نور معرفت
استادیار فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

گفت وگوهای بین الادیانی تلاشی برای فهم کلام خداوند است

گفت وگوهای بین الادیانی تلاشی برای فهم کلام خداوند است

به گزارش نور معرفت، اصفهانی در دهمین دور گفت وگوی دینی ایران و شورای جهانی کلیساها تاکید کرد: گفت وگوهای بین الادیانی تلاشی برای فهم کلام خداوند است.


به گزارش نور معرفت به نقل از ایسنا، مهدی اصفهانی، استادیار فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و رییس بنیاد مطالعات اسلامی (برلین) در دهمین دور گفت وگوی دینی ایران و شورای جهانی کلیساها با ارائه مقاله خود با موضوع «بیش از 25 سال گفت وگوی بین الادیانی، نگاهی به حال» اظهار داشت: این عنوان اشاره روشنی است به این که گفت وگوهایی که امروز در آن شرکت می کنم، بیش از ربع قرن ادامه دارد.
وی ادامه داد: سه چیز را نباید از نظر دور داشت، نخست خداوند که با جمال و جلال خود و با حضور و جاذبه لایتناهی خود دل بستگان به خودرا در این دل بستگی نگاه داشته است. دوم، آنان که دل به او بسته اند، حضور او را می یابند و مشتاقند زندگانی سزاوار حضور او را به سر برند و سوم پاس داشتن حریم دیگران که دل در کار خداوند دارند و به شیوه خود، به راه و رسم خود، در فرهنگ و بوم خود پاسدراران حریم محبت خداوند هستند.
اصفهانی اظهار داشت: ما تنها با جهان خود می توانیم بی واسطه ترین دریافت ها را به گفت و گو بیاوریم و در کوشش برای درک حال مساهمت نماییم.
وی افزود: حضرت علی مقابل السلام می فرمایند: «خداوند در کلام خود متجلی است.» بحث های دامنه دار درباره ی خلقت در بین مسلمانان که از دهه های اول پیدایش اسلام پدید آمد و به تدریج تمام مسائل رایج الهیات را پوشش داد «کلام» نام گرفت، برای اینکه در قرآن خلقت تکلم خداوند است.
استادیار فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تاکید کرد: «کلمات الله» عنوانی است برای نامیدن تمام مخلوقات از آن حیث که خدا با آشکار کردن آنها می خواسته چیزی بگوید. در قرآن کریم مکررا از کلمات الله سخن به میان آمده است. اگر تمام دریاها مرکب شوند و تمام درختان قلم، این همه به انتها خواهند رسید پیش از این که کلمات الله به انتها برسند.
وی در عین حال، اشاره کرد: اینکه خداوند در کلام خویش متجلی است بدان معناست که هرکجا خدا متجلی است ما با کلام الهی مواجه ایم. یعنی خدا می خواهد چیزی بگوید. آشکارگی که طلب دیده شدن و گفتاری که طلب فهم شدن دارد.
اصفهانی بیان کرد: گفت وگوهای بین الادیانی تلاشی برای فهم کلام خداوند است. فهم این که از آشکارگی او چه می توان فهمید. چنانکه گذشت اما، آنچه این گفت وگوها را از یک امر لوکس به یک ضرورت بدل می کند وصف خاص انسان است که تنها درحال گشودگی خویش بر اشیاء در صورتیکه در جهان خود قرار دارد، نوعی ارتباط بلاواسطه با آنها برقرار می کند.
این پژوهشگر به نقش گفت و گو اشاره نمود و اظهار داشت: در هر گفت وگوی اصیل دینی، هر طرف گفت و گو لااقل سه چیز را به همراه می آورد. نخست پیوند عمیق خویش با خداوند و شوق به معرفت او را، دوم جهان خویش را و سوم صداقت نیاز به دیگری برای درک خویشتن.
استادیار فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اشاره کرد: قرائت کتاب الهی تلکم با خداوند است و در هر زمان و هر مکان آن کسی که کتاب را می خواند در تجلی الهی نظر می کند و به وجه حق می نگرد و ممکنست مخاطب خطاب الهی قرار گرفته از قرائت کتاب، خدا را که معنای کتاب است ملاقات کند.
وی افزود: در قرآن کریم وقتی سخن از گفت و گو (دیالوگ) میان مسلمانان و پیروان مسیح یا موسی می شود پیامبر(ص) باید ایشان را اهل کتاب بخواند و به کلمه سواء (کلمه ای که میان ما و شما یکسان است) دعوت کند.
اصفهانی همچنین، مطرح کرد: اهل کتاب کسانی هستند که پیوندی عمیق، نوعی اهلیت باطنی، نوعی طلب مستدام نسبت به خداوند که در کتاب آشکار است در جان خود دارند. اگر در زمان حال گفت وگویی سزاوار باشد هنوز همین گفت وگوست که چطور میتوان و می باید در بندگی خداوند از بندگی غیر او آزاد بود.
دهمین دور گفت وگوی مرکز گفت وگوی ادیان و فرهنگ ها و شورای جهانی کلیساها با موضوع «بررسی بیش از بیست و پنج سال گفت وگو؛ نگاهی به گذشته، حال و چشم انداز آینده» (14 آذرماه) با حضور هیأت عالی رتبه ای از جمهوری اسلامی ایران در سوئیس شروع شد. ریاست این هیأت ایرانی را حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی­ پور، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رییس شورای سیاستگذاری و هماهنگی گفت وگوی ادیان به عهده دارد. در این جلسه، نمایندگان مسیحی از کشورهای رومانی، اندونزی، آمریکا، نروژ، سوئیس و آفریقای جنوبی نیز شرکت دارند.




منبع:

1401/09/17
22:35:02
5.0 / 5
439
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد