نور معرفت
در دومین نشست تبیین هنر انقلاب اسلامی عنوان شد:

نامه تاریخی سال 67 امام خمینی (ره) راهبرد کاملی برای رسیدن به هنر ناب را ترسیم کرده است

نامه تاریخی سال 67 امام خمینی (ره) راهبرد کاملی برای رسیدن به هنر ناب را ترسیم کرده است

به گزارش نور معرفت، در آستانه سالروز نامه تاریخی ۳۰ شهریور ۱۳۶۹ بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی به هنرمندان و خانواده شهدای هنرمند، دومین نشست تبیین هنر انقلاب اسلامی (هنر ناب) بامداد روز سه شنبه ۲۹ شهریور در محل سالن همایش های موزه فرش ایران برگزار گردید.


به گزارش نور معرفت به نقل از امور ارتباطات رسانه ای و روابط عمومی نشست تببین هنر انقلاب اسلامی، در این مراسم که با دبیری دکتر پرویز فارسیجانی برگزار شد، حجت الاسلام علی ذوعلم از اساتید حوزه و محقق اندیشه های حضرت امام و مقام معظم رهبری و رئیس پژوهشگاه انقلاب اسلامی دکتر مجید اسماعیلی، مدرس دانشگاه و مدیرعامل موزه سینما و دکتر نصراله قادری نویسنده، کارگردان و پژوهشگر تئاتر و استاد دانشگاه به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود در مورد این نامه تاریخی پرداختند.
در ابتدای این نشست، نامه امام خمینی (ره) در سی ام شهریور ماه سال ۱۳۶۷ و بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ که در آن خطاب به هنرمندان و خانواده شهدا به تجلیل از هنر و هنرمندان متعهد پرداختند پخش گردید. حضرت امام در نامه مذکوربا برشمردن ابعاد هنر اصیل به تقدیر از هنرمندانی پرداختند که هنرشان را در راه مبارزه با استکبار و دشمنان اسلام به کار بستند و خود در جبهه نبرد حق ضد باطل به فیض شهادت نائل آمدند.
سپس حجت الاسلام علی ذوعلم در سخنانی با اشاره به هفت پیام و رسالتی که در نامه مذکور خطاب به هنرمندان وجود دارد اظهار داشت: این پیام ۲۵۰ کلمه ای امام یک راهبرد پرارزش است برای تبیین هنر انقلابی و اگر نیاز داریم به تدوین هنر انقلابی، ۷ نکته از این پیام را بعنوان رسالت های هفتگانه هنر انقلابی بعنوان شاخص و صورت بندی منطقی بیان می کنم که در عرصه هنرهای مختلف بشکلی عملیاتی موثر خواهد بود
ذوعلم اضافه کرد: راجع به تعریف هنر انقلابی تعابیر گوناگونی شده اما هیچ کدام از تعابیر مذکور جامعیت این پیام را نداشته اند. نخستین نکته و پیام نامه مذکور اینست که هنر انقلابی باید صیقل دهنده اسلام ناب باشد و این صیقل دهندگی دارای معانی عمیقی است. دومین نکته افشاگری سرمایه داری مدرن و نقش مخرب نگاه کمونیستی است. بخشی از سرمایه داری همان اسلام آمریکایی و اسلام رفاه و تجمل است که بطور قطع مورد قبول جامعه نیست و این افشاگری جنبه سلبی دارد. سومین رسالت اینست که هنر باید بتواند نقاط کور و معضلات اجتماعی سیاسی و نظامی را نشان دهد و این مسئله هم از جنبه های مختلف قابل بحث است.
این مدرس حوزه و دانشگاه اشاره کرد: امروزه بخشی از مردم جامعه نقصان ها و معضلات موجود را به حساب اسلام می گذارند و حال وظیفه هنر انقلابی دراین زمینه چیست؟
وی اشاره کرد: رسالت چهارم اینست که هنر انقلابی باید بتواند عدالت و شرافت راترسیم کند. پنجمین رسالت هنر در جایگاه واقعی خود، افشاگری تصویر زالو صفتانی است که از اسلام به ظاهر تغذیه می کنند اما از ارزش های انقلابی و اسلامی به دور هستند. ششمین پیام و رسالت اینست که هنر باید بتواند راه ستیز با جهانخواران را نشان داده و بیاموزاند و هفتمین رسالت هم رسوا کردن مدعیان بی درد هنر است. کسانی که مدعی اند اما فقط به فکر شهوت، شهرت و ثروت هستند و کمترین نسبتی با جامعه پیرامون خود ندارند.
ذوعلم در خاتمه سخنانش اشاره کرد: به نظرم باید روی این هفت رسالت کار زیادی صورت گیرد چون که دارای وجوه متعدد و دامنه گسترده ای است. امروزه در بخش های مختلف هنر پیشرفت های خوبی داشته ایم اما هنوز نیاز داریم که این شاخصه ها را تقویت نماییم و دلالت های آنرا در عرصه هنرهای متعدد بیابیم.
دکتر نصراله قادری هم در سخنانی با اشاره به توجه نکردن به عنصر مهم نقدگری باوجود تاکید بر این مورد در نامه حضرت امام اظهار داشت: نخستین و مهم ترین نکته که عالمانه و عامدانه در این نامه مغفول واقع شده، مسئله مهم نقدگری است. از دیدگاه فلسفی که برای تبیین آن نیازمند تعامل بین هنرمندان، مردان دین، جامعه شناسان و فلاسفه هستیم و متاسفانه چنین بحثی که ساختار هرمنوتیک دارد در کشور ما به سبب عدم تعامل فیمابین تابحال رخ نداده است.
وی با اشاره به این که مسئله که چرا چنین مسئله ای تابحال مورد غفلت واقع شده و ما مفهوم پیام را درک نکردیم؛ به قرائت های حزبی و سیاسی و فردی سیاستگذاران دوره های مختلف باز می گردد.
وی افزود: نگاه های چندگانه ای به هنر وجود دارد که از راه آن به هنر پرداخته می شود که یکی از این نگاه ها تبلیغی و پروپاگاندایی است که این نوع نگاه به هنر سبب می شود که نگاه احساسی داشته باشیم. نگاه بعدی نگاه شادی آور و مصرفی کامل نسبت به مقوله هنر است و سومین نگاه هم نگاه فانتزی است که مخاطب در چنین شکل ها و نگاه هایی کنشگر نیست و منفعل صرف است.
قادری افزود: چهارمین شکل و نگاه، آموزشی و پداگوژی است که می خواهد اندیشه مارکسیستی را بوسیله هنر به مخاطب آموزش بدهد اما با تعطیل کردن ذهن چالشگر او و پنجمین شکل کیفی هنر، هنرفلسفی است و مراد عرضه فلسفه خاصی نیست به این گونه که مخاطب را وادار می کند که فقط بیندیشد و نه این که به چه بیندیشد.
این مدرس دانشگاه اشاره کرد: امام می گوید هنرباید نقدگر شرایط اجتماعی و سیاسی و نظامی باشد اما زمانی که ماهیت نقد گر را نپذیریم و نقش نقدگر برای هنرمند قائل نباشیم بازی را باخته ایم.
وی ادامه داد: هنر می خواهد ما را به آن چهار خانه ای که مدت هاست از آنها فاصله گرفته ایم بازگرداند: خانه، مادر، عشق و وطن. و در واقع می خواهد ما را به خویشتن خویش بازگرداند.
نصراله قادری در خاتمه سخنانش اظهار داشت: آنچه که در این پیام آمده بسیار واضح است. این که نیاز مند نظریه پرداز هستیم و همانگونه که گفتم این نظریه پردازی لازمه اش تعامل بین جامعه شناسان، فلاسفه، مردان دین و روان شناسان و... است که متأسفانه در کشور ما ظرفیت این تعامل تابحال بوجود نیامده و حاصل نشده است.
وی اظهار داشت: مهم ترین نکته پیام مذکور توجه به عرفان است. یعنی رسیدن به خویشتن خویش. حوزه عرفان بخصوص عرفان شرقی و اسلامی خصوصیت های بسیار ارزشمندی دارد که همچنان برای رسیدن به آن باید تلاش نماییم و در این عرصه ضعف داریم.
دکتر مجید اسماعیلی بعنوان سومین سخنران به عرضه توضیحاتی در مورد نامه تاریخی امام پرداخت و اظهار داشت: امام (ره) حد و حدود فضای کلی انقلاب اسلامی را با تعدادی پیام و سخن مشخص کرد و در بحث هنر هم با این نامه کار عجیبی انجام دادند. امام (ره) با ادبیاتی قاطع بیان می کند که هنر انقلابی چه باید باشد.
وی با طرح این سؤال که چرا پس از ۴۰ سال در حوزه هنر انقلابی دارای فقر هستیم، اظهار داشت: هنر یک «ما به ازایی» در فضای دینی ما دارد. اهمیت هنر به مانند اهمیت جایگاه امر به معروف و نهی از منکر است. باید مفاهیم و موضوعات مختلف را به زبان هنر بیان نماییم.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در دنیای هنر با استعدادهایی ذاتی مواجه هستیم که نمی توان آنها را انکار کرد. ما در ۴۰ سال انقلاب مدام به هنرمندان سفارش دادیم. حاصل این عمل را هم اکنون می بینیم. درخلال اندیشه و استعداد اگر تکیه و تاکید بر روی استعداد قرار داده شود وضعیت مان این می شود ولی اگر تکیه و تاکید بر روی اندیشه باشد مسئله تفاوت می کند. ما از روحانیت و اندیشمندان مان گله داریم که اندیشه خویش را برای بیان از راه هنر عرضه نمی دهند و دراین زمینه تعامل نمی کنند.
مدیر عامل موزه سینمای ایران در خاتمه سخنانش اشاره کرد: بخشی از جامعه اندیشه ورز ما برای تبدیل اندیشه خود به زبان هنرباید پیشقدم بشوند. در حوزه نظریه پردازی عرصه هنری گرفتار ضعف هستیم وباید در این عرصه کار جدی انجام دهیم.
در خاتمه، پرویز فارسینجانی دبیر نشست در سخنانی کوتاه با اعلان اینکه اساسا چرا امام (ره) این نامه را نوشت، تاکید کرد: این نامه و پیام نشان دهنده شناخت امام (ره) و انقلاب با هنر است. چرا ما از سال ۶۷ تا امروز مبانی هنر انقلاب اسلامی از نظر امام (ره) را بررسی نکردیم؟ ما بچه های هنر اسلامی چرا این مورد را جدی نگرفتیم؟ چرا نهادهای فرهنگی انقلابی به صورت جد به هنر اسلامی نگاه نکرده است؟ چرا همچنان ۴۰ سال است نگاه سلیقه ای به هنر انقلاب می شود؟
وی تاکید کرد: هنرمند با هنر خود ابزاری برای ظلم ستیزی و عدالت باشد.
دومین نشست تبیین هنر انقلاب اسلامی(هنر ناب) توسط سازمان بسیج هنرمندان کشور و با همکاری بسیج وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در محل موزه فرش ایران برگزار شد و سازمان بسیج هنرمندان کشور این نشست ها رابه طور منظم در آینده ادامه خواهد داد.




منبع:

1401/06/30
21:36:25
5.0 / 5
394
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد