نور معرفت
مسعود درخشان:

نقشه راه علوم انسانی اسلامی با رهنمودهای رهبری روشن است

نقشه راه علوم انسانی اسلامی با رهنمودهای رهبری روشن است

به گزارش نور معرفت درخشان، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در آئین افتتاحیه پنجمین كنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی اظهار داشت: نقشه راه برای علوم انسانی اسلامی با رهنمودهای رهبری در بیانیه گام دوم روشن است.



به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، آئین افتتاحیه «پنجمین كنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی» بامداد امروز در سالن همایش های صدا و سیما اجرا شد.
مسعود درخشان، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در این مراسم اظهار داشت: بحث هایی كه امروز انجام شد، عمدتاً در حوزه جستجوهای نظری علوم انسانی اسلامی بود. هرچند كه این كاوش ها ضروری می باشد، ولی به شرطی ثمربخش خواهد بود كه معطوف به تمام نظام اسلامی و استواری آن باشد.
برگزیده دومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی با اشاره به اینكه هرگاه ساخته های نظری در طراحی و توسعه الگوی تدبیر برای مدیریت نظام اسلامی گرفته شود، تجزیه و تحلیل ثمرات آن می تواند زمینه مناسبی برای رشد جستجوهای نظری فراهم آورد، اظهار داشت: مطالعه در فلسفه علوم انسانی اسلامی و كوشش در طراحی الگوی تدبیر برای نظام اسلامی لازم و ملزوم همدیگر هستند.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی اضافه كرد: بنده در سال های اول انقلاب چه زمانی كه در قم بودم و چه زمانی كه مشغول راه اندازی دانشگاه امام صادق (ع) بودم، به جنبه الگوسازی نظام تغییر، توجه بسیاری داشتم. اهتمام من بر این بود كه الگو و نظام تدبیر به شكلی طراحی شود كه بر اساس اصول اسلامی باشد. به این ترتیب، با تفكیك كارشناسی و فقاهت، كار دانشگاه ها را كشف نظام كارشناسی اسلامی می دانستم. همان چیزی كه امروز علوم انسانی اسلامی می نامیم.
درخشان اشاره كرد: در بیانیه گام دوم انقلاب به مسائلی مانند روحیه انقلابی، تفكر انقلابی و... اشاره شده بدین سبب نقشه راه برای علوم انسانی اسلامی با رهنمودهای رهبری روشن است.
وی در انتهای سخنان خود سؤالاتی را بیان كرد و اظهار داشت: پژوهشگران در این حوزه با سؤالات زیادی مواجهند. بطور مثال تقابل دوگانه اسلام و استكبار، ریشه در كدام جهان بینی علوم انسانی دارد؟ تسلیم ناپذیری اسلام در مقابل استكبار، ریشه در كدام جهان بینی دارد و سؤالاتی از این قبیل.


منبع:

1398/09/03
19:00:51
5.0 / 5
4052
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد