نور معرفت

بیانیه مدیر حوزه های علمیه کشور پیرامون اغتشاشات و وقایع اخیر

بیانیه مدیر حوزه های علمیه کشور پیرامون اغتشاشات و وقایع اخیر

نور معرفت: قم مدیر حوزه های علمیه کشور با انتشار اطلاعیه ای 44 ماده ای، پیرامون اغتشاشات و وقایع اخیر، مسئولان، روحانیون و مردم را مخاطب قرار داد.


آیت الله علیرضا اعرافی، ۱۴ آذرماه در اطلاعیه ای که از طرف دفترشان انتشار یافت، پیرامون اغتشاشات، وقایع اخیر و وضعیت فرهنگی- اجتماعی کشور نکاتی را متذکر شد که مشروح آنرا در ذیل می خوانیم.
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
وَلَمَّا رَأَی الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِیمَانًا وَتَسْلِیمًا (احزاب/۲۲)
تجلی انقلاب اسلامی
تا پیش از وقوع انقلاب اسلامی دیدگاه عموم متفکرین، نویسندگان و فیلسوفان غربی، اذعان به انتها عصر دین و دینداری و یا پایان دین سیاسی و اجتماعی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی این موازنه به هم خورد و ایده های جدید و نظریه های علمی نو مبتنی بر نقش دین و معنویت در تدبیر امور جامعه رخ نمایی کرد.
اما در یک نگاه تمدنی و فرا تاریخی، حرکت انبیای الهی و وارثان و پیروان راستین آنها، برخاسته از شناخت خدا و پیام او و بوسیله تبیین و تبلیغ معارف الهی و در نهایت اقامه دین در جامعه تا تجلی تام کلمه حق به پیش خواهد رفت؛ حقیقتی که بعد از ظهور اسلام عزیز و نبوت حضرت رسول اکرم صلی الله مقابل و آله، به عنوان خاتم ادیان الهی، نمود و گسترش ویژه ای یافت و پیشرفت پیام رسول خدا صلی الله مقابل وآله، مستند به علل و عواملی بود که نخست علم، حکمت و عقلانیت، دوم اخلاق، ادب و نظام اخلاقی و سوم نظام سیاسی الهی مردم سالار، جهاد و مقاومت اسلامی در مقابل ستم و استکبار، مهم ترین مؤلفه های آن بودند که موجب درخشش اسلام شدند و بر همین اساس، با برنامه ریزی و فکر نو، یک تمدن جدید با سرعت در عالم منتشر شد، بگونه ای که حالا یکی از مهم ترین گفتمان های زنده و تأثیرگذار عالم است.
انقلاب اسلامی نماد معاصر همان حقیقت واحد فرا تاریخی است که باذن خدا در زمان های مختلف و به دست ابرمردان تاریخ ساز، تجلی می نماید. انقلاب اسلامی تنها یک انقلاب اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نبود، بلکه انقلابی بود که در اعماق فکر و معرفت بشر تغییرات بنیادین ایجاد کرد و نرم افزار تفکر بشر را متغیر ساخت.
دستاوردهای ملی و بین المللی انقلاب اسلامی در تمامی عرصه های مادی و معنوی چنان پرافتخار است که هر انسان منصفی می تواند با اندک توجهی در آموزه های اسلام، فهرستی عظیم از خدمات علمی، آموزشی، بهداشتی، درمانی، حقوقی، شهرسازی، نظامی، اقتدار منطقه ای، کرامت انسانی و... را به دست دهد و رشد در بیش از یک صد شاخص اساسی، نشانه ای از عظمت انقلاب اسلامی، نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت رشید و بزرگ ایران است.
حوزه و روحانیت در بستر تاریخ
حوزه علمیه، شجره مبارکی است که غرس آن در عصر حضور معصومان علیهم السلام اتفاق افتاده است. اسامی بزرگی مثل شیخ صدوق، شیخ طوسی، ابوعلی سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، شیخ بهایی، غیاث الدین کاشانی، علامه حلی، مولی مهدی و ملا احمد نراقی، شیخ انصاری، آیت الله بروجردی، علامه طباطبائی و امام خمینی رضوان الله تعالی علیهم، تعدادی از ستارگان پرفروغ فرهنگ و تمدن اسلامی و پرورش یافتگان حوزه های علمیه هستند و خیلی از شاخه های دانشی بشر معاصر، چون فقه، اخلاق، حدیث، تفسیر، قرائت و... أساسا متولد حوزه های دینی اند و بسیاری دیگر نیز گرچه پیش¬تر وجود داشته اند، اما با تلاش عالمان دینی بود که به اهداف و کمال خود رسیدند و امروزه تصور هر یک از علوم، چون هندسه، نجوم، شعر و ادب، ریاضیات، فلسفه، تاریخ، طب و بهداشت و... با نام یکی از علمای حوزه های علمیه تنیده شده است. ازاین رو است که می توان تا حد زیادی هویت انسان ایرانی را برساخته ای از تاریخ حیات علمی، مبارزات اجتماعی و سیاسی، ارتباطات مردمی و مجاهدت های عالمان دین و تربیت دینی حوزه های علمیه دانست.
منحنی حوزه علمیه قم نیز در دوره بیش از هزار ساله از پیدایی اش، فراز و فرودهای فراوانی داشته است و گاهی آن قدر با شکوه بوده که بیش از هزار عالم دینی، محدث، راوی، فقیه و... را در خود جای می داده و گاهی به خاطر شرایط زمانی، سیاسی و اجتماعی، فرود پیدا می کرد، اما هیچگاه خاموش نبوده و قریب به صدسال قبل توسط حضرت آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری باز تأسیس شد و ادوار مهمی را پشت سر نهاد. دوره نخست که از فروردین ۱۳۰۱ و با محوریت مرحوم موسس که خود سه حوزه فکری سامرا، نجف و کربلا را به خوبی درک کرده بود، شروع می¬شود. شاخصه مهم این دوره که مصادف است با پایان عصر قاجار و شروع دوره تاریک پهلوی اول، ظهور ابتکارات و ابداعات فقهی و اصولی است و در این دوره است که حرکت های اصلاحی حوزه علمیه در ساحت اجتماعی بصورت جنبش های مجاهدانه مردمی رخ نمایی می کند.
دوره دوم یا عصر آیت الله العظمی بروجردی که هم زمان با عصر تاریک ستم شاهی است که امیدها را در قلب دانشمندان و آزادی خواهان کشته و آینده ایران بزرگ را تباه کرده بود، حوزه علمیه قم به پناهگاهی برای مردم ستمدیده، دانشمندان و فرهیختگان فکری و فرهنگی تبدیل گردید و با تلاش این مرجع بزرگ و بذل جهد عالمان دین، کتابخانه ها ساخته و ارتباطات بین المللی تقویت و بزرگان روشن ضمیری به نقاط مختلف دنیا اعزام می شوند و در سایه تلاش این مرجع، خط و زبان پارسی از تعرض مصون می ماند و ایشان مانع از تکرار حادثه تلخ اضمحلال و نابودی خط و زبان ترکیه، در ایران می شوند.
در دوره سوم، حوزه علمیه با زعامت حضرت امام خمینی (ره) و دیگر مراجع بزرگ و در سایه نوآوری های دامنه داری که در فقه و اصول، حکمت و تاریخ و فلسفه های مضاف رخ داده بود و اندیشه سیاسی متناسبی با آن عصر و زمانه را پدید آورده بود، ساختاری تشکیلاتی به خود گرفت و با شکل گیری هسته های مردمی، هیأت های مذهبی، انجمن ها و تشکل های اسلامی، نقش آفرینی عالمان دین و ملت ایران وارد عرصه های حاکمیتی و مقابله نظام مند با استبداد و خفقان داخلی و استعمار و خط الحاد خارجی گردید.
در دوره سوم، حوزه علمیه با زعامت حضرت امام خمینی (ره) و دیگر مراجع بزرگ و در سایه نوآوری های دامنه داری که در فقه و اصول، حکمت و تاریخ و فلسفه های مضاف رخ داده بود و اندیشه سیاسی متناسبی با آن عصر و زمانه را پدید آورده بود، ساختاری تشکیلاتی به خود گرفت و با شکل گیری هسته های مردمی، هیأت های مذهبی، انجمن ها و تشکل های اسلامی، نقش آفرینی عالمان دین و ملت ایران وارد عرصه های حاکمیتی و مقابله نظام مند با استبداد و خفقان داخلی و استعمار و خط الحاد خارجی گردید.
در ادامه این مسیر، با ظهور تربیت یافتگان مکتب قم، فرزانگانی چون شهید بهشتی، شهید مطهری و چهار هزار شهید روحانی، ادامه دهنده طریق هدایت و شهادت در راه خدا شدند. این دوره را باید عصر نوزایی ایران معاصر دانست. دوره ای که با جان فشانی علما و جهد لایتوقف حوزه های علمیه در کنار مردم جان بر کف و عاشقان حریم امامت و ولایت، هجوم همه جانبه نظامی کشورهای مختلف با میدان داری رژیم بعثی صدام، شکستی مفتضحانه خورد، جنگ های پارتیزانی و ناامنی های منطقه ای پشت سر گذاشته شد، کودتاهای بسیاری نافرجام ماند، فتنه ها و آشوب های مختلفی با تدبیر امامین انقلاب و همراهی امت، به سند افتخار ایران اسلامی تبدیل شد. در همه این وقایع حوزه های علمیه، مراجع عظام، اساتید و طلاب علوم دینی پیشگام و پیشرو هستند.
حوزه قم، نهادها و موسسات حوزوی و نیز حوزه های علمیه ایران و نجف، در دهه های اخیر، برغم همه دشواری ها و تنگناها، قله های بلندی را فتح و افتخارات بزرگی آفریدند و پیشرفت های علمی، معرفتی و اجتماعی ارزشمندی را رقم زدند و حوزه قم چونان کانون جوشانی در تولید و توسعه علوم و معارف اسلام و خلق نظریه های مهم اجتماعی و سیاسی و بارورسازی اندیشه های انقلاب و نظام اسلامی و نیز در عرصه های فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی و خدمت خالصانه به مردم عزیز و شریف ایران و امت اسلامی، قدمهای بزرگی برداشته است. این همه با پشتیبانی ملت بزرگ ایران، هدایت رهبر معظم انقلاب اسلامی دام ظله و مراجع عظام دامت برکاتهم و مساهمت سایر نهادها، مراکز علمی و دانشگاه ها رقم خورده است.
حوزه علمیه در دهه ی حاضر که شروع گام دوم انقلاب اسلامی است و چالش های بین المللی در مقابل ایران مقتدر و انقلاب قدرتمند، چهره عوض کرده اند، در کنار مردم و نخبگان ایستاده و قدمهای بلندی را برای بازطراحی درختواره دانشی علوم، نظامات آموزشی، گسترش هدفمند رشته های علمی، کار ویژه های تخصصی حوزه و روحانیت، خدمات اجتماعی حوزه ای، کنش گری رسانه ای و حضور مؤثر بین المللی برداشته است بگونه ای که صدها حوزه علمیه، مملو از جوانان خواهر و برادر بانشاط علمی و امید به آینده و حس مسئولیت پذیری در خدمت به دین و مردم درحال فعالیت هستند و ده ها مرکز آموزش عالی و تخصصی، ده ها پژوهشکده و پژوهشگاه که درحال پاسخ گویی به چالش ها و سؤالات مردم سراسر ایران و جهان و تولید نظریه اسلامی برای حل مسائل نظام هستند و نیز پذیرش و میزبانی از هزاران دانش پژوه علوم دینی از بیش از یک صد کشور جهان، برش مختصری از خدمات و فعالیتهای نویدبخش حوزه های علمیه مردمی است و نهادهای مهمی مانند جامعة المصطفی، حوزه های خواهران، دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز خدمات حوزه های علمیه، جامعة الزهراء و دیگر نهادهای علمی، فرهنگی و اجتماعی، برگ های درخشانی از عرصه های حضور و فعالیت حوزه های علمیه برای خدمت به مردم ایران، امت اسلام و بشریت معاصر به شمار می آیند.
خدمات اجتماعی مراجع معظم و حوزه های علمیه در جهت کارآفرینی، تأسیس صندوق های قرض الحسنه، ساخت بیمارستان ها، پل ها، خانه های بهداشت، مدارس و دانشگاه ها، تامین ملزومات تحصیلی، تکفل ایتام و... بخش کوچکی از حمایت های متقابل و همراهی های روحانیت و مردم بوده است؛ اما در این میان حضور مستقیم روحانیت در دفاع از میهن در جنگ تحمیلی، دفاع از حرم، مقابله با لطمه های ناشی از سیل و زلزله و در یکی از بارزترین نمونه ها، نبرد با بیماری منحوس کرونا، نشانه ای از عمق باور به مردم و خیرخواهی مؤمنانه عالمانی دارد که عبای خودرا فرش پای مردم و عمامه شان را نماد عقلانیت، خدمت و مبارزه برای خدا می دانند.
خدمات اجتماعی مراجع معظم و حوزه های علمیه در جهت کارآفرینی، تأسیس صندوق های قرض الحسنه، ساخت بیمارستان ها، پل ها، خانه های بهداشت، مدارس و دانشگاه ها، تامین ملزومات تحصیلی، تکفل ایتام و... بخش کوچکی از حمایت های متقابل و همراهی های روحانیت و مردم بوده است؛ اما در این میان حضور مستقیم روحانیت در دفاع از میهن در جنگ تحمیلی، دفاع از حرم، مقابله با لطمه های ناشی از سیل و زلزله و در یکی از بارزترین نمونه ها، نبرد با بیماری منحوس کرونا، نشانه ای از عمق باور به مردم و خیرخواهی مؤمنانه عالمانی دارد که عبای خودرا فرش پای مردم و عمامه شان را نماد عقلانیت، خدمت و مبارزه برای خدا می دانند.
بدون شک این روحانیت شیعه بود که توانست با همراهی ملت رشید ایران، بزرگ ترین حرکت ضد استعماری قرن را به منصه ظهور برساند و در یک نگاه فراگیرتر می توان اظهار داشت که خیلی از حرکت های آزادی خواهانه و اصلاحات اجتماعی قرون اخیر با میدان داری و نقش آفرینی علمای دین محقق شده و خشونت زایدالوصف، ترور، تهدید، تبعید و زندان از طرف دولت های استبدادی نتوانسته مانع از حرکت و پیشرانی عالمان شیعه برای نجات امت ها از دست دژخیمان باشد. حوزه علمیه که او را به حق مادر انقلاب اسلامی می خوانند، به عنوان ناصحی امین، حمایت، هدایت و مجاهده برای انقلاب اسلامی و ارزش های والای انسانی آنرا وظیفه ذاتی خود می داند و البته حوزه های علمیه، در ادامه مسیر انقلاب اسلامی، ضمن استخراج و استنباط راهبردهای دینی، نظام معرفتی و اندیشه ای تمدن اسلامی را مطرح نموده و با ایجاد نظامات علمی و تربیتی تراز جامعه اسلامی، در راستای تحقق تمدن الهی، اقامه دین در همه ارکان جامعه را پی خواهد گرفت.
جنگ ترکیبی
همچنان انقلاب اسلامی و ندای اخلاق، معنویت و کرامت برخاسته از مکتب دوده علیهم السلام، فروزان تر از گذشته به پیش می رود و هر روز افق های جدیدتری را فتح می کند و به رغم خواست جبهه استکبار، به قدرت و بازیگر مهم منطقه و از مؤثرین جدی مناسبات بین المللی تبدیل گشته، به حدّی که مانع تحقق رویاهای پریشان نظام سلطه ضد جهان اسلام گردیده است.
طاغوت و نظام سلطه، جنگ های مختلفی را در جبهه های متنوعی همچون تجزیه طلبی، ترور شخصیت ها، خشونت های خیابانی، حمله مستقیم نظامی، جنگ اقتصادی، تهاجم فرهنگی - رسانه ای و... بر این مردم و میهن تحمیل کرده که به فضل خدای متعال در همه آنها نیز طعم شکست را چشیده است.
در دو دهه اخیر الگوهای مواجهه دشمن با حکومت ها و ملت های مستقل گرفتار تغییراتی گردیده که عموما بر فروپاشی از درون مبتنی بوده است. در این شیوه که به جنگ هوشمند، ترکیبی و چند ضلعی شناخته می شود، همه ابزارهای نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به عنوان شتاب دهنده هایی برای پیروزی در جنگ به کار گرفته می شوند، اما رویکرد اصلی ایجاد اختلال در قوای شناختی بدنه مردم و شکل دهی خطاهای راهبردی در سیاست گذاران بوسیله تصمیم سازی های غلط برای ایشان، بواسطه بهره برداری حداکثری از ابزارهای نو پیدا مانند فضای مجازی، شبکه های اجتماعی، رسانه های غیررسمی، بازی های موبایلی و... است. هدف اصلی جنگ ترکیبی براندازی و فروپاشی از درون است که با استفاده از ابزارهای پیش گفته و بواسطه فروریختن ارزش های اصیل اجتماعی، تغییر گفتمان های فرهنگی، ایجاد خلأ تمدنی و ارتباطی بین نسل ها، ایجاد، گسترش و تعمیق شکاف بین مردم و حاکمیت، تغییر گروههای مرجع، قطع رابطه و تعلق خاطر نسل های نو با نسل قبل، آداب ورسوم و سنن ملی و مذهبی صورت می پذیرد. پیشران اصلی جنگ ترکیبی و همه جانبه ای که ضد ایران در حال انجام می باشد، جنگ شناختی و ادراکی است. مهم ترین مولفه های اصلی جنگ ترکیبی فعلی عبارتند از:
۱. کوشش برای فروپاشی مبانی فکری، اعتقادی، اخلاقی و الهی، اسلامی و ایمانی ملت ایران و خصوصاً نسل جوان
۲. استمرار تهاجم اقتصادی بوسیله تشدید تحریم ها، کوشش برای کاهش ارزش پول ملی، افزایش تورم و گرانی و تحمیل و عهدشکنی در برجام و ایجاد موانع گوناگون بین المللی در انتفاع اقتصادی مردم ایران
۳. ایجاد، تعمیق و گسترش گسل های اجتماعی، فرهنگی، قومیتی، مذهبی، زبانی، سیاسی و... بمنظور فروپاشی انسجام ملی، وحدت توحیدی و یکپارچگی و ایجاد تشتت و واگرائی بین مردم با صلابت ایران بزرگ
۴. احیای مجدد و تطهیر گروههای تروریستی منفور و رانده شده مانند منافقین، کومله، سلطنت طلبان و...
۵. حمایت حداکثری از صدام های عربی- عبری و برخی پادشاهی های مرتجع منطقه ای و دولت های وابسته و غیر مردمی برای پشتیبانی از حرکت های افراطی و خشونت طلبانه ضد انقلاب اسلامی و در داخل کشور
۶. ناامن سازی منطقه ای و تولید بحران های مرزی با ایجاد فشار، تهدید و تحریک تعدادی از کشورهای همسایه
۷. ساخت قدرت های شیطانی و گروهای تروریستی جدید در منطقه، چون داعش، جند الشیطان، جیش الظلم، حرکه النضال و...
۸. فعال سازی تعدادی از مجامع بین المللی برای ایجاد کارزار و تقویت فشار حداکثری ضد ملت مظلوم و مقتدر ایران اسلامی، در حالیکه این مجامع أساسا برای آن تأسیس شده اند که تا حامی حق و حقیقت و ضامن استیفای حقوق دولت ها و ملت ها در مقابل دول زیاده خواه باشند، اما امروزه خود به ابزاری برای اعمال زور و تهدید و گسترش ظلم، سلطه و یک جانبه گرایی تبدیل گشته اند
۹. تحریف تاریخ و کوشش برای بازنمایی دروغین و تطهیر حکومت خون ریز، دیکتاتوری، مردم ستیز و مزدور پهلوی
۱۰. کوشش برای بزرگ نمایی کمبودها و ایجاد اتهامات ناروا و جعل اخبار کذب و پنهان سازی، انکار و یا تقلیل دستاوردهای عظیم و مبهوت کننده ملت بزرگ ایران در عصر انقلاب اسلامی جهت القاء ناکارآمدی و ایجاد یأس
۱۱. ایجاد آشوب ها، اغتشاشات، ناامنی ها و... بمنظور راه اندازی جنگ های شهری و خیابانی شبیه به اقدامی که در سوریه و تعدادی از کشورهای منطقه رخ داده است با ایجاد پرونده های ساختگی و سوءاستفاده از برخی رخدادهای اجتماعی و یا مصادره اعتراض های آرام، مسالمت آمیز و منطقی مردمی
۱۲. قبح زدایی و تشویق به تجزیه طلبی بین اقوام و استانهای مرزی و قداست زدایی از اخوت و برادری و تقلیل حس ایران دوستی، نوع دوستی و وطن دوستی
۱۳. تلاش ناکام بمنظور تغییر ذائقه و امیال و آرزوهای جوان ایرانی و کوشش بمنظور فاصله انداختن بین او و ابرقهرمانان مذهبی و ملی و جایگزین کردن آنها با قهرمانان ساختگی و مظاهر تمدن غربی
۱۴. نرمال سازی بی عفتی، دوری از حیاء و ادب تاریخی ایرانی، اسلامی بمنظور در هم شکستن مرزهای اخلاقی، تغییر شکل خانواده ها، ایجاد نسلی بدون تعلق و عرق ملی، مذهبی، خانوادگی و عاطفی و فاقد قدرت تحلیل و اراده مقاومت که بستری مهیا برای هرگونه سوءاستفاده و به بردگی کشیده شدن خواهد بود
۱۵. ایجاد شکاف تصنعی بین مردمی ترین حکومت منطقه و ملتی که با دهه ها نبرد و ایثار آنرا بنانهاده اند بواسطه پشتیبانی مالی و لجستیکی ائتلافی از دژخیم عبری و ارتجاع عربی که اتفاقا ذائقه مردم مظلوم آن کشور استبدادی تجربه هیچ نوع مشارکت مدنی و نقش آفرینی در تعیین سرنوشت خویش را نداشته اند
۱۶. هجوم بسیار پرحجم رسانه ای با فعالیت صدها شبکه تلویزیونی و ماهواره ای، سکوها و ابزارهای فضای مجازی، ربات ها و تروریست های سایبری، بازی های کامپیوتری و موبایلی هدف دار، مجموعه فیلم ها، شخصیت سازی های داستانی، انیمیشن ها و... بمنظور تغییر محتوای فرهنگی و ایجاد اختلال در نظام ارزشی و شبکه ادراکی کودک، نوجوان و جوان ایرانی
بدون تردید باورسازی غلط و ایجاد اشتباه محاسباتی، سستی آفرینی در اراده مردم و مسئولان و نهایتاً بدبینی و ناامیدی از انقلاب اسلامی و خوش بینی و امید بستن به نظام سلطه غایت الغایات این جنگ همه جانبه است. آنچه همه ما، مردم و مسئولان و خصوصاً روحانیت معزز باید بدان توجه داشته باشد این است که این جنگ احزاب گسترده نه فقط حاکی از توان و قدرت دشمن نیست بلکه نشانه ضعف و انفعال او است.
نظام سلطه و استبدادی که در همین ایران پیش از انقلاب با اشاره یک سفیر، دولت جابجا می کرد یا قراردادهای خفت بار به حاکمان تحمیل می نمود و یا به علت سرسپردگی و خیانت درونی شده حکومت پهلوی، با عناوین مشمئزکننده مثل "عروسی بود که شوهرش دادیم" قسمتی از وطن و پاره تن میهن را جدا و این پیکر عظیم را قطع عضو می کرد، حالا در مقابل انقلاب پرصلابت ایران اسلامی مجبور شده تا همه توان خودرا ناباورانه به صحنه بیاورد و شرارت آفرینی هایی را مرتکب شود که موجب عریان شدن چهره زشت نظام سلطه گشته و صدای آگاهان جوامع غربی را نیز در آورده و در آینده نزدیک ملت های آزادی خواه را ضد آنها خواهد شورانید. معنای شروع جنگ ترکیبی، شکست در تمامی تهاجمات قبلی و ناکارآمدی طرح ها و نقشه های شوم و پرهزینه دشمن است دشمن می کوشد تا در اوج ذلت و زبونی احساس قدرت را القاء کند و در بدنه جامعه و نظام ما که در اوج اقتدار و توانمندی است، حس ضعف و ناتوانی پدید آورد. تاریخ نشان داده هر موقع که دشمن، با تمام توان در یک جنگ نابرابر ضد ما صف آرایی کرده، اراده ملت راسخ تر، مجاهده مسئولان بیشتر و از همه مهم تر، امداد الهی بی حد و حصر سرازیر گشته و بدون شک و برمبنای سنت الهی که به جامعه ایمانی وعده فرموده است: "الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ"، به زودی شکست مفتضحانه تر و بزرگ تری نیز در فردای این جنگ ترکیبی برای آنها رقم خواهد خورد. إن شاء الله.
وظیفه و رسالت ما
مسئولان
۱. تقویت هوشمندانه ی حس اقتدار، امنیت و بازدارندگی در مقابل نظام سلطه و امید به پیشرفت و حل مقتدرانه ی مشکلات، با عنایت به این که یکی از اهداف اصلی دشمن از اغتشاش و حملات کور به مردم بی پناه، در کنار کشته سازی و خشونت پراکنی، تلاشی نافرجام برای قتل عام شجاعت، امید به آینده و روحیه مقاومت ملت عظیم الشأن ایران بوده و همچنان بر آن پافشاری دارد.
۲. در میان همه دستگاه ها، شوراها و نهادهای مصوب و مدون نظام، لازم است سطوح و رده های فرماندهی فرهنگی - رسانه ای و برنامه ی جامع عملیات، متناسب با آرایش تهاجمی دشمن، شفاف، مرحله مند و دارای قابلیت بازخوردگیری، ارزیابی و ارتقاء، تعیین و ابلاغ گردد که البته اقداماتی شروع شده است، ولی اساسا کافی نیست.
۳. حکمرانی در فضای مجازی و اقتضائات آن به درستی درک و جدی گرفته شود و زیرساخت های کنش گری در سطح ملی سریعا ایجاد یا حسب مورد، داشته های فعلی ارتقاء و حمایت واقعی گردد و به تناسب آن، ظرفیت هایی که در اختیار تهاجم دشمن بوده اند، پاسخ گو یا به نحو مقتضی تدبیر گردند.
عمل به مُرِّ قانون و شفافیت در اطلاع رسانی از اقدامات و برخورد قاطع قوای سه گانه با نارسایی ها، فسادها و ترک فعل های احتمالی که همیشه از مطالبات مستمر رهبری معظم مدظله العالی، مراجع عظام دامت برکاتهم و مردم شریف بوده است و انتظار می رود با قاطعیت و سرعت بیشتری صورت پذیرد.
۴. عمل به مُرِّ قانون و شفافیت در اطلاع رسانی از اقدامات و برخورد قاطع قوای سه گانه با نارسایی ها، فسادها و ترک فعل های احتمالی که همیشه از مطالبات مستمر رهبری معظم مدظله العالی، مراجع عظام دامت برکاتهم و مردم شریف بوده است و انتظار می رود با قاطعیت و سرعت بیشتری صورت پذیرد.
۵. عمل واقعی و میدانی به سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، از اقداماتی است که لازم است، تحت هر شرایطی و با جدیت پیگیری و مستمراً گزارش گردد.
۶. همه ی مسئولان ارشد کشور خصوصاً قوه مجریه به مطالبات بر حق مردم، مقام معظم رهبری و نخبگان، خارج از هرگونه تشریفات، توجه مضاعف داشته و زمینه گفتگو و مطالبه مردمی در نهادها و سازمان ها و دوایر دولتی به نحوی که به اقدام مطلوب یا پاسخ قانع کننده بیانجامد، فراهم شود.
۷. افزون بر ضرورت رسیدگی به همه پرونده های فساد و نیز معالجه همه فرایندهای فساد آفرین توسط قوای سه گانه کشور، فوریت و ضرورت اطلاع رسانی دقیق، شفاف و اقناع افکار عمومی، مدنظر قرار گیرد.
۸. پاسخ گویی، توجیه و اقناع همه جانبه افکار عمومی، صیانت از سرمایه های اجتماعی اسلام، انقلاب اسلامی و ایران مستقل و سرافراز و تعمیق پایه های مردم سالاری دینی بمثابه الگوی جدید و جذاب حکمرانی با محوریت عدالت در جهان معاصر، از مهم ترین وظایف دستگاه ها، نیروها و نهادهای نظام اسلامی است.
۹. مراقبت هوشمندانه نسبت به گسل های اجتماعی و کوشش برای التیام و آرامش در همه ی قلمروهای مستعد تنش و التهاب از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
۱۰. لازم است شناسایی و میدان دادن به جوانان متخصص، فرهیخته و انقلابی در کنار حفظ و ارتقای روحیه جهادی و تلاش و خدمت شبانه روزی در صدر برنامه ها، مورد توجه باشد.
مردم
۱. جمهوری اسلامی ایران ثمره مجاهده ملتی است که تا پای جان بر آرمان خویش با امام راحل ایستاد و کاخ فساد و تباهی را سرنگون و دست ناپاک اجنبی را از خاک و ناموس این ملت کوتاه کرد و این حقیقت عنصر قوام بخشی است که بدون آن انقلاب و جمهوری اسلامی معنایی نخواهد داشت.
۲. پدید آوردن و به ثبات رساندن انقلاب اسلامی در تعامل بین سه عنصر امامت، مکتب و امت میسر گردیده و بدون هر یک از آنها شکل حاکمیت هرچه که باشد، نظام اسلامی نخواهد بود. این حرکت بزرگ که امروزه الگویی برای محرومان و ستمدیدگان عالم است، زمانی به نتیجه ی مطلوب - که زمینه سازی حاکمیت عدل الهی برجهان است - خواهد رسید که مردم هم چنان حامی و نگاهبان این ودیعه الهی باشند.
۳. ایمان و غیرت دینی، برکات بزرگی، چون ایثار، مواسات مؤمنانه، شهادت طلبی، خستگی ناپذیری، امداد الهی را به ارمغان آورده، موفقیت های عظیمی را به ثمر رسانده و رمز پیروزی در جنگ تحمیلی، تجزیه طلبی ها، کودتاها، کرونا و... بوده است. جنگ ترکیبی پیش رو نیز، با حضور مؤثر و غیرتمندانه مردم عزیز در میدان، در مقابل شبهه ها، پرسش ها، هنجارشکنی ها و جسارت ها به ساحت قرآن و دوده علیهم السلام و این که هر فردی به تناسب توان، خویش را مؤمنی باورمند و مسئول در قبال خود و خدای خود بداند، به زودی پایان خواهد پذیرفت و موانع اقتصادی و فرهنگی از پیش پای ملت برچیده خواهد شد.
۴. توجه به این نکته ی بسیار مهم که ارتقای بردباری، تحمل یکدیگر و احترام متقابل در وضعیت پیش آمده، بمنظور تقویت همبستگی ملی و یکپارچگی سرزمینی، باطل السحر خیلی از حیله ها و کیدهای دشمنان است.
۵. امید آفرینی و روحیه دادن به یکدیگر و به اشتراک گذاردن موفقیت ها و تجارب باارزش و شریک کردن دیگران در فرصت هایی به منظور زندگی اخلاقی و معنوی بهتر و معیشت شیرین تر، از اقداماتی است که بدون تردید، پیشرانی برای تحولات و پیشرفت ایران عزیز خواهد بود.
۶. توجه به گفتگوی کریمانه با اعضای خانواده، بستگان، همسایگان و همکاران خصوصاً نسل نوجوان و جوان، همراه با بذل محبت و ارتقای سواد رسانه بمنظور تشخیص روایات ساختگی و مجعول از وقایع حقیقی و پرهیز از بازنشر اخبار و محتواهای لطمه زا و غیرواقعی، مانع از فرو غلتیدن ما و عزیزانمان در دام رسانه ای دشمنانی خواهد بود که آرزویشان ناکامی و نا شکفتگی و رنج این ملت سربلند است.
حوزه و روحانیت
۱. حوزه های علمیه در طول تاریخ ملجأ و پناه مردم و تکیه گاه مظلومان و ستمدیدگان بوده و چنین نیز خواهد بود. روحانیت در حیات پر از رنج، ایثار، خدمت، معنویت و مردم داری خویش، نشان داده که برای اقامه حق سر از پا نمی شناسد و آبرو و جان خودرا در این راه بذل کرده و خواهد نمود. حوزه ی علمیه البته بیدار است و چون همیشه با تشخیص درست، جانب حق را شناخته، در کنار آن خواهد ایستاد و همهمه و هیاهوی احزاب و سحر ساحران موجب مرعوب شدنش نخواهد شد و صدای همیشگی و رسای مردم و حقیقت خواهد بود.
مطالبه گری منصفانه همراه با درک مقتضیات و مقدورات کشور از وظایف قطعی حوزه های علمیه است. حوزه و روحانیت با تبیین درست و نظریه پردازی عالمانه، تکالیف و مسئولیت های متقابل ملت و حاکمیت را بیان و برای تحقق آنها مطالبه می نماید.
۲. مطالبه گری منصفانه همراه با درک مقتضیات و مقدورات کشور از وظایف قطعی حوزه های علمیه است. حوزه و روحانیت با تبیین درست و نظریه پردازی عالمانه، تکالیف و مسئولیت های متقابل ملت و حاکمیت را بیان و برای تحقق آنها مطالبه می نماید. همچنانکه علمای بزرگ، ائمه جمعه و جماعات، خطبا و وعاظ، مردم را برای عمل به تکلیف الهی در حمایت و پشتیبانی از نظام اسلامی فرا می خوانند، وظیفه خود می داند که از متولیان امر و مدیران اجرائی، تقنینی و قضایی، مطالبه گری کند و در مقابل قصورها و تقصیرهای احتمالی، بی عملی ها و ترک فعل ها پاسخ بطلبد. بر این اساس لازم است مراکز حوزه ای برمبنای کار ویژه های تخصصی و با رعایت قواعد و اصول کلی، عَلَم مطالبه گری و پاسخگو سازی را به دوش کشند تا این شعار اصولی و تاریخی انقلاب اسلامی به دست نااهلان نیافتد.
۳. انقلاب اسلامی حقیقتی پویا و بالنده است که لازم است تا در هر دوره ای به اقتضای مناسبات فکری و فرهنگی و ملی و بین المللی، تفاسیر و خوانش های متناسب با نیاز جامعه را به دست دهد. ازاین رو لازم است با همکاری مراکز پژوهشی حوزه ای سلسله نشست های تخصصی و عمومی برای بازتبیین معارف اسلام و دستاوردهای مکتب دوده علیهم السلام و انقلاب اسلامی طراحی و اجرا گردد و از طرف حوزه و روحانیت و با همکاری نهادهای متولی در سطح نظام بازنمایی هنرمندانه یابد.
۴. سرمایه اجتماعی و مقبولیت مردمی حوزه و روحانیت، امانتی بسیار با ارزش و پراهمیت است که در اثر جان فشانی ها، ایثارها و مجاهدت های بزرگان جهان اسلام از یاران همراه حضرات معصومین علیهم السلام گرفته تا دوره نیابت خاص در عصر غیبت صغری و نیابت عام در غیبت کبری، به دست آمده است و بر این اساس صیانت و ارتقای آن، بر حوزه و روحانیت واجب است و لازم است طلاب و فضلای گرامی - با عنایت به این اصل، از هرگونه رفتار و کنش ناروا، اقدام رسانه ای یا بیان سخن نسنجیده، ترک فعل و سکوت ناصواب پرهیز نموده و ضمن مشورت با بزرگان و زعمای حوزه، در جهت تقویت اسلام عزیز، انقلاب و نظام اسلامی، تشخیص درستی از تکلیف خودرا یافته و بر احتیاط و خرد تحفظ کنند.
۵. سیاست حضور و کنش گری فعال بجای انفعال و نگاه ایجابی بجای سلبی و جذب حداکثری از سیاست های اصولی حوزه علمیه در پیدایی انقلاب اسلامی، دوام و استمرار و تقویت و تبلیغ جهانی این موهبت عظیم بوده و باید پاس داشته شود و این مهم جز با ابتکار و ایده پردازی، جدی انگاری و وقت گذاری به دست نمی آید. در همان اوایل انقلاب نیز ابتکارات امام خمینی ره در تاسیس شیوه ها و نهادهای بی سابقه ای که در حکومت های دیگر تجربه آنها وجود نداشت، راه گشای بن بست هایی بود که با محاسبات عادی قابل گذر نبودند. امروزه نیز زمان آنست که هر فردی از روحانیت، به میزان وسع و توان خویش، با ابداع و خلاقیت و به دور از انفعال و تردید و دودلی، تلاش کند و یقین بداند که: وَٱلَّذِینَ جَاهَدُواْ فِینَا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ ٱلمُحسِنِینَ.
۶. ارتباط عمیق و گسترده با مردم و جوانان و هدایت و حمایت فکری و فرهنگی آحاد جامعه، تکلیفی ساقط نشدنی است و پس ضروریست تا همه ی طلاب، اساتید و فضلای گرامی با آمادگی کامل، به تناسب ظرفیت، مهارت و دانش خود، سهم و برنامه مشخصی را برای ارتباط گیری و تبیین در فضای پیرامونی خود تعریف کنند. نسبت به نوجوانان، جوانان، اقوام، دوستان، همسایگان و همسالان خود طرحی مبتکرانه داشته باشند و سؤالات و گره های ذهنی ایشان را پاسخ دهند. از طرفی لازم است مراکز و دستگاههای ذی ربط و همه بخش های مدیریت حوزه در اسرع وقت پشتیبانی های لازم محتوایی را در اختیار قرار دهند.
۷. توجه به ارتقای دانشی، گرایشی و مهارتی طلاب، فضلا و اساتید خصوصاً ناظر به مسائل اخیر، از دیگر اقداماتی است که ضروریست از طرف همه بخش ها در سراسر کشور به سرعت پیگیری و با مساهمت اساتید معزز اجرائی شود و طلاب عزیز نیز تحقق آنرا پیگیری نمایند.
۸. تولید روایت صحیح توسط مراکز حوزه ای، در کنار تولید پیوست رسانه ای برای همه کلان اقدامات درباب حوزه و روحانیت در مقابل روایت پرحجم و سریع دشمن و تلاش همه جانبه تمام بخش های حوزه جهت تبدیل شدن روایت صحیح به روایت مقبول، سرخط همه ی اقدامات رسانه ای حوزه های علمیه در مقابل تهاجمات و عملیات رسانه ای مقابل معارف اسلامی، مکتب دوده علیهم السلام و انقلاب اسلامی خواهد بود.
۹. تقویت ارتباط و تعامل فعال با مراکز علمی و فرهنگی، خصوصاً دانشگاه ها و آموزش و پرورش و نیز با هنرمندان و اصحاب فرهنگ و ورزش، مورد توجه قرار گیرد.
۱۰. تقویت شعائر اسلامی و حضور مؤثر در پایگاه های مساجد و تبلیغ چهره به چهره بصورت جدی پی گیری و اقدام گردد.
۱۱. تقویت اندیشه ی وحدت و تمدن اسلامی و تعامل سازنده با علمای پرهیزکار، اندیشمندان و پیروان مذاهب اسلامی نصب العین قرار گیرد.
۱۲. اقدام فعال، خستگی ناپذیر و استمرار حرکت برنامه ای و نظام مند برمبنای برنامه پنج ساله و برش های استانی و شهرستانی بمنظور تحقق و نیل به اهداف برنامه مجدانه لحاظ گردد. وَآخِرُ دَعْوَانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ
علی رضا اعرافی
مدیر حوزه های علمیه
قم مقدسه




منبع:

1401/09/15
12:21:25
5.0 / 5
632
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد