نور معرفت
در گردهمایی بزرگ یاوران رسانه ای اربعین مطرح شد :

برای موفقیت بیشتر حقیقت ها را صادقانه منعکس کنیم

برای موفقیت بیشتر حقیقت ها را صادقانه منعکس کنیم

به گزارش نور معرفت، گردهمایی بزرگ یاوران رسانه ای اربعین امروز چهارشنبه ۲ شهریورماه با حضور حجت الاسلام عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار گردید.



به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، گردهمایی بزرگ یاوران رسانه ای اربعین عصر امروز چهارشنبه ۲ شهریورماه با حضور حجت الاسلام عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و حجت الاسلام کریمیان نماینده اتحادیه رادیوتلویزیون های اسلامی در سالن همایش های وزارت کشور برگزار گردید.
حجت الاسلام نواب در این مراسم اظهار داشت: اهمیت فعالیت رسانه ای و گزارشگری آنقدر زیاد است که خداوند به آن سوگند یاد کرده است.«نون و القلم» صرفا قلم به ابزار نوشتن تفسیر نمی گردد بلکه هر چیزی که از آن انعکاس رخدادی را داشته باشیم، قلم یاد می شود. ما از تاریخ هر چه گزارش برایمان تا به امروز آمده از فعالیتهای رسانه ای است.
وی اضافه کرد: در واقعه عاشورا فردی توصیفات زیبایی از این واقعه را نوشته است گرچه خودش از لحاظ فکری متمایل به بنی امیه بوده است. وی در یکی از این توصیفات تاریخی خود می نویسد: «به خدا سوگند هیچگاه ندیدم کسی که امواج بلاهای به سراغش آمده باشد ولی با اراده و محکم و با قلبی مطمئن بایستد و دفاع کند.»
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: با دقت باید فعالیتهای اربعین گزارش شود. تاریخ نگارها به علت وابستگی به حاکمان، قلمشان به سمتی که حاکمان می پسندید، می چرخید. ما باید برای موفقیت بیشتر حقیقت ها را منعکس نماییم آن هم نه به صورت کوچک گرایی یا بزرگنمایی بلکه باید یک راوی صادق باشیم که حقیقت های شیرین و تلخ با بازگو می کند.
وی ضمن اشاره به وظایف اصحاب رسانه در این پدیده معنوی اظهار داشت: ما باید ارزش ها را برجسته نماییم. شهادت سرداران مقاومت جهان اسلام را بیشتر از پیش اهمیت دهیم و در این حوزه نباید نگاهمان تنها ایرانی باشد. وقتی از تمام ادیان در مراسم اربعین حضور دارند ما هم باید نگاهمان را به ظرفیت جهانی این مراسم باشکوه قرار دهیم.
حجت الاسلام نواب ضمن اشاره به این که بحث ولایت خیلی مهم است و مراجع تقلید عراق هم باید مورد توجه قرار بگیرند افزود: حفظ حرمت اشخاص و حریم شخصی و آبروی افراد برای ما خیلی مهم است. در گزارش ها باید چنین مواردی رعایت شود. نکته دیگر سازنده بودن گزارش هایی برای همه اقشار مختلف حاضر در اربعین است. خانواده ها، کودکان و افرادی از سایر کشورها در این مراسم حضور پیدا می کنند و فرهنگ سازی وظیفه بعدی ما است.
وی با تکیه بر این که کوتاه کردن سفر نیازمند فرهنگ سازی است اظهار داشت: ما باید مدت زمان اقامت را کمک نماییم تا عراقی ها بتوانند از میهمانان بیشتری میزبانی کنند. روی خوش مردم عراق نباید دلیلی بر طولانی ماندن ما در خانه های آنان باشد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تکیه بر این که استفاده از فرصت ها و لحظه ها یکی از مهم ترین اتفاقات است، خاطرنشان کرد: شناخت مخاطبین و انتخاب محتوای مهم، پرهیز از احساسی عمل کردن و رعایت مذاهب و ادیان دیگر همچون وظایفی است که ما بعنوان زائر و اصحاب رسانه در گزارشاتمان باید به آن دقت نماییم.
در ادامه، حجت الاسلام کریمیان رئیس اتحادیه رادیوتلویزیون های اسلامی هم اظهار داشت: رسانه پیام حسینی را به دنیا مخابره می کند و این امر خدمت بزرگی در دستگاه حسینی و توفیقی است که اصحاب رسانه به آن دست می یابند. این همان کاری است که حضرت زینب (س) انجام داد و پیام اربعین را به دنیا مخابره کرد. ما هم به چنین حرکتی در فضای مجازی بیشتر از هر زمان دیگری نیاز داریم.
حجت الاسلام کریمیان اضافه کرد: هم اکنون فضای اربعین تغییر کرده ولی در عاشورا هنوز تصاویر قمه زنی بر روی سرچ گوگل می آید که امیدواریم با فرهنگ سازی بیشتر انعکاس رسانه ای عاشورا را هم تغییر دهیم.
وی اظهار داشت: حوزه سیاسی عراق، کشور مهمی در جهان اسلام به حساب می آید. خیلی از بزرگان مسیحیت، اهل سنت و مراجع شیعه در کشور عراق حضور دارند. بنابراین این کشور مورد توجه دشمنان اسلام واقع شده و بحران های زیادی در آنجا خودنمایی می کند.
رئیس اتحادیه رادیوتلویزیون های اسلامی اظهار داشت: از اصحاب رسانه خواهش می کنم در مورد مسائل سیاسی عراق اظهارنظر نکنند. وظیفه ما حفظ وحدت، انسجام و استقلال عراق است و بهتر است تمرکزمان را بر روی اتفاقات اربعین بگذاریم.
وی اضافه کرد: در رسانه وظیفه ما گزارشگری است و ایجاد شور و حماسه هم خوب است اما عمق بخشی به این حرکت بسیار حائز اهمیت می باشد.
حجت الاسلام کریمیان خاطرنشان کرد: برای پیشرفت جامعه اسلامی به فرهنگ حسینی و فرهنگ مهدوی توأمان نیاز داریم و باید از اربعین حسینی برای زمینه سازی ظهور استفاده نماییم.
وی اظهار داشت: هم اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مسافت را زیر پوشش رسانه ای قرار دادیم و از ۲۸ محرم تا ۲۱ صفر به مدت ۲۳ روز این فعالیت رسانه ای رقم خواهد خورد.
حجت الاسلام کریمیان تصریح کرد: همانطور که اربعین پدیده منحصر به فردی است فعالیتهای در رابطه با این مراسم باشکوه هم به صورت بسیار گسترده ای رقم می خورد. ما باید نگاه بین المللی داشته و در تولیداتمان، این امر را جلو ببریم.


منبع:

1401/06/03
21:54:20
5.0 / 5
431
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد