دبیر كل مجمع تقریب مذاهب:
شیعه سازی پروژه جمهوری اسلامی نیست سنی سازی هم نباید پروژه کشوری باشد
به گزارش نور معرفت، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری اظهار داشت: شیعه سازی پروژه نظام جمهوری اسلامی نیست و سنی سازی هم نباید پروژه هیچ کشوری باشد، چون بنا نیست که همه مذهب واحدی شویم.
به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در همایش علمی «جایگاه شناسی تقریب مذاهب در شرایط کنونی» که در پژوهشگاه مطالعاتی مجمع تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد اظهار نمود: در حوزه تقریب تفاسیر و توصیفات متنوع و متکثری داریم، ما معتقد هستیم که تقریب مذاهب اسلامی به معنای تقریب صاحبان مذاهب اسلامی است، بدین معنا که مقصود اصلی از تقریب وحدت به معنای فلسفی آن نیست که در عقیده، فقه و تاریخ یکی بشویم، بلکه مذاهب مختلف، فقه ها و تاریخ های مختلف دارند و تفسیرهای مختلفی از قرآن ارایه می دهند و تحلیل های مختلفی از رویدادهای اسلامی دارند.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اضافه کرد: در حقیقت بنا نیست که مذاهب یکی بشوند، یعنی حالا بعنوان مثال هفت تا هشت مذهب داریم که همه یک مذهب شوند، ازاین رو تقریب به معنای «وحدت فلسفی» مردود است، این که بخواهیم همه یک مذهب داشته باشند، درصورتیکه قبلاً توضیح دادیم شیعه سازی پروژه نظام جمهوری اسلامی نیست و به نظر ما سنی سازی هم نباید پروژه هیچ کشوری باشد، چون بنا نیست که همه مذهب واحدی شویم.
وی اضافه کرد: وحدت شامل وحدت اجتماعی، وحدت عرفی و وحدت فلسفی می شود که شاید کلمه اتحاد کلمه بهتری باشد برای تفسیر این نوع تقریب؛ اتحاد یعنی با هم متحد، همبسته و در کنار هم باشیم و در صفوف واحدی قرار بگیریم، در مواجهه با پروژه های دشمن متحد شویم، مانند «بنیان مرصوص» خلل و فرج بین خودمان را بپوشانیم که کسی هوس نکند با نفاق خود بخواهد ما را از همدیگر جدا کند و صف ما را بشکند که طبیعتاً تسلط به جهان اسلام برایشان راحتتر خواهد بود؛ آن کاری که پس از جنگ جهانی دوم با عثمانی کردند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه سال آینده چهلمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی برگزار می شود، اظهار نمود: این تقریب چهل ساله موفق بوده است، حال این که می گوئیم تقریب موفق بوده است یعنی چه؟ یعنی ما توانستیم یک الگوی توفیقی در نظام جمهوری اسلامی برای اتحاد شیعه و سنی و مذاهب اسلامی کنار همدیگر ارایه بدهیم، چهل سال ما با اهل سنت در ایران زندگی می نماییم و مشکلی که حاد باشد و سبب انشقاق شود، وجود نداشته که هیچ، بلکه در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه ثابت شد که اقوام و مذاهب مختلف کنار نظام جمهوری اسلامی ایستاده اند که بالاتر از دو هزار صفحه فتوی و بیانیه، خطبه های نماز جمعه اهل سنت در وسط جنگ ۱۲ روزه به حمایت و دفاع از نظام جمهوری اسلامی جمع آوری شده است. بیشتر از این اتحاد چه می خواهید؟ دشمن حمله کرده و می خواهد از شکاف های اجتماعی استفاده نماید، یکی از شکاف های اجتماعی تفرق مذهبی است، ولی صاحبان مذاهب از خودشان این بلوغ تقریبی را نشان دادند و وسط میدان بودند که دیدنی است و واقعا انسان را به شگفتی وا می دارد و این الحمدلله الگوی توفیق نظام جمهوری اسلامی است.
وی عنوان کرد: وقتی خدمت شهید سید حسن نصرالله رسیده بودم، گفتند وحدت به این معنا که ما همه کشورهای اسلامی یکی بشویم، شدنی نیست؛ در زمانی هم جمال عبدالناصر با سوری ها آمدند کشوری درست کردند ولی زیاد پایداری نداشت و باردیگر جدا شدند، این وحدت اصلاً امروزه شاید مطلوب نباشد، چونکه به هر علت حالا کشورهای مختلف اسلامی وجود دارند و ما نمی خواهیم یک کشور شویم. با این حال ایشان فرمودند که ما از تقریب هم گذر کردیم و تقریب پروژه است که نظام جمهوری اسلامی توانست آنرا به منصه ظهور برساند. چهل سال ایستادیم و به دنیا الگو ارایه کردیم.
حجت الاسلام شهریاری بیان کرد: این گونه مطرح کردیم که در داخل کشور ما شیعه و سنی زندگی می کنند، بخشی شافعی و بخشی عمدتا حنفی که توانستیم کنار همدیگر یک الگوی موفق به جهان ارایه نماییم.
وی اظهار نمود: در ادامه سیدحسن به من فرمودند که این نظریه اتحادیه کشورهای اسلامی خوب است و بهتر است که شما این را مکتوب بنویسید و امروز در قابل کتابچه ای درد دسترس می باشد؛ این الگو الگوی اتحادیه کشورهای اسلامی در صحنه سیاسی تقریب است که چطور می توانیم به اتحادیه کشورهای اسلامی دسترسی پیدا نماییم، البته فاصله داریم! در این نشست نخستین بار است فرصتی در اختیارم قرار گرفته نظریه جدیدی را با شما به اشتراک بگذارم و آن اینست که گام دوم این کتاب چه خواهد بود.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: طی برگزاری کنفرانس های وحدت آن چیزی که تجربه نشان داده است، قریب به چهل سال است پیرامون اشتراکات با همدیگر صحبت می نماییم و همین هم موجب شد که ما الگوی موفقی باشیم، عمدتا قرآن، سنت پیامبر و محبت خاندان سه عنصری هستند که جز اشتراکات شیعه و سنی است، فخر رازی در کتاب تفسیری خود پیرامون این آیه شریفه "قُل لا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَیٰ" روایت طولانی و بسیار عجیبی را ذیل این آیه بیان کرده است، می گوید "هر کسی بمیرد و بر حب پیامبر و آل پیامبر باشد، مات شهیدا " تقریبا بیست جمله پیرامون تفسیر این آیه شریفه تکرار می کند.
حجت الاسلام شهریاری، اذعان داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند این که ما بر وحدت اصرار و تکرار می نماییم دلیلش اینست که دشمن اصرار و تکرار می کند؛ ازاین رو تکرار اشکال ندارد، امکان دارد کسی بگوید در کنفرانس ها تکرار مکررات دارید و مکرراً آیه شریفه " واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولا تفرقوا …" را تکرار می کنید؛ این که پیرامون مذهب انسان گریبانگیری کنند و کارهایی ناشایست انجام بدهند، عمل زشتی است، بنابراین باید اشتراکاتمان را تکرار نماییم تا همه متوجه شوند که ما با هم مشترکات زیادی داریم.
وی اضافه کرد: امروز بنده می خواهم پیرامون مشکلات در کنار مشترکاتی که داریم صحبت کنم، آیا چاره هایی برای این مشکل می توانیم پیدا نماییم یا خیر؟ آن هم اختلافات بین مذاهب است یعنی ما غیر از مشترکات، اختلافاتی داریم، این اختلافات البته در قرآن، اصل نبوت پیامبر و محبت خاندان نیست، اما اختلاف طبیعت انسان است؛ من معتقدم فاز دوم تقریب یا پروژه چهل ساله دوم تقریب، سخن گفتن از اختلافات است، چونکه امروز متاسفانه با بیست سال قبل خیلی فرق کرده است، چونکه شبکه های اجتماعی که در دست مردم می چرخد، هر محفل خصوصی را تبدیل به محفل عمومی کرده است.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، اظهار داشت: مجمع جهانی تقریب با دست اندرکارانی که نزدیک به چهل سال مشغول بودند در الگوی ملی به مانند جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و هم در میدان بین المللی توفیق داشتند؛ حال چطور توانستیم گفتمان تکفیر را تبدیل به گفتمان تقریب کنیم؟ دراین میان با آنکه تفاسیر قرآنی و تاریخی میان اهل سنت و تشیع دارای اختلاف است اما روش های مواجهه با این نوع اختلافات اینطور است، روش اول اینست که ما اختلافات را مخفی نماییم یعنی آغاز کردن به اختفای آن چیزی که اعتقاد داریم، بسبب آن که جنگ نشود؛ این مزایایی دارد، زمانیکه انسان اختفا می کند زمینه فتنه ایجاد نمی گردد.
وی اظهار نمود: زمانی رسانه ها توسعه نداشتند و اختفا نیازی نبود، اما امروز رسانه ها گسترش و توسعه پیدا کرده اند وعیب این توسعه اینست که حقیقت اختفا آشکار می شود، یعنی اگر تقیه کنی به شما تهمت دروغ می زنند، آن موقع هر چیزی را تقیه نماییم دیگر پس از آن اعتماد به نظام شیعی سرد می شود؛ پس نیازی نیست پیرامون مسائلی که تنش آفرین است صحبت شود، به علت توسعه رسانه ها، رسانه های اجتماعی، پروژه های خیلی قوی دشمن و طراحی آن. اما مواجهه دوم این که که ما اختلافات را نادیده بگیریم یعنی مخفی نمی نماییم و سکوت می نماییم، مزیتش اینست که از خصومت پیشگیری می شود؛ حالا که دشمن آماده و مقابل ما قرار گرفته است، درست نیست ما پیرامون این مسایل صحبت نماییم، شرایط بگونه ای شده که فضای رسانه ای به ما اجازه نمی دهد هر مطلبی را بیان نماییم، به ناگهان مطلبی حق و ناحق آمیخته می شود و نتیجه نامطلوبی گرفته می شود.
حجت الاسلام شهریاری اظهار داشت: امروز باید مسیر دیگری را رفت؛ مسیری که با تخریب منافات نداشته باشد؛ به مقدار ضرورت به اختلافات بپردازیم، امکان دارد در مکتب شیعی تصور شود که کسی که سنی است، محب خاندان نیست؛ این تصور غلطی است، اگر به قصد ایجاد خصومت و فتنه انگیزی و در امتداد بازی در زمین دشمن و ایجاد آتش به بدنه مسلمین و مشاجره و تبدیل به ناسزا گویی باشد، همان پروژه آمریکایی برای تحقق تفرقه است؛ بنابراین در همین کتابچه امت واحده توضیح داده شده که جنگ و ترور و تکفیر، نزاع و مشاجره و توهین اموریست که باید از آن پیشگیری شود.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اضافه کرد: اگر با طرح این مسایل به دنبال بازی در زمین دشمن هستید، این گفتگو تجویز نمی شود؛ گفتگویی که منجر به جنگ میان مسلمین، ترور و تکفیر و توهین به مقدسات بشود حرام است؛ چونکه ایجاد خصومت و فتنه مذهبی پروژه دشمن است، بنابراین زمانی که پیرامون تمدن نوین اسلامی سخن می گوئیم باید نسبت به اثر بخشی سخنان و هم بازی نکردن در پروژه های دشمن باشد.
وی افزود: باید به اختلافات بپردازیم نه به قصد خصومت و فتنه انگیزی و نه به قصد اجبار خصم یا شیعه سازی و سنی سازی بلکه به قصد مدیریت اختلاف اقدام کنیم؛ گفتمان صلح را تجویز نماییم و در مقابل جنگ، گفتمان ضد تکفیر و ترور را ترویج دهیم؛ بنابراین این پروژه آینده تقریب می تواند باشد و باید گفتمان حقیقت را تقویت نماییم چونکه در این چهل سال، دشمن اگر شکاف و نفاق و تکفیر ایجاد کرده، از جهل مردم بوده است.
حجت الاسلام شهریاری در انتها تاکید کرد: باتوجه به توسعه و گسترش رسانه ها و شبکه های اجتماعی باید مؤدبانه، متین و اثر بخش به اختلافات بپردازیم و با روش صلح آمیز به تقویت گفتمان حقیقت بپردازیم، به صورتی که نتوانند در شبکه های اجتماعی استناد غیر حق به شیعه یا سنی بدهند، بنابراین هدف ما از تبیین اختلافات اینست که آن چیزی که واقعا به نظرمان می رسد و درست می دانیم را بدون این که منجر به مشاجره شود تبیین نماییم.
منبع: nooremarefat.ir
مطلب نورمعرفت را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان نورمعرفت در مورد این مطلب