نور معرفت
اعوانی مطرح كرد؛

ما توجهی به مساله سیاسی فارابی نداریم

ما توجهی به مساله سیاسی فارابی نداریم

به گزارش نور معرفت، غلامرضا اعوانی در نشست با اعلان اینکه فارابی را نمی توان بسادگی تشریح کرد اما ما به تعدادی از نکات مهم در زندگی اش اشاره می نماییم اضافه کرد: او را معلم ثانی از طرف مسلمانان نامیده اند.


به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، استاد بازنشسته فلسفه و رییس سابق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران روز اختتامیه کنگره فارابی که از طرف مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی انجام شد به سخنرانی پرداخت. غلامرضا اعوانی در این جلسه با اعلان اینکه فارابی را نمی توان بسادگی تشریح کرد اما ما به تعدادی از نکات مهم در زندگی اش اشاره می نماییم اضافه کرد: او را معلم ثانی از طرف مسلمانان نامیده اند. در غرب هم با ترجمه آثار فارابی آنها هم به او معلم ثانی گفتند. اما ارسطو را معلم اول می نامند چرا؟

او پاسخ داد: ارسطو نخستین کسی بود که علوم را تدوین کرد و نخستین کتاب را دراین زمینه تالیف کرد. ما قبل از ارسطو منطق مابعدالطبیعه، زیست شناسی و … نداشتیم و بدین جهت او معلم اول است. درست است که نخستین فیلسوف مسلمان کندی بود اما نتوانست موضوع و مبادی علوم و نسبتشان را نشان دهد و تالیفاتش مورد استفاده ابن سینا قرار بگیرد.

اعوانی با اعلان اینکه فارابی جهان بینی را ابداع کرده است اضافه کرد: ارتباط حکمت و نبوت خیلی مهمست و فارابی این ارتباط را برقرار کرده است. فارابی می گوید حکمت بین نبی و حکیم اشتراک لفظی نیست بلکه اشتراک معنوی است این که نبی بوسیله عقل فعال دریافت می گیرد مهم می باشد. حکیم با عقل دریافت الهی را می گیرد اما فیلسوف با عقل و خیال می گیرد چیزی که کمال فارابی است، را نقص می دانند. خیال هم بوسیله عقل است.

او افزود: از مزیت نبی بر فیلسوف این است که جزییات را می بیند و همه چیز را تشخیص می دهد. از طرف دیگر فارابی بحث خیال را در معرفت شناسی باز کرده است و این هم کمال دیگر فارابی است.

این استاد فلسفه بزرگترین دستاورد فارابی را مدینه فاضله دانست و بیان کرد: لفظ مدینه که مبتنی بر فضیلت باشد خیلی مهم می باشد. ما توجهی به مساله سیاسی فارابی نداریم در حالی که یهودی ها همچون اشتراوس در کتاب فلسفه سیاسی خود منبعش فارابی بوده است.

البته مهدی زیاد روی فارابی کار کرده است. در یونان فقط مدینه پلیس را اصل می گیرند اما اینجا فارابی مدینه را حالت جهانی می دهد و آنرا به دقت در کتابش بیان می کند.

بگفته اعوانی، رئیس مدینه هم صفات پیامبر را دارد و اگر نباشد جانشینانش باید همان صفات را باید داشته باشند و حتما حکیم باشند. البته اضافاتی هم دارد که در کتاب هایش بیان شده است.

او اظهار داشت: غایت سعادت است. امروز ما از رفاه حرف می زنیم. یونانیان از حکیم سعادت حرف می زنند و خدا تنها موجودی است که حکیم است و فقط انسان به حکمت می رسد. فیثاغورث بنا بر این می گوید خدا حکیم است و ما فقط دوستدار حکیم هستیم.

اعوانی با اعلان اینکه فلسفه باید با حکمت در ارتباط باشد درحالیکه دردوره مدرن قطع شده است اظهار داشت: فارابی دوازده شرط را برای فیلسوف پیامبر در نظر می گرفت.

او از فارابی و تاثیرش بر غرب گفت و عنوان کرد: چند کتاب بیش از او ترجمه نشده اما همین ها بسیار اهمیت دارد او یک موسیقیدان بزرگ بوده و موسیقی کبیر بهترین کتاب درباره ی موسیقی علمی نوشته شده است. فارابی خیلی نیکو می نواخته است.


منبع:

1401/12/15
13:27:41
5.0 / 5
354
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد