نور معرفت
استاد دانشگاه امام صادق (ع) در گزارش نور معرفت مطرح كرد؛

امید و عدالت دو بال غیر قابل تفكیك از حیات دین داران در عصر غیبت

امید و عدالت دو بال غیر قابل تفكیك از حیات دین داران در عصر غیبت

سید مجید امامی اظهار داشت: رسانه ها دینداری صبورانه، امیدمحورانه، مجتهدانه و مجاهدانه در عصر غیبت را ترویج دهند چونکه سبب گسترش امید و عدالت زندگی انسان در پرتو توحید می شود.



خبرگزاری مهر، گروه دین و آئین، عصمت علی آبادی: در دوران غیبت امام عصر (ع) انتظار حقیقی منتظران باید همراه با زمینه سازی برای تحقق عدالت اجتماعی باشد به همین دلیل منتظران باتقوا در تلاش هستند که همه اهداف، روابط و برنامه های خویش را با مقاصد و خواسته های امام خود همسو کنند.
فلسفه مهدویت و انتظار، آماده شدن به منظور زندگی انسانی، آرمانی، پذیرش حکومت اسلامی و ولایت امام زمان (ع) است، به همین دلیل رسانه های جمعی باید با بهره گیری از فناوری های ارتباطی به تبیین و ترویج آموزه های مهدویت، انتظار و آماده سازی جامعه در پذیرش ولایت امام معصوم بپردازند.
امروز خیلی از جوانان در هر نقطه جهان بر اثر اضطراری که دارند انتظار منجی را می کشند و بسیاری در دام منجی های دروغین قرار می گیرند ازاین رو باید نسبت به منجی حقیقی شناخت درستی پیدا کنند، این شناخت درست می تواند توسط رسانه ها و با عنایت به بایدها و نبایدهای تبلیغ و ترویج فرهنگ مهدویت صورت گیرد.
رسانه ها در جمهوری اسلامی ایران باید به رسالت خود در حوزه مهدویت بار دیگر نگاهی عمیق داشته باشند تا این امر مهم را سرلوحه فعالیتهای خود قرار دهند، به همین دلیل باید با پژوهشگران مهدویت بیشتر ارتباط برقرار کرده و حلقه های مفقوده در تبلیغ و ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار را پیدا کنند، در همین راستا با یکی از پژوهشگران این حوزه، دکتر سیدمجید امامی استاد دانشگاه امام صادق (ع) به گفتگو پرداختیم که در ادامه می خوانید:
سید مجید امامی عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه امام صادق (ع) در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در فهم تغییرات و تحولات فرهنگی جامعه باید از معارف مهدویت صحبت نماییم، مهدویت نیازمند پاسداشت، صیانت و تقویت بنیه اساسی است.
وی اضافه کرد: ما یک فرهنگ انتظار و یک معارف مهدویت داریم. باید درباره ی فرهنگ انتظار بیشتر صحبت شود چونکه فرهنگ مهدویت احتیاج به بحث تئوریک دارد و جریان تئوریک بنیادهایش باید همیشه تقویت و به روزرسانی شود.
دینداری صبورانه، امیدمحورانه، مجتهدانه و مجاهدانه در عصر غیبت را فرهنگ انتظار می نامند
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اعلان اینکه دینداری صبورانه، امیدمحورانه، مجتهدانه و مجاهدانه در عصر غیبت را فرهنگ انتظار می نامند، اظهار داشت: فرهنگ انتظار جزئی از دینداری نیست بلکه انتظار نوعی از دینداری شیعیان است.
امامی اضافه کرد: متأسفانه تعاریف صورت گرفته از انتظار تعاریف دقیقی نیست که بتوان بر مبنای آن منظور و مراد طرف مقابل را فهمید، من با این تعریفی که از فرهنگ انتظار عرضه دادم می توانم تکلیف سیاست گذاری، مبلغ و رسانه را مشخص کنم، یعنی فرهنگ انتظار نوعی دینداری صبورانه، امیدمحورانه، مجتهدانه مبتنی بر عقلانیت دینی است، در واقع بنا نیست که همواره امام به ما بفرمایند که چه عملی را انجام دهیم بلکه باید با عنایت به اضطرار و شرایط موجود بتوانیم در اوج حیرت تصمیمات قاطع بگیریم.
رسانه ها در ترویج فرهنگ انتظار به تقویت سه بعد فوق العاده مهم مجاهدانه، مجتهدانه و صبورانه دینداری بپردازند
استاد دانشگاه امام صادق (ع) افزود: ما باید در زمان غیبت امام (عج) تصمیمات درست بگیریم، حتی اگر با خطاها و اشتباهاتی روبه رو شویم؛ با همه نقصی که نسبت به علم الهی امام غایب از نظر داریم باید در زمان غیبت تصمیم بگیریم، عمل نماییم و به ایجاد تغییر بپردازیم که به ساخت زندگی آماده گر و در شأن ظهور امام زمان (عج) برسیم، ما باید به فرهنگ انتظار بپردازیم. به همین دلیل نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ انتظار تقویت سه بعد فوق العاده مهم مجاهدانه، مجتهدانه و صبورانه دینداری بین دین داران است که البته در میان افرادی که التزام کمتری هم دارند بر مبنای اصل فطری اثرگذار می باشد.
وی اضافه کرد: گفتمان انتظار تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی امروز در بعضی جوامع شیعی دنیا گفتمان سلبی، منفعل و وابسته بود؛ در گفتمان سلبی انتظار بیشتر پناه گاه ناکامی ها، درماندگی ها، فقر و ناتوانی ها از پاسخگوی به روزگار است، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی انتظار فقط یک توجیه درماندگی دارد و گفتمانی وابسته است، در این حالت فرهنگ انتظار وابسته به برخی دیگر از معارف و وجوه فرهنگ دینی شمرده می شود، بعنوان مثال در نیمه شعبان فقط فرهنگ انتظار، مقالات و مراسم های در ارتباط با آن اهمیت پیدا می کند یا زمان ماه محرم فقط فرهنگ عاشورا و امام حسین (ع) مهم می شود این تفکیک یک بلیه در فرهنگ انتظار است، در حالیکه ما همان میزان که در مناسک عاشورایی انتظارگرا هستیم در محافل نیمه شعبان یا بامداد جمعه هم انتظارگرا هستیم.
باید گفتمان انتظار رسانه ها به سمت و سوی گفتمان ایجابی، فعال و مستقل حرکت کند
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) افزود: باید گفتمان انتظار از راه رسانه ها به سمت و سوی یک گفتمان ایجابی، فعال و مستقل حرکت نماید، در این بین تنها پاسخگویی به شبهات کلامی یا طرح اخلاقی و هنجاری و سفارش وار به این که باید فقط منتظر و صبور باشید تا امام ظهور نماید یک طرح منفعلانه است در حالیکه رسانه ها در فرهنگ انتظار باید به سمت تبیین عدالت و امید بروند، امروز در جامعه جهانی عدالت و امید گم شده است، چونکه بشر امروزی یا ناامیدانه از عدالت نداشته حکایت می کند یا با امید واهی نسبت به بی عدالتی در زندگی و زمانه کنونی غفلت می کند.
امامی با اعلان اینکه امید و عدالت دو بال غیر قابل تفکیک از حیات دین داران در عصر غیبت هستند، اظهار نمود: در جهان امروز امید و عدالت باید آشتی کنند، ما با این رویکرد می توانیم فرهنگ انتظار را در تمامی ادیان و معنویت جویان و موعودجویان پخش کرده و اشاعه دهیم.
استاد دانشگاه امام صادق (ع) با اعلان اینکه امروز در الهیات نجات، امید از مهم ترین عرصه های معنویت جویی جدید است که باید فرهنگ انتظار را در آن طراز تبیین نماییم، ابراز کرد: البته مناسک، نمادها و نشانه هایی که تقویت الگوی شیعی انتظار و مهدویت در آن وجود دارد باید هنرمندانه و معنادار تبیین شود و به صورت بی معنا و منفعل نباشد، حتما باید اخلاق، آداب، احکام، نمادها، دعاها، وظایف معنوی خاص ناظر بر فرهنگ انتظار را ترویج نماییم اما همه این نمادها و آداب باید ذیل دکترین عمیقِ انتظاری فعال، ایجابی و مستقل دنبال شود در غیر این صورت ما فقط مناسک یا نشانه های خاص را مصرف می نماییم بدون اینکه آنها را باز تولید کرده باشیم.
هدف محافل مهدوی بازگشت امید و عدالت به زندگی انسان در پرتو توحید است
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اعلان اینکه هدف ما تنها شلوغ کردن محافل مهدوی نیست، اظهار داشت: هدف اصلی از محافل مهدوی باید بازگشت امید و عدالت به زندگی انسان در پرتو توحید باشد.
وی با اعلان اینکه بزرگ ترین چالش رسانه ها نسبت به دین و دینداری فقدان محتوا، خلاقیت و نوآوری نسبت به معارف و لزوم بازتولید فرهنگی دین است، اظهار داشت: اگر ما نمی توانیم فرهنگ دین و دینداری مردم را باز تولید نماییم به سبب فقدان محتوا است اینجا مسئله فقط فرم نیست؛ خیلی از پدیده ها، شواهد و اتفاقات که در تاریخ موعودگرایی انسان و زندگی شیعیان رخ داده بازتولید نشده است محتوای آن در کتاب ها وجود دارد که متأسفانه کسی آنها را مطالعه نمی کند.
در جهان امروز امید و عدالت باید آشتی کنند، ما با این رویکرد می توانیم فرهنگ انتظار را در تمامی ادیان و معنویت جویان و موعودجویان پخش کرده و اشاعه دهیم
وی افزود: باآنکه در زمینه مهدویت اقداماتی شروع شده است اما تا چه میزان توانستیم مکاشفات مهدویت و الهامات دوران غیبت را برای دلسوزان و منتظران به زبان هنر، فیلم و داستان بازگو نماییم، امروز بشریت تشنه هدایت ماورایی است، اما رسانه ها در تولید محتوا مشکل دارند، اگر آنها پیام یا کلیپ را در اوج کوتاهی و اختصار تهیه و بازتولید کنند که مورد توجه مخاطبان به معارف مهدویت و انتظار قرار گیرد و به بازنمایی شواهدی که انسان های مجاهد، مجتهد و امیدوار به آن عمل کردند بپردازند در ترویج فرهنگ انتظار موفق خواهند شد.
در جامعه مهدوی باید امید به تحقق عدالت و عدالت طلبی مؤمنان ترویج شود
وی با اعلان اینکه در جامعه مهدوی باید امید برای تحقق عدالت و عدالت طلبی مؤمنان ترویج شود اظهار داشت: قطعا این عمل عین ترویج مهدویت است، خواندن دعای ندبه روزهای جمعه و نیمه شعبان، برگزاری مراسم در مسجد مقدس جمکران، نماز امام زمان (عج) لحظات خاص توسل به حضرت حجت (عج) را مردم تجربه می کنند اما زمانی میتوان از این اعمال و توسلات نهایت بهره را برد که دعاها برای تعجیل ظهور و آخر غیبت باشد در واقع هر حرکتی در غیبت باید حرکت به سمت ظهور امام زمان (عج) باشد.
وی با اعلان اینکه مؤمنان واقعی به سمت حضرت حجت (عج) گام برمی دارند ازاین رو حضرت هم به سمت آنها حرکت می کند؛ اظهار داشت: چنین نگاهی سبب تعجیل در ظهور است، مفهوم دعا این است که مؤمن نمی خواهد بنشیند و بی تفاوت از خدا بخواهد که به تعجیل ظهور امام معصوم (ع) بپردازد، حتی مؤمن نمی خواهد در امر تعجیل فرج امام معصوم (ع) از حکمت الهی تعدی کند بلکه فقط به سمت فرج و تعجیل و ظهور حضرت حرکت می کند و خداوند هم ظهور را به مؤمن نزدیک می کند و طبعاً این معنای عمیق تعجیل در فرج است.
پیاده روی اربعین که میلیون ها انسان در آن شرکت دارند و به مساوات، دستگیری، عشق، دلدادگی، اخلاق، صبر و جهاد اربعینی می پردازند یک نمونه بارز از فرهنگ انتظار است
وی با اعلان اینکه باید یک الگوی فشرده شده ای از جامعه مهدویت قبل و پس از ظهور توسط رسانه ها نمایش داده شود که از این طریق به اشاعه و ترویج فرهنگ انتظار پرداخته شود، ابراز کرد: پیاده روی اربعین که میلیون ها انسان در آن شرکت دارند و به مساوات، دستگیری، عشق، دلدادگی، اخلاق، صبر و جهاد اربعینی می پردازند یک نمونه بارز از فرهنگ انتظار است. داستان پیرزن ۷۰ ساله فقیر پاکستانی که ۱۵ سال تخم مرغ های تولیدشده خویش را مصرف نکرد که آنها را به فروش رساند و هزینه سفر به کربلا و اربعین کند و داستان زندگی و عشق رفتن به سمت امام حسین (ع) را برای اطرافیان خود بازگو کرده بود ا؛ این نمونه هاست. رسانه ها باید داستان عاشقانه چنین افرادی را که به معجزه امام حسین (ع) در مغناطیس محبت، مودت و دینداری قرار گرفته اند با نیکی پردازش کرده و ترویج دهند.
لذت زندگی مهدوی در فرهنگ اربعین، مقاومت منطقه ای و فرهنگ شیعیان توسط رسانه ها بازتولید شود
وی با تکیه بر اینکه باید لذت زندگی در جامعه مهدوی با سوژه های ارزشمندی که در فرهنگ اربعین، فرهنگ مقاومت منطقه ای و فرهنگ روزمره شیعیان ایجاد می شود توسط رسانه های جمعی باز تولید شود، اظهار داشت: برای رسیدن به چنین هدفی ما نیازمند مراکزی برای رشد رسانه ها هستیم، همینطور نیازمند مراکز و محافل نه چندان بزرگ رسانه ای هستیم که توسط جوانان اداره شود و مورد توجه و حمایت اولیه نهادهای عمومی قرار بگیرند.
وی افزود: پس از تولید و استقبال از این چنین برنامه هایی، باید تولیدات هدفمند شوند که چرخه محتوا را به نتیجه برسانند و از این طریق مهدویت را گسترش دهند، ازاین رو خیرین و عاشقان فرهنگ مهدویت در جشنواره های مهدوی با جدیت حضور فعال داشته باشند که از راه سرازیر کردن بخشی از موقوفات و میراث شیعیان برای حضرت مهدی (عج) به سمت تولیدات رسانه ای بروند.
وی در انتها اشاره کرد: باید وقف برای ترویج فرهنگ مهدویت ترویج شود تا افراد اموال خویش را برای ترویج رسانه ای پیام و فرهنگ انتظار و نه فقط برای جشن گرفتن به کار ببرند.

1400/01/09
14:15:34
5.0 / 5
967
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد