نور معرفت

راهی كه حضرت زینب(س) به خاندان (ع) نشان داد

راهی كه حضرت زینب(س) به خاندان (ع) نشان داد

به گزارش نور معرفت یك كارشناس و خطیب دینی با تاكید بر این مورد كه بانوان عالم تا جهان، جهان است باید از حضرت زینب (س) الگوگیری كنند، اظهار داشت: حضرت زینب (س) كه در مكتب اسلام پرورش یافته بود اما جزو امامان معصوم نبود با كسب علم و معرفت توانست قدم هایی در راه دین اسلام بردارد كه بعد از حضرت تمام ائمه (ع) به تأسی از ایشان حركت كنند. حضرت زینب (س) همواره در طول زندگی پربركت شان به دنبال كسب معرفت و افزایش دانش بودند اما ظهور و بروز آن در صحنه عاشورا رخ داد كه تأثیری شگرفت در ادامه و ماندگاری قیام عاشورا داشت.


حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا بام افكن در گفتگو با ایسنا، با اشاره به نقش خطبه های حضرت زینب (س) در قیام امام حسین (ع) اظهار نمود: در هر جایی كه نام امام حسین (ع) ذكر می شود نام حضرت زینب (س) هم بر زبان جاری می شود و این نشان از تأثیرگذاری حضرت زینب (س) در پایداری و به جا ماندن قیام عاشورا دارد.
وی خاطرنشان كرد: در آن زمان چهره ای از پیامبر اسلام (ص) ارائه شد كه هیچگاه چهره واقعی پیامبر(ص) نبود. در زمان معاویه اسلامی پیدا شد كه هیچ شباهتی به اسلام زمان پیامبر (ص) نداشت. در اینجا امام معصوم كه امام حسین (ع) بود با مبارزه و شهادت خود یاد و خاطره اسلام را زنده كرد و حضرت زینب (س) بعد از شهادت سیدالشهدا (ع) با قرائت خطبه های قرا ادامه دهنده راه قیام امام حسین (ع) شد.
بام افكن خاطرنشان كرد: تا پیش از عاشورا حضرت زینب (س) كاملا در حجاب بودند. حجاب به مفهوم اینكه هیچ حركتی در عرصه سیاست نداشتند اما در جایی كه اسلام به خطر افتاد تربیت شده مكتب خاندان (ع) بود و بگونه ای رفتار كرد كه جای خالی امام معصوم (ع) را پر كرد چون كه در آن زمان بنا به خواست الهی امام سجاد (ع) نباید سخن می گفت و این حضرت زینب(س) بود كه باید ادامه دهنده راه كربلا می شد.
وی اظهار داشت: حضرت زینب (س) بود كه با گفتار و سخنان خویش، عملكرد امویان را به زیر سوال برد و اسلامی كه پیامبر (ص) از آن سخن می گفت را معرفی نمود. اگر چهره ای كه معاویه از اسلام نشان داده بود بعد از سخنرانی حضرت زینب (س) از بین نمی رفت امروز عالم پر از داعش بود چون كه اسلام واقعی را وارونه جلوه می دادند. اگر حضرت زینب (س) با صبر و تبعیت از امام زمانش رفتار نمی كرد چیزی از قیام عاشورا باقی نمی ماند. حضرت زینب (س) با علمی كه داشتند سبب شدند كه ائمه پس از امام حسین (ع) تنها راه و منش حضرت را پی بگیرند و ادامه دهند. در زمان امام صادق (ع) بود كه شیعه به بالندگی رسید و به عالم ارائه شد. امام صادق (ع) حركت قیام امام حسین (ع) را باز كرد و اعتقادات و احكامی كه اسلام بر آن تاكید داشت را بسط و گسترش داد.
این خطیب دینی افزود: این راه را حضرت زینب (س) به خاندان (ع) نشان داد و ورق را برگرداند. در زمان امام سجاد (ع) ایشان فقط پیامبر و خصوصیت های اخلاقی پیامبر (ص) را توضیح دادند چون كه كاملا در زمان معاویه چهره پیامبر (ص) را مخدوش كرده بودند. امام سجاد(ع) به مردم گفتند كه ما اولاد پیامبر (ص) هستیم و در شأن ما آیه غدیر و مباهله نازل شده است. حضرت زینب (س) نقشی محوری در قیام عاشورا داشتند و همان گونه كه در حجاب بودند جز برای لزوم در صحنه حاضر نشدند. در جایی كه اسلام در خطر بود حضرت زینب (س) با تربیتی كه در خانه امیرمومنان حضرت علی (ع) كسب كرده بود وارد میدان شد.
بام افكن در ادامه با اشاره به این مطلب كه الگوگیری از حضرت زینب (س) باید تا جهان جهان است سرمنشأ زنان عالم باشد، اظهار داشت: اگر در زمان جنگ و انقلاب زنان ما جلوی مردان را می گرفتند هیچگاه شاهد پیروزی جنگ و شكل گیری انقلاب نبودیم. اگر زنان انقلاب را باور نداشتند مانع مردان خود می شدند. اما زنان جامعه ما با الگوگیری و تأسی از حضرت زینب (س) راه و منش و مسلك خویش را مشخص كردند. حضرت زینب (س) امام معصوم نبودند و از راه كسب معرفت بود كه توانستند به این مرحله برسند. حضرت زینب (س) معرفت خویش را از حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) كسب كردند اما ظهور و بروز این معرفت و دانش فقط در صحنه كربلا و عاشورا بود. اگر زنان ما نقش اجتماعی هم ندارند باید در كسب علم و فضیلت كوشا باشند. بطور قطع در مرحله ای این علم و فضیلت به كار آنها بیاید.




منبع:

1398/06/28
12:28:57
5.0 / 5
4165
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد