علم الهدی در مراسم بین المللی خیرات حسان مطرح كرد؛
راهبردهای مشترک تجدد و سنت گرایی در مقابله با دین
نور معرفت: جمیله سادات علم الهدی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در مراسم بین المللی خیرات حسان که عصر پنجشنبه با حضور بانوان برجسته حوزه فرهنگ قرآنی از کشورهای اسلامی در تالار وحدت برگزار شد، سخن
به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، جمیله علم الهدی رییس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری در همایش خیرات حسان که امروز پنجشنبه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۲ در تالار وحدت برگزار شد، اظهار داشت: بسیار خوشحالم در چنین تعدادی از بانوان قرآنی تشکیل شده است و به میهمانان از کشورهای دیگر آمده اند، ارج مینهیم. چند سالی است که یک سوال مهم مطرح شده و آن این است که آیا بازگشت به دین اسلام بازگشت به سنت کهن است؟
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: دراین زمینه دو نوع نگاه وجود دارد و سوال این است آیا دین همان سنت است و این که چه نسبتی بین دین و مدرنیته برقرار است و اسلام و مدرنیسم چطور کنار یکدیگر قرار می گیرد؟
علم الهدی با اعلان اینکه قبل از این دین به عنوان سنت در نظر گرفته شده و بسیاری از نمادهای استفاده شده نیز این نگاه را تقویت کرده است، اظهار داشت: خیلی ها نیز تلاش کردند نشان دهند دین و تجدد قابل جمع است. اما بهتر است در این زمینه از خود قرآن سوال نماییم که نسبت قرآن با سنت و تجدد چیست.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره ی تقابل تجدد و سنت گرایی با دین به آیات ۲۵ سوره انعام، ۳۱ سوره انفال، ۲۴ سوره نحل و ۱۶۸ سوره صافات اشاره و اشاره کرد: سنت گرایی هم مانند تجددگرایی با دین تقابل دارد. کفر ِتجدد گرا و سنت گرا شباهت دارند که دراین زمینه می توان به استهزا اشاره نمود. چنانکه این دو جریان وقتی با قرآن مواجه می شدند می گفتند؛ این اساطیر الاولین است و قبلاً هم گفته شده است.
وی بخش دیگری سخنان خود این تقابل را استهزا و ایجاد ترس و اعلام خسارات برشمرد و اظهار داشت: این راهبردهای مشترک در اتفاقات اخیر کشور ما هم از طرف این نوع کفر وجود داشت.
علم الهدی همین طور مهرفروشی و اعلام مودت دروغین را هم وجه دیگری از این شباهت کفر آمیزِ سنت و تجدد دانست.
این استاد دانشگاه به همین دلیل ضمن تشریح الهیات نفرت، الهیات جبر و الهیات اعتبار بخشی آنها را راهبردهای تجددگرایی و سنت در مقابله با دین دانست.
وی با اعلان اینکه چرخه های حذف و اضافه همیشه در آفرینش انسان بوده و تا روز قیامت یک مسیر تکاملی وجود دارد که به فعل الهی در جریان است، اشاره کرد: همه انسان ها باید نقش خودرا در این جریان تعریف کنند و در قرآن نیز اقوام برمبنای عملیات ذهنی خود شناخته می شوند.
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب