترک هستیم اما امکان دارد در ابعاد مخنلف جامعه با هم اختلاف نظر داشته باشیم، هنر ما آنجایی است که بتوانیم افرادی را که با نظام زاویه دارند را به مسجد دعوت نماییم آنگاه خروجی که از آن حاصل می شود برای کلیت کشور منفعت به همراه دارد.
وی تصریح کرد: وقتی عقاید مختلف در کنار هم قرار بگیرند و در کارهای دیگر با هم ارتباط داشته باشند دید افراد به مرور زمان مثبت می شود، متاسفانه امروز به جای آنکه مسجد همانند گذشته پایگاه خیر و نیکی برای مردم باشد به خاطر همین عدم احترام به عقاید و سلایق سبب شدیم که مثلا بازاریان به جای کمک به مسجد خودشان خیریه بزنند و محل امور خیر بشود خیریه نه مسجد.
امام جماعت مسجد حضرت ابراهیم(ع) با اعلان اینکه مسجد می تواند در چندین محوز کارکردهای مهم داشته باشد، اظهار نمود: مسجد می تواند محوریت ازدواج باشد و جوانانی که زمان ازدواج آنها قرار سیده را به هم وصل کند. از طرفی دیگر، مسجد باید محلی برای رفع گرفتاری های شغلی مردم باشد، بسیاری از کسبه نیروهای مورد نیاز برای کار خویش را از مسجد جست وجو و پیدا می کردند. این قبیل اتفاقات می تواند همچنان مسجد را کانون اتفاقات خوب کند و همه افشار با هر نوع سلیقه را به داخل خود بکشاند.
حیدری در انتها سخن اظهار داشت: یکی از دلایلی که امروز سبب طر شدن مردم از مسجد شدیم این است که پیرو امام راحل و رهبر معظم انقلاب نیستیم و سلیقه های شخصی خویش را در امور لحاظ می نماییم و این اتفاق کار را خراب می کند.
سخنان شهید سلیمانی در مورد مسجد تراز اسلامی
سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بامداد روز یکشنبه (۲۹ مرداد ۱۳۹۶) در پانزدهمین اجلاس روز جهانی مساجد در جمع ائمه جماعات تهران به ایراد سخنرانی پرداخت که بخشی از این سخنان در زیر می خوانیم:
امروز مقابله با تهاجم فرهنگی پیچیده تر و ناپایدارتر از روز گذشته شده و باید در این حوزه مطالبات مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گیرد. شبیخون تهاجم فرهنگی در جامعه ما به وجود آمده است. مسجد تربیت مدافع حرم و ایثار و فداکاری افراد جامعه را بر عهده گرفته است. شهید حججی ثمره مسجد است، این اتفاق در ساختار دولتی و پارلمانی رخ نمی دهد، بلکه در مسجد امکان پذیر است. ما پیروزی خویش را در دوران دفاع مقدس مدیون مسجد و ائمه جماعات می دانیم.
ما در کشور با رشد الحادگری و لاابالی گری مواجهیم و باید از خود بپرسیم که حالا در جامعه چه وظیفه ای داریم؟ نگاه ما به مسجد نباید فقط محدود به داخل مسجد باشد، اگر این گونه باشد بازنده خواهیم بود. اگر محیط اطراف مسجد سقوط کند، دشمن وارد آن می شود.
ما امروز با دو خطر مواجهیم؛ یکی خطر داخلی که "فتنه مذهبی" است و دیگری خطر خارجی که "تهاجم ضد جهان اسلام" است. در کشورهای اردن و مصر مساجد زیادی وجود دارد، اما آنها نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی بی تفاوت هستند. الازهر حالا حکومتی است و ای کاش نبود تا اینکه این گونه نسبت به جنایات غزه بی تفاوت باشد.
خدمتِ امام (ره) به جهان اسلام، با هیچ کدام از مراجع و مراکز اسلامی قابل قیاس نیست و امروز رهبری با تمام توان از آن دفاع می کنند. چه کسی مسئول رشد لاابالی گری در کشور است؟ آیا همه ما به وظایف خود عمل کرده ایم؟ ما باید بدانیم که فقط نباید پل خویش را حفظ نماییم. اگر این گونه باشد، سایر پل ها هم سقوط می کنند. مسجد یک قرارگاه است و تاثیر آن بر کل جامعه است. کسی که نتواند سربازانش را حفظ کند، خطش سقوط کرده است. اگر جوانی از آن مسجد رفت، خطِ آن امام جماعت شکسته و سقوط کرده است.
وقتی یک برادرِ خسته و چند شغله را امام جماعت می کنید، چطور از او توقع دارید مسجد را حفظ کند؟ چرا دائما از القاب بی حجاب، بدحجاب، اصول گرا یا اصلاح طلب استفاده می کنید؟ پس چه کسی می ماند؟ تمام بچه ها یکی نیستند، بلکه این پدر خانواده است که آنها را گرد هم جمع می کند. امام جماعت باید بتواند باحجاب، بدحجاب و بی حجاب همه را جذب نماید.
تعداد مساجد مهم نیست، اما باید بدانیم که انقلابِ ما به مساجد بستگی دارد. وقتی از بالای دمشق رد می شویم، مناره ها را می بینیم؛ ولی از بالای تهران چیز دیگری می بینیم که حال مان عوض می شود. امثال "شهید حججی" زیاد داشته ایم که بعضی از آنها هم ذبح شده اند، اما بعضی از شهدا حادثه آفرین می شوند و حججی برای عظمت دادن به همه مدافعان حرم بود. ما بنا نداریم هر اقدامی را در کشور تبلیغ نماییم، بعضی از تبلیغات در کشور ما موثر نیست. ما بین منافع خود و عراق تفاوتی قائل نیستیم و دنبال تصرف چاه نفت و موصل و کرکوک و مطالبات ارزی نبوده ایم. ما به خاطر منافع شیعی به فلسطین کمک نمی نماییم، بلکه اگر کسی اظهار شیعی کند، با او کاری نداریم، چون که ۹۹ درصد فلسطین اهل تسنن هستند، ولی ما از آنها دفاع می نماییم.
مسجد از دیدگاه حجت الاسلام والمسلمین قرائتی
در اهمیت مسجد همین بس که خداوند می فرماید من کره ی زمین را که خلق کردم، ابتدا مسجدالحرام را برای عبادت قرار دادم. «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَ هُدًی لِّلْعَالَمِینَ» (آل عمران، ۹۶) پیامبر اکرم صلی الله ضد وآله وسلم در بدو ورود به مدینه نخستین کاری که انجام دادند، ساختن مسجد بود. در قبا مسجد ساختند، پس از ورود به مدینه هم مسجد ساختند.
مسجد در اسلام محلی است که باید استفاده ی چندمنظوره داشته باشد. در صدر اسلام مسجد کوفه محل مشورت، قضاوت، سؤال و جواب، عبادت و دیگر امور بود. مسجد باید به محور کارهای دینی و فرهنگی در جامعه ی اسلامی تبدیل بشود. مؤمنین باید مسجد را بعنوان محور کارهای خودشان قرار بدهند. حتی برنامه ی روزانه ی خویش را باتوجه به وقت نماز در مسجد تنظیم کنند. مؤمنین می توانند قرار ملاقات های خویش را در مسجد قرار دهند.
مسجد باید به شکلی باشد که همه ی مردم به سادگی در برنامه های آن شرکت نمایند. این گونه نباشد که مسجد در اختیار حزب یا گروه خاصی باشد و این مسأله سبب شود که عده ای از مردم به مسجد نیایند. مراکز فرهنگی دیگر مانند حسینیه ها باید مؤید مسجد باشند و نه رقیب آن. این گونه نباشد که مثلاً در روزهای محرم در کنار مسجدی یک حسینیه برپا شود و جوان ها به حسینیه بروند و پیرمردها به مسجد.
در سالهای دفاع مقدس، بیشتر از ۹۰ درصد شهدای ما از مساجد بودند و نه از مراکز دیگر. ازاین رو ما باید به مسجد بیشتر از آن چه که امروز بها می دهیم دقت نماییم. روحانیون ما باید توجه بیشتری به مسجد داشته باشند. این گونه نباشد که عده ای از روحانیون به خاطر مشغله های دولتی مساجد را رها کنند. مسجد همواره در اولویت است.
برنامه های مسجد
مساجد ما باید علاوه بر این که محل عبادت، نماز و دعا باشند، هرکدام پاسخگوی یک نیاز مشخص و ویژه ای هم باشند. مثلاً یک مسجدی باشد که پاسخگوی شبهات جوانان باشد و بتواند برای کسانی که سالی یک مرتبه و آن هم در شب قدر به مسجد می آیند، حرف داشته باشد. آدم شبهه دار مانند آدم تیرخورده است. باید تیر را از پایش کشید. باید شبهه ی او را برطرف کرد وگرنه شاید از دست برود.
یک مسجدی باشد که در آن برای بچه ها قصه بگویند. بچه ی کوچک که تحمل دعای طولانی را ندارد. ازاین رو در کنار مساجد ما باید یک اتاقکی باشد که بچه ها در آن بازی کنند. برای آنها اشعار و سرودهای خوب دینی بخوانند. در یکی از کشورهای کوچک عربی برای بچه های ابتدایی سرود درست کرده بودند بر وزن این شعر فارسی که «من راست می گم همیشه، دروغ سرم نمی شه» آنها می گفتند «ساداتی الائمه، بابُ نَجاة الأمّة، اَوّلهم علیٌّ، آخرهم مهدیٌ». باید برای بچه ها خوراک بچگانه درست نماییم و در مسجد این خوراک را عرضه نماییم.
یک مسجد دیگری باید باشد که برای اساتید دانشگاه برنامه های ویژه داشته باشد. منبر و وعظ و نماز و امام جماعت این مسجد باید جور دیگری باشد. یعنی ما باید برای انواع نیازها، انواع پاسخ ها را در مسجد عرضه نماییم. در حدیث داریم کسی که به مسجد برود، هشت مطلب نصیبش می شود. یکی از آنها علم مستطرف است. علم مستطرف یعنی حرف تازه. یعنی پیشنماز باید هر روز مطالعه ی جدید کند و مطالب جدیدی را به مردم عرضه نماید.
جلسات معرفتی و معنوی مسجد باید به صورت تناوبی اجرا شود. این طور نباشد که دهه ی اول محرم در یک خیابان چندین جا روضه باشد، اما چند ماه بعد هیچ خبری از مجلس وعظ در آن خیابان نباشد. همینطور مناسب می باشد پیشنماز مسجد در مناسبت های مختلف از روحانیون منبری خوب دعوت کند که مردم نهایت استفاده را از برنامه های مسجد ببرند.
غیر از صدای اذان نباید صدایی از مسجد پخش شود؛ چه به اسم مناجات، چه به اسم پیش خوانی یا سحرخوانی. هیچ مرجعی اجازه نمی دهد که شما پیش از اذان بامداد مردم را از خواب بیدار کنید. فقط برای اذان می شود مردم را برای نماز از خواب بیدار کرد.
درب مسجد نباید پس از نماز بسته شود. این آفت مسجد است. در بسیاری از مسجدها نماز که خوانده می شود، درب مسجد بسته می شود. توجیه شان هم این است که ما نمی توانیم یک مسجد بزرگ را با کولرها یا بخاری ها و چراغ های روشن باز نگهداریم برای این که یک نفر می خواهد نماز بخواند. بله این درست است، اما شما می توانید در حیاط مسجد، یک جایی را بگذارید مخصوص نماز خواندنِ پس از وقت جماعت. یک وقت کسی مسافر است، رهگذر است، می خواهد نماز بخواند، درب مسجد باید باز باشد.
غیر از صدای اذان نباید صدایی از مسجد پخش شود؛ چه به اسم مناجات، چه به اسم پیش خوانی یا سحرخوانی. هیچ مرجعی اجازه نمی دهد که شما پیش از اذان بامداد مردم را از خواب بیدار کنید. فقط برای اذان می شود مردم را برای نماز از خواب بیدار کرد.
در مسجد همه ی افراد حق برابر دارند. اگر یک بچه ی دوساله آمد در مسجد نشست، هیچ کس حق ندارد او را از سر جایش بلند کند. همه ی مسلمانان در مسجد یک حق مساوی دارند.
منبع: nooremarefat.ir
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب