نور معرفت

امامت و ولایت نرم افزار مدیریت تمدن اسلامی

امامت و ولایت نرم افزار مدیریت تمدن اسلامی

به گزارش نور معرفت همدان قائم مقام معاونت فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینكه امامت و ولایت نرم افزار مدیریت تمدن اسلامی و جامعه اسلامی است، مطرح كرد: طرح «امام محله» با هدف ارتقاء جایگاه مسجد و امامان جماعت اجرایی می شود.


حجت الاسلام ناصر میرمحمدیان در مسافرت یک روزه به استان همدان و دیدار با مدیران ادارات تبلیغات اسلامی استان از چندین طرح «امام محله» در شهرستان های کبودراهنگ، همدان و ملایر بازدید کرد و در حاشیه این دیدارها به چگونگی اجرای طرح «امام محله» توسط سازمان تبلیغات اسلامی پرداخت و با اشاره به اینکه امامان محله بعنوان راه یار در کنار امامان جماعت فعالیت می نمایند تا کمک کار آنها در اجرای بهتر وظایف باشند، افزود: در طرح «امام محله»، از واژه «روحانی» و «پیش نماز» استفاده نشده است بلکه واژه «امام» به کار برده شده که خود دنیایی حرف دارد.
وی با اشاره به اینکه امامت و ولایت نرم افزار مدیریت تمدن اسلامی و جامعه اسلامی است، مطرح کرد: واژه «امامت» با مفهوم مدیریت جامعه اسلامی تنها معطوف به ۱۴ معصوم نخواهد بود. امام کل جهان از ازل تا ابد وجود نازنین و پاک ۱۴ معصوم است اما این مقوله که از ذات حضرت حق جاری می شود و فرمود «اول ما خلق الله العقل» و بعد فرمود «اول ما خلق الله نور محمد(ص)» است.
قائم مقام معاونت فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه برخی مخالف به کار بردن واژه «امام» برای بنیانگذار کبیر انقلاب بودند که البته این حرف کاملاً اشتباه است، اضافه کرد: «ولایت» بعنوان یک مقوله مشکک این معنا را دارد که هر کسی در هر سطحی امکان دارد امامت داشته باشد.
میرمحمدیان با اشاره به اینکه یک ولایت و امامت خاص و یک ولایت و امامت عام داریم، اظهار داشت: ولایت عام هم سطوحی دارد و به معنای کامل در جهان در زمان غیبت به عهده ولی فقیه است و بعد سطوح ولایت فقیه تا ولایت پدر در منزل یا ولایت مرد بر زن و... را شامل می شود.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر یک «ولایت طولی» داریم و یک «ولایت عرضی»، چون خداوند در قرآن کریم فرمود «المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض»، ولایت از بالا می آید و در عالم جاری می شود و اینطور نیست که تنها طولی باشد و اتفاقاً ولایت عرضی برای ما جدی است.
میرمحمدیان با اشاره به اینکه مبحث ما در «امام محله» ولایت و امامت طولی نیست و می گوییم امام محله آخرین نقطه ولایت طولی است، تصریح کرد: امام محله باید خصوصیت های بسیاری را در خود بوجود آورده باشد تا مردم پای کار او جمع شوند. در این مفهوم برخورداری از عنوان «امام» به تنهایی کفایت نمی کند و مردم باید او را بپذیرند و پذیرش مردمی و مردم سالاری دینی همین است.
قائم مقام معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: مردم باید پای کار «امام محله» حاضر شوند تا امامت فعلیت یابد، در اینجا با مفهوم امام معصوم کاری ندارم، گرچه در آنجا هم در بعضی موضوعات امامت امیرالمؤمنین(ع) جاری نشد چونکه عده ای از مردم پای کار نیامدند.
وی با اشاره به اینکه برای پای کار بودن مردم، امام باید دارای خصوصیت های خاص باشد، در تشریح آنها اظهار داشت: امام باید برای عموم مردم باشد، تبلور ولایت در زمین محبت است و اگر این ولایت طولی باشد یعنی از روی محبت از امام پیروی می نماییم چونکه او را قبول داریم و اگر عرضی باشد تبلور آن خدمت است یعنی اگر خدمت الهی می کند و ولایت الهی را جاری می سازد.
میرمحمدیان با اشاره به اینکه ولایت وقتی به زمین می رسد انسان ها سه پیوند اجتماعی با هم برقرار می کنند که جنس همه آنها «محبت» است، آنها را شامل پیوند بین مؤمنین، پیوند خانوادگی و پیوند همسایگی عنوان نمود و اضافه کرد: البته پیوند آخر به دلیل بافت های اجتماعی کمرنگ شده است به طوریکه متأسفانه هم اکنون پیوند همسایگی را جدی نمی گیریم و کم کم پیوند خانوادگی و مؤمنین هم ضعیف می شود که باید نسبت به این مورد حساس بود.
وی گریزی به اهمیت سه پیوند که در دین اسلام و در روایت به اجرای آن تاکید شده است، زد و اظهار نمود: «صله الرحم و حسن الجوار یعمران البلاد» یعنی اگر با هم همسایگی و فامیلی خوبی داشته باشید، شهری آباد خواهیم داشت.
میرمحمدیان با اشاره به اینکه این مساله وقتی جاری می شود که بگوییم نقطه مسجد نقطه امام است، اظهار داشت: بزرگی می گوید «کعبه امام مساجد است و همه مساجد عالم مأموم کعبه هستند» که به حق است، امامان مسجد هم مأموم های امام هستند و به سمت امام حرکت می کنند.
وی با اشاره به اینکه ولایت عرضی از نقطه مسجد جاری می شود، تصریح کرد: این نوع ولایت از نقطه مسجد مؤمنین به محله می رود، در آنجا شبکه فامیلی شکل می گیرد و هر کدام از آنها شبکه همسایگی را می سازند.
وی با اشاره به اینکه اگر این سه رابطه را با هم ضرب نماییم، از نقطه امام به آخرین خانه محله و به همه می رسیم و هیچ کس هم از دست نخواهد رفت، اضافه کرد: آنچه به ما در حوزه علمیه یاد نمی دهند این است که باید «امام» شویم، عکس العمل ما در حوزه علمیه به همسایه این است که وقتی متوجه مشکل او می شویم یا ناراحت می شویم و یا در حد وسع به او کمک می نماییم اما اینها مصداق «انسان خوب» و «مبلغ خوب» بودن است نه «امام».


قائم مقام معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی عکس العمل امام نسبت به دیگران را ناشی از احساس مسئولیت دانست و تاکید کرد: احساس مسئولیت یعنی اینکه فرد تکلیف خود می داند که مسائل را حل کند.
ایشان در ادامه سخنانش با اشاره به تقسیم مساجد به پنج سطح اظهار داشت: سطح اول مسجدی است که اجمالاً زنده است و روحانی منبری می رود و نمازی می خواند، سطح دوم مسجدی است که ضمن انجام دو مورد قبلی برنامه های تربیتی و فرهنگی و کمک به معیشت مردم را هم در برنامه قرار دارد.
میرمحمدیان با اشاره به اینکه در مسجد سطح اول به حاج آقا «پیش نماز» می گوییم و «مسجد» نمازخانه است و در مسجد سطح دوم مسجد واقعاً فعال است و به حاج آقا هم «امام مسجد» گفته می شود، افزود: کارکرد امام در مسجد سطح سوم، همان تعبیر سردار سلیمانی است که فرمود «امام جماعت منطقه عملیاتی تو این ۳۰ متر در ۳۰ متر نیست بلکه مثلاً یک کیلومتر در یک کیلومتر یا ۵۰۰ کیلومتر در ۵۰۰ کیلومتر محله ات است و امام همه هستی».
وی با اشاره به اینکه امامت محله از سطح سه شروع می شود که از اینجا به بعد خویش را مسئول محله می داند و آغاز به حل مساله می کند، خاطرنشان کرد: در مرحله دوم رویکرد منفعلانه بود و اگر کسی برای کمک رجوع می کرد برای رفع مساله تلاش می شد اما در سطح سه امام ضمن حضور در محله، تک تک خانه ها را شناسایی کرده، ظرفیت ها را می شناسد و تلاش می کند آنها را سازماندهی و با کمک مردم مساله ها را حل کند.
قائم مقام معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی بیان نمود: دو سطح دیگر برای مسجد متصور است اما مسیر زیادی برای رسیدن به آنها وجود دارد، هر چند معتقدم باید افق های دید خویش را مشخص کرده و برای دستیابی به آن تلاش نماییم.
وی با اشاره به اینکه در شرایط کرونا خیلی از مساجد به محله ها رفتند و شناسایی آنها مورد توجه قرار گرفت و این مصداق همان مسجدی سطح سوم است، اظهار داشت: سطح چهارم مسجد و محله در سطح جامعه پردازی است، یعنی مسجد و محله در سطحی قرار می گیرد که حکمرانی به آنها محول می شود.
میرمحمدیان با اشاره به اینکه در جامعه چند زیرنظام نظیر زیرنظام آموزش، خیریه، اقتصاد، سلامت و امنیت وجود دارد که هم اکنون با سیستم دیوان سالار اداره می گردند و برای همین آفت بسیاری به آنها خورده است، اظهار داشت: مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند که باید این زیرنظام ها مردمی شوند و ما می گوییم مردمی شدن یعنی حکمرانی به مردم واگذار شود.




منبع:

1399/08/03
23:54:37
5.0 / 5
1082
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد