نور معرفت
سید مجتبی حورایی در گزارش نور معرفت عنوان كرد؛

خیلی از دلسوزان امر حجاب پیش از نفوذ به قلب دیگران، تذکر می دهند

خیلی از دلسوزان امر حجاب پیش از نفوذ به قلب دیگران، تذکر می دهند

به گزارش نور معرفت، سید مجتبی حورایی اظهار داشت: از شروع انقلاب آنقدر که روی احکام کار شد و هزینه و انرژی گذاشته شد روی اخلاق کار نشد، در صورتیکه ابتدا باید به مفاهیم عمیق تر مانند حیا، صداقت و پاکی پرداخته می شد.



خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه- فاطمه علی آبادی: دغدغه پوشش و عفاف و حجاب یکی از دغدغه های اصیل والدینی است که می خواهد این ارزش اجتماعی و فریضه دینی را به نسل پس از خود منتقل کند و این نگرانی را دارند که چطور این کار را بکنند تا فرزندشان این مساله را به عنوان یک ارزش جهت زندگی خود بپذیرد و به آن متعهد باشد. متأسفانه حجاب و عفاف در سالهای اخیر مورد حمله و تهاجم بسیاری قرار گرفته و ممکنست در بعضی گروههای نوجوانان دیگر نه فقط به عنوان ارزش بلکه ضدارزش محسوب شود و این مساله نگرانی های والدین را درباره ی مساله حجاب بیشتر می کند و برایشان این سوال را به وجود می آورد که چطور میتوان مساله حجاب را به نسل دهه هشتادی و نودی ها به عنوان معروف و یک امر پسندیده معرفی کرد؟
برای بررسی این مسائل و پاسخ به سوالاتی از این دست، با سید مجتبی حورایی کارشناس مسائل تربیتی به گفتگو پرداختیم که حاصل آنرا در ادامه می خوانید:
سید مجتبی حورایی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباب نحوه تبلیغ امر حجاب در بین نوجوانان و جوانان گفت: فردی که می خواهد مسئله حجاب را بین جوانان و نوجوانان تبیین و تبلیغ کند ابتدا باید فردی باشد که بتواند به قلب آنها نفوذ کند. همانطور که یک پرستار برای تزریق وریدی یک دارو به بیمار ابتدا یقین می کند که سوزن داخل رگ هست و بعد تزریق را انجام می دهد، مبلغ هم باید ابتدا یقین کند که در قلب مخاطب خود نفوذ کرده است بعد تبلیغ و تبیین امر حجاب را انجام دهد.
این کارشناس تربیتی افزود: مبلغ حجاب باید مطمئن باشد که از نظر مخاطبش به اندازه کافی دوست داشتنی، مورد وثوق و قابل اطمینان هست تا بتواند درباره ی حجاب سخن بگوید. متأسفانه به طور معمول این طور است که خیلی از دلسوزان مسئله حجاب پیش از نفوذ به قلب دیگران به آنها تذکر می دهند، نصیحت می کنند و مسائلی را آموزش می دهند در صورتیکه این روش عموماً اثری ندارد. مبلغ مسئله حجاب ابتدا باید جذابیت های رفتاری و اخلاقی خودرا بالا ببرد و با مخاطبش مأنوس شود و بعد از اطمینان از این امر به تبلیغ یا تبیین حجاب بپردازد. این که فرد بدحجابی را در مترو یا خیابان ببینیم و بخواهیم با او صحبت نماییم که حجاب چه آثار فردی یا اجتماعی دارد، احتمال اثرش بسیار پایین است.
وی به دومین راه حل تبیین صحیح امر حجاب اشاره و اشاره کرد: دومین مسئله ای که برای تبیین حجاب بین نوجوانان و جوانان بسیار اهمیت دارد این است که فرد ابتدا باید به خدا اعتماد کند و دین را بپذیرد. اگر کسی یقین کند که خداوند او را خلق کرده و در این دنیا رهایش نکرده است، خدایی که حکیم و مهربان است، اگر این اعتقادات اولیه را بپذیرد و به آن معتقد شود عمل به دستورات خداوند نیز برایش آسان می شود حتی اگر فلسفه و حکمت آنها را نداند، این را می داند که خداوند حکیم و مهربان بر خلاف صلاح و خیر انسان امر نمی نماید. بدین سبب آموزش و جا انداختن اعتقادات اولیه در تبیین مسئله حجاب بسیار مؤثر است، بدین سبب که اگر به کسی که خداوند و دین خدا را نمی شناسد امر به حجاب شود می گوید من این قسمت دین را قبول ندارم و نمی خواهم بپذیرم.
مبلغ حجاب باید مطمئن باشد که از نظر مخاطبش به اندازه کافی دوست داشتنی، مورد وثوق و قابل اطمینان هست تا بتواند درباره ی حجاب سخن بگوید
حورایی در ادامه بیان کرد: سومین امری که در مسئله حجاب مؤثر است به سطح کلان تر جامعه برمی گردد. به عنوان مثال در مسئله ازدواج نمی شود مدام تبلیغ کرد که ازدواج را سهل بگیرید و ازدواج کنید اما از جانب دیگر برخی مجری های بسیار محبوب تلویزیون در سنین سی سالگی یا بیشتر هستند و هنوز ازدواج نکردند، این فردی که یک برنامه پرمخاطب را اجرا می کند و در کار خود بسیار موفق و محبوب است و ازدواج هم نکرده این پیام را به جوان انتقال می دهد که احیانا ازدواج یک مانع بزرگ برای موفقیت است. در مسئله حجاب نیز همین گونه است.
این کارشناس تربیتی افزود: اگر مقرر است حجاب به عنوان یک هنجار و اتفاق مثبت در جامعه شناخته شود باید در سطوح کلان و برنامه سازی ها نیز مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال نهادهای دولتی الزامی ندارند که یک فرد بدحجاب را استخدام کنند اما متأسفانه این اتفاق می افتد. در خیلی از محیط های دولتی به این مسئله توجه نمی شود و همین بی توجهی اثرات بسیار بدی در جامعه می گذارد و همه تلاش ها در این مساله را از بین می برد. استخدام یک معلم بدحجاب که به لحاظ شخصیتی هم فردی جذاب است و جاذبه های رفتاری بالایی دارد تبلیغ مستقیم بدحجابی به جوان و نوجوان است. آموزش وپرورش باید پاسخ دهد که چرا چنین بانوانی را استخدام می کند. بدین سبب بالا بردن جاذبه های رفتاری و نفوذ در قلب مخاطب، تبیین و تقویت پایه های اعتقادی پیش از پرداختن به حجاب و جا انداختن مسئله حجاب در سطح کلان جامعه سه امری است که در تبیین موضوع حجاب در میان نوجوانان و جوانان بسیار مهم و اثرگذار هستند.
تغییر ذائقه جوانان به امر حجاب نتیجه کم کاری و کوتاهی های انجام شده است
وی در ارزیابی کارهای انجام شده در امر حجاب انجام شده تبیین کرد: متأسفانه اقداماتی که تا کنون در تبیین و تبلیغ مسئله حجاب انجام شده اصلاً خوب نبوده است. از شروع پیروزی انقلاب اسلامی آنقدر که روی احکام کار شد و هزینه و انرژی گذاشته شد روی اخلاق کار نشد. در صورتیکه ابتدا باید به مفاهیم عمیق تر مانند حیا، صداقت و پاکی پرداخته می شد چونکه اگر این مفاهیم در جامعه جا بیفتد حجاب و احکام عملی نیز آسان تر پذیرفته خواهد شد. طبیعی است که وقتی افراد مفاهیم عمیق دینی را درک نکرده باشند ظاهر آنرا نیز نمی پسندند.
حورایی اضافه کرد: در موضوع حجاب نیز اگر بخواهیم حجاب به عنوان یک امر پسندیده و هنجار در جامعه شناخته شود باید یک بسیج عمومی در این راه صورت بگیرد. همانطور که در جریان کرونا همه دستگاهها و انسان ها بسیج شدند و اهتمام کردند پروتکل ها را رعایت نمایند درباره ی مفاهیم اخلاقی نیز یک بسیج ملی لازم است و ابتدا باید مفاهیم اخلاقی انسانی که مورد اعتنای جدی دین هست در جامعه جا بیفتد و سپس از حجاب یا سایر احکام سخن گفته شود. اگر جامعه به حیا که یک ارزش شمرده می شود توجه کند حجاب نیز بدنبال آن خواهد آمد. اشکال کار ما این بوده که پیش از پرداختن به مسائل عمیق دینی به ظواهر آن پرداختیم و این خود شانس موفقیت را کم می کند و در کنار آن بعضاً برخوردهای قهری و تند هم انجام شده که خود کار را مشکل تر می کند.
این کارشناس تربیتی به دلیلهای تغییر ذائقه جوانان به حجاب اشاره و اشاره کرد: این که امروز ذائقه جوانان نسبت به حجاب اینقدر تغییر کرده به کوتاهی و کم کاری خودمان برمی گردد. از طرفی هم گسترده شدن روابط با کشورهای دیگر و فضای مجازی و تأثیرات آن بر نسل جوان قابل انکار نیست. هجمه رسانه ای شدید دشمنان انقلاب و انتقال فرهنگ شان توسط رسانه های یا فضای مجازی آرام آرام تأثیر خودرا در جامعه نشان میدهد. آن هجمه بیرونی و این کم کاری درونی دست به دست هم داده و ذائقه جوان را نسبت به ارزش های دینی مانند حجاب تغییر داده است. وقتی برخی افراد با چهره ای به ظاهر دینی خرابکاری می کنند طبیعی است که مخاطب جوان حس بدی به دین پیدا می کند.
وی در آخر اشاره کرد: همانطور که در روایات آمده است الناس علی دین ملوکهم، مردم بر دین حاکمان خود هستند. مردم جامعه به افراد بالادستی خود نگاه می کنند. اگر کسانی که در جایگاه مسئول قرار می گیرند افرادی باشند که به لحاظ اعتقادی درست و قوی باشند و خوب عمل کنند خود به خود آدم ها به دین علاقمند می شوند و همه آنچه که در دین وجود دارد را می پذیرند، اما اگر فردی در مقام مسئول که داعیه دین نیز دارد خرابکاری می کند در حقیقت چهره دین را در ذهن مردم مخدوش و ضعیف کرده است معلوم است مردمی که به این فرد نگاه می کنند دیگر تمایلی به دین و الزامات آن نخواهند داشت. بدین سبب هر کسی در هر جایگاهی که هست، مسئول یا غیر مسئول اگر متدین است باید اهتمام کند چهره خوبی از دین به نمایش بگذارد و دیگران را با عمل خود به دین علاقمند کند نه با فقط با زبان.

1401/08/21
09:17:36
5.0 / 5
483
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد