نور معرفت

ادیان به علت فعال شدن پناه آوری به خداوند، همگرایی را بیشتر كنند

ادیان به علت فعال شدن پناه آوری به خداوند، همگرایی را بیشتر كنند

به گزارش نور معرفت قم عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینكه عقل معطوف به حوزه دین در شرایط ظهور بلاهای عمومی به چهار نوع عبودی، كلامی، آیینی و رفتاری قابل تقسیم است، اظهار داشت: در شرایط ظهور یك بلای عام همچون كرونا، عقل عبودی در مقایسه با سایر عقل ها بیشتر در ذهنیت دینی اجتماعی فعال و حاضر می شود.


آیت الله احمد مبلغی در همایش مجازی "كرونا: تعامل عقل و ایمان" كه به همت رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و با حضور شخصیت هایی از عالمان شیعه، سنی و مسیحیت برگزار شد، اشاره كرد: در زمان ظهور بلای عام، سایر عقل ها هم به نوبه خود در جامعه فعال می گردند و هر كدام تاثیراتی را برجای می گذارند.
وی گفت: ادیان مختلف باید كوشش های همگرایانه خویش را برمبنای فعال شدن این حالت پناه آوری به خداوند، بیشتر كنند و رابطه فیمابین خویش را تقویت و حتی اگر بتوانند دعای مشترك با هم برگزار نمایند.
مبلغی با اشاره به تعریف عقل عبودی، آنرا عقلی فعال شونده برمبنای فطرت خداجویی و روی آوری به خدا خصوصاً به هنگام مواجهه با خطر، توصیف كرد، و اظهار داشت: كاركرد این عقل، تنظیم، تصحیح و تلطیف روابط با پروردگار و دعوت به دعا و فروتنی در پیشگاه خداوند است.
وی در تبیین چرایی اطلاق "عنوان عقل" بر عقل عبودی، اظهار داشت: فی الواقع عقل به هنگام بروز خطر، دست به یك محاسبه می زند و رهایی از خطر را در پناه بردن به خدا می بیند.
رئیس مركز تحقیقات گفت: پیامد این محاسبه عقلی، فعلیت پیدا كردن حالت های فطری در انسان از قبیل: پناه آوری به خداوند و خشوع و خضوع و تواضع و دعا در پیشگاه الهی است.
مبلغی افزود: این پناه آوری به خدا به معنای رها كردن یا فروكاستن از تلاش فیزیكی و علمی برای رفع خطر فی المثل، اقدامات پزشكی و رعایت اصول بهداشتی در مثل بیماری كرونا به هیچ وجه نیست.
او گفت. عقل عبودی از دو جزء تشكیل شده است كه یكی ادراكی است همچون: ادراك عظمت خداوند، ادراك قدرت خداوند و.... در این جزء، عقل باتوجه به ضعف انسان، به این ادراك نائل می آید و جزء دوم حالت های انعكاسی ادراك یاد شده است، حالت هایی كه در انسان در اثر آن ادراك پدید می آید همچون: احساس تسلیم، خضوع، خشوع و پناه آوری به خداوند.
وی یادآورشد: به این خاطر می بینیم كه امام علی بن ابیطالب (ع) فرموده است: "وإنه لا ینبغی لمن عرف عظمة الله أن یتعظم، فإن رفعة الذین یعلمون ما عظمته أن یتواضعوا له، وسلامة الذین یعلمون ما قدرته أن یستسلموا له".
مبلغی اظهار داشت: امام می فرمایند: سزاوار نیست كسی كه عظمت خدا را شناخت، خودبزرگی كند. بلندمرتبگی كسانی كه به عظمت او پی می برند این است كه برای او تواضع كنند و سلامت كسانی كه به قدرت او آگاهی پیدا می كنند تسلیم او شوند.
وی در تعریف عقل كلامی اظهار داشت: عقل كلامی عقلی است كه به تحلیل شرور و تبیین عدل خداوند، یا مسائل كلامی دیگر كه ممكنست در شرایط ظهور مصیبت و بلا مطرح شود، می پردازد.آیت الله مبلغی در تعریف عقلی آئینی اظهار داشت: عقلی است كه به هنگام بروز یك مصیبت همگانی در جامعه، به آیین های دینی نظر می افكند و وضعیت آنها را در قالب نگاه به شرایط پیش آمده، و اقتضائات آن، مورد تامل خود قرار می دهد.
استاد حوزه اضافه كرد: در اسلام خصوصاً در جوامع متدین به شریعت، عقل آیینی در سطح عمومی تحت تأثیر جدی دیدگاه های تخصصی فقهی قرار می گیرد كه آن هم نوعا در فضای تخصصی و اجتهادی خود در شرایط ویژه بلاهای عمومی فعال می گردد.
وی در تعریف عقل سلوكی اظهار داشت: این عقل با تامل در وضعیتهای اخلاقی و اجتماعی جامعه، آنها را در قالب نظرافكندن به واقعیتها و نتایج بلاهای عام، محل سنجش و ارزش داوری قرار می دهد.
مبلغی اظهار داشت: بنظر می رسد در شرایط ظهور یك بلای عام (همچون كرونا) عقل عبودی در مقایسه با سایر عقلها بیشتر در ذهنیت دینی اجتماعی فعال و حاضر می شود؛ هر چند سایر عقل ها هم به نوبه خود در جامعه فعال می گردند و تاثیراتی را بر برجای می گذارند.
وی یادآورشد: بر این اساس ما باید بدانیم امروز كه كرونا همه جهان را فرا گرفته است این عقل عبودی در انسان ها فعال گردیده است و بنابر این ادیان مختلف باید كوشش های همگرایانه خویش را برمبنای فعال شدن این حالت پناه آوری به خداوند، بیشتر كنند و رابطه فیمابین خویش را تقویت نمایند و حتی اگر بتوانند دعای مشترك با هم برگزار نمایند.



1399/01/27
23:17:11
5.0 / 5
3021
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد