آیت الله رشاد مطرح كرد؛
حق نهج البلاغه در حوزه و دانشگاه ادا نشده است
آیت الله رشاد نهج البلاغه را اقیانوسی از معارف و حکمت ها دانست و اظهار داشت: باید نهج البلاغه به مثابه متن درسی در همه رشته های علمی در دانشگاه ها مورد تدریس قرار گیرد
به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، آیت الله علی اکبر رشاد، بامداد امروز در جلسه درس خارج فقه که در مدرسه علمیه امام رضا (ع) برگزار شد، با استناد به فرازی از کلام امیرمومنان علی (ع) در کتاب شریف نهج البلاغه، گفت: حضرت درباب نسبت بین فراوانی آنچه که مورد اشتها و علاقه بشر است و میزان علاقمندی و میل آدمی به آن اشیا، اصلی را مطرح می کنند که بسیار قابل تأمل است. حضرت در این فراز می فرمایند: آنچه که در دسترس بشر است اگر زیاد شود هوس و میل به آن کم خواهد شد. رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: غالب کلمات حضرت در بخش حکمت ها در حقیقت اصولی هستند که در حوزه های مختلف الهیات، اجتماعیات، اخلاقیات و غیره می تواند چون قاعده و مبنا مورد توجه قرار گیرد. آیت الله رشاد کتاب شریف نهج البلاغه را اقیانوسی از معارف و حکمت ها بیان و عنوان کرد: حقایق، معارف و مفاهیم بلندی در بیانات حضرات معصومین خاصه پیامبر اکرم (ص) و امیرمومنان علی (ع) نهفته است، اما باید تأسف خورد که این معارف آنگونه که باید مورد دقت و توجه قرار نمی گیرد. رئیس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه تهران با تاکید بر اینکه می توانست، می تواند و باید نهج البلاغه به مثابه متن درسی در همه رشته های علمی در دانشگاه ها مورد تدریس قرار گیرد، اظهار داشت: گزینه ای از کلمات آن بزرگوار را می توان متناسب با هر رشته ای مورد بحث و بررسی قرار داد. برای این کار فهمی فهیم، خوش سلیقه، صاحب ذوق و قریحه صالحه لازم است تا بنشیند و از نهج البلاغه زاویه ها، ساحات و بخش هایی متناسب رشته های تحصیلی دانشگاهی را استخراج و طبقه بندی کند سپس با یک تبیین دقیق توأم با حکمت و عقلانیت و همراه با بلاغت آنرا تنظیم کرده تا در هر رشته علمی مطالب برحسب مناسبت مورد تدریس قرار گیرد. این استاد برجسته حوزوی انس با کتاب شریف نهج البلاغه را انس با متن معارف دینی و عمق تعالیم حضرات معصومین (ع) دانست و گفت: همانگونه که این سفارش را به دانشگاه ها و دانشگاهیان داریم طریقه اولی آن باید در حوزه های علمیه صورت گیرد. وی ادامه داد: متأسفانه حق کتاب شریف نهج البلاغه در حوزه و دانشگاه ادا نشده و در حق این کتاب باارزش جفا شده است. چرا نهج البلاغه متن درسی حوزه های علمیه نیست؟ چرا در خلال دروس حوزوی از این کتاب بهره برده نمی شود؟ حتی در فقه و ذیل تفسیر و ادبیات تا سایر علوم و معارفی که در حوزه های علمیه رایج است اهتمامی به کتاب نهج البلاغه دیده نمی گردد. آیت الله رشاد افزود: حوزه های علمیه حق نهج البلاغه را ادا نکردند از این جهت باید عذر تقصیر به پیشگاه امیرمومنان علی (ع) برد چونکه این کلمات گرانبها و ذی قیمت را قدر ندانستیم و معین نیست این نقیضه چه زمانی از حوزه و دانشگاه رفع گردد. این استاد اخلاق در آخر اشاره کرد: کتاب شریف نهج البلاغه اقیانوسی مشهود، مملو، مواج، مالامال و سرریز از حکمت، قاعده، اصل و مبنا است که فکر، رفتار و فعل آدمی را جهت می دهد.
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب