نور معرفت
پویانفر مطرح كرد:

ضرورت بازگشت هیأت های مذهبی از حسینیه ها به مساجد

ضرورت بازگشت هیأت های مذهبی از حسینیه ها به مساجد

به گزارش نور معرفت مداح دوده اظهار داشت: قسمتی از وظیفه تبلیغی روحانیت بر عهده جامعه مداحان قرار گرفته است كه برای این امر لازم است هیأت های مذهبی به كانون اصلی خود یعنی مساجد برگردند.



به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، سی و نهمین نشست تخصصی هسته احیاء امر با حضور مداح دوده علیهم السّلام کربلائی محمدحسین پویانفر با موضوع «افق نگاه به هیأت» و «تجربه نگاری هیأت ریحانة النبی» در سالن شهید تهرانی مقدم مرکز رشد دانشگاه امام صادق مقابل السّلام اجرا شد.
در این جلسه، پویانفر ضمن اشاره به اهمیّت راهبردی نهاد مسجد در جامعه و ضرورت ارتباط و برگزاری هیئات در مساجد، به برخی مشکلات و ضعف های کنونی در ارتباط بین این دو نهاد مهم و اثرگذار پرداخت و راهکارهای حل این مساله را مورد توجه قرار داد.
وی با اشاره به انتقال تدریجی هیئات از مساجد به حسینیه ها، به ضرورت بازگشت هیأت های عزاداری به کانون اصلی خود یعنی مسجد اشاره نمود و رفع برخی موانع از طرف مساجد و نهادهای متولّی را برای تحقق این امر، مهم برشمرد و اشاره کرد: وضعیت کنونی مساجد برای جامعه اسلامی نامطلوب است و اصلاح شیوه تولّی گری این نهاد لازم است.
پویانفر با اعلان اینکه در شرایط کنونی، قسمتی از وظیفه تبلیغی روحانیت بر عهده جامعه مداحان قرار گرفته است اضافه کرد: محوریت روحانیت در امر تبلیغ و بیان معارف دینی امری لازم است و برای جبران این خلأ باید به همان موضوع بازگشت هیئات از حسینیه ها به مساجد که قبلا هم اشاره کردم دقت کنیم.
این مداح و ذاکر دوده علیهم السّلام، با اشاره به مساله شعارزدگی در بخش هایی از جامعه، اظهار داشت: باید شعارزدگی را با عمق بخشی به جامعه برطرف کرد. اگر جامعه عمق پیدا نکند، نبض جامعه به دست برخی افرادی خواهد افتاد که در هدایت جامعه به هنگام اتفاقات مهم و سرنوشت ساز، گرفتار نقصان و لطمه خواهیم شد.
این مداح دوده ارتباط رشدآفرین بین ارکان اصلی هیات خاصه روحانی و مداح با جامعه مخاطبین خاصه نوجوانان و جوانان را ضرورتی پرفایده و اثر دانست و با ذکر چند نمونه، بر نیازشناسی دقیق و کوشش برای پاسخگوئی به آنرا سازنده و حیاتی برشمرد.

در ادامه این کارگاه تجربه، وی به رابطه هیأت و رسانه پرداخت و با بیان این که در برهه کنونی باید به ابزارهای رسانه ای روز برای مبارزه در جنگ فرهنگی توجه ویژه داشت، به لزوم شناخت دقیق رسانه و استفاده از آن در امتداد اهداف، اشاره نمود و چشم پوشی از این ظرفیت ارتباطی مؤثر با نسل امروز را همچون اشتباهات برشمرد.
در پایان، وی با اشاره به ظرفیت کم نظیر و مغفول برخی قالب های رسانه ای مانند انیمیشن و وسعت اثرگذاری آن بر کودکان و نوجوانان، به لزوم توجه به چنین بسترهایی برای انتقال هرچه بهتر معارف و سنت های معنوی و تحول نسل آتی جامعه اشاره نمود.


منبع:

1399/04/12
13:48:23
5.0 / 5
2884
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد