نور معرفت
یك پژوهشگر پاسخ داد:

آیا امام زمان(عج) مقرر است پس ظهور، از ۱۰۰۰ نفر، ۹۹۹ نفر را بکشد؟

آیا امام زمان(عج) مقرر است پس ظهور، از ۱۰۰۰ نفر، ۹۹۹ نفر را بکشد؟

نور معرفت: قم یک امام پژوه به تشریح و پاسخ به شبهه کشتار مردم در زمان ظهور امام عصر (عج) پرداخت.


محمدکاظم اسماعیلی، در گفت و گو با ایسنا عنوان کرد: در طول تاریخ اسلام، خصوصاً در سده های اول آن، جعل روایت و نسبت دادن آن به رسول خدا (ص) در روایات اهل سنت، امری شایع بوده است. جاعلان با روایات ساختگی، حاکمان و خلفا را در رسیدن به مقاصد شوم شان و مشروعیت بخشیدن به حکومت های نامشروع شان یاری می کردند.
وی افزود: طبیعی است که مهدویت به عنوان یک عقیده قطعیِ مسلمانان، از این قاعده جدا نبوده و این حاکمان ظالم و غاصب برای توجیه عملکردهای خود تلاش می کردند که روایاتی را جعل و همین کردار و رفتار را به پیامبر خدا و دوده آن حضرت نیز نسبت دهند تا به مسلمانان بقبولانند که اگر ما این کارها را انجام می دهیم، پیامبر خدا نیز انجام داده و مهدی موعود نیز انجام خواهد داد.
وی بیان کرد: وجه دیگر جعل روایات، ناامید ساختن مردم نسبت به موضوع مهدویت است بر خلاف روش پیامبر و امامان که مردم را به چنین رخدادی مژده می دادند و امیدوار می کردند.
وی در ارتباط با احادیثی که در آنها، کشتار در حجم وسیعی مطرح گردیده است اظهار داشت: این احادیث دو گونه هستند، دسته اول قسمتی از این اخبار و روایات به فتنه های قبل از ظهور اختصاص دارد که شمار زیادی از انسان ها به جهت جنگ و درگیری که بطور عمده میان دنیا طلبان رخ می دهد مانند روایاتی که ۹ دهم مردم یا از هر نه نفر هفت نفر، پنج نفر یا دو ثلث مردم کشته می شوند، به جنگ های پیش از ظهور، نظر دارند نه زمان ظهور.
این پژوهشگر اظهار داشت: تعدادی از روایات، ناظر به شیوع بیماریهای مرگبار است؛ قبل از قیام قائم (ع) دو نوع مرگ ومیر رخ می دهد، مرگ سرخ و مرگ سپید تا اینکه از هر هفت نفر، پنج تن از بین می روند. مرگ سرخ، شمشیر و مرگ سفید، طاعون است که مردم جان خودرا از دست می دهند. بدین جهت اینگونه کشتارها و مرگ ها در رابطه با امام عصر (عج) نیست و از موضوع بحث خارج است.
وی ادامه داد: دسته دیگری از روایات، به زمان ظهور حضرت مهدی (عج) مربوط می شود که تعدادی از آن روایات، بوسیله عامه نقل شده است و عمده آنها مشکل سندی دارد، بطوریکه برخی از آنها مرسل و برخی نیز از افرادی مانند کعب الاحبار و از اسرائیلیات است که با غرض های مختلفی وارد کتب روایی شده اند (تا ظهور، ۲۲۱).
امام پژوه افزود: روایتی که برخی نقل می کنند: «آن قدر از مردم روم می کشد که آب فرات بواسطه خون تغییر می کند.» اما روایاتی که در کتاب های شیعه ذکر شده است، برخی صحیح و دارای معنایی خاص و برخی دیگر از جهت سند یا متن دارای اشکال است و یا با روایاتی دیگر در تعارض است.
رفتار حضرت مهدی بر طبق سیره رسول خدا (ص)
وی اشاره کرد: در فهمِ روایات، نمی توان بصورت گزینشی عمل نمود بلکه باید مجموع روایات را در نظر گرفت. محتوای خیلی از روایات قرینه بر صلح آمیز بودن قیام مهدوی است همچون محتوای روایاتی که حضرت مهدی (عج)، از نظر اخلاق، سیرت و صورت شبیه ترین فرد نسبت به رسول خدا (ص) است؛ همان گونه که آن حضرت «رحمة للعالمین» و مظهر رحمت الهی است، حضرت مهدی (عج) نیز این خاصیت ها و اوصاف را دارد.
اسماعیلی اشاره کرد: رسول خدا (ص) فرمود: فرزندم مهدی، نامش نام من است و کنیه اش کنیه من، در خلقت و اخلاق شبیه ترین مردم نسبت به من است.(کمال الدین، ۱/ ۲۸۷) یا روایتی که حضرت مهدی (عج) پس از ظهورش برای اهل مکه سخنرانی کرده و خودرا به عنوان مظهر رحمت الاهی معرفی می نماید. (بحارالانوار، ۵۳/۱۱.)
وی تصریح کرد: در سیره رسول خدا (ص )، رفتار ناپسندی با مخالفان گزارش نشده است و در طول ۲۳ سال رسالت شان، هیچگاه رفتار خشونت آمیز، صادر نشده است و حتی در هنگام فتح مکه، شعار «الیوم یوم المرحمه» را فرمان داد و همه دشمنان را، جز تعدادی اندک، به سبب قتل یا جنایات شان، مورد عفو و بخشش قرار داد. همین طور مجموع جنگ های آن حضرت با مشرکان، جنگ های تدافعی بوده است.
پژوهشگر عنوان کرد: بر این اساس روایات، امام عصر (عج) نیز به همان سیره عمل می کند و قسمت عمده مبارزات با لشکر سفیانی است و آغازگر جنگ اوست و با ارسال لشکر، اهتمام در سرکوب کردن قیام حضرت دارند؛ بدین سبب نمی توان از جهت محتوا روایاتی که آن حضرت از هر هزار نفر ۹۹۹ نفر را بکشد را پذیرفت.
تصرف برخی شهرها، بدون خونریزی
وی افزود: بیشتر انعکاس روایات کشتار وسیع است اما از بیان روایاتی که مردم به میل خود ایمان می آورند و شهرها با صلح و بدون خونریزی تصرف می شود را نقل نکردند در صورتیکه روایات نشان از اقبال عمومی مردم به امام مهربانی ها دارند و برای اثبات صلح آمیز بودن قیام حضرت، کافی است.
وی در ارتباط با نمونه هایی از این روایات اظهار داشت: تمام سرزمین ها، دین وی را می پذیرند، کافری باقی نمی ماند مگر اینکه به او ایمان می آورند و بدکاری نمی ماند مگر اینکه صالح خواهد شد. از امیرمومنان (ع) نقل شده است: زمین را بدون سختی، پر از عدل خواهدنمود و در سرزمین های اسلامی با امنیت تمام، تشکیل حکومت خواهد داد و روزگار مردم نیز با قیام مهدوی همراه خواهند شد. امام باقر (ع) می فرماید: زمانی که قائم ما قیام می کند به طرف کابل شاه می رود و آنرا فتح می کند، شهری که غیر از او هیچ گاه کسی آنرا فتح نکرده است. شبیه این تعبیر در مورد مرو نیز گزارش شده است. در این روایات بحثی از درگیری، جنگ و خونریزی نشده، بلکه تنها اشاره به فتح شده است.
حضرت مهدی (عج) مجری قوانین اسلام
این امام پژوه اظهار داشت: تمام مسلمانان بر این مساله اتفاق دارند که دین اسلام تنها دینی است که خداوند آنرا می پسندد و همان گونه که قرآن می فرماید: «هر کس جز اسلام، دینی [دیگر] جوید، هیچ گاه از وی پذیرفته نشود و وی در آخرت از زیان کاران است»(آل عمران، ۸۵) از طرف دیگر خداوند بارها در قرآن کریم به مسلمانان وعده داده است که روزی فرا می رسد که دین اسلام سراسر گیتی را فرا خواهد گرفت و بر تمام ادیان دیگر پیروز می شود.(توبه، ۳۳)
وی ادامه داد: طبق روایاتی که در کتاب های شیعه و سنی وجود دارد، این وعده خداوند در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) عملی خواهد شد و او دین اسلام را بر تمام ادیان پیروز خواهدنمود. (مفاتیح الغیب، ۱۶/۳۳، روح المعانی، ۹/۲۰۷) بر این اساس حضرت مهدی (عج)، مجری قوانین اسلام در سراسر جهان است تا قوانین اسلام در عالم حکم فرما شود.
اسماعیلی افزود: از طرف دیگر شک و تردیدی نیست که خداوند دین اسلام را برای نابودی بشریت نفرستاده، بلکه برای نجات بشر از هلاکت و نابودی و پیمودن راه کمال فرستاده شده است، حال چگونه حضرت مهدی (عج) که بمنظور اجرای احکام اسلامی ظهور می کند، از هر هزار نفر، تنها یک نفر را باقی بگذارد؟
برخورد و جنگ امام عصر (عج) با کافران و معاندان
وی اشاره کرد: اصل در مناسبات اجتماعی، بر پایه رحمت است حتی با غیر مسلمانان، یعنی در مرحله دعوت نیز، باید با رحمت نسبت به کافران رفتار کرد؛ همان گونه که خداوند به حضرت موسی فرمود: با فرعون با نرمی سخن بگو. (طه، ۴۴) فقط یک مورد است که تعامل تبدیل به تقابل و درگیری می شود و آن برخورد با کافران و معاندان و سردمداران فتنه است که «اشداء علی الکفار» (فتح، ۲۹) تعبیر می شود.
این پژوهشگر اشاره کرد: آنان که دست از منافع دنیوی و ظلم و جور نخواهند کشید جباران و ظالمانی که یک عمر از خون مردم تغذیه کرده اند، روشن است که وقتی منافع آنها با ظهور حضرت مهدی (عج) به خطر افتد و حکومت آنها از هم فرو پاشد، در مقابل آن حضرت ایستادگی خواهند کرد.
وی تصریح کرد: امام عصر (عج) مانند اجدادشان ابتدا به هدایت و دعوت آنان به حق تلاش می کنند و با سخنرانی برای آنان زمینه بازگشت و هدایت را فراهم می کنند و حضرت با آغوش باز پذیرای آنان است اما اگر عناد ورزند و بر باطل خود اصرار نمایند آن حضرت برای اجرای عدالت و کوتاه کردن دست آنها و نجات مستضعفان، از زور استفاده می کنند که در بعضی از روایات، رحمت برای مومنان اما عذاب برای کافران تعبیر شده است.
امام پژوه عنوان کرد: همان گونه که قرآن در مقابل کافران معاند و سردمداران فتنه، دستور قتل را صادر می کند و می فرماید: «با آنان بجنگید تا دیگر فتنه‏ای نباشد و دین، مخصوص خدا شود.» (بقره، ۱۹۳؛ انفال، ۳۹) امام زمان نیز طبق این اصل عقلائی و قرآنی رفتار می کند که در مقابل کافران سرکش، شدت به خرج می دهد و در مواردی به جنگ و کشتار کشیده می شود.
وی افزود: در بعضی از روایات زمان این درگیری ها بسیار کوتاه گزارش شده است همچون روایتی که امیرمومنان زمان درگیری ها را هشت ماه بیان می کند.(اسرار آل محمد، ۲/۷۱۵). عمده این جنگ ها در مسائل اعتقادی است و تنها کسانی که در امور اعتقادی با حضرت چالش دارند و سرکشی می کنند درگیر این جنگ ها می شوند.
اسماعیلی اظهار داشت: در نتیجه عمده روایاتِ کشتارِ وسیع، از جهت سندی گرفتار ضعف است و از جهت محتوا نیز با دسته ای از روایات ناسازگار است همچون روایاتی که رفتار حضرت را با سیره رسول خدا (ص) برابر می داند و اجرای قوانین اسلام و گسترش اسلام را در حکومت آن حضرت بیان می کند و دسته دیگری از احادیث که تصرف شهرها را بدون خونریزی و درگیری بیان می کند، گر چه حضرت مهدی (عج) در مقابل کافران و معاندان که ایمان نمی آورند با سختی و شدت برخورد می کند.



1401/12/17
14:04:53
5.0 / 5
329
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد