نور معرفت
واكنش خسروپناه به كتابسوزی یك روحانی؛

علمای حوزه هرگونه نواخباری گری را نقد عالمانه كنند

علمای حوزه هرگونه نواخباری گری را نقد عالمانه كنند

به گزارش نور معرفت خسروپناه نوشت: حوزه علمیه قم به صورت حداكثری عقلانیت محور و معتقد به اصول فقه و اجتهاد مصطلح و فقه كارآمد است و نباید پدید آمدن نواخباری گری را جریان غالب حوزه دانست.


به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، متن زیر یادداشتی از حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در واكنش به كابسوزی صورت گرفته توسط یك روحانی است كه در ادامه می خوانید؛علم و دانش آنگاه كه نافع و زاییده عقلانیت باشد مطلوب اسلام خواهد بود و حكمت شمرده می شود؛ هر چند محصول بشریت باشد لكن باید توجه داشت كه هر معرفتی و دانشی باید انسان را به خدای سبحان نزدیك سازد و به همین معنا، علم توحیدی شكل می گیرد. این نكته كلیدی را عرض كردم تا بی خردی آتش زدن مرجع علمی در حوزه پزشكی آشكار گردد. نگارنده از مدیریت حوزه علمیه كشور به جهت نقد این رفتار ناشایست سپاسگزار است. مطلب اساسی تر توجه داشتن به سبب این پدیده جاهلانه است و اینكه به معلول بسنده نكرد. اما علتی كه بعضی از معممین منتقد این رفتار نیز از آن غفلت كردند و تنها به تخریب عمل ناپسند پرداختند؛ چیست؟علت به زعم بنده و برمبنای تحقیقات جریان شناسانه، پیدایش مكتب نواخباری گری در حوزه علمیه است كه با این رویكرد، عقل و عقلانیت بی رمق می شود و خبر ظنی نامعتبر در معارف و احكام و ارزش ها حاكمیت می یابد و همین رویكرد سبب شده عده ای به نقد فلسفه و عرفان بپردازند (البته نباید هر منتقد فلسفه و عرفان را نواخباری دانست) و علوم عقلی را طرد و اهل فلسفه را تكفیر می كنند. برخی نیز با نواخباری گری به جریان احمد اسماعیل پیوستند و مسائل اعتقادی و امنیتی برای كشورهای اسلامی پدید آورند. دسته دیگری با همین گرایش و با نفی اصول فقه و اجتهاد مصطلح به فقه اخباری ناكارآمد و عصر حیرت و در نهایت سكولاریسم می رسند. پس علمای حوزه به این دلیل مخرب بپردازند و تنها نسبت به یك رفتار نادرست حساس نشوند و هر گونه نواخباری گری را نقد عالمانه نمایند. اختتام سخن تاكید بر سه نكته دارد: ۱- حوزه علمیه قم به صورت حداكثری عقلانیت محور و معتقد به اصول فقه و اجتهاد مصطلح و فقه كارآمد است و نباید پدید آمدن نواخباری گری را جریان غالب حوزه دانست. این نكته را عرض كردم تا فردا برخی مدعیان روشنفكری این جریان را بعنوان چماق بر سر حوزه علمیه نزنند.۲- چهار جریان طب در كشور رواج دارد: طب مدرن، طب سنتی، طب نقلی و طب عطاری كه باید با رویكرد علمی و سپس قانونی به هر چهار جریان پرداخت و از رفتارهای عامیانه و ناپسند پرهیز كرد.۳- علوم پزشكی و سلامت به شدت متأثر از نوع انسان شناسی و ساحت های مختلف انسان است كه اختلاف در آن موجب تمایز در نظریه های می شود و به همین جهت، تفاوت نظریه پرستاری با رویكرد پوزیتیویستی و رویكرد اگزیستانسیالیستی آشكار می گردد. پس انسان شناسی اسلامی در حوزه سلامت باید از طرف حوزه علمیه تاكید قرار گیرد.

1398/11/05
23:00:02
5.0 / 5
4374
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد