نور معرفت

آیا عاشورا واقعه ای تكرارپذیر است؟

آیا عاشورا واقعه ای تكرارپذیر است؟

به گزارش نور معرفت آیت الله محسن غرویان اظهار داشت: از آن جهت كه در واقعه عاشورا به عقیده ما شیعیان یك امام معصوم حضور داشته اند، این واقعه تكرار نمی شود؛ چون كه زمان معصومین گذشته است.


این استاد حوزه علمیه در گفتگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی پیرامون تكرارپذیر بودن یا نبودن واقعه عاشورا در طول تاریخ با عنایت به دیدگاه های موجود بر مبنای دو جمله «كل یوم عاشورا، كل ارض كربلا» و «لا یوم كیومك یا اباعبدالله» اظهار نمود: از آن جهت كه در واقعه عاشورا، به عقیده ما شیعیان یك امام معصوم حضور داشته اند، این واقعه تكرار نمی شود؛ چون كه زمان معصومین گذشته است. مگر این كه قیام امام زمان(ع) را مصداق تكرار عاشورا بدانیم كه البته بحث های خاص خویش را می طلبد.
وی افزود: اما بدین معنا واقعه عاشورا می تواند تكرار شود كه در تمام طول تاریخ بعد از عاشورا و در آینده، نبرد بین حق و باطل وجود دارد و یك جناح، جناح حق و دیگری باطل است و یا نبرد بین عدالت و ظلم هم همچنان موجود است. ازاین رو می توانیم بگوییم عاشورا تكرارپذیر است؛ بنابراین این دو تفسیر را باید مورد توجه قرار داد. همینطور مقصود كسانی كه می گویند «كل یوم عاشورا، كل ارض كربلا» هم همین است؛ به این معنا كه در هر زمانی حق و باطل با یكدیگر نبرد داشته و هم عده ای اهل ظلم و ستم و عده ای اهل اجرای عدالتند. بدین لحاظ می توان گفت در هر زمانی و زمینی عاشورا می تواند مصداق و ظهور پیدا كند.

شرط لازم برای درس آموزی از عاشورا
غرویان همینطور درباره فهم شاخصه های مورد نیاز درس آموزی از واقعه عاشورا از جانب جامعه اسلامی، ضمن بیان سه شاخصه مهم، عنوان كرد: شاخصه اول بیداری وجدان و فطرت است؛ اگر به واقع بخواهیم عاشورا را الگوی خود قرار داده و تحت تاثیر آن قرار گیریم، باید به وجدان و فطرت خود مراجعه نموده، ببینیم ندای فطرت و وجدان ما چیست. به این علت كه فطرت و وجدان پاك و طالب حق، تشخیص دهنده حق از باطل و تنها محكمه ای است كه احتیاجی به قاضی ندارد. بنابراین بیداری فطرت و وجدان شرط لازم برای درس آموزی از عاشورا و كربلا است.
این استاد حوزه علمیه شاخص دوم درس آموزی از عاشورا را مسئله ولایت و امامت دانست و اضافه كرد: درس آموزی منوط به آن است كه مسئله ولایت و امامت را برای خود حل نماییم. انسان كامل، از جانب خداوند بر دیگران حق ولایت داشته و این امری فطری است. ضمن این كه قرآن می فرماید «فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ»؛ بدین معنا كه دنبال عالمان و نخبگان حركت كردن امر مهمی است و در تاریخ كربلا و عاشورا می بینیم اصحاب امام حسین(ع) زمانی كه وجدانا امامت و رهبری سیدالشهدا را پذیرفتند، با قلب و دل و جان خود از ایشان حمایت كردند.

رمز جاودانگی عاشورا، تسخیر دل هاست
وی در بیان سومین شاخص درس آموزی از واقعه عاشورا خاطرنشان كرد: شاخص سوم مردمی بودن است؛ یعنی باید از عاشورا این چنین درس بگیریم كه پیوند با انسان ها، اتكا به حقوق انسان ها و مومنین رمز اصلی پیروزی است. ازاین رو می بینیم لشكر ظاهری شمر، یزید و عمر سعد بیشتر از یاران امام حسین(ع) بود و هرچند یاران آن حضرت طبق قول مشهور، حدود ۷۲ تن بودند، دل هایشان عاشق امام حسین(ع) بود؛ بنابراین امر مهم در حكومت، حكومت بر قلب هاست و این مسئله مهمی است كه حاكمیت باید، حاكمیت بر قلوب انسان و نه بر اجساد و ابدان آنان باشد. بنابراین، رمز جاودانگی عاشورا آن است كه دل ها را تسخیر كرده و اگر بخواهیم مردم دار باشیم، باید به نحوی رفتار، حكومت، مدیریت و سیاست گذاری نماییم كه مردم با دل و جان خود ما را بپذیرند.

منبرها و سخنرانی ها مردم را منسجم كنند
غرویان در تكمیل سخنان خود تصریح كرد: نكته مهم در روزهای عاشورا و تاسوعا آن است كه منبرها، سخنرانی ها و مداحی ها مردم را منسجم كند؛ چون كه در هر حال، «مصباح الهدی و سفینه النجاه» بودن امام حسین(ع) در گروی وحدت بوده و امام حسین (ع) می تواند ما را به وحدت برساند؛ بنابراین تفرقه افكنی، تهمت و توهین به نمایندگان مردم، مجلس، دولت و اركان نظام بر روی منبرها در این ایام از گناهان كبیره است. ضمن این كه بنده می بینم برخی خطبا و منبری ها توجه به این مسائل زمانه نداشته و گاهی خطاب های تند، غیراخلاقی و توهین آمیز نسبت به مجلس، دولت، نمایندگان و امثال آن دارند و به عقیده من این امر در جهت یزدیان حركت كردن است؛ ازاین رو منبرها و سخنرانی ها باید دل های مردم، دولت و ملت را به هم نزدیك كرده تا وحدت قوا و انسجام ملی ما حاصل شود.



1398/06/19
12:04:26
5.0 / 5
4757
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد