نور معرفت
پژوهشگر برجسته تاریخ اسلام عنوان كرد؛

ازدواج های پیامبر (ص) برمبنای حکمت و مصلحت بود

ازدواج های پیامبر (ص) برمبنای حکمت و مصلحت بود

به گزارش نور معرفت استاد دانشگاه تهران با اعلان اینکه پیامبر(ص) برخلاف عرف آن روز عربستان تا 25سالگی ازدواج نکرد، اظهار داشت: ایشان اگر دنبال برخی مقاصدی بودند که دشمنان به ایشان نسبت می دهند درسن جوانی ازدواج می کرد.



به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، محمدحسین رجبی دوانی، استاد دانشگاه تهران، در نشست علمی «علل تعدد همسران پیامبر (ص)»، اظهار داشت: دشمنان همیشه در پی یافتن مسائلی بودند تا بر ضد اسلام آن استفاده کنند بدین سبب ازدواج های گوناگون رسول خدا را بعنوان نقطه ضعف مطرح کرده و آنرا در مقابل این که عیسی (ع) ازدواج نکرد قرار دادند و این که پیامبر اسلام در بین سالی هم ازدواج کرده و محدودیتی نداشته است. این در حالیست که اسلام در جامعه ای ظهور کرد که مرزی برای ازدواج وجود نداشت و هر کسی هر قدر که می خواست می توانست ازدواج کند ولی اسلام آنرا محدود کرد و فرمود اگر مرد بتواند عدالت را بین همسران حتی در بیان عواطف و احساسات رعایت کند می تواند تا ۴ همسر بگیرد در غیر این صورت باید به یکی اکتفا کند.
وی اضافه کرد: صدور این حکم و نزول آیه مربوطه در شروع مورد قبول مردم آن زمان نبود برای اینکه برخی حتی تا ده همسر داشتند و مجبور شدند فقط ۴ همسر نگه دارند و بقیه را رها کنند. پیامبر (ص) تا سن ۲۵ سالگی هیچ ازدواجی نداشتند در صورتیکه به خاطر شرایط اقلیمی شبه جزیره، دختران و پسران زودتر از مناطق دیگر به بلوغ می رسیدند و در همان شروع بلوغ هم ازدواج می کردند. در ازدواج با حضرت خدیجه هم، آن بانوی گرامی پیش قدم شدند.
رجبی دوانی بیان کرد: برخی مطرح می کنند که آن حضرت به سبب فقر و نداری تن به ازدواج نداده است ولی این طور نیست، ایشان از نجابت و شخصیت فوق العاده ای برخوردار بود که عموم مردم و حتی کسانی که بعداً در دوره اسلام به دشمنی با ایشان برخاستند به شخصیت والای وی پی برده بودند؛ ایشان شش عمو داشت و همه آنها افتخار می کردند دخترانشان را به عقد پیامبر (ص) درآورند ولی آن حضرت بر خلاف عرف زمانه که افراد عمدتا بیش از یک زن داشتند ایشان تا ۲۵ سالگی ازدواج نکرد و آن هم اگر حضرت خدیجه (س) پیشنهاد نداده بود شاید باز هم ازدواج نمی کردند. در عرب از دیرباز تا حالا چنین رسم بوده است که حتی مردان دخترانی می گرفتند که از نظر سنی مانند نواده آنها بود و عرب آن روز پذیرش این مسئله را داشت ولو این که آن دختر بی میل باشد اما پیامبر (ص) باز بر خلاف این عرف، سراغ دختری رفت که از او بزرگ تر بود و تا آن زمان که خدیجه (س) در قید حیات بود آن وجود مقدس هیچ گاه زن دیگری را نگرفت و این هم خلاف عرف بود.
وی افزود: پس چیزی که معاندان اسلام می خواهند به ساحت قدسی پیامبر (ص) بچسبانند، کاملاً پوچ و نابجاست و اگر آن حضرت می خواست باید در جوانی این کار را می کرد. نقل مشهوری که از دیرباز در منابع بوده و در کتب درسی آمده است این است که حضرت خدیجه (س) در هنگام ازدواج با پیامبر (ص) ۴۰ ساله بوده و قبلاً ازدواج کرده و فرزند داشته که این مطلب غلط است. در نقل های گوناگون سن ۳۹، ۳۳ و ۲۷ سال را برای حضرت خدیجه (س) بیان کرده اند ولی نقل ۲۷ سال معتبرتر است یعنی اختلاف سنی این دو بزرگوار دو سال بوده ولی همین مقدار هم خلاف عرف آن زمان است.
حضرت خدیجه (س) قبلاً ازدواج نکرده بود
استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: نکته دیگر این که بچه هایی که به خدیجه (س) نسبت داده شده فرزندان خواهر او بودند که چون خواهرش از دنیا رفته بود، خدیجه (س) سرپرستی آنها را بر عهده گرفته بود؛ آن بانوی بزرگواری که مقرر است حامل سرور بانوان دو عالم باشد معنا ندارد که پیش از آن از افراد مشرک حامله شده باشد؛ در زیارت وارث می خوانیم که ای امام حسین (ع) ما شهادت می دهیم که تو در صلب پاک پدران و رحم مادران بودی (أَشْهَدُ أَنَّکَ کُنْتَ نُورا فِی الْأَصْلابِ الشَّامِخَةِ و الارحام المطهره؛ در این صورت آیا می توان پذیرفت که رحم جده او با مشرکانی آلوده شده باشد؟ در این عبارت صیغه جمع یعنی اصلاب و ارحام به کار رفته است یعنی پدران و مادران و اجداد امام حسین (ع) همه واجد این صفات هستند و اگر مفرد هم بود باز جای تردید وجود نداشت.
رجبی دوانی بیان کرد: ازدواج بعدی پیامبر (ص) هم پس از یک سال تجرد با سوده انجام شد و جالب این که سوده خودش در سن ۵۲ سالگی و در صورتیکه یک سال هم از پیامبر (ص) بزرگ تر بود ازدواج و اعلام نمود که برای من مسائل زناشویی مطرح نیست و فقط قصد محرمیت با پیامبر (ص) و مدیریت خانه او را دارم؛ پیامبر (ص) ازدواج های مختلفی کرد که همگی از سن ۵۲ تا ۶۲ سالگی رخ داد و همه آنها از روی حکمت و مصلحت بود؛ آن حضرت اگر آن طور که دشمنان می گویند قصد داشت همسران گوناگون داشته باشد در سن جوانی این کار را می کرد.
استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: یکی از موضوعات دیگر این است که وقتی ایشان همسران گوناگون دارد باید فرزندان زیادی هم داشته باشد یعنی حداقل اگر ۹ همسر داشته باشد و از هر کدام یک فرزند باید ۹ فرزند داشته باشند، ولی هنگام رحلت جز حضرت زهرا (س) هیچ فرزند دیگری از ایشان باقی نمانده بود و از زنان دیگر غیر خدیجه (س) فقط ابراهیم را داشت که در یک سالگی از دنیا رفت. البته این طور هم نبوده که این زنان همگی نازا باشند.
حکمت ازدواج با جویریه
وی با اشاره به سبب برخی ازدواج های پیامبر (ص)، اظهار داشت: یکی از این موارد، ازدواج با دختر رییس قبیله بنی المصطلق بود. این قبیله قصد داشتند که به مدینه حمله کنند ولی حضرت از قصدشان آگاه شدند و لشکری فراهم کردند و به سرعت پیش از آنکه بخواهند به مدینه هجوم بیاورند قوای اسلام به آنها حمله کردند و بنی مصطلق به محاصره در آمدند و عمدتا اسیر شدند و چون آنها حمله کرده بودند طبق عرف آن دوره باید بعنوان برده شناخته می شدند ولی چون اسلام به شدت با برده داری و برده گیری مخالف است، اسرا را آزاد کردند.
وی افزود: جویریه پس از آن که شوهر اولش در این غزوه کشته شد، به اسارت سپاه اسلام درآمد و کنیز یکی از مسلمانان شد. او برای آزادی خود از پیامبر اسلام (ص) درخواست کمک کرد، پیامبر (ص) وی را خرید و آزاد کرد. بعد از آن، پیامبر (ص) با جویریه ازدواج کرد. پیامبر بعنوان مهریه او، چهل تن را آزاد کردند و مسلمانان در تأسی به پیامبر، همگی اسیران این جنگ را آزاد کردند؛ یعنی این ازدواج هم برای بیرون آوردن از اسارت و کنیزی بوده است.


منبع:

1400/08/21
13:09:18
5.0 / 5
77
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد