نور معرفت

هدف غائی حوزه های علمیه، توجه مردم به خداوند و خداترسی است

هدف غائی حوزه های علمیه، توجه مردم به خداوند و خداترسی است

نور معرفت: حجت الاسلام روستاآزاد با اشاره به فلسفه حوزه های علمیه در تفقه و انذار، بر لزوم زدودن شرک و کفر به طاغوت به عنوان مقدمه رسیدن به توحید تاکید کرد.



به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، حجت الاسلام سعید روستاآزاد، معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در جلسه اردوی هم افزایی نیلوفرانه و کادر اجرائی نیلوفرانه استان البرز، که با حضور جمعی از فعالان فرهنگی و تربیتی در مؤسسه معصومیه خواهران برگزار گردید، بر ارزش کوشش برای یادگیری و مباحثه در حوزه های در رابطه با نوجوانان و جوانان تاکید کرد.
وی در شروع سخنان خود، از شرکت کنندگان در این نشست تقدیر کرد و اظهار داشت: شما با همت و تلاش خود، تصمیم گرفته اید در کنار فعالیت هایتان، قسمتی از وقت خودرا به یادگیری و مطالعه مباحثی اختصاص دهید که با نوجوانان و جوانان مرتبط می باشد. این مبادرت به نوبه خود بسیار باارزش است.
حجت الاسلام روستاآزاد با استناد به آیه شریفه «فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»، فلسفه غایی حوزه های علمیه را تفقه و انذار دانست و اضافه کرد: به تعبیر حضرت آیت الله جوادی آملی، هدف غائی حوزه های علمیه این است که مردم به خدا توجه نمایند و خدا ترس شوند. اگر این اتفاق بیفتد، حوزه به هدف و نتیجه مورد نظر خود رسیده است.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی همین طور با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب، تاکید کرد: اگر حضور افراد در عرصه علمیه، چه در نقش استاد و چه در نقش طلبه، منجر به خداترسی و توجه مردم به خدا نشود، آن حوزه به هدف خود نرسیده است. امیدوار هستم حضور ما در برنامه های در رابطه با حوزه های علمیه، نه فقط خودمان را به خدا نزدیک کند، بلکه دیگران نیز با عطر ایمان و توکل ما، به خدا و ایمان برسند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این که نیازهای جوانان و نوجوانان متکثر و متنوع است، اضافه کرد: نکته ای که به عنوان اولویت در کارهای تربیتی و فرهنگی مد نظر است، بحث توحید است.
حجت الاسلام روستاآزاد توحید را به عنوان «نخ تسبیح» کارهای فرهنگی و تربیتی توصیف کرد و توضیح داد: توحید تنها به مفهوم بحث تشریحی نیست، بلکه آن توحیدی که قرآن مد نظر دارد، اطاعت عام و فهم این است که ما موجودات مطیع و متعلق به خدای متعال هستیم. درک این مساله و انتقال ظریفانه آن به نسل نوجوان می تواند به عنوان محوری اصلی برای تمام کارها عمل کند. فهم توحید و انتقال آن به جوانان و نوجوانان، نه فقط به عنوان یک اصل اعتقادی، بلکه به عنوان راهبردی کلیدی در کارهای تربیتی و فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: معنای توحید تنها بیان اقسام آن مانند توحید افعالی، ذاتی یا صفاتی نیست، بلکه توحید در قرآن به عنوان رویارویی با شرک و طاغوت مطرح گردیده است. قرآن کریم مرتب از شرک و مشرکین سخن می گوید و ما باید این مفهوم را به وضعیت فعلی جوانان و نوجوانان ترجمه نماییم. باید ببینیم چه طور عصر حاضر، جوانان ما را به سوی شرک سوق می دهد و ابتدا این شرک را از ذهن ها بیرون ببریم تا بتوانیم نور توحید را در دل خود و مخاطبانمان تابان دهیم.
حجت الاسلام روستاآزاد با استناد به آیه ۲۵۶ سوره بقره «فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِنْ بِاللَّهِ»، تاکید کرد: مقدمه توجه به توحید، نفی طاغوت و شرک است. اگر شرک از بین برود، نور توحید می تواند تابش داشته باشد. ابتدا باید کفر به طاغوت اتفاق بیفتد و سپس ایمان رقم بخورد. بدون نفی شرک و طاغوت، رسیدن به توحید واقعی ممکن نیست و این مساله باید به عنوان اولویتی اساسی در کارهای فرهنگی و تربیتی مورد توجه قرار گیرد.

بنی امیه ایمان را آزاد و شرک شناسی را ممنوع کردند تا مردم ناخواسته به دام شرک بیفتند


عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه سخنان خود، با اشاره به روایت معروفی از امام صادق مقابل السلام «إنَّ بَنی اُمَیَّةَ أطلَقُوا لِلنّاسِ تَعلیمَ الإیمانِ و لَم یُطلِقُوا تَعلیمَ الشِّرکِ؛ لِکَی إذا حَمَلُوهُم علَیهِ لَم یَعرِفُوهُ»، به حیله های فرهنگی بنی امیه پرداخت. وی بیان کرد: بنی امیه آموختن ایمان را برای مردم آزاد گذاشتند، اما شرک شناسی را محدود کردند تا مردم را به شرک بکشانند بدون آنکه متوجه شوند.
وی اضافه کرد: بنی امیه با وجود نیرنگ ها و فریب هایشان، به مردم نماز خواندن و حج رفتن را یاد می دادند، اما هدفشان این بود که مردم را در صورتیکه مؤمن هستند، به شرک بکشانند بدون آنکه خودشان متوجه شوند.
حجت الاسلام روستاآزاد همین طور به آیه ۱۰۶ سوره یوسف اشاره کرد: «وَمَا یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِکُونَ»، و توضیح داد: بیشتر مؤمنین ممکنست رگه هایی از شرک در وجودشان داشته باشند. این مساله نشان میدهد که انسان می تواند مؤمن باشد، اما بازهم گرفتار شرک پنهان باشد.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه سخنان خود، به مفهوم شرک در عصر حاضر پرداخت و تاکید کرد: در گذشته، شرک به پرستش بت های سنگی و چوبی محدود می شد، اما امروزه بت های مدرن مانند تجمل، چشم وهم چشمی، توجه به استکبار و علاقه به مظاهر دنیوی، جوانان و نوجوانان را تهدید می کنند. تا آن زمان که کفر به این طاغوت ها و بت های مدرن اتفاق نیفتد، ورود به وادی توحید ممکن نیست. ما باید این بت ها را شناسایی کرده و با آنها مبارزه نماییم.
حجت الاسلام روستا آزاد اشاره کرد: اگر نوجوانان و جوانان به این درک برسند که در فضایی زندگی می کنند که پر از اغواگری های طاغوت است و باید با آنها مبارزه کنند، هویت و مسئولیت خودرا خواهند یافت. باید توجه اشت بدون شناسایی و مبارزه با بت های مدرن، کارهای فرهنگی و تربیتی ممکنست فاقد عمق و ماندگاری باشد و نتواند آینده جوانان و نوجوانان را تضمین کند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همین طور بر آثار این درک عمیق تاکید کرد و اظهار داشت: این آگاهی نه فقط جایگاه و موضع فرد را مشخص می کند، بلکه او را به اسوه ای برای دیگران مبدل می کند.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه سخنان خود، به آیه ۴ سوره ممتحنه اشاره نمود و حضرت ابراهیم و پیروانش را به عنوان الگوی حسنه برای بیزاری از مشرکین و طاغوت ها معرفی نمود و اظهار داشت: وجه اسوه بودن حضرت ابراهیم و یارانش در این است که آنها بعد از مواجهه با مشرکین، به صراحت اعلام برائت کردند و گفتند: «إِنَّا بُرَآءُ مِنْکُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ».
حجت الاسلام روستاآزاد همین طور به مفهوم جهاد کبیر اشاره نمود و آنرا با استناد به آیه ۵۲ سوره فرقان «فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا» تشریح نمود: جهاد کبیر به مفهوم مبارزه با کفار بوسیله عدم اطاعت از آنها و تبیین حقایق قرآنی است. این جهاد لزوماً با شمشیر نیست، بلکه با قرآن و بصیرت به انجام می رسد.
وی با اشاره به تفسیر رهبر معظم انقلاب، بیان کرد: ایشان معتقدند که جهاد کبیر با عدم اطاعت از کافران محقق می شود. این مساله در جنگ اخیر ۱۲ روزه به خوبی نمایان شد. بااینکه خسارت هایی دیدیم، اما بصیرت و توجه جوانان و نوجوانان به معنویت، حقانیت جمهوری اسلامی و محور مقاومت افزایش پیدا کرد.
حجت الاسلام سعید روستا آزاد بر اهمیت فرصت فعلی برای تبیین مفاهیم توحید و جهاد کبیر تاکید کرد و اظهار داشت: دست ما مبلغان پر است از فرصت هایی که اتفاقات اخیر در جامعه به وجود آورده است. توجه به مجالس امام حسین مقابل السلام و افزایش بصیرت جوانان و نوجوانان، نشان دهنده این فرصت است.
وی اضافه کرد: موضوع توحید باید خط روایی و حاکم بر کارهای ما باشد. دعوای اصلی قرآن بین شرک و توحید است و مقدمه رسیدن به توحید، کفر به طاغوت و بیزاری از بت های مدرن است.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تاکید کرد: وظیفه ما شناسایی و از بین بردن بت های ذهنی، فیزیکی و آراسته ای است که به نسل جوان منتقل می شود. این کار مقدمه ای برای رساندن مخاطبان به وادی توحید است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آخر اشاره کرد: برای انتقال این مفاهیم، ابتدا باید خودمان به معنویت و ارتباط با خدای متعال برسیم. اگر قلب ما با قرآن و احادیث دوده آراسته شود، می توانیم دیگران را نیز در این راه نورانی همراهی نماییم. امیدوار هستم در این راه موفق و موید باشیم.


منبع:

1404/04/31
18:05:56
5.0 / 5
21
مطلب نورمعرفت را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان نورمعرفت در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
لینک دوستان نور معرفت

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد