نور معرفت
در مدرسه علمیه مروی؛

برگزاری نشست تولید، انباشت و استفاده از سلاح کشتار جمعی

برگزاری نشست تولید، انباشت و استفاده از سلاح کشتار جمعی

اولین جلسه از سلسله نشست های تبلیغی ترویجی تبیین گفتمان انقلاب اسلامی با مبحث تحلیل و تبیین مساله تولید، داشت، انباشت و استفاده از سلاح کشتار جمعی در مدرسه علمیه مروی برگزار گردید.



به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، نخستین جلسه از سلسله نشست های تبلیغی ترویجی «تبیین گفتمان انقلاب اسلامی» با مبحث تحلیل و تبیین مساله «تولید، داشت، انباشت و استفاده از سلاح کشتار جمعی» در مدرسه علمیه مروی اجرا شد.
در ابتدا، نشست سیدعلیرضا داودی محقق و پژوهشگر، ضمن توضیح مختصر روند غنی سازی اورانیوم تا رسیدن به فرایند شکافت هسته ای را بیان نمودند که در بمب اتمی باید شکافت هسته ای به حدی برسد که غیر قابل کنترل شده و همین سبب می شود که بعد از استفاده و انفجار هسته ای، دیگر کسی قادر به انتها دادن این فرایند نیست تا خود فرایند به اتمام برسد.
وی اضافه کرد: در این انفجار قله قارچ هسته ای می تواند به ارتفاع بزرگترین قله جهان یعنی قله اورست هم برسد و با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت هر آنچه که در مقابلش باشد را نابود می کند و حرارت به وجود آمده در این انفجار به اندازه حرارت پوسته خارجی خورشید یعنی حدود ۶ هزار درجه سانتی گراد می رسد.
در ادامه این جلسه وی با اشاره به رأی مشورتی دیوان بین المللی دادگستری که صراحتاً بیان می کند " امکان پذیر نیست تسهیلات هسته ای را به صورت عام ممنوع دانست" به کشورهایی اشاره نمودند که این سلاح ها را تولید و ذخیره کرده اند و افزودند: آمریکا برخلاف نظر مشهور بارها از سلاح اتمی بهره برده است و شاید تنها جایی که کمترین استفاده را انجام داده است در بمباران هسته ای هیروشیما و ناکازاکی بوده است، چونکه که دولت مردان امریکایی بارها با تهدید به حمله های اتمی کشورها و دولت های مختلف را مجبور به تسلیم در مقابل خودشان کرده اند که به عنوان نمونه میتوان به استفاده از این تهدید در باره شوروی و روسیه نام برد.
این کارشناس و پژوهشگر در ادامه به مقاله کنت والتز که در روزنامه نیویورک تایمز در مورد ساخت سلاح هسته ای توسط ایران اشاره نمود که در آن مطلب آمده است: بزرگترین اشتباه دولت مردان امریکایی این است که مانع از دسترسی ایران به سلاح هسته ای می شوند و به جای این کار باید ایران را تشویق به داشتن سلاح اتمی هم بنمایند… این مطلب را این گونه تبیین کرد که از دیدگاه بعضی از اندیشمندان غربی، اگر ایران دارای سلاح هسته ای شود، تبدیل به یک بازیگر عادی در عرصه جهانی می شود چون که ایران در وضعیت فعلی به سبب ترس از بمب اتم اسرائیل حس ناامنی دارد و با دست یابی به سلاح اتمی و تأمین امنیت خود، به جای کوشش برای رقابت های نظامی، به قدرت بخشی اقتصاد خود و همکاریهای گسترده بین المللی روی خواهد آورد و این به نفع آمریکا است.
وی علت این اشتباه تحلیلی اندیشمندان غربی را عدم آشنایی ایشان با مبانی رفتاری جمهوری اسلامی و عدم باور آنها به حرمت اعلام شده توسط رهبر معظم انقلاب (مدظله) عنوان نمود. ادله فقهی این حکم حکومتی باید برای تمام مجتهدین ارائه شود تا افترا هایی که غربی ها به این حکم رهبری در مورد سلاح هسته ای می زنند با فتواهای یکپارچه تمام مراجع برطرف شود، این افترا ها شامل این می شود که عده ای این فتوا را از روی تقیه می دانند و عده ای این مطلب را می گویند که این نظر رهبر فعلی ایران است و دلیلی بر پایبندی رهبر بعدی به این فتوا وجود ندارد و بنابراین ایران را هنوز متهم به کوشش برای دستیابی به سلاح هسته ای می کنند؛ لزوم تشکیل چنین نشست هایی برای برطرف شدن این اتهامات نقش مهم و بسزایی خواهد داشت.

در ادامه حمید صالحی جانباز ۷۰ درصد شیمیایی سخنان خودشان را این گونه آغاز کردند: ما در جهانی زندگی می نماییم که برخی کشورها، حاضر هستند همه چیز را قربانی منافع خودشان کنند، در پروتکل ۱۹۲۵ ژنو آمده است که تولید انباشت و استفاده از سلاح های شیمیایی ممنوع است؛ و ۱۹۰ کشور به این پرتکل پیوسته اند (بجز اسرائیل، مصر، کره شمالی و ۲ کشور جزئی افریقایی)، حال برای مثال از دولت مردان آمریکا که به این پروتکل پیوسته اند می پرسیم که چرا در کشور ویتنام و لائوس صدها هزار تن مواد شیمیایی برسر مردم ریخته اید این پاسخ را می دهند ما اصلاً از سلاح شیمیایی استفاده نکردیم، بلکه از دفع آفات نباتی استفاده کردیم تا درختان خشک شوند، حال اگر چند ویتنامی هم در بین درختان بودند کشته شدند واینگونه مغالطه می کنند که اصلاً آن ویتنامی ها چرا ۳۵ هزار سرباز امریکایی را کشتن ….
وی اضافه کرد: امریکایی ها با این تبصره زدن ها تا بحال هزاران نفر را در نقاط مختلف جهان از بین برده اند و این تازه اول کار امریکایی ها بود چونکه که آنها در ۶ آگوست سال ۱۹۴۵ میلادی ساعت ۸: ۱۵ دقیقه، بمبی در هیروشیما و بمبی را در ناکازاکی می اندازند و ۲۵۰ هزار ژاپنی را با ۶ هزار درجه می سوزانند. و نکته قباحت آمیزش در اینجاست که، ژاپنی ها هر ساله در آن تاریخ مراسم یادبودی به یاد قربانیان بمباران اتمی برگزار می کنند و امریکایی ها با تمام پر رویی در این مراسم شرکت می کنند!!
صالحی بیان داشت: نکته قابل تأمل اینجاست که پس از جنگ جهانی دوم دنیا به این نتیجه می رسد که دیگر جنگ کافیست، اما با این وجود طبق مستندات از سال ۱۹۴۵ میلادی تا ۱۹۹۱، ۲۳۴۰ هفته ای گذشت که فقط ۳ هفته در دنیا جنگ نبوده است. در گزارش ۱۹۹۱ به رئیس سازمان ملل آمده است که "پنج کشور در دنیا هستند که بقدری سلاح اتمی و شیمیایی دارند که می توانند تمام ۷ میلیارد انسانی که در دنیا زندگی می کنند را ۲۰ بار بکشند و بعد آن هم باز هم سلاح شیمیایی و اتمی دارند."
وی اضافه کرد: برای مثال دیگر عراق در دوران صدام بیشتر از ۳۰۰ بار ضد ایران از بمباران شیمیایی بهره برد اما بخاطر سانسور خبری موجود بسیاری از کشورهای جهان حتی از این استفاده خبر ندارند، حتی در دیداری که با ژاپنی ها داشتم آنها که خودشان قربانی این سلاح ها بودند هیچ اطلاعی از این بمباران های صدام ضد ایران نداشتند.
صالحی در انتها اظهار داشت: اول این همه مقررات بین المللی که کشورها به آنها می پیوندند تا وقتی انجام می شود که پای منافع مطرح نشود، وقتی منفعت خویش را در خطر ببینند همه آن پروتکلهای امضا شده را زیر پا می گذارند که مثالش هم زده شد، دوم هیچکدام از این مقررات بین المللی ضمانتی برای اجرایی شد ندارند، مثل همین بمباران هایی که در یمن و سوریه شده و می شود. سوم قدرت هایی در جهان هستند که زیاده خواهی آنها مانع از اجرایی این قوانین می باشد. چهارم اینکه، هیچ اقتصادی دیگر تحمل جنگ نظامی را ندارد، چونکه که وقتی با یک پهباد ساده میتوان یک ناو جنگی را مختل کرد، عملاً این سلاح های شیمیایی و هسته ای بخاطر هزینه های بسیار زیاد در تولید و نگهداری، دیگر قابل پذیرش نیستند.

در ادامه حجت الاسلام جهانگیری عضو تحریریه نشریه صلح پژوهی اسلام، با طرح این پرسش در خصوص این که آیا داشت، انباشت و استفاده از سلاح هسته ای چه حکمی دارد؟ اظهار داشت: حال اقوال را بررسی می نماییم، ابتدا نظر مقام معظم رهبری (مدظله) که همه را حرام می داند و کاملاً واضح است. سایر اقوال مفروض در این بحث این است (ممکن است قولی قائل هم نداشته باشد)، اول: قول به جواز مطلق در هر سه حالت تولید، انباشت و استفاده؛ دوم: اطلاق در عدم جواز در هر سه حالت تولید، انباشت و استفاده؛ سوم: تولید و انباشت مجاز است اما در استفاده به صورت مطلق مجاز نیستیم.
وی اضافه کرد: نخستین دلیل موافقان سلاح هسته ای استناد به آیه ۶۰ سوره انفال " وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ " است، آنان معتقدند در این آیه "اعدوا" اطلاق دارد و "قوه" هم به صورت نکره آمده است و این دو اطلاق نشان میدهد که ما هرگونه آمادگی را می توانیم داشته باشیم. برای رد کردن این دلیل می توانیم از شأن نزول آیه استفاده نمائیم که در آن آمده است، آیه فوق الذکر پس از جنگ بدر و امداد غیبی خداوند نازل شده است و به مسلمانان گوشزد می کند که همیشه منتظر امدادهای غیبی نباشد، و خودتان را آماده کنید، این طلب گویای این مساله است که در این آیه خداوند به دنبال بیان جواز در تهیه هر گونه سلاحی نیست بلکه به دنبال نهی از کم کاری است.
جهانگیری افزود: نکته دوم این که در ادامه آیات این سوره بیان می کند که کافران به این تصور هستند که با جمع کردن سلاح به دنبال تضعیف شما هستند و بیان می کند که هرچه سلاح جمع کنند نمی توانید خدا را ضعیف کنند، پس ما چرا در تهیه سلاح بین خودمان باید رقابت نماییم و هر سلاحی را به هر قیمتی تهیه نماییم. نکته سوم، "قوه" نکره است ولی موصوف است، قوه ای که ارهاب بوجود آورد، پس نباید دنبال هر سلاحی باشیم، فرق است بین ارهاب و اخاف، قرآن بیان می کند، به سراغ سلاحی برویدکه ارهاب آور باشد یعنی میل به تولید در آن ایجاد نشود؛ نه این که با آن مردم را بترسانید، ما اگر سلاح هسته ای درست نماییم دشمن بیشتر تولید می کند پس ارهاب و عدم رغبت به تولید محقق نشده و این نقض غرض است.
وی افزود: نکته چهارم، اگر این را پذیرفتیم که این آیه اجازه تولید سلاح کشتار جمعی را می دهد، باتوجه به آیات دیگر قرآن، شارع هیچگاه اجازه نمی دهد که ما با سلاح کشتار جمعی حرث و نسل را نابود نماییم (آیه ۲۰۵ سوره بقره). سلاح کشتار جمعی نسل ها را نابود می کند، نه فقط یک عده خاص. نکته پنجم، "قوه" را به سلاح مفهوم کردند و گفتند که در گذشته شمشیر بوده و الآن شامل سلاح هسته ای می شود، اما با کمی دقت معنا شناسی می فهمیم که اصلاً سلاح هسته ای اساساً و جنس و ماهیتش با سلاح های عادی متفاوت می باشد برای مثال در رسانه، ما رسانه های جدید را نمی توانیم در کنار رسانه هایی مثل کتاب بگذاریم این دو اصلاً با هم قابل جمع نیستند. نکته ششم، ضمیر موجود در "تُرْهِبُونَ" به دشمن بر می گردد، پس باید سلاحی داشته باشیم که دشمن را ارهاب کند اما سلاح هسته ای نه فقط دشمن بلکه همه را می ترساند، در تعابری رهبری این جمله را درمورد سلاح هسته ای داریم که: " استمرار کابوس هسته ای در جهان " یا این جمله که " این سلاح تهدید ضد بشریت است" اینها برگرفته از مبانی فقهی می باشند.
این مبلغ بین المللی به یکی از ادله مخالفین سلاح هسته ای اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از علل مخالفان سلاح هسته ای آیه "وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَی" است که به صراحت استفاده از اینگونه سلاح ها را نفی می کند چونکه باعث خسارت در نسل می شود، در این زمینه به خاطره ای از امام خمینی (ره) هم اشاره کردند که: از امام خمینی (ره) برای مقابله به مثل و یک مورد هم در مقام دفاع درخواست نمودند که اجازه دهند تا از سلاح کشتار جمعی استفاده کنند و ایشان هر دو مورد را اجازه ندادند. بدین سبب عامل اصلی ممانعت فقه شیعه در باره تولید انباشت و استفاده از سلاح هسته ای، عامل درونی است نه بیرونی، یعنی شیعه بخاط دشمن این کار را حرام نمی داند، بلکه این فتوا بخاطر درون مایه معرفتی دینی شیعه است و نکته دوم هم این است که باید بکوشیم تا فقه شیعه و فقه خاندان (ع) را برجسته نماییم که چقدر فاخر و دقیق و با ظرافت به تبیین چنین مطالبی می پردازد.

در ادامه حجت السلام ایزدهی مدیر گروه سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سخنران دیگر این برنامه بود که در ابتدا به عرضه تعریفی از سلاح کشتار جمعی پرداخته و بیان کرد که سلاح کشتار جمعی به سلاحی گفته می شود که سه خصوصیت دارد: اولاً از حیث کشتار جمعیت محدوده نامتعارفی دارد و شامل عده ی خاصی نمی شود؛ ثانیاً از حیث شمولی، شامل عده مخصوص خودش نمی گردد و غیر از انسان، حیوانات و محیط زیست را هم نابود می کند؛ ثالثاً کشتار و تبعات این سلاح ها محدود به زمان خاصی نیست و زمان ها ونسل های بعد را هم شامل می شود.
وی در ادامه اضافه کرد: در این مبحث ابتدا لازم است این مساله را از حیث مبحث شناسی مورد بررسی قرار دهیم، وقتی این مساله به صورت کامل تبیین شود، عقل بیّن و بدیهی حکم استفاده از این سلاح را قطعاحرام، ممنوع و قبیح می داند، چونکه این سلاح هم مردم را می کشد هم نسل را نابود می کند و هم زیست محیط را از بین می برد. این یعنی نمی گردد انسانی باشد و پس از دیدن آثار مخرب این سلاح (در آن ۲ باری که استفاده شده) حکم به جایز بودن استفاده از سلاح اتمی را بدهد. کما این که آنانی که از این سلاح بهره برده اند هنوز نتوانسته اند پس از گذشت این همه سال از ذیل حقوق و ظلمی که در استفاده از این سلاح مرتکب شده اند، شانه خالی کنند.
ایزدهی با اشاره به آیه ۱۴۹ سوره بقره " فَمَنِ اعْتَدَیٰ عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَیٰ عَلَیْکُمْ " این سوال را مطرح کردند: که آیا این مقابله به مثل شامل استفاده از سلاح کشتار جمعی هم می شود؟ در پاسخ بیان کردند: اساسا در این آیه اطلاق وجود ندارد و این مقابله به مثل عمومیت ندارد. از سوی دیگر سلاح کشتار جمعی بازدارندگی هم ندارد و حفظ نظام هم معطوف به داشتن سلاح کشتار جمعی نیست چونکه که اگر سبب حفظ نظام می شد، کشور شوروی به این سرنوشت گرفتار نمی شد، یا اسرائیل دیگر برای بازدارندگی و حفظ خودش گرفتار این مشکلات و جنگ ها و شکست های پی در پی گرفتار نمی شد. به بیان دقیق تر بازدارندگی معطوف به قدرت است، آن قدرتی که مانع از تعرض دشمن شود.
وی بیان داشت: در این قسمت لازم به اشاره این نکته است که کشور ایران قدرت را به هر قیمتی قبول ندارد و راهبرد ایران در حوزه امنیتی این است که اگر زمانی دشمنی به ایران حمله کرد، همان دشمن را نابود نماییم، یعنی ما دنبال سلاحی هستیم که این خصوصیت ها را داشته باشد: ۱. کم هزینه باشد، ۲. نقطه زن باشد، ۳. متعارف است، ۴. فقط دشمن را در یک منطقه جغرافیایی مخصوص از بین می برد، ۵. به محیط زیست ضرر وارد نمی نماید.
مدیر گروه سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: هیچ کشوری بواسطه سلاح اتمی فتح نشده و هیچ نظامی بواسطه سلاح هسته ای از بین نرفته است، تنها چیزی که در تاریخ داریم این است که این سلاح در یک مقطع محدودی در دو شهر استفاده شده و تعداد زیادی را از بین برده است، در واقع کارگزاران آن کشور بودند که بخاطر تصمیمی که گرفتند تسلیم شدند اما امروزه دیگر این سلاح امکان استفاده را ندارد و آنهایی هم که این سلاح را دارند هم نمی توانند در جایی از آن استفاده کنند.
وی اضافه کرد: در باب احکام ثانویه هم ذکر این نکته لازم است که، داشتن سلاح هسته ای برای حفظ نظام لازم نیست، از طرفی مقدمه واجب هم نیست، چون مقدمه وقتی واجب باید مقدمه منحصره باشد، به بیان دیگر حفظ نظام از طریق های غیر حرام ممکنست و لازم به ارتکاب حرمت در به کار گیری سلاح کشتار جمعی نیستیم. و اما در بررسی فتوای حرمت استفاده از سلاح اتمی که از سور رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله) صادر گردیده است هم باید عرض شود که این مطلب حکم حکومتی نیست بلکه یک فتوا است چونکه که حکم حکومتی یک حکم زمان دار است، در مقام نزاع بوده، برای حل بحران و برای یک مساله جزئی است، اما این بیان رهبری، حکم شرعی بوده و معطوف به زمان نیست و به صورت مطلق است.
ایزدهی در انتها هم به این شبهه اشاره کردند که هم اکنون با کمتر نمودن غمی سازی سلاح اتمی آثار کشتار آنرا محدود کرده اند و شاید برخی توهم استفاده از این سلاح هسته ای را جایز بدانند، این جواز صحیح نمی باشد چونکه که تنها تعداد کشتار محدود می شود اما از حیث زمانی و نقصان در نسل هیچ نوع محدودیتی ندارد و باز هم در نسل حاضر و نسل بعدی باعث تبعاتی خواهد شد؛ بنابراین استفاده از این نوع سلاح هم حرام و ممنوع می باشد.


منبع:

1400/07/05
14:15:38
5.0 / 5
137
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد