رئیس سابق ستاد مركزی راهیان نور:
سوریه امروز برای ما كانون بسیج جهانی اسلام است
به گزارش نور معرفت جواد تاجیك در نشست مدافعان فرهنگی حرم با اشاره به اینكه سوریه برای ما كانون بسیج جهانی اسلام است، اظهار داشت: ما امروز به واسطه سوریه پشت مرز فلسطین هستیم.
به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، هشتمین نشست مدافعان فرهنگی حرم با حضور جواد تاجیك در حسینیه هنر برگزار گردید.
تاجیك در مورد تفاوت ارتباط سوریه با ایران از آغاز انقلاب با دیگر كشورها اظهار داشت: در میان كشورهایی كه در طول چهل سال انقلاب اسلامی با ما همكاری داشتند و تعاملات فرهنگی و اقتصادی با آنها داشتیم سوریه متفاوت می باشد و تنها كشوری است كه با ما در یك سنگر حضور داشته است. از این جهت سوریه با عراق هم برای ما متفاوت می باشد، چون در یك دوره ای ما با دولت بعث عراق مخاصمه داشتیم اما از آغاز انقلاب با كشور سوریه در یك سنگر بودیم. در دوره ای كه هیچ كس در دنیا به ما كمك نكرد سوریه به ما كمك كرد. حافظ اسد هم نگاه ویژه ای به امام داشت ضمن اینكه اشتراكات مذهبی بسیاری هم با آنها داریم.
به واسطه سوریه پشت مرز فلسطین هستیم!
وی اضافه كرد: با عراق اشتراكات فرهنگی، مذهبی و تاریخی زیادی داریم در حالیكه با سوریه این طور نیست اما مرز سوریه برای ما جنبه ویژه تری دارد. مسئله ما با سوریه در بستر همسنگری تعریف می شود آن موقع كه به ما سلاح نمی دادند سوریه ما را تأمین می كرد. نخستین موشك ها را این ها به ما فروختند. آموزش های نظامی را برای ما در سوریه برگزار كردند. زمانی كه از نظر اقتصادی كسی به ما كمك نمی كرد سوریه به ما كمك مالی داشت. روایت های آن در كتاب خاطرات آقای محسن رفیق دوست آمده است. برای همین وقتی عده ای گفتند این دولت رفتنی است و این دولت سقوط می كند و كمك ما دردی را دوا نمی كند گفتیم خلاف مروت است آنها را تنها بگذاریم چون كه در دوره ای كه ما تنها بودیم آنها به ما كمك كردند. ضمن اینكه ما به واسطه سوریه پشت مرز فلسطین هستیم. این مسئله اهمیت سوریه را دو چندان می كند. یكی از علل هجمه های دشمن ضد جبهه مقاومت به سوریه همین مسئله فلسطین است. سوریه امروز برای ما كانون بسیج جهانی اسلام است.
وی با اشاره به مطالبه مسؤلان سوری برای اقدامات فرهنگی اقتصادی در سوریه تصریح كرد: خون جوانان ایرانی در خاك سوریه بر زمین ریخته شده است من از زبان برخی از مسولین سوری شنیدم كه می گفت خون جوانان ما و شما به صورت مشترك در این خاك ریخته شده است. برای محافظت از پایمال نشدن این خون ها لازم است كار فرهنگی و اقتصادی صورت گیرد.
تاجیك افزود: اگر تا روز گذشته جان بچه های سوری در خطر بود امروز معیشت آنها درخطر است. امروز بی سوادی آنها را تهدید می كند. سال ها است كه از فضای آموزشی دور مانده اند و نتوانستند مدرسه بروند مجاهدت فرهنگی در سوریه از این جهت برای ما حائز اهمیت می باشد.
شناخت مخاطب در مسأله سوریه بسیار جدی است
رئیس سابق ستاد مركزی راهیان نور با اشاره به لزوم شناخت مخاطب برای فعالیت در حوزه سوریه بیان داشت: باید بدانیم حضورمان در سوریه برای كیست. مخاطب كار ما در وهله اول مردم سوریه اند. مردمی كه از اقوام و از ادیان مختلف اند و برای ما هیچ تفاوتی با هم ندارند. مخاطب دوم ما فعالان اجتماعی، فرهنگی و افراد تاثیر گذار در جامعه سوریه اند و مخاطب سوم ما هم فعالین فرهنگی خودمان هستند كه كه نسبت به سوریه تكلیفی به گردن شان است و درباره آن باید صحبت نماییم و اما مخاطب چهارم كه آن مردم ایران اند و مخاطب پنجم هم مردم منطقه و مردم دنیا هستند یعنی كسانی كه نسبت به این قضیه شبهه داشتند و دارند. نمی توانیم نسبت به تصوری كه مردم دنیا نسبت به ما برای جنگ در سوریه پیدا كردند بی تفاوت باشیم.
ایشان در ادامه به بسته های پیشنهادی خود برای تعامل و بهره برداری هر چه بیشتر اشاره و تصریح كرد: در بحث فرهنگی آموزشی نخستین اتفاقی كه می افتد زبان تعامل است. یعنی آموزش زبان عربی شامی در ایران و زبان فارسی در سوریه. امروز در شهرهای مهم سوریه مانند حلب، دمشق و لاذقیه روسیه حضور پر رنگ دارد و آنها در این عرصه از ما جلو افتادند آن هم در شرایطی كه ما در دانشگاه های سوریه كرسی زبان فارسی داریم.
وی اضافه كرد: مدیر گروه زبان فارسی در دانشگاه حلب یك خانم اهل تسنن سوری است كه به تنهایی این گروه را اداره می كند. تعداد دانشجویان رشته فارسی در دانشگاه حلب به تعداد انگشتان دست رسیده است. زبان تركیه را عمدا تعطیل كرده اند اما چرا زبان فارسی باید تعطیل شود؟ اگر با آن نگاه زبان تركی را تعطیل می كنی با همان نگاه باید زبان فارسی را تقویت كنی اما ریشه یابی كه می نماییم می بینیم آنها پیگیری های خودشان را كردند اما ما نتوانستیم استاد زبان فارسی را تامین نماییم.
دانشگاه ها برای رایزنی منتظر ارتباطات وزارتخانه ای نمانند!
تاجیك افزود: شاید زمانی كه حلب در محاصره بود تعطیل شدن آن قابل پذیرش بود اما الان كه آزاد شده قابل پذیرش نمی باشد. باید در دانشگاه های سوریه زبان فارسی را تقویت نماییم. موسسات فرهنگی آموزشی می توانند این فرصت را غنیمت بشمارند و دوره هایی در این زمینه برگزار كنند. كما اینكه برای زبان روسی دارند این كار را می كنند. می توانند در انتها دوره یك سفر به ایران تدارك ببینند. در بحث زبان شامی هم گروه های فرهنگی در ایران باید روی این كار بكنند چون كه نخستین قدم ایجاد تعامل است و در رفت و آمدهای بعدی می تواند ارتباطاتی شكل بگیرد.
این فعال فرهنگی در بسته دوم پیشنهادی خود عنوان كرد: رهبر انقلاب بارها به تشكل های دانشجویی گفته اند بروید فضا را از نزدیك ببینید تا دشمنی دشمن را درك كنید. قدم اول ایجاد ارتباط همین فضاهای دوستانه است. گروه های دانشجویی به دنبال ایجاد بستر تعامل باشند و نشست هایی را با موضوعات مختلف برگزار كنند. بعضی ارتباط های بین دانشگاهی در فضای علمی می تواند شكل بگیرد و این ربطی به فضای ارتباطات وزارتخانه ای ندارد و دانشگاهها این قابلیت را دارند كه در این زمینه ورود كنند.
بی سوادی بحران جدی امروز سوریه است
وی با اشاره به مسئله بحران بی سوادی در نسل جدید سوریه خاطرنشان كرد: جنگ و آوارگی كه برای مردم رقم خورده است بچه ها را از فضای آموزشی دور نگه داشته است. اما كمتر كسی به آن توجه می كند. یك نهضتی مثل نهضت سواد آموزی لازم است. اصلا نیاز نیست مجموعه های ایرانی خودشان در این زمینه ورود كنند. فقط كافی است مجموعه های حاكمیتی را در این زمینه راهنمایی كنند. ما این مسئله را با مسولین استان حلب مطرح كردیم و گفتیم حاضریم این بستر را احیا نماییم تا این عقب ماندگی متوقف شود هرچند كه شاید جبران نشود اما بچه ها باردیگر در راه آموزش قرار بگیرند. همین اعلام آمادگی به دوستان موثر واقع شد. این ها رفتند گروهی را در این زمینه فعال كردند.
تاجیك افزود: طبق آماری كه در دست است هفتصد دانشجوی سوری در ایران مشغول به تحصیل هستند. به این دانشجویان به چند دلیل توجه نشده است. دیل اول عدم وجود وفاق درخلال این دانشجویان است كه ریشه های مذهبی دارد. پراكندگی عامل دوری آنها از ما شده و نتوانستیم این ها را متمركز نماییم.
وی به بهره برداری از دانشجویان سوری در ایران اشاره نمود و اظهار داشت: ما می توانیم در سفرهایی مثل اربعین، راهیان نور و مشهد زمینه ارتباط هر چه بیشتر را با این ها فراهم نماییم. می توانیم همه ی آنها را فراخوان نماییم حرف های شان را بشنویم.
صندلی خالی در دانشگاه داریم اما به سوری ها نمی دهیم
بعضی از مسؤلان فعلی كشور سوریه درخواست می كنند كه بچه های ما برای درس خواندن در ایران بورسیه شوند. چرا به این درخواست توجه نمی نماییم در حالیكه صندلی دانشگاه های ما خالی است.
وی در مورد لزوم كار اقتصادی در سوریه بیان داشت: كار فرهنگی صرف برای یك دسته از مردم سوریه نمی توانیم انجام دهیم. مردمی كه مشكل اول شان آوارگی و معیشت است نمی توانند مخاطب كار فرهنگی صرف باشند. برای چنین مخاطبی باید كار ما از جنبه كار فرهنگی به كار اجتماعی تغییر پیدا كند.
گردشگری سوریه و ایران بستری مناسب برای بهره برداری
وی با اشاره به لزوم شكل گیری فضای گردشگری بین ایران و سوریه تصریح كرد: الان زمان مناسبی جهت راه اندازی این بستر است كه می تواند زمینه اقتصادی هم پیدا كند. هم از سوریه تقاضا برای حضور در راهیان نور و زیات حرم امام رضا وجود دارد و هم در ایران تقاضای زیارت در سوریه. بحث راهیان نور سوریه هم مسئله ای است كه می توان آنرا جدی دنبال كرد و بطور قطع در ایران متقاضی برای آن وجود خواهد داشت. ما آنرا به صورت محدود اجرا كردیم و با استقبال هم رو به رو شد. حتما می طلبد مجموعه های انقلابی پیش قدم شوند و این مورد را سامان بدهند و در ابتدا با مخاطب مشخص شروع كنند مثلا كار را با دانشجوها شروع كنند.
تاجیك تصریح كرد: اگر در این مسئله ورود نكنیم كاسبان این كار ورود می كنند و فضای آنرا خراب می كنند. هم اكنون فضای پذیرش بچه های مومن انقلابی وجود دارد است. ضمن اینكه گردشگری فقط به زیارت محدود نمی گردد. الان مردم سوریه مشكلات درمانی دارند و دنبال درمان در خارج سوریه هستند و چون امكان رفتن به تركیه وجود ندارد آنها به كشورهای عراق، ایران و اروپا سوق پیدا كرده اند.
جنس تجمعات سوری ها با تجمعات ایرانیان متفاوت است
وی با اشاره به گرانی تعرفه درمان خارجی ها در ایران اظهار داشت: یك عده كاسب و سودجو آمده اند و ده برابر قیمت واقعی از این ها پول می گیرند. عملی كه ۴۰ میلیون هزینه دارد را برای یك مجاهد عراقی دو میلیارد تومان حساب كرده اند. در این شرایط بچه های انقلابی باید پیش قدم شوند و در سوریه هم ورود كنند. هم اكنون شرایط كار فرهنگی_اقتصادی در سوریه با ثبت شركت و گرفتن اقامت آماده است. بعضی مجموعه ها می توانند وارد میدان شوند تا رفت و آمدها تسهیل شود و این اتفاق ساده تر بتواند رقم بخورد.
این فعال فرهنگی با اشاره به مساله پاتوق سازی در سوریه تصریح كرد: فضای فرهنگی آن جا كاملا با ایران متفاوت می باشد آن جا هیأت رفتن و پای منبر نشستن مثل ما را ندارند. راهپیمایی ندارند. حتی در میان شیعیان شان هم مرسوم نیست. این پاتوق باید در همان فضایی كه آنها می پسندند ایجاد شود. پاتوق مردم سوری كافه است به صورتی كه در دل جنگ در یكی از محلات حلب كافه ها برقرار بودند. در فضای پیاده رو تا ساعتی از شب می نشینند و با هم گپ می زنند. من به بسیاری از دوستان گفتم بهترین گالری ها را در آن كافه ها می توانید برگزار كنید. همه ی این كافه ها تلویزیون های ال سی دی دارند فوتبال های اروپایی را در همان فضا دنبال می كنند. در دمشق هم همین گونه است.
چرا برای نمایش فیلم های ایرانی در سوریه رایزنی نمی شود؟
تاجیك از سینماهای تعطیل شده در سوریه سخن به میان آورد و افزود: در حلب شش سینما تعطیل شده است. تا الان در معدود دفعاتی در سینمای سوریه فیلم ایرانی اكران شده است. به وقت شام نخستین فیلم ایرانی ای بود كه در سوریه اكران شد آن هم چون به مسئله در رابطه با خودشان می پرداخت. ذائقه مردم حلب در وهله اول فیلم های تركیه ای و بعد هم فیلم های آمریكایی است.
وی افزود: همیشه می شنویم كه سریال های ایرانی در كشورهای عربی ترجمه شدند و با استقبال مواجه گشتند ولی من ندیدم مردم به این سریال ها گرایش داشته باشند. امریكا پس از ورود به عراق بیشتر از ۳۰ فیلم سینمایی ساخته كه دلیل حضور خودش را در كشور عراق توجیه كند ولی ما فقط یك فیلم ساختیم آن هم در شرایطی كه اشتراكات مان با سوریه خیلی زیاد است.
سوری ها برای نهادسازی به كمك ما نیازمندند
تاجیك مقوله نهادسازی در سوریه را فرصتی مغتنم شمرد و بیان كرد: در سوریه یك خلع قانونی وجود دارد كه اجازه نمی دهند كه ان جی او ها به راحتی كه در ایران ثبت می شوند و فعالیت می نمایند پدید بیایند اما آن جا كسی با فعالیت اقتصادی مشكل ندارد. مشكلی كه وجود دارد این است كه تشكل سازی و مجتمع سازی از خود سوری ها بر نمی آید. ولی ما این تجربه را در جمهوری اسلامی داریم و می توانیم در این زمینه به آنها كمك نماییم.
وی با اشاره به خلاء حضور زنان ایرانی در سوریه خاطرنشان كرد: اینجا با سیل پل دختر فرق می كند. در سوریه شرایط تغییر پیدا كرده است. اگر گروه های جهادی می توانند در یك روستایی دور افتاده در ایران كار فرهنگی انجام دهند حتما در سوریه هم می توانند. بستر حضور خانم ها برای كار فرهنگی باید فراهم گردد. جامعه اول چنین فعالیتی در سوریه خانم های سرپرست خانوار خواهند بود. خانواده هایی كه به علل مختلف مردان شان را در جنگ از دست داده اند.
سوریه فرصتی مناسب جهت راه اندازی كسب وكارهای كوچك
تاجیك توانمندسازی مردم سوری را از ضروریات خواند و خاطرنشان كرد: این مسئله با فعالیت اقتصادی و آموزش محقق خواهد شد. سوریه در پوشاك و منسوجات حرف اول را می زند و همین الان هم مردم از تولیدات خودشان استفاده می نمایند. در این شهرك های صنعتی كارگاه ها موجود اند زیرساخت موجود است اما سرمایه اولیه نیست اگر كسی بخواهد سرمایه گذاری كند و كسب و كارهای كوچك راه اندازی كند الان شرایط فراهم است.
مسئول سابق ستاد راهیان نور وجود حرم حضرت زینب(س) را فرصتی مغتنم برای تبادلات فرهنگی عنوان نمود و اظهار داشت: در منطقه زینبیه و رفت و آمدی كه از جهان اسلام صورت می گیرد خیلی حائز اهمیت می باشد. جمعیت با شكوهی آنجا در حال آمد و شد هستند. می تواند پاتوق بسیار ارزشمندی باشد برای تعامل هر چه بیشتر و انتقال فرهنگ. گروه های فرهنگی مختلف می توانند در آنجا كارهای خدماتی گوناگونی عرضه كنند.
خانواده ام فدای ملت و رهبر ایران
وی اظهار داشت: در كلیسای ارتودكس حلب مراسمی برای یك شهید مسیحی گرفته بودند. پدر شهید چند مرتبه گفت خدا را شكر كه بچه ام درخیابان نمرد. خدا را شكر كه با تصادف نمرد. خدا را شكر كه بچه ام در جبهه شما بود و كشته شد. این همانی كه امام خمینی(ره) در خشت خام می دیدند. در یك شهرك صنعتی حمص برای كارگرهای شان یك اردوگاهی تدارك دیده بودند. پدر شهیدی را دیدیم كه پنج فرزندش شهید شده بودند. من فكر كردم در بمباران شهید شدند گفت بچه های من همه در جبهه شهید شدند. اشك ما را كه دید گفت چرا گریه می كنید جان من و خانواده ام فدای ملت و رهبر جمهوری اسلامی.
هیچ كس در سوریه به فكر جمع آوری روایت مجاهدان نیست
تاجیك به اهمیت حفظ روایت ها و تاریخ شفاهی مجاهدان سوریه اشاره و بیان كرد: در زمان جنگ ما در ایران ده ها مجموعه بودند كه این كار را دنبال می كردند در سوریه هیچ كس به فكر این مورد نیست. باید بتوانیم تجارب خویش را در زمینه روایت گری به آنها منتقل نماییم. لازمه ی سرعت بخشی به این مسئله این است كه بخشی از روایت ها به صورت مستند و فیلم به حضور مجاهدان سوری در جنگ بپردازد.
وی با اشاره به محاسن ورود جبهه فرهنگی انقلاب به فضای سوریه اظهار داشت: این رفت و آمدها انگیزه و توان نیروهای ایرانی را برای كار در ایران بالا می برد. چون وقتی وقتی ببینیم غیرمسلمان ها به جبهه مقاومت گرایش دارند آدم انگیزه پیدا می كند برای شیعه ی ایرانی وقت بیشتری بگذارد. وقتی مسیحی معتقد به فرهنگ جهاد و شهادت را می بیند انگیزه بیشتری پیدا می كند به جهت اینكه برای مردم خودمان كه وجهه اشتراك بیشتری با هم داریم انرژی و وقت بیشتری بگذاریم. ضمن اینكه نگاه راهبردی مان هم عمق پیدا می كند. وسعت افق دید پیدا می نماییم و می توانیم از همه ظرفیت ها استفاده و با مسائل مختلف با نگاه باز برخورد نماییم.
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب