یهودیان تافته جدابافته نیستند!
به گزارش نور معرفت، حجت الاسلام میرجلیلی با اشاره به آیه 17 سوره «حج» اظهار داشت: خداوند در این آیه می فرماید: (قطعاً آنهایی که ایمان آورده اند، و یهودیان، و صابئین، و مسیحیان، و مجوس، و مشرکان؛ خداوند در روز قیامت میان آنان داوری خواهد کرد؛ بی شک خدا بر همه چیز گواه است)؛ این آیه نشان میدهد که در نگاه قرآن، صرف تعلق به یک دین یا گروه خاص، تضمینی برای نجات نیست و همه اقوام و ادیان تحت داوری خداوند در قیامت قرار خواهند گرفت؛ یهودیان نیز مانند دیگران مسئول اعمال خود هستند و در مقابل خدا پاسخگو خواهند بود.
به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، چهارمین جلسه از سلسله سخنرانی های قرآنی با موضوع «قوم یهود در قرآن» در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با سخنرانی حجت الاسلام «محمدمهدی میرجلیلی» با اشاره به عبارت «وَالَّذِینَ هَادُوا» در آیه ۶۲ سوره «بقره» و ریشه لغوی «هادوا» اظهار داشت: واژه «هادوا» از ریشه «هود» گرفته شده که در زبان عربی به مفهوم بازگشت، رجوع، توبه و گرایش به نرمی و ملایمت است. این معنا در قرآن در آیه ۱۵۶ از سوره اعراف به کار رفته است که خداوند می فرماید: «إِنَّا هُدْنَا إِلَیْکَ» (ما به طرف تو بازگشتیم) در قرآن، اصطلاح «الَّذِینَ هَادُوا» برای اشاره به قوم یهود به کار رفته است. این تعبیر نشان دهنده قوم یا گروهی است که دین یهودیت را پذیرفته یا خودرا منسوب به آن می دانند.
بنابر روایت شبستان، ایشان سپس به آیه ۱۷ سوره «حج» اشاره نمود و اظهار داشت: خداوند در این آیه می فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَالَّذِینَ هَادُوا وَالصَّابِئِینَ وَالنَّصَارَی وَالْمَجُوسَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا إِنَّ اللَّهَ یَفْصِلُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَیٰ کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ» (قطعاً آنهایی که ایمان آورده اند، و یهودیان، و صابئین، و مسیحیان، و مجوس، و مشرکان؛ خداوند در روز قیامت میان آنان داوری خواهد کرد؛ بی شک خدا بر همه چیز گواه است)؛ این آیه نشان میدهد که در نگاه قرآن، صرف تعلق به یک دین یا گروه خاص، تضمینی برای نجات نیست و همه اقوام و ادیان تحت داوری خداوند در قیامت قرار خواهند گرفت؛ یهودیان نیز مانند دیگران مسئول اعمال خود هستند و در مقابل خدا پاسخگو خواهند بود.
این پژوهشگر اضافه کرد: خداوند در آیه ۶۲ سوره «بقره» می فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَالَّذِینَ هَادُوا وَالنَّصَارَیٰ وَالصَّابِئِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ» (کسانی که ایمان آورده اند، و یهودیان، و مسیحیان، و صابئین، هر کس به خدا و روز قیامت ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد، پاداششان نزد پروردگارشان محفوظ است، و نه ترسی بر آنان خواهد بود و نه اندوهگین خواهند شد)؛ در این آیه تاکید شده که نجات و پاداش الهی مختص به یک دین خاص نیست، بلکه شامل هر انسانی می شود که ایمان واقعی به خدا و روز قیامت داشته باشد و عمل صالح انجام دهد. بنابراین، یهودیان مؤمن و صالح نیز مورد رحمت و لطف خداوند خواهند بود.
حجت الاسلام میرجلیلی اظهار داشت: از طرف دیگر خداوند در آیه ۶ سوره «جمعه» نیز می فرماید: «قُلْ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ هَادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِیَاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنتُمْ صَادِقِینَ» (بگو: ای آنهایی که یهودی شده اید! اگر گمان می کنید که شما دوستان ویژه خدا هستید، پس آرزوی مرگ کنید، اگر راست می گویید)؛ این آیه نقدی است بر ادعای برخی یهودیان که خودرا برگزیدگان خاص خدا می دانستند. قرآن با این آیه به چالش می کشد که اگر این ادعا درست باشد، باید بتوانند آرزوی مرگ کنند؛ که در واقعیت چنین نیست و این نشان از ضعف ادعایشان دارد.
وی اضافه کرد: مساله دیگر این که مفهوم کلی ««الَّذِینَ هَادُوا» در قرآن به قوم یهود اشاره دارد؛ از یک سو تحسین و احترام به یهودیان مؤمن و صالح که در شمار نجات یافتگان خواهند بود و همین طور انتقاد و سرزنش یهودیان متعصب، منحرف و مدعی که در آیه ۶ سوره «جمعه» آمده و نشان دهنده نگاه قرآن به واقعیت های تاریخی و اجتماعی قوم یهود است؛ نه فقط تحسین یا نکوهش مطلق.
این پژوهشگر اظهار داشت: ریشه «هادوا» به مفهوم بازگشت و رجوع است و در قرآن برای اشاره به یهودیان به کار رفته است؛ قرآن یهودیان را در کنار دیگر اقوام برای داوری غائی در قیامت قرار داده است؛ ملاک نجات در قرآن، ایمان به خدا و قیامت و انجام عمل صالح است، نه صرف انتساب دینی؛ نقد قرآن به برخی یهودیان در قالب نقد ادعای دوستی انحصاری با خدا مطرح گردیده است.
مطلب نورمعرفت را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان نورمعرفت در مورد این مطلب