حجت الاسلام علیزاده مطرح كرد؛
لزوم فرصت شناسی فعالان فرهنگی نسبت به ظرفیت كنگره عظیم اربعین
نور معرفت: معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به برگزاری كارگاه تكنیك های رسانه ای، لزوم فرصت شناسی فعالان فرهنگی نسبت به ظرفیت این كنگره عظیم را تبیین كرد.
به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به برگزاری كارگاه تكنیك های رسانه ای، لزوم فرصت شناسی فعالان فرهنگی نسبت به ظرفیت این كنگره عظیم را تبیین كرد. حجت الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده اظهار داشت: پیاده روی اربعین بعنوان رخداد بسیار ویژه و حركت مردمی عظیم و خارق العاده ای است كه در یك دهه گذشته در ژئوپلیتیك تشیع رخ داده و اذهان و چشمان همه جهانیان را به خود معطوف كرده و ابعاد گسترده ای داشته است، به شكلی كه خود شیعه نیز غافلگیر شده است. وی با اشاره به تقدیر الهی در برگزاری مراسم پیاده روی اربعین اظهار داشت: گاهی در تحلیل هایی كه انجام می شود، مباشرت سناریوی الهی و این كه دست حكمت و تقدیر الهی مستقیماً در این زمینه صحنه گردانی می كند و مغناطیس عظیم حب اباعبدالله(ع) بُراده های قلوب عاشقان، شیعیان، شیفتگان و آزادگان جهان را آنگونه به سمت خود با دست هدایت الهی جذب كرده كه این اتفاق برای ناظران بین المللی، رقبا، رفقا، اعداء و خودمان جای شگفتی و تعجب فراوان داشته است. معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اشاره كرد: چگونه می توان این كنگره عظیم را سكوی پرشی برای تحقق اهداف مكتب اهل بیت(ع) و آرمان های مقدس انقلاب اسلامی قرار داد؟ ضرورت فرصت شناسی فعالان فرهنگی نسبت به ظرفیت كنگره عظیم اربعین وی با بیان این كه بایستی نسبت به كنگره عظیم اربعین فرصت شناسی كرد، اضافه كرد: ابعاد مختلفی كه این كنگره عظیم دارد، به روشنی ظرفیت های گوناگون خودرا پیش روی چشم ما می گذارد كه این ظرفیت ها باید با فرصت شناسی و زمان شناسی فعالان فرهنگی مكتب اهل بیت(ع) و پیروان تشیع و دلدادگان آرمان های انقلاب اسلامی به نحو احسن استیفا و این ظرفیت ها استحصال شود. حجت الاسلام والمسلمین علیزاده با اشاره به بافت و تركیب جمعیتی كه در این گردهمایی عظیم حضور دارد، گفت: اقلیت های خرده جمعیت های تشیع در گوشه و كنار اكناف عالم قرار گرفته اند و وقتی به این سیل خروشان می پیوندند، احساس عزت، افتخار و هویت بی نظیری می كنند كه هیچگاه تجربه نكرده اند و احساس می كنند كه تنها نیستند و اعتقاداتشان چه دینامیزم پویا و چه پیشران پرقدرت بین المللی دارد. وی اظهار داشت: بدین سبب یكی از نقاط هدف استفاده از تكنیك ها و مهارت های روایتگری، تصویرگری، انواع فنون كار رسانه ای و تبلیغی می تواند تحت پوشش قرار دادن جمعیت های هدف از خرده فرهنگ های اقلیت شیعی و دوستداران اهل بیت(ع) باشد كه وارد این همایش عظیم می شوند. معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اشاره كرد: در عین حال، شعار دقیق حب الحسین یجمعنا موجب می شود كه اقشار خاكستری وارد این گردونه و موج شوند و ما فرصت های دیگری كه این عزیزان بهترین وضعیت آمادگی روحی ـ روانی را داشته باشند، در فرصت دیگری پیدا نكنیم. وی ادامه داد: تمام این پیاده روی، اطلس و جغرافیای كربلایی و عاشورایی را با استفاده هوشمندانه از همه ظرفیت ها، ادوات و ابزارهای رسانه ای و به كار گیری همه ظرافت های لازم در كار با این ابزارها می توان تبدیل به یك تریبون و منبر مدرن كرد تا بتوانیم از این دلها و قلوب استفاده بهینه نماییم و این شور مقدس را به اندازه كافی به شعور راقی و مترقی پیوند بزنیم. ضرورت بهره گیری از ظرفیت اربعین با حفظ تمام ظرافت ها وی با اشاره به اینكه با حفظ تمام ظرافت ها باید از ظرفیت اربعین استفاده نمائیم تا بتوانیم برای ترویج و تحكیم گفتمان درست و خوانش صحیح فرهنگ و آموزه های شیعی، كار رسانه ای انجام دهیم اظهار داشت: طبیعتاً ما بعنوان حوزه بزرگ شیعه در قم و یك نهاد پیشرویِ انقلابیِ حوزوی باید اهتمام نماییم كه استفاده حداكثری و بهره برداری هوشمندانه تراز بالاتر را داشته باشیم. حجت الاسلام والمسلمین علیزاده با بیان این كه یكی دیگر از ظرفیت ها، امكان ارتباط گیری مناسب با اقشار هدف غیر شیعه است، گفت: جامعه آماج چهارم ما، غیر شیعیان هستند كه حبّ اهل بیت(ع) دارند و دلشان به این حب آغشته شده كه می آیند بهره مند می شوند، همچنان كه ما در ایران سال هاست كه علاقه مندی ارمنی ها را به دستگاه سیدالشهدا(ع) به خصوص حضرت عباس(ع) شاهد می باشیم، در اهل سنت نیز اینگونه است؛ این دسته، گروهی هستند كه می توانند در این فضای مسموم چند صدایی كه قرائت های منسوخ و غلط افراطی از اسلام عزیز بعنوان داعشیزم و افراطی گری منحرف دنبال جمع كردن سمپاد و پیاده نظام درست كردن برای خود هستند تا طرف دیگر كه گفتمان های سكولار و اسلام غیرسیاسی و غیر اجتماعی كه به دنبال اهداف خود هستند، می توانیم در كنگره عظیم اربعین مخاطبان غیر شیعی داشته باشیم. وی اظهار داشت: سیاهه اصلی جمعی كه وارد می شود، عزیزانی هستند كه شیعیان دلداده مكتب اهل بیت(ع) و راه اباعبدالله(ع) هستند كه شرایط و مختصات ذهنی، روحی و روانی آنها در این شرایط برای ما فضای خیلی مناسبی را به وجود می آورد كه بتوانیم بهره برداری حداكثری از این فضا داشته باشیم. معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این كه رویداد عظیم اربعین یك امتداد زمانی و تاریخی پیدا می كند، اشاره كرد: تا مدتی دلها و ذهن ها معطوف این رویداد است و این تصویربردارهای هوشمندانه و هنرمندانه ای كه می تواند اتفاق بیفتد، هر گونه ثبت و روایتگری تا مدت ها بعد امكان بازنشر و به اشتراك گذاشتن دارد كه این دل ها را در حوزه این مغناطیس و حضور قلب حسینی قرار می دهد؛ امتداد پوشش رسانه ای دادن و بازنشر اینها می تواند این حضور قلب را تداوم ببخشد. برگزاری كارگاه تكنیك های رسانه ای در امتداد ثبت رویداد عظیم اربعین وی ادامه داد: در این حركت، در امتداد بحث ثبت رویدادهای عظیم، بر كارگاه تكنیك های رسانه ای تاكید كرده ایم؛ تكنیك های رسانه ای از یك جهت اهمیتش از این ناشی می شود كه خیلی از اوقات روضه مكشوف خواندن جواب نمی دهد، یعنی به زبان قال و مَقال به بیان در آوردن از دو جهت پاسخگو نیست و كم اثر تر است؛ این كه به هر ترتیب قدرت واژگان و سخن گفتن و لباس مكتوب بر تن حقایق كردن كمتر می تواند احساس را به این ثبت پیوست كند. حجت الاسلام والمسلمین علیزاده گفت: در صورتیكه كار رسانه ای كردن خیلی از اوقات امكان دارد كه بتواند پیوست های دیداری و شنیداری را ملزم به این ثبت كند و این پیوست های دیداری و شنیداری قدرت و حوزه نفوذ ثبت و روایتگری رویداد را برای ما به مراتب فراتر می برد و گاهی به زبان كنایه سخن گفتن و غیرصریح سخن گفتن و چیزی را روایت كردن و یا مستند كوتاه با حتی موبایل ساختن، می تواند این زبان استعاری، كنایی و هنری را به صورت بلیغ تری به كار ببرد و عمق تأثیرگذاری ما را بالا ببرد. اجتماع اربعین می تواند بلندترین منبر برای رساندن صدای مكتب تشیع باشد وی با بیان این كه ظرفیت های بین المللی اربعین، ظرفیت های گسترده مختلفی بعنوان یك فرصت واقعاً طلایی است، اظهار داشت: به شرطی كه ما هوشمندانه و باتدبیر و درست برخورد نماییم، این اجتماع عظیم می تواند بلندترین منبر برای رساندن صدای حق مكتب مظلوم تشیع به گوش جهانیان باشد. ظرفیت اربعین می تواند بهترین روایت از تفكر اسلامی و شیعی را به گوش جهانیان برساند معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اشاره كرد: ظرفیت اربعین، بهترین روایت و مستند و مقبول ترین روایت از تفكر اسلامی و شیعی را می تواند به گوش بازارهای داخلی و خارجی مخاطبانمان برساند، به شرطی كه از ابزارهای نوین استفاده های جدید و فرصت شناسانه نماییم. وی ادامه داد: طبیعتاً بكارگیری تكنیك های رسانه ای نیازمند افراد كار بلد است كه توان بهره گیری درست از این ابزارها و مهارت ها را داشته باشند. حجت الاسلام والمسلمین علیزاده گفت: كارگاه تكنیك های رسانه ای با تمركز بر پیاده روی اربعین با این هدف است كه سطح سواد فنی بكار گیری مهارت ها و ابزارهای رسانه ای هر طلبه ای كه وارد این پیاده روی می شود و یا در این كارگاه شركت می كنند، را بالا ببرد و شاید تعبیر هر فرد حاضر در پیاده روی به مثابه یك رویدادنگار را به كار برد كه مستندساز بتواند با ادوات حداقلی كه در اختیار دارد، آموزش های پایه و مهارت افزایی های لازم را دیده باشد تا بتواند كنش مؤثر فرهنگی را انجام دهد. وی اظهار داشت: برگزاری این كارگاه، طلیعه و آغاز بسیار مؤثر و قوی ای شد و استقبال خوبی صورت گرفت و برگزاری كارگاه مذكور، این وظیفه را بر دوش ما می گذارد كه حتما به صورت بالنده و رو جلو برای سال های بعد به فكر باشیم تا بتوانیم این نرم افزار را باگ گیری نماییم و پس از لطمه شناسی نسخه كارآمد تر این كارگاه ها را تخصصی تر و پرتعدادتر و با پوشش دادن اقشار هدف گوناگون تر و حتی در صورت لزوم، در رده های سنی و یا صنف های جنسیتی، دوره های ویژه ای را برگزار نماییم و یا تخصصی تر بتوانیم طراحی مبسوط تری برای سال آینده و سال های بعد انجام دهیم. معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اشاره كرد: اما همین مقدار كه ره آورد و دستاورد ما از این كارگاه جدای از این كه فعالان بوسیله رسانه های در اختیار بازنشر می كنند، یك بانك جامع از این كارهای رسانه ای را تشكیل دهیم و این بانك جامع را بعدها به انواع بازنشر آن هم فكر نماییم كه خودمان به شكل هایی می توانیم بازنشر كنیم؛ شاید هم پس از این بتوانیم بر طبق این مسأله، هم آلبوم و گلچین هایی از اینها را به صورت كاغذی منتشر نماییم و هم نمایشگاه آثار منتخب و برگزیده را در دید عموم علاقه مندان قرار دهیم. وی ادامه داد: شاید برای برگزیده های درجه یك اینها، آیین انتخاب، تجلیل و تكریم در نظر بگیریم و اینها امكان هایی است كه هر فردی در حوزه مدیریت فرهنگی ـ هنری كه قرار دارد، بسادگی به ذهنش می آید و این آغاز راه است و ان شاءالله این كار با چنین تدابیری استمرار پیدا كند. حجت الاسلام والمسلمین علیزاده گفت: باید دید كه چگونه می توان این تولیدات را به شكل مؤثری به دست اقشار هدف رساند و این كه صرفاً تولید و آرشیو شود، كافی نیست و این خط باید تا آخر امتداد پیدا كند؛ باید گام ها و اجزای بعدی این سناریو را طراحی نماییم تا این اتفاق بیفتد. برگزاری كارگاه تكنیك های رسانه ای با تمركز بر پیاده روی اربعین وی با اشاره به برگزاری كارگاه تكنیك های رسانه ای با تمركز بر پیاده روی اربعین، اظهار داشت: این كارگاه، پنج شنبه ۱۱ مهرماه ۹۸ با حضور ۶ تن از اساتید ارجمندبرگزار می شود. معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اشاره كرد: مجموعه ای از نهادها همچون سازمان بسیج رسانه استان قم، سازمان بسیج هنرمندان، ایوند و خبرگزاری حوزه در برگزاری این رویداد معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم همكاری كرده اند كه از همه آنها تشكر می كنم.
منبع: نور معرفت
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب