نور معرفت
مراسم معرفی آثار مسعود جان بزرگی در نمایشگاه قرآن؛

تربیت معنوی آنتی ویروس خانواده است

تربیت معنوی آنتی ویروس خانواده است

رئیس کنفرانس بین المللی خانواده و تربیت معنوی اظهار داشت: خانواده ها باید دریابند که نهاد خانواده مهم می باشد و خانواده احتیاج به آنتی ویروس و جامعه ما احتیاج به واکسیناسیون فرهنگی دارد.



به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، مراسم معرفی آثار مسعود جان بزرگی؛ رئیس کنفرانس بین المللی «خانواده و تربیت معنوی»، عصر دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ در غرفه خانواده اسلامی و تربیت معنوی نمایشگاه قرآن کریم برگزار گردید.
مسعود جان بزرگی در این آئین ضمن قدردانی از تلاش ها برای فعالیتهایی در زمینه اهمیت خانواده، اظهار داشت: ما در آینده نزدیک کنفرانس «خانواده و تربیت معنوی» را پیش رو داریم که برای برگزاری آن تلاش زیادی صورت گرفته و امیدواریم پدیده ای باشد و جریان ساز شود.
وی اضافه کرد: در این جلسه با دیدن دوستان طلبه یاد بحثی افتادم که در قم با دوستان داشتیم؛ این که چطور می توان خانواده را نجات داد؟ واقعاً این مورد برایمان دغدغه ای بود که آیا میتوان کاری کرد و خانواده ها را نجات داد؟ شاید یادتان باشد که جریان هایی در ایران رخ داد و عده ای تصمیم دارند که ایران از هم بپاشد. برای همین روی زن ها کار می کنند. بنابراین وقتی از تربیت معنوی حرف می زنیم سخن از روشی از تربیت اثرگذار می باشد که به سادگی نمی توان بر آن اثر گذاشت و به شکل یک آنتی ویروس در مقابل ویروس عمل می کند.
این محقق و پژوهشگر خانواده بیان نمود: متأسفانه امروز جامعه در وضعیت تولید آنتی ویروس و مجهز به تربیت معنوی نیست. باآنکه از چندین سال پیش جریان هایی درصدد هستند که با تضعیف نهاد خانواده جامعه ایرانی را از بین ببرند. برای همین بر آن شدند روی زن ها و مادرها کار کنند. وقتی ما از مادر صحبت می نماییم از آن بعنوان اولین رَبّ اعتباری انسان یاد می نماییم. ما در تربیت معنوی یک رَبّ اصیل داریم که خداوند بزرگ است و یکسری رب های اعتباری؛ یعنی کسی که دست انسان را می گیرد و از یک مسیر مشخص به مسیر بالاتری می برد و مادر اولین ربّ انسان است که دست کودک را می گیرد و او را پله پله وارد مسیر زندگی می کند. به عبارتی سال نخست زندگی کودک حتی اگر از مادر کتک بخورد باز هم مادرش را می خواهد، چون کودک به مادر بسیار اُنس دارد و وابسته است. اصل کلام این که تمام فونداسیون روانی ما از جانب مادر ریخته می شود. ازاین رو اگر بخواهیم یک جامعه را از هم گسیخته نماییم یا سیستمش را تغییر بدهیم، بهترین هدف ما می تواند مادر باشد.
مسعود جان بزرگی افزود: وقتی بتوانند مادر را بزنند، زن و خانواده را هم می زنند، چونکه هر جا زنان باشند، وجود آنها سازنده و رشد دهنده است و خدا در قرآن آورده که زنان چون کشتزار شما هستند. این تفسیر تصادفی نیست که زن ها می توانند رشد دهنده باشند. اما در جامعه ما زن را تبدیل به یک کالا یا کارگر یا کارمند می کنید! قصد ندارم بگویم کار کردن زن درست نیست، بحثم بر این است وقتی که این زن استعداد و توانایی آفرینش یک انسان را دارد، خویش را صرف یک کار به نظر من پیش پاافتاده می کنند. بسیاری از زنان ما امروز درگیر این مشاغل هستند.
وی با انتقاد از برخی سیاست ها درباره زنان آبستن در کشور اظهار داشت: در بعضی کشورها نسبت به این ماجرا هوشیارند و وقتی زن ها آبستن می شوند به آنها مرخصی با حقوق می دهند تا سه سال بعد از حاملگی هم به آنها مرخصی با حقوق می دهند و می گویند شما در خانه بمانید و کودکتان را بزرگ کنید. این رسیدگی به چه دلیل است به جهت اینکه طبق تحقیقات هر کودک زیر یک سال ۷۰ دلار برای هر کشور سود دارد. ازاین رو وقتی زن با آن ظرفیت های مادرانه به تربیت کودکش بپردازد، ارزش بیشتری از کاری دارد که بیرون از خانه انجام می دهد.
این نویسنده و پژوهشگر اظهار نمود: اصل سخنم این است که اگر مادران خویش را ربّ بدانند، خیلی حال و وضعیت بهتری خواهند داشت، ازاین رو فرزندان بهتری تربیت خواهند کرد. حال که صحبت به اینجا رسید بهتر است این نکته را هم درباره مادران بگویم، اگر ما تربیت معنوی را در نظر بگیریم، اگر دنیا ضرب در آخرت، ظاهر ضرب در باطن بکنیم، هر دو هم با همسو باشد و در راه خداوند متعال؛ به من بگویید آن ضرب که در بین دنیا و آخرت وجود دارد، به چه معناست؟ اگر از من بپرسید به شما می گویم آن عقل است. عقل در یک نظام تشخیص گر که بین ظاهر و باطن، دنیا و آخرت اتحاد برقرار می کند. ازاین رو تربیت معنوی یعنی تمرکز بر منبع کنترل درونی و سرمایه گذاری است. به عبارتی عقل یک منبع درونی است و قاعدتاً راه نجات در اینجاست و آنچه دنیا دنبالش است که این عقل را از کار بیندازد. در یک کنفرانس با یک همکار آلمانی بحث کردم، او به من جمله جالبی اظهار داشت: شما دین عجیبی دارید و مردم شما با این دین در ارتباط نیستند. گفتم چرا؟ گفت دین شما بیشتر از هر دینی از عقل سخن می گوید؛ ابتدا فکر کنید، بعد حرف بزنید.
پروفسور جان بزرگی اظهار داشت: به نظر من تربیت دنیا به عهده مادر است و پدر تربیت آخرت را برعهده دارد. به عبارتی مادر موجودی است که انسان را افقی تربیت می کند و مادر انسان را عمودی پرورش می دهد. اگر پدر هدف ساز باشد و مادر هدف گذار که مسیر را برای تربیت انسان با هم میسر می کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به مبحث کتاب هایی که تألیف کرده، بیان نمود: خط اصلی در تألیف کتاب ها برپایه اعتقاد یقینی و باوری من است؛ یعنی اینطور نبوده که به صورت اتفاقی در این عرصه قلم زده باشم. بعضی دیگر از کتاب ها بر مبنای تکلیفی است که دانشگاه بر عهده من گذاشته است.
این محقق و استاد دانشگاه اضافه کرد: زمانی که من دانشجوی روانشناسی بودم، سه ترم قصد کردم انصراف بدهم، نمی دانم علت از تدریس بود یا از یادگیری من. من در مشهد به حوزه رفتم و در این ارتباط دانشی را تجربه کردم که برایم جالب بود و وقتی به دانشگاه رفتم به این نتیجه رسیدم که چرا بخش معنوی در بحث های روان شناسی جایی ندارد؟ آن موقع در دانشگاه نسبت به این مورد خیلی مقاومت وجود داشت و بحث درباره دین در دانشگاه چندان آسان نبود بخصوص در رشته روانشناسی. اما به مرور زمان اوضاع تغییر نمود، اما من درگیر این شدم که معنویات در روانشناسی چه جایگاهی دارد. پس از مدتی با این که هئیت علمی بودم از دانشگاه انصراف دادم و با عده ای از دوستان سراغ تحقیقات درباره دین رفتم و از آنجائیکه یک نفر به تنهایی نمی تواند جریان ساز باشد با گروهی از دوستان آغاز به تحقیق و پژوهش کردیم.
پروفسور جان بزرگی اظهار داشت: در تحقیقاتی که انجام دادم به مبحث خانواده رسیدم، همانطور که می دانید خانواده یکی از بحث های روان شناسی است، همان خانواده ای که امروز صحبت از حفظ آن است و امروز طلاق در جامعه ما به صورت غیرمنطقی بالاست. اگر سراغ جراحی علت های این طلاق ها بروید. درخواهید یافت که ناشی از دوری از معنویات است. در واقع کاری کردند که دین از معنویت جدا شود و این دین بدون معنویت ناکارآمد است. این رویکرد سبب می شود معنویت کمرنگ شود و اعمال ما بدون روح باشد. همینطور کاری کردند که روح خانواده را از بین بردند به صورتی که مادر آرامش ندارد و پدر همینطور. برای همین به این مورد فکر کردم که خانواده ها این آگاهی را بیابند که تربیت معنوی مهم می باشد.
این پژوهشگر اظهار نمود: خانواده ها باید دریابند که نهاد خانواده مهم می باشد و اگر خانواده آنتی ویروس داشته باشد، آن موقع است که تماشای سریال ۵۰۰ قسمتی که ۴۰۰ قسمت آن پیام خیانت دارد، اثری روی خانواده نخواهد داشت. برای همین جامعه ما احتیاج به واکسیناسیون فرهنگی دارد.
بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از ۲۷ فروردین تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در مصلی امام خمینی (ره) درحال برگزاری است.

1401/01/30
12:29:23
5.0 / 5
542
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد