نور معرفت
به مناسبت سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) انجام شد؛

بازخوانی اندیشه های امامین انقلاب و اصول سیاست جمهوری اسلامی ایران در ایروان

بازخوانی اندیشه های امامین انقلاب و اصول سیاست جمهوری اسلامی ایران در ایروان

نور معرفت: اندیشه های امامین انقلاب و اصول سیاست جمهوری اسلامی ایران با حضور ایرانشناسان، اساتید و دانشجویان در مسجد کبود ایروان، بازخوانی و تحلیل شد.


به گزارش نور معرفت به نقل از ایسنا، همزمان با فرارسیدن سی و پنجمین سالگرد ارتحال بنیان گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و به همت رایزنی فرهنگی کشورمان، مراسم باشکوهی با حضور ایرانی ها مقیم، اعضای سفارت، ایرانشناسان، نخبگان، گروهی از اساتید دانشگاه و دانشجویان به منظور بازخوانی اندیشه های امامین انقلاب و اصول سیاست جمهوری اسلامی ایران در سالن اجتماعات مسجد کبود ایروان برگزار شد.
در این مراسم بعد از تلاوت قرآن کریم موید روحانی مستقر در مسجد کبود، در رابطه با جایگاه زن و خانواده در اندیشه امام خمینی(ره) به عرضه سخنانی پرداخت.
وی ضمن اشاره به این که زن در اندیشه امام(ره) از جایگاه والایی برخوردار است، اضافه کرد: این نگرش برگرفته از آموزه های بلند اسلام، قرآن و خاندان علیهم السلام است.
در ادامه، نماهنگ ها و فیلمهای کوتاهی از زندگی امام خمینی(ره) و مراسم خاکسپاری میلیونی امام خمینی(ره) برای حضار به نمایش درآمد که مورد استقبال آنان قرار گرفت.
اندیشه های امام خمینی(ره) تحول آفرین است
بعد از آن، طاهری، معاون سفارت کشورمان در ایروان در این مراسم به بررسی اندیشه های امامین انقلاب در نظام سیاسی ایران پرداخت. وی به اندیشه های سترگ امامین انقلاب در باب سیاست، حکومت و دیپلماسی و روابط بین الملل اشاره نمود.
معاون سفارت کشورمان در ایروان اضافه کرد: اندیشه های امام خمینی(ره) چند ساحتی و چند بعدی است و شخصیت بنیانگذار کبیر انقلاب فرازمانی است؛ ازاین رو اندیشه های ایشان مختص دوره زمانی خاص نیست.
وی با این توضیح که چند ساحتی بودن اندیشه های امام(ره) منجر به افزایش مانایی اندیشه های ایشان شده است، افزود: اندیشه امام خمینی(ره) پاسخ گوی نسل هاست و ایشان احیاگر نسل هاست بنابراین امهات اندیشه ایشان پایدار و ماناست.
طاهری با تاکید بر صلابت و زایندگی اندیشه های امام راحل اضافه کرد: اندیشه های امام خمینی(ره) تحول ساز و تحول آفرین است و منظومه فکری حضرت امام(ره) مشتمل بر جمع هوشمندانه فلسفه، عرفان و فقه و سیاست است. بن مایه آرا حضرت امام(ره) برگرفته از مبانی انسان شناسی و هستی شناسی ایشان است که هیچ یک از یکدیگر منفک و جدا نیستند.
معاون سفارت کشورمان در ایروان بیان نمود: در نگاه و کلام امام خمینی(ره) تعریف مشخصی از انسان وجود دارد و ایشان انسان را آگاه، مختار، آزاد، نامحدود، مسئول و تربیت پذیر و کمال جو می داند و دائم در معرض آزمون الهی است که غایت و مقصد او قرب الهی می بخشد.
وی ادامه داد: با عنایت به این که در باور امام(ره) غایت انسان قرب الهی است، هیچ گونه شکستی برای او معنا ندارد و آن چه بعنوان شکست تلقی می شود در واقع نوعی آزمون است که امکان صعود را برای او فراهم می آورد.
طاهری به مفهوم استقلال در اندیشه امام خمینی(ره) اشاره نمود و اظهار داشت: استقلال در اندیشه امام(ره) دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی و استقلال علمی و فرهنگی است.
معاون سفارت کشورمان در ایروان ضمن اشاره به نگاه امام خمینی(ره) به روابط بین الملل از نگاه یک فقیه و نه یک دولتمرد اذعان کرد: سیاست از منظر امام(ره) وسیله و ابزاری است که امکان تحقق شریعت و جامعه مبتنی بر موازین دینی را فراهم می آورد. روابط بین المللی ایران برگرفته از مبانی فکری و اعتقادی حضرت امام(ره) است.
طاهری ضمن اشاره به اندیشه های رهبر فرزانه انقلاب اضافه کرد: طی سی و پنج سالی که رهبر انقلاب اسلامی سکان هدایت نظام جمهوری اسلامی را برعهده دارد با استواری و صلابت مسیر امام راحل را ادامه می دهند و اندیشه رهبر فرزانه انقلاب در حوزه دیپلماسی استمرار خط مشی بنیان گذار کبیر انقلاب است.
وی تاکید کرد: رهبری در بیان اصول سیاست خارجی هم معتقد به خط امام و اصل تغییرناپذیر نه شرقی، نه غربی است و علاوه بر آن سه اصل عزت حکمت و مصلحت را هم چهارچوبی برای ارتباطات بین المللی نظام جمهوری اسلامی ایران با دنیا می دانند.
معاون سفارت کشورمان در ایروان اضافه کرد: پشتیبانی از ملت های مظلوم سرلوحه بیانات رهبر انقلاب است و ایشان به سرنوشت ملت های مظلوم و در راس آنان فلسطین حساس بوده و مبحث غزه را بزرگ ترین مسئله جهان اسلام دانسته و مردم غزه را پیروز نهایی در نبرد با صهیونیست می دانند.
طاهری بیان نمود: در اندیشه رهبر انقلاب، نبرد غزه، نبرد با اسرائیل نیست بلکه نبرد میان حق و باطل است.
وصیت نامه امام(ره) چراغ راه ملت ایران و آزاده جهان است
محمد اسدی موحد، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان به بررسی میراث ماندگار امام خمینی(ره) در گفتگوی بین ادیان پرداخت و اظهار داشت: وصیتنامه امام(ره) بعنوان یک سند ماندگار و چراغ راه برای ملت ایران و ملت های آزاده جهان است.
وی با تاکید بر این که در این وصیتنامه علت ماندگاری و مانایی انقلاب اسلامی بیان شده است، مطرح کرد: ایشان رمز پیروزی انقلاب اسلامی را ظلم ستیزی، عدالت جویی و احترام به کرامت انسان ها و انگیزه خدا محوری می دانند.
اسدی موحد با اشاره به اینکه تا وقتی که این آرمان ها پابرجا باشد نام امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی پایدار خواهد ماند و دشمنان ایران اسلامی این را درک کرده اند، اظهار داشت: ازاین رو دشمنان تلاش می کنند تا با آرمان های انقلاب و اهداف آن مبارزه کنند اما وعده الهی پیروزی حق بر باطل است و چون انقلاب اسلامی رنگ الهی و خدایی دارد، پس باقی می ماند چون فقط رنگ خدا پایدار می باشد.
وی به اهمیت گفتگوی بین ادیان در اندیشه های امام راحل هم اشاره نمود و اضافه کرد: ایشان گفتگو را فرصتی مغتنم برای تبادل نظر، درک متقابل و همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف می دانستند و همواره بر احترام عمیق به باورها و ارزش های اصیل هر دین تاکید می ورزیدند و معتقد بودند که گفتگوی بین ادیان می تواند به صلح و ثبات در جهان کمک نماید.
رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان ضمن اشاره به نامه امام خمینی(ره) به گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق، در سال 1367 بیان نمود: دیدگاه های امام خمینی(ره) در مورد گفتگوی بین ادیان مورد توجه و استقبال خیلی از رهبران مذهبی و اندیشمندان در سراسر دنیا قرار گرفته است و نام گذاری سال ۲۰۰۱ از جانب مجمع عمومی سازمان ملل متحد بعنوان "سال گفتگوی بین تمدن ها" الهام گرفته از اندیشه امام خمینی(ره) بود.
اسدی موحد با تاکید بر این که رهبران و اندیشمندان مذهبی در سراسر دنیا از آموزه های امام خمینی(ره) برای توسعه گفتگو و همکاری بین پیروان ادیان مختلف استفاده می نمایند، اظهار داشت: اندیشه های امام خمینی(ره) در مورد گفتگوی بین ادیان بر پایه های استواری شامل احترام متقابل، صداقت و صراحت و پرهیز از مناظره و جدل، تاکید بر مشترکات ادیان الهی، صلح و عدالت جهانی و سعادت بشریت پایه گذاری شده است.
وی ضمن اشاره به این که امام خمینی(ره) گفتگو را ابزاری برای مبارزه با ظلم و ستم در جهان می دانستند، افزود: ایشان گفتگو را فرصتی برای معرفی اسلام ناب محمدی به جهانیان می دانستند تا از اسلام هراسی و ایران هراسی و شیعه هراسی جلوگیری شود.
رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان ضمن اشاره به تاکید بنیان گذار کبیر انقلاب بر ضرورت گفتگوی اسلام با سایر ادیان ابراهیمی اظهار داشت: ایشان مشترکات این ادیان را فرصتی برای همبستگی و تقابل با دشمنان مشترک بشریت می دانستند.
اسدی موحد اضافه کرد: امام خمینی(ره) بر گفتگوی اسلام با ادیان غیر ابراهیمی تاکید داشتند و بر یافتن نقاط مشترک اخلاقی و انسانی در این گفت وگوها اهتمام داشتند.
جایزه جهانی امام خمینی(ره) عالی ترین نشان جمهوری اسلامی ایران است
وی به تاکید امام راحل بر گفتگوی دین و فلسفه و گفتگوی دین و علم هم اشاره نمود و در رابطه با جایزه جهانی امام خمینی(ره) اظهار داشت: جایزه جهانی امام خمینی(ره)، عالی ترین نشان جمهوری اسلامی ایران است که در جهت اعتلا و پاسداشت نام و راه امام راحل عظیم الشأن(ره)، به مؤثرترین اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حوزه معرفی مکتب امام خمینی(ره) اعطا می شود.
رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان اضافه کرد: این جایزه در دو بخش نظری و عملی به آثار شاخص و ناب علمی و هم فعالیتهای مؤثر و گسترده سیاسی ـ اجتماعی در زمینه ملی و بین المللی اهدا می شود. لینک شرایط و برنامه جایزه جهانی در صفحات اجتماعی رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان بارگذاری می شود.
سخنران بعدی، گاریک میساکیان، استاد رشته تاریخ و ایران شناسی از دانشگاه دولتی ایروان بود که به مبحث ایدئولوژی امام خمینی(ره) در مورد تشیع سیاسی و تأثیر آن بر خاورمیانه، پرداخت.
وی به تأثیر اندیشه های امام(ره) بر دیگر کشورهای اسلامی بخصوص بر تشیع اشاره نمود و اظهار داشت: اندیشه های امام خمینی(ره) باعث هویت بخشی به شیعیان و کشورهای با جمعیت شیعه شده است.
گاریک میساکیان مطرح کرد: امام خمینی(ره) با آموزه های سیاسی و دینی و نگرش به ولایت فقیه و حکومت باعث شد شیعیان در عراق و لبنان و سوریه از وحدت و انسجام ویژه برخوردار شوند و به هویت نوین دست یابند و سبب بروز و ظهور نهضت های مبارز ضد استبداد و استکبار و امپریالسم شد.
خانم لیانا پتروسیان، دیگر سخنران این مراسم بود که به بررسی تأثیر ایدئولوژیک امام خمینی(ره) بر نظام حکومتی جمهوری اسلامی ایران و سیاست های رؤسای جمهور پرداخت.
وی آموزه ها و اندیشه های امام خمینی(ره) را بر محورهایی همچون عدالت خواهی و تساوی اجتماعی، استقلال و معنویت استوار دانست و اظهار داشت: دولت های پس از انقلاب اسلامی همگی متاثر از این اندیشه و آموزه ها بوده اند.
چگونگی عملکرد و سیاست های دولت ها در جمهوری اسلامی ایران برگرفته از اندیشه های امامین انقلاب است و این اثرپذیری بخصوص در دولت آقای رئیسی مشهود بود و به نظر می آید شهید رئیسی بیشترین تاثیرپذیری را از این آموزه های اندیشه ای امامین انقلاب داشته است.




منبع:

1403/03/13
15:11:10
5.0 / 5
2630
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد