اولین جایزه ملی داستان و بازآفرینی، برگزیدگان خویش را شناخت
به گزارش نور معرفت، اصفهان اولین جایزه ملی داستان و بازآفرینی که با هدف پرداختن به میراث ادبی و تاریخی ایرانی و بازآفرینی آنها در داستان امروز برگزار شد، با معرفی برگزیدگان به پایان رسید.
مهدی جمالی نژاد، شامگاه پنجشنبه ۲۸ فروردین در آئین اختتامیه اولین جایزه ملی داستان و بازآفرینی که در حوزه هنری اصفهان برگزار شد، اظهارکرد: رویدادهای اصفهان امروز محدود به برنامه های عمرانی و کالبدی نمی شود و برنامه های مختلف فرهنگی در کل استان اصفهان اجرا می شود.
وی ادامه داد: اصفهان سال جاری بعنوان پایتخت شهر های گردشگری آسیا انتخاب گردید و پایان سال رویدادی در این حوزه برگزار می شود، همینطور در طول سال هم اجرای برنامه های مختلف فرهنگی در ۱۱۴ شهرستان استان اصفهان را داریم.
استاندار اصفهان افزود: در حوزه فرهنگی و هنری برنامه مفصل و تدابیر خاصی در برش های زمانی مختلف برنامه ریزی شده که طی آن ۳۰۰ برنامه رویدادی در اصفهان و شهر های خواهرخوانده و هفته های فرهنگی مختلف در طول سال اجرا می شود.
جمالی نژاد ضمن تشکر از برگزارکنندگان جایزه ملی داستان و بازآفرینی اظهار داشت: این برنامه هم همچون رویدادهای مهم و مؤثر حوزه ادبیات است که امیدواریم با همت بزرگان ادبیات استان ادامه پیدا کند.
مهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی هم در این آئین بیان نمود: داشته های تاریخی ما در جهان داستان و اسطوره ها، هویت و آینده ما را می سازد، اگر ما هویت خویش را پیدا کرده و در جای خود در روح جمعی تعمیق نماییم، امروز و فردای ما ساخته خواهد شد، اما با حجاب فاصله زمانی و تفاوت فرهنگ نحوه بیان و شیوه زیستن در اعصار مختلف سبب شده که نتوانیم به این بنیان ها و داشته های ادبی تکیه نماییم و از آنها به خوبی بهره مند شویم.
وی ادامه داد: جایزه ملی بازآفرینی به دنبال آن است که مشوق و انگیزه بخش برای خالقان آثار ادبی باشد تا به سراغ این داشته ها و منابع تاریخی بروند و آنها را برای مخاطبان امروز ما در ایران و حتی دنیا بازآفرینی کنند.
پرداخت به مبانی داستان الگویی مناسب برای داستان نویسان به دست می دهد
علی عباسی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیأت علمی جشنواره ملی داستان و بازآفرینی هم ضمن اشاره به لزوم پرداخت نظری به مبانی داستان اظهار داشت: پرداخت به این مبانی، شاخصی برای تشخیص اثر فاخر از غیرفاخر به دست می دهد و بدون آن نمی توان به هویت اثر به درستی پی برد.
وی ادامه داد: همه تفاوت ها در مبانی به دوگانه بوجود آمده یعنی انسان سنتی و مدرن بازمی گردد؛ انسان سنتی انسانی تابع است که جهان را با فاصله نمی نگرد در ارتباط و تابع خداوند بوده و اثر را خلق می کرد، اما مدرنیته و نگاه دکارتی جهان را از سوژه به ابژه تبدیل کرد به حدی که در ارتباط با خدا هم از تبعیت خارج شد و خداوند را هم خلق کرد بنابراین مثل هنرمند سنتی نه در ارتباط با نمادها و نشانه ها بلکه به دنبال خلق و ایجاد بود.
عباسی افزود: برای هنرمندان مدرن حقیقت مهم می باشد نه حقیقت، اما انسان تابع سنتی به دنبال حقیقت و متصل به حقیقت است بنابراین است که به صورت مثال مارسل دوشان یک توالت را بعنوان یک اثر هنری در معرض دید قرار می دهد، اما انسان سنتی و هنرمند ایرانی هیچ وقت چنین کاری نمی کند، چونکه حقیقت متصل به اثر برایش در اولویت است؛ ازاین رو پرداخت به مبانی هنری و ادبی و مبانی داستان و داشته های ادبی لازم است، اگر نظریه پردازی نکنیم جوانان ما برپایه چه الگویی بنویسند و تولید اثر کنند؟
به گزارش نور معرفت به نقل از ایسنا، در قسمت رمان اولین جایزه ملی داستان و بازآفرینی حسین قربانزاده خیاوی٬ رتبه اول را برای «رد انگشت های اصلی» و رتبه دوم به علیرضا محمودی برای اثر «بی چهرگان» رسید.
آثار «نیمه انسان و دختر ترنج» و «رد انگشت های اصلی» نوشته مریم بهزادنژاد و مرجان فولادوند مورد تقدیر قرار گرفتند.
در قسمت داستان کوتاه آثار «خواب روز چهارشنبه»، «قصاب»، «وانت مزدای آبی»، «ابوالبشر» و «کلاغ پران» نوشته راضیه مکاریان، احمد خان احمد، امید مهدوی، مینا سعادت پور، الناز معتمدی مورد تقدیر قرار گرفتند.
در بخش جستارنویسی اثر «مرگ رنگ» نوشته محبوبه حاجیان نژاد برگزیده و آثار «جستار مراد اصفهانی» نوشته عباس مطیعی و «صورتک آدم های پوچ قدرت طلب» نوشته محمد ایرانی تقدیر شدند؛ آثار «شیمیایی» نوشته محمد قریشی و «شعله ها» نوشته میثم محمدی در قسمت داستان کوتاه کوتاه و آثار «صعود به قاف» نوشته امیرحسین روح نیا، «بازال به صرف زالزالک» نوشته معصومه دین محمدی و «بیراهه» نوشته خاطره شیوندی در قسمت طرح رمان برگزیده شدند.
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب