نور معرفت

دستورالعمل های انتخاباتی به رسانه ها ابلاغ گردید

دستورالعمل های انتخاباتی به رسانه ها ابلاغ گردید

نور معرفت: هیات نظارت بر مطبوعات، در آستانه برگزاری انخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، دستورالعمل زیر را مصوب و به مدیران و فعالان رسانه ای ابلاغ نمود.


به گزارش نور معرفت به نقل از دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات، متن کامل دستورالعمل رسانه ای هیات نظارت بر مطبوعات درباب انتخابات ریاست جمهوری به شرح زیر است:
انتخابات به عنوان یکی از جلوه های افتخارآمیز و مهم تبلور مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران و تعیین کننده سرنوشت آحاد ملت است. بی شک صیانت از این حق، ضروری و ادامه آن از اصول خدشه ناپذیر و غیر قابل تغییر در این نظام مقدس است. پس مقتضی است مدیران و فعالان محترم رسانه ها در راستای تحقق رسالت قانونی و حرفه ای خویش در آگاهی بخشی و تنویر افکار عمومی و تشویق آحاد مردم به این حضور آگاهانه و مشارکت حداکثری، اهتمام ویژه و نسبت به رعایت رویه های قانونی و اخلاقی، عدم طرح افترا و بهتان و اجتناب از تخریب اشخاص و نهادهای برگزارکننده و نامزدهای محترم حاضر در صحنه انتخابات، ملاحظات لازم را مد نظر داشته باشند.
لازم به ذکر است در مفاد قوانین در رابطه با موضوع انتخابات نیز، به رعایت حرمت و شأن افراد تاکید و تصریح شده و رسانه ها از طرح مباحث و انتشار محتوای مغایر با اخلاق و حقوق قانونی اشخاص و نامزدها برحذر داشته شده اند.
همین طور باتوجه به توسعه و پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و استفاده گسترده از فضای مجازی و ظرفیتهای رسانه ای آن، توجه به الزامات و ملاحظات این فضای ارتباطی لازم است و انتظار می رود رویه های قانونی و اخلاق حرفه ای در بهره مندی و استفاده شایسته از این فضا در تبلیغ و تشریح برنامه های نامزدها و افزایش زمینه مشارکت هر چه بیشتر آحاد مردم، مورد توجه جدی قرار گیرد.
در ادامه، توجه مدیران مسئول و فعالان رسانه ای را به برخی ملاحظات و مفاد قانونی در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری در «قانون مطبوعات»، «قانون انتخابات ریاست جمهوری» و «فهرست مصادیق محتوای مجرمانه»، به شرح زیر جلب می نماید:
لازم است مدیران محترم رسانه ها به رسالت و وظایف برشمرده شده در فصل دوم و حدود مقرر در فصل چهارم و همین طور مفاد ماده ۲۳ قانون مطبوعات، توجه ویژه داشته و در برنامه ریزی و سیاست گذاری تولیدات محتوای رسانه خود در روزهای برگزاری انتخابات، عمل به آنرا سرلوحه کار قرار دهند.
ماده ۲۳- هرگاه در مطبوعات مطالبی مشتمل بر توهین یا افترا، یا خلاف واقع و یا انتقاد نسبت به شخص (اعم از حقیقی یا حقوقی) مشاهده شود، ذینفع حق دارد پاسخ آنرا ظرف یکماه کتباً برای‏ همان نشریه بفرستد. و نشریه مزبور موظف است اینطور توضیحات و پاسخها را در یکی از دو شماره ای که بعد از وصول پاسخ منتشر میشود، در همان صفحه و ستون و با همان حروف که اصل مطلب انتشار یافته است، مجانی به چاپ برساند، بشرط آنکه جواب از دو برابر اصل تجاوز نکند و متضمن توهین و افترا به کسی نباشد.
تبصره ۱- اگر نشریه علاوه بر پاسخ مذکور مطالب یا توضیحات مجددی چاپ کند، حق پاسخگوئی مجدد برای‏ معترض باقی است. درج قسمتی از پاسخ به صورتی که آنرا ناقص یا نامفهوم سازد و همین طور افزودن مطالبی به آن در حکم عدم درج است و متن پاسخ باید در یک شماره درج شود.
تبصره ۲- پاسخ نامزدهای انتخاباتی در جریان انتخابات باید در نخستین شماره نشریه درج گردد. بشرط آنکه حداقل شش ساعت قبل از زیر چاپ رفتن نشریه پاسخ به دفتر نشریه تسلیم و رسید دریافت شده باشد.
تبصره ۳ (اصلاحی۳۰/۱/۱۳۷۹) - در صورتیکه نشریه از درج پاسخ امتناع ورزد یا پاسخ را منتشر نسازد، شاکی می تواند به دادگستری شکایت کند و رییس دادگستری در صورت احراز صحت شکایت جهت نشر پاسخ به نشریه اخطار می کند و هرگاه این اخطار مؤثر واقع نشود، پرونده را بعد از دستور توقیف موقت نشریه که مدت آن حداکثر از ده روز تجاوز نخواهد کرد به دادگاه ارسال می کند.
تبصره ۴ (الحاقی۳۰/۱/۱۳۷۹) - اقدامات موضوع این ماده و تبصره های آن نافی اختیارات شاکی در راستای شکایت به مراجع قضائی نمی باشد.
علاوه برموادی از قانون مطبوعات که ذکر آن رفت، توجه به مواد ۷۴ و ۹۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری که در آن به وظایف رسانه ها در انتخابات ریاست جمهوری تصریح شده، مورد تاکید است:
ماده ۷۴ (اصلاحی ۲۶/ ۱۰/ ۱۳۹۱) - کلیه‌ی رسانه های دیداری و شنیداری و مکتوب و الکترونیک و سایر شبکه های مجازی، حق ندارند آگهی یا مطلبی مقابل نامزدهای انتخاباتی درج کنند و یا مطالبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد. درصورت وقوع این تخلف، نامزدهای مزبور حق دارند پاسخ خودرا ظرف هجده ساعت بعد از انتشار، به وسیله‌ی وزارت کشور به رسانه‌ی مزبور بدهند و رسانه‌ی مزبور مکلف به نشر فوری آن در نخستین زمان امکان دارد. درصورتی که رسانه‌ی مزبور پیش از ساعات ممنوعیت تبلیغاتی اطلاع رسانی نکند یا منتشر نشود، مدیرمسئول آن باید با هزینه‌ی خود، پاسخ نامزد را به روزنامه یا مجله‌ی هم طرازی که پیش از ممنوعیت تبلیغات چاپ می شود، ارسال نماید و آن نشریه مکلف به درج آن در نخستین چاپ نشریه است.
ماده ۹۱ (اصلاحی ۲۶/ ۱۰/ ۱۳۹۱) - مجازات تخلف از ماده (۷۴)، تعطیل نشریه یا سایت خبری یا مرکز ارسال پیامک و شبکه های مجازی از یک تا سه ماه است و مدیر نشریه یا سایت خبری یا مرکز ارسال پیامک و شبکه های مجازی به شلاق تا هفتادوچهار ضربه محکوم می گردد. درصورت مشخص بودن نویسنده‌ی مقاله، این مجازات شامل نویسنده نیز می شود.
مضافا در بند (ط) لیست مصادیق محتوای مجرمانه در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری، عناوین جرائم در دو بخش مطرح گردیده است.
بخش اوّل شامل لیست مصادیقی از محتوای مجرمانه در رابطه با انتخابات است که جنبه عمومی دارد و پالایش و مسدودسازی آن در صلاحیت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و مدّعی العموم است:
۱. انتشار هرگونه محتوا بمنظور تشویق و تشویق مردم به تحریم و یا کاهش مشارکت در انتخابات، تجمّع اعتراض آمیز بدون مجوّز، اعتصاب، تحصّن، ادّعای غیر واقع در خصوص توقّف انتخابات و یا هر اقدامی که به نحوی سبب بی نظمی در امر انتخابات ریاست جمهوری گردد. (بند ۷ ماده ۳۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری و بند ۵ ماده ۶ و ماده ۲۵ قانون مطبوعات)
۲. تشویش اذهان عمومی، سیاه نمایی و بیان مطالب خلاف واقع مقابل کشور، ایجاد اختلافات میان اقشار جامعه به ویژه بوسیله طرح مسائل قومی و نژادی، انتشار هرگونه نتایج نظرسازی و نظرسنجی کاذب درباب انتخابات و کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری. (بند ۷ ماده ۳۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری، مواد۵۰۰ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی، بند ۴ ماده ۶ قانون مطبوعات- مصوّبه شورای عالی امنیت ملّی)
۳. انتشار و تبلیغ علایم تحریم انتخابات. (ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی)
۴. انتشار هجو یا هجویه و یا هرگونه محتوای توهین آمیز یا تخریب در فضای مجازی مقابل انتخابات. (ماده ۷۰۰ قانون مجازات اسلامی)
۵. انتشار هرگونه مطلب مقابل نامزدهای انتخاباتی و یا انتشار مطالبی خلاف واقع دال بر انصراف کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری. (مواد ۷۴ و ۹۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی)
۶. استفاده بدون مجوز از سایت ها و وبلاگ های متعلّق به دستگاه های دولتی و مؤسّسات و نهادهایی که تمام یا قسمتی از دارایی و بودجه آنها از اموال عمومی است، بمنظور تبلیغ له یا مقابل کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری. (مواد ۶۲، ۶۸ و ۸۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری)
۷. انتشار محتوای تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری در فضای مجازی خارج از مدّت زمان مقرّر برای فعّالیت انتخاباتی. (مواد ۶۶ و ۶۷ قانون انتخابات ریاست جمهوری)
۸. انتشار هرگونه محتوا در راستای تحریک، ترغیب، تطمیع و یا تهدید افراد به خرید و فروش آراء، رأی دادن با شناسنامه جعلی و شناسنامه دیگری، جعل اوراق تعرفه، رأی دادن بیش از یک دفعه، تقلّب در رأی گیری و شمارش آراء. (ماده ۳۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری و ماده ۴۳ قانون مجازات اسلامی)
۹. انتشار هرگونه محتوا بمنظور ایجاد رعب و وحشت برای رأی دهندگان یا اعضاء شعب. (بند ۱۶ ماده ۳۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری و بخشنامه اجرائی آن)
۱۰. استفاده ابزاری از تصاویر اشخاص برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری. (بند۱۰ ماده ۶ قانون مطبوعات)
۱۱. انتشار هرگونه محتوا مشتمل بر توهین، افترا و نشر اکاذیب مقابل نظام، قوای سه گانه، سازمان های حکومتی و نهادهای اجرائی و نظارتی انتخابات ریاست جمهوری. (مواد ۵۰۰، ۶۰۸ و ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی و بند ۸ ماده ۶ قانون مطبوعات و ماده ۷۴۶ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی فصل جرایم کامپیوتری )
۱۲. انتشار هرگونه محتوای دارای طبقه بندی(محرمانه و سّری) در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری. (تبصره ۴ ماده ۸۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری، ماده ۳ قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سّری دولتی و ماده ۷۳۱ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی فصل جرایم کامپیوتری و بند ۶ ماده ۶ قانون مطبوعات)
۱۳. انتشار محتوای خلاف واقع در رابطه با نتایج بررسی صلاحیت ها، شمارش آراء، نتایج انتخابات. (مواد ۶۹۷ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی و بند ۷ ماده ۳۳ و مواد ۸۰ و ۸۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری)
۱۴. انتشار محتوا با هدف دخالت در امر انتخابات با سمت یا سند مجعول یا به هر نحو غیر قانونی در فضای مجازی. (بندهای ۱۵ و ۱۷ ماده ۳۳ و ماده ۸۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری)
۱۵. انتشار و توزیع هرگونه محتوای تبلیغاتی از طرف کارکنان ادارات، سازمان ها، ارگان های دولتی و نهادها با ذکر سمت خود، له یا مقابل هر یک از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری درفضای مجازی. (مواد ۶۸ و ۸۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری)
۱۶. انتشار و توزیع هرگونه محتوای تبلیغاتی از طرف مقامات اجرائی و نظارتی انتخابات، له یا مقابل هر یک از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری درفضای مجازی. (ماده ۷۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری)
بخش دوّم: لیست مصادیق محتوای مجرمانه در رابطه با انتخابات که رسیدگی به آن نیازمند شکایت شاکی خصوصی و فقط در صلاحیت مراجع قضایی است:
۱. انتشار ادّعاهای کذب و غیر واقعی توسّط کاندیداهای انتخابات درباب دارا بودن سابقه مشاغل دولتی شامل کشوری یا لشگری و انتظامی و مدرک تحصیلی. (ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی و قانون مجازات استفاده بدون مجوز از عناوین علمی)
۲. انتشار هرگونه محتوا در راستای هتک حرمت و حیثیت و نشر اکاذیب مقابل کاندیداهای انتخابات. (مواد ۷۱ و ۹۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری و مواد ۶۹۸ و ۷۰۰ قانون مجازات اسلامی و ماده ۳۰ قانون مطبوعات)
۳. انتشار هرگونه محتوای تبلیغاتی مقابل کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری توسّط کلّیه رسانه های دیداری و شنیداری و مکتوب و الکترونیک و سایر شبکه های مجازی. (ماده ۷۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری)
۴. انتشار صوت، تصویر یا فیلم خصوصی و خانوادگی و یا اسرار شخصی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری بدون رضایت آنها به نحوی که سبب ضرر یا هتک حیثیت آنان گردد. (ماده ۷۴۵ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی فصل جرایم کامپیوتری و ماده ۳۱ قانون مطبوعات)
در خاتمه امید دارد باتوجه به شرایط خاص حاکم بر کشور ناشی از فقدان و شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان و ضرورت برگزاری انتخابات زودهنگام، مدیران مسئول و فعالان عرصه رسانه با پایبندی و تعهد بیش از پیش به اصول حرفه ای و چارچوب های قانونی، زمینه برگزاری هر چه باشکوه تر این انتخابات را که تجلی اراده جمعی مردم در تعیین سرنوشت کشور است، فراهم سازند.




منبع:

1403/03/12
02:04:44
5.0 / 5
231
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد