فقه امام صادق(ع)، نیازها و شبهات امروز
به گزارش نور معرفت عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از ابداع دروس دوضلعی و سه ضلعی آگاهی داد و اظهار داشت: «در این دروس، فقیه از یک یا دو کارشناس، بسته به موضوع بحث استفاده می نماید.»
به گزارش نور معرفت به نقل از ایسنا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست در گفتگو با شفقنا گفت: «اگر ما فقه موجود را باتوجه به ظرفیت آن از نظر احکام مقرر و راهکارهایی که دارد، در نظر بگیریم، نمی توان گفت فاصله دارد بلکه باید این ظرفیت ها مورد بحث و گفتگو قرار گیرد. بطورمثال وقتی گفته می شود که یکی از ادلّه چهارگانه عقل است و باید به این ظرفیت توجه گردد به فقه امامین صادقین (ع) نزدیک می شویم اما اگر فارغ از ظرفیت حساب نماییم که آن وقت یک فقه هم نداریم. ممکنست هر فقیهی اختلافاتی با دیگران داشته باشد که در این صورت، به گمان من فاصله وجود دارد که باید این فاصله برداشته شود.»
مدرس درس خارج حوزه، جداکردن ظرفیت فقه از گزاره های موجود را مورد توجه قرار داد: «اگر این ظرفیت ها را در نظر بگیریم هم به فقه امام صادق (ع) و شریعت مطهر نزدیک می شویم و هم در مقابل شبهات پاسخگو خواهیم بود.»
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره پاسخ به نیازهای فقهی روز اجتماع اظهار داشت: «فقیه باید توجه به واقعیت های موجود داشته باشد و اسناد فقهی را ببیند.»
او با اشاره به سه اثر خود به اسامی «فقه عقل»، «فقه و عرف» و «فقه و مصلحت» بیان کرد: «تالیف این سه کتاب برای این بوده است که از نهادی به نام عقل، نهادی به نام عرف و سیره عقلا و نهادی به نام مصلحت در جای خود بهره برد و این ضرورت فقه امروز است.»
علیدوست بر ضرورت استفاده فقیه از نظرات کارشناسان امین اصرار کرد و اضافه کرد: «فقیه نمی تواند در زمینه هایی که تخصص و تمحض ندارد، نظر بدهد. در اینجا باید از کارشناسان استفاده نماید.»
او اشاره کرد: «چند سالی است که پدیده ای به نام درس سه ضلعی را تعریف کردم؛ به این معنا که در کنار فقیه، یک کارشناس متخصص صاحب نظر باشد که بتواند دقیق موضوع را تبیین کند. یعنی فقیه احکام بورس را بیان کند و تعریف بورس را بر عهده کارشناس بگذارد.»
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با اعلان اینکه در دوران پیش از کرونا در درس فقه بورس خود از کارشناسان بورس بهره می گرفت، اظهار داشت: «این تفکر باید کم کم نهادینه شود و رسانه ها باید آنرا مطرح کنند. برای رسیدن به این هدف، یکسری کارهای محتوایی لازم است که باید اساتید حوزه و دانشگاه تبیین کنند تا آرام آرام جای خودرا باز کند. بعنوان نمونه امروز نسبت به ۲۰ تا ۳۰ سال قبل قدم های خوبی برداشته شده است و فلسفه فقه یا فلسفه اصول فقه یا فقه پویا بحث شده است. گام دومی که باید برداشت، کار تبلیغاتی است و خبرگزاری ها و رسانه های دینی و حوزوی مانند اجتهاد و شفقنا نیاز است دراین زمینه همکاری کنند.»
او در مورد پاسخ به شبهات با تاکید بر فقه امام صادق(ع) اظهار داشت: «در گام اول، شبهات باید طبقه بندی و سنخ شناسی شود. برخی شبهات جدید نیست و صدها سال است که وجود دارد و افراد اطلاعی ندارند. همین طور بسیاری از شبهات پاسخ داده شده است. دسته دیگر شبهاتی اند که جدیداند و باید مبتنی بر فقه امام صادق (ع) پاسخ داده شوند.»
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به این نکته توجه داد که «یک مساله، بحث قوت شبهه و قوت پاسخ به شبهه است و یک مساله، بحث زمینه های شبهه است که اگر ما هزار و یک جواب هم می دهیم، شبهه سریع پخش می شود و این ربطی به پاسخ به شبهه ندارد. الان در فضای کشور ما که فضای شبهه پراکنی است، باید دید که اینها به خاطر قوت شبهه است یا ندانم کاری ها و سوءمدیریت ها و خلاف گویی هایی است که مجال به این شبهات می دهد. این دیگر ربطی به حوزه و دانشگاه و خبرگزاری ها ندارد.»
او درباره کاهش فاصله فقه ما با فقه امام صادق (ع) اظهار داشت: «یک بخش، مباحث تئوریک است که باید افرادی به ظرفیت فقه توجه نمایند و این حوزه را تکان دهند. اما بخش دیگر به حامیت و کارگزاران نظام برمی گردد و اگر مدعی حکومت اسلامی هستیم باید به لوازم آن پایبند بود والا فقه امام صادق دیده نمی گردد و همه فکر می کنند مشکل از فقه است؛ در صورتیکه مشکل از جای دیگر است.»
علیدوست آینده فقه شیعه را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: «این بدین معنا نیست که آنرا ایده آل می بینم بلکه گمان می کنم از نظر تئوریک و نظری حرکتمان روبه جلوست.»
منبع: نور معرفت
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب