نور معرفت
امام جمعه شهرنصرآباد تربت جام:

دوری از تفرقه و همدلی از نتایج وحدت اسلامی است

دوری از تفرقه و همدلی از نتایج وحدت اسلامی است

به گزارش نور معرفت، مشهد ـ امام جمعه شهرنصرآباد تربت جام اظهار داشت: دوری از تفرقه، اخوت و همدلی، آگاهی از خدمات و برکات الهی از نتایج وحدت اسلامی است.



به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، مولوی احمد صارمی ظهر یکشنبه در نشست علمی آموزه های مشترک فریقین در قرآن که به همت پژوهشکده علوم اسلامی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، دوری از تفرقه، اخوت و همدلی، آگاهی از خدمات و برکات الهی را از نتایج وحدت اسلامی برشمرد و اظهار داشت: وحدت رمز موفقیت امت اسلامی است.
وی افزود: مهم ترین عنصر پیوند دهنده جوامع و ملت های مسلمان وحدت است همین طور وحدت اسلامی فراهم کننده قدرت حقیقی است که خداوند متعال به عنوان تکیه گاه استواری برای مسلمانان از آن یاد کرده است.
مولوی احمد صارمی با اعلان اینکه وحدت اسلامی یک رؤیا و خیال نیست، اظهار داشت: وحدت اسلامی یک باور و اعتقاد راسخ است که ریشه در آموزه ها و نصوص قرآنی و روایی ماست. در حقیقت وحدت اسلامی از آرزوهای شیرین و دیرین امت اسلامی بوده و انسجام در زیر سایه اسلام، عمل به قرآن و سیره نبوی رسول اکرم (ص) است.
امام جمعه شهرنصرآباد تربت جام بیان کرد: مسلمانان، امروز با جمعیتی نزدیک به دو میلیارد بعد از مسیحیت، جامعه مذهبی و دینی را ایجاد کرده اند و به سبب منابع عظیم انرژی که در بخش های مسلمان نشین جهان وجود دارد همیشه مورد تهاجم وطمع قدرت های بزرگ اقتصادی جهان بوده اند تا منابع امت اسلامی را به یغما ببرند. از همین رو وظیفه متفکران و اندیشمندان این است که در پی آگاهی توده های مردم برآیند، آنان را از اندیشه شوم دشمنان آگاه کرده و وحدت اسلامی را در امت اسلامی حاکم کنند.
رسیدن به وحدت در پرتو عصمت انبیا الهی
در ادامه، مولوی یحیی شاه مردی، مدرس حوزه علمیه احمدیه تربت جام نیز به موضوع «عصمت پیامبر و وحدت اسلامی» پرداخت و اظهار داشت: آیات بسیاری در قرآن کریم خبر از عصمت پیامبران می دهد و ما می توانیم در پرتو عصمت انبیا الهی به وحدت برسیم.
مدرس حوزه علمیه احمدیه تربت جام به معانی مختلف از عصمت اشاره نمود و اظهار داشت: معنای عصمت از نظر متکلمین و فلاسفه اسلامی این است که خداوند انبیا را از چیزی به نام گناه مصون داشته است و از همین رو انبیا الهی هیچگاه معصیت نمی کنند.
وی افزود: معتزله نیز عصمت را لطفی از جانب خدا دانسته که در حق پیامبران عطا فرموده است و امامیه نیزعصمت را به مفهوم پاکی از گناهان صغیره و کبیره و دوری از خطاها می دانند و معنای حداکثری از عصمت را بیان می کنند.
شاه مردی اظهار داشت: در حقیقت عصمت به این معنا نیست که فرد قدرت انجام گناه را نداشته باشد بلکه معصوم به درجه ای از باور و یقین رسیده است که ضمن امکان انجام گناه اما در پی آن نمی رود.
اختلاف به مفهوم تفاوت امری تکوینی و اجتناب ناپذیر است
آیت الله علی نصیری، استاد درس خارج حوزه علمیه قم نیز در ادامه این مراسم به تبیین موضوع «بن مایه های وحدت از نظر قرآن» پرداخت و اظهار داشت: اختلاف به مفهوم تفاوت امری تکوینی و اجتناب ناپذیر است، اما نباید گرفتار چندگانگی و پیدایش اختلافات درون دینی و برون دینی شود.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: صراط مستقیم همیشه بدون تکثر و تعدد بوده است و اما راه کج دارای بی نهایت تکثر است به همین دلیل در قرآن کریم هیچ گاه صراط بصورت جمع نیامده است.
وی همین طور اظهار داشت: قرِآن کریم توجه به نقاط مشترک، چنگ زدن به ریسمان الهی، مراجعه به سنت پیامبر (ص) و مراعات حقوق دیگران را از راه های ایجاد وحدت می داند.

1401/07/18
11:43:57
5.0 / 5
157
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد