نور معرفت
حجت الاسلام مهدی شریعتی تبارمطرح كرد:

مهمترین خاصیت و رمز ماندگاری نهضت عاشورا

مهمترین خاصیت و رمز ماندگاری نهضت عاشورا

به گزارش نور معرفت مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار داشت: مهمترین خاصیت و رمز ماندگاری نهضت عاشورا داشتن رنگ خدایی است.


حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار در گفت و گو با ایسنا، بیان كرد: در عالم هر جایگاهی هر فردی در معرض كهنگی است ولی آن چه رنگ و وجه خدایی داشته باشد ماندگار است. البته عاشورا عوامل زیادی برای ماندگاری مانند مقاومت ایثار داشت ولی مهمترین علت ماندگار همین رنگ خدایی بود.
این كارشناس مذهبی اضافه كرد: بدون تردید نهضت عاشورا و حركت امام حسین یك درس و مكتب برای همه مسلمانان و بشریت است فلذا خود امام می فرمایند «لكم فِیَ اسوة» یعنی من را الگوی خو قرار دهید.
وی اشاره كرد: نهضت عاشورا درس ها و عبرت های فراوانی داشت. از درس های اساسی قیام كربلا حفظ و سیانت از عزت انسانی و اسلامی بود. یعنی جبهه مخالف می خواستند عزت امت را بشكنند و پیشنهاد تسلیم شدن دادند ولی شعار جاودانه آن حضرت «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» بود برای همه ی انسانی هایی كه خواستار عزت هستند.
این پژوهشگر دینی با اشاره با حدیث «موت فی عزّ خیر من حیاة فی ذُلّ» اظهار داشت: به قول برخی نوسیندگان به خصوص ابن ابی الحدید معتزلی، حسین ابن علی(ع) به بشریت یاد داد كه حاضر است خودش و عزیزانش شهید شوند ولی عزت و استقلالش خدشه دار نشود.
شریعتی تبار با یادآور شدن آیه ی«لاتَظلمون و لاتُظلمون» عنوان كرد: بحث مبارزه با طلم، فساد و تباهی در راه خدا از درس های جاودانه كربلاست كه مردم نباید زیر بار ظلم بروند و ظلم كنند.
اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید
وی ادامه داد: مسئله غیرت دینی و الهی داشتن از دیگر درس های مهم كربلاست. حضرت محمد(ص) می فرمایند «كان ابراهیم ابی غیورا، و انا اغیر منه». این غیرت به مدلول داشتن حمیت دینی و التزام عمیق به نوامیس الهی و خود است و اگر به به مقدسات و چیزهایی كه برای انسان غیور تعرض شود آشفته می شود. حال مهم ترین ناموس همین ارزش ها و احكام دینی و الهی ست. هنگامی كه امام حسین(ع) دیدند كه لشكریان به سمت خیمه ها حمله می كنند با زحمت خودرا از زمین بلند كردند و فرمودند « ویلكم یا شیعة آل أبی سفیان، إن لم یكن لكم دین، وكنتم لا تخافون یوم المعاد، فكونوا احراراً فی دنیاكم هذه».
درس ایثار و مقدم داشتن دیگران بر خود در كربلا بسیار نمایان بود.
این پژوهشگر دینی اظهار داشت: بحث ولایت مداری كه یاران سیداشهدا(ع) نسبت به ایشان داشتند از دیگر آموزه هایی مهم كربلا است. مسلم ابن عوسجه حتی هنگام شهادت خود به هم سنگریانش فرمود ولی خدارا تنها نگذارید.
شریعتی تبار عنوان كرد: وفای به عهد و پیمان در داستان عاشورا یك درس بسیار بزرگ است. از خود امام حسین(ع) كه با پیمان خود با خدا بسته بودند تا یارانشان كه با دین و امام زمان خود پیمان بسته بودند. امام حسین(ع) در جریان عاشورا آیه ی «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ» را بسیار تلاوت می كردند كه مصداق بارز این آیه یاران ایشان بودند كه در عهد خود صداقت داشتند برای مثال هنگام نماز عاشورا چند تن از اصحاب پیش امام ایستادند تا تیرهای دشمن را دفع كنند. بعد از اختتام نماز كه یكی از آنها زخمی شده و در حال شهادت بود به امام فرمود: آیا من به پیمانم وفا كردم؟



1398/06/12
15:05:09
5.0 / 5
4504
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد