شریف لك زایی :
امام موسی صدر معتقد بود ما برای حسینی شدن به تغییر نیاز داریم
به گزارش نور معرفت، شریف لک زایی اظهار داشت: در راه اصلاح جامعه گاهی لازم است علاوه انفاق مال، انفاق جان هم داشته باشیم. رهبران جامعه هم باید در هر مرحله آماده شهادت باشند تا جامعه به سمت هدف خود حرکت نماید.
خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه-فاطمه کهربائی: با فرا رسیدن نهم شهریور ۱۴۰۱، چهل و چهار سال تمام از ربودن امام موسی صدر و همراهانش در لیبی به دست رژیم جنایتکار قذافی می گذرد. در این زمان، باوجود همه اقدامات، گامهای مثبت چندانی در راه روشن شدن وضع شخصیت برجسته، جهان اسلام و همراهان وی برداشته نشده است. به همین سبب، هنوز از سرنوشت قطعی امام موسی صدر و همراهان وی اطلاع دقیقی در اختیار نیست.
دکتر علی شریعتی در کتاب حسین وارث آدم می گوید: «… اگر یک خون پیام نداشته باشد، در تاریخ گنگ می ماند، اگر یک خون پیام خود را برای همه ی نسل ها نگذارد، جلاد، شهید را در یک عصر و یک زمان محبوس کرده است.» به راستی که چنین است، راه شهید، خونش و هدفش باید گفته و نسل به نسل فهمانده شود. نخستین راویان امام حسین (ع)، زنده ترین شهید تاریخ، حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) بودند که نگذاشتند صدای شهادت و حق خاموش شود. بزرگ مردان و زنان زیادی در تاریخ شیعه کوشیده اند تا پیام شهادت را به زبان، قلم، عمل و منش به عالم نشان دهند. امام موسی صدر، روحانی بزرگ شیعه هم چنین بود و چنین زیست، او با آن که در تاریخ گمشده ولی همچنان اثر و قلمش چنان که شایسته است اثرگذار می باشد
امام موسی صدر وقتی می خواهد پدیده عاشورا را برای انسان امروز تحلیل کند به مقوله تاریخ، نگرش انسانی دارد. عامل و بازیگر تاریخ انسان است و هر تاریخی برای هر انسانی و در هر عصری مفید می باشد، چون که وجه اشتراک انسانی در آن وجود دارد.
به همین مناسبت با شریف لک زایی دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی به گفتگو نشستیم که در ادامه حاصل آنرا می خوانید:
شریف لک زایی در مورد دیدگاه امام موسی صدر نسبت به واقعه عاشورا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تقریرات امام صدر در رابطه با عاشورا شاید کمی متفاوت باشد با تقریراتی که تاکنون از دیگر نویسندگان خوانده ایم. ایشان بیشتر ابعاد سیاسی این ماجرا را مورد بررسی قرار داده است. مثلا بحث حکومت مطلوب را مورد بررسی قرار می دهند یا در مورد حکومت بنی امیه که در آن دوره تمام اداره جامعه مسلمانان را بر عهده داشته است. اما بحث مهمی که ایشان در مجموعه سفر شهادت روی آن تاکید دارند بحث اصلاح است. و آن به این معنا است که قیام عاشورا می تواند فرصتی برای تغییر در خود و جامعه باشد. به تعبیر ایشان فرصتی است که ما حسینی شویم و حسینی بمانیم. طوری که ما بتوانیم تغییری در زندگی خود ایجاد نماییم و از عادات بد و رذائل اخلاقی خود چشم پوشی بکنیم و به سمت فضائل اخلاقی برویم و آن وقت است که تغییر در زندگی ما ایجاد می شود.
وی اضافه کرد: ما برای حسینی شدن به تغییر نیاز داریم. یکی از مهم ترین علل عاشورا و قیام امام حسین هم اصلاح امت اسلامی بوده است در همین راستا امام صدر توضیح می دهند که ما چطور می توانیم از قیام امام حسین درس بگیریم. چشم پوشی از عادات ناپسند و اخلاق رذیله و آنچه که مانع از اعمال صالح در جامعه می شود و ما را تحت الشعاع قرار می دهد. در مباحث تفسیری خیلی مفصل بحث کرده اند بحث های دروغ نفاق و غیبت را مورد توجه قرار داده اند. اینها می شود چشم پوشی از این عادات ناپسند که جامعه ما البته به صورت ناخواسته وارد این صدمه هایی شده است.
شریف لک زایی بیان داشت: نکته بعدی که باید در این تغییر اتفاق بیفتد اینست که ما باید کار و تلاش را در جامعه افزایش بدهیم و هر کس باید در هر جایگاهی قرار دارد بتواند این کار و تلاش را مضاعف کند و توسعه بدهد و در کنار آن باید در مقابل جریان هایی که جامعه که را به سمت نادانی و جهل سوق می دهند روبرو شود. جریان ها و افرادی که حامی منافع مستکبران هستند و ضد افراد جامعه ظلم می کنند که این افراد و گروه ها به تعبیر ایشان باید تضعیف شوند که ما بتوانیم به تغییر در سرنوشت خودمان حاکم بشویم یعنی انسان بتواند با این تغییراتی که در زندگی و جامعه خود بوجود می آورد بتواند به سرنوشت خود کمک نماید و آنرا تغییر بدهد حالا در بعضی موارد امکان دارد که این کار احتیاج به فداکاری و قربانی شدن داشته باشد البته هدف از قیام عاشورا در ابتدا این مورد نبود اما حوادث به سمتی پیش رفت که حضرت چاره ای جر قربانی شدن خود ندیدند تا این نگاه و این ظرفیت را به جامعه القا نمایند که گاهی لازم است جامعه تا پای فداکاری هم پیش برود.
وی در انتها اظهار داشت: به صورت کلی همه افرادی که در جامعه درحال زندگی هستند باید در این راه حرکت کنند که در صورت ضرورت افزون بر انفاق مال، از انفاق از جان هم دریغ نورزند و جان خویش را هم در راه اسلام فدا کنند و رهبران جامعه هم باید در هر مرحله آماده شهادت باشند تا جامعه به سمت هدف خود حرکت نماید. طبیعتاً این فداکاری به تعبیر امام سخت ترین و بهترین نوع فداکاری انفاق نفس است که انسان جان خویش را برای روشن تر کردن مسیر فدا نماید. در بعضی موارد امکان دارد با کار اقتصادی یا فرهنگی همین اتفاق بیفتد که بتواند وضعیت اجتماعی ما را تغییر بدهد. این ظلم های شخصی و اجتماعی همیشه وجود دارد باید در مقابل این ظلم ها و تاریکی ها ایستادگی نماییم و بتوانیم زندگی درستی در خود و جامعه ایجاد نمائیم. همه این موارد در کتاب سفر شهادت امام موسی صدر مطرح شده و علاقمندان می توانند جهت بررسی بیشتر به این کتاب رجوع کنند.
منبع: نور معرفت
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب