دین و دولت در گستره جهان-۷؛
دولت هند به بهانه های مختلف مسلمانان را تحت فشار قرار می دهد
به گزارش نور معرفت سرباز روح الله رضوی اظهار داشت: جمهوری اسلامی که مقاومت در مقابل گردن کشان دنیا را در پرونده خود دارد طبعاً نباید در مقابل وضعیت مسلمانان هند بی تفاوت باشد و واکنش در هر سطحی مثل مجلس و... موثر است.
خبرگزاری مهر -گروه دین و آئین- سمانه نوری زاده قصری: جهت بررسی وضعیت مسلمانان در جهان چاره ای جز بررسی نسبت دین و دولت در سرزمین هایی که اتباع و شهروندانی مسلمان دارند نیست. در بین کشورهای مختلف وضعیت های گوناگونی را شاهدیم. طبعاً بررسی وضعیت مسلمانان در کشورهایی که در آنها نسبت جمعیتی با غلبه مسلمانان بر سایر ادیان و مذاهب است اولویت دارد. به همین جهت در بررسی وضعیت «دین و دولت» در گستره جهان، پیشتر مجموعه گزارش هایی را تقدیم نگاه مخاطبان مهر کردیم. قسمت اول این گزارش ها به بررسی وضعیت مسلمانان در جمهوری خلق چین می پرداخت و قسمت های دوم تا پنجم هم به وضعیت مسلمانان و شیعیان در جمهوری آذربایجان پرداختیم. گام ششم را با بررسی وضعیت مسلمانان و سیاست های دینی جمهوری تاجیکستان برداشتیم و اینک در گام هفتم به بررسی وضعیت مسلمانان در شبه قاره هند پرداختیم.
هندوستان، محل تولد و رشد ادیان بودایی و هندو و سیک است. بعضی از روایات، زمان ورود اسلام به هند را تا زمان حیات پیامبر (ص) عقب برده اند. بر طبق این روایات، راجه مالابار از مناطق جنوب غرب هندوستان، در زمان حیات پیامبر، نمایندگانی به حجاز فرستاد که پس از وفات آن حضرت به مدینه رسیده و مسلمان شدند. اولین گام ها در ورود اسلام به هند از جانب بازرگانان مسلمان برداشته شد. ارتباط تجاری هند بخصوص در جنوب هند و از راه دریا، با کشورهای مسلمان زیاد بود و مسافرت تجار مسلمان از اولین زمینه های آشنایی مردم مناطق جنوبی و داخلی هندوستان با اسلام بود. در طول زمان، بعضی از شهرها و بنادر این کشور محل سکونت مسلمانان شد. در این بنادر مساجد مسلمانان وجود داشت و حتی در بعضی از آنان مانند بندر صیمور یا چیمور در نزدیکی بمبئی امروزی و سنجان یا سندان، حاکم مسلمان، حکمرانی می کرد. جمعیت مسلمانان در هند بیشتر از جمعیت مسلمان دیگر کشورها، جز اندونزی، بنگلادش و پاکستان است، این جمعیت مسلمان در ایالت های مختلف هند ساکن هستند.
همزمان با زمان انتخابات در هفت ایالت هند، هندوها کمپینی را برای ممنوعیت حجاب در مدارس به راه انداختند. کاربران شبکه های اجتماعی در هند در اواخر ژانویه، عکسی از شش دانش آموز مسلمان خارج از کلاس درس منتشر نمودند که از آنها خواسته شده بود که روسری خویش را برای ورود به کلاس بردارند. اما آنها از این کار امتناع کردند. با آغاز فوریه، اعتراض ها ضد ممنوعیت حجاب در مؤسسات آموزشی افزوده شد و خیابان های شهر ادوپی بزرگترین شهر ایالت جنوبی کارناتا را در برگرفت. تعداد دانشجویان محجبه که از حجاب دفاع می کنند، دوبرابر شد. این دانشجویان اعلام نمودند که حجاب بخشی از اعتقاد آنهاست و داشتن حجاب بر مبنای قانون سکولار هند تضمین شده است. در پنجم فوریه، دولت ایالت کارناتاکا که ۱۲ درصد از جمعیت آن مسلمان هستند به رهبری حزب ملی گرای هندوی بهاراتیا جاناتا اعلام نمود: همه مدارس باید از قوانین پوشش لباس معمول پیروی کنند که ورود دانش آموزان محجبه به کلاس های درس را ممنوع کرده است. این مساله به ایالت دیگر هند هم گسترش یافته است. شبکه های هندوها و طرفداران آنها حراج هایی را به صورت آنلاین منتشر نموده اند که توهین های تحقیرآمیزی ضد زنان مسلمان استفاده می نمایند. مردان و زنان هندو در اعتراض به حجاب در محوطه دانشگاه مدعی شده اند که حقوق هندوها توسط زنان مسلمانی که لباس اسلامی به تن دارند، نقض می شود.
پیش از این حزب حاکم بهارتیا جاناتا (بی جی پی) نارندرا مودی، برای خشنود کردن پایگاه ملی گرای خود مبادرت به حذف نام خیلی از اماکن تاریخی این کشور کرد که ریشه اسلامی داشتند. دولت بنیادگرای حاکم در هند تلاش گسترده ای را در جهت حذف هویت و نشانه های اسلامی در کشور هفتاد و دو ملت در پیش گرفته تا به تعبیر خودشان هند کشوری برای هندوها باشد و بر مبنای ادعای رهبران حاکم و بنیادگرای هند، این اقدامات بازگشتی به «گذشته غرورآفرین» هندوها باشد. اقدامی که در عمل میراث اسلامی هند را کم رنگ خواهد نمود.
بر همین اساس با سرباز روح الله رضوی فعال رسانه ای به گفتگو پرداختیم. او متولد کشمیر می باشد و هم اکنون با خانواده اش در ایران زندگی می کنند:
سرباز روح الله رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اتفاقات چند سال گذشته هند و شرایط حجاب در این کشور اظهار داشت: دو گروه در هند وجود دارد که هر دوی اینها توسط بریتانیا شکل می گیرد.
بر اساس قانونی که اخیرا به تصویب رسیده ممانعت از نماد مذهبی و نه تنها فقط روسری دختران و زنان قانونی شده است در حالیکه نمادهای مذهبی هندوئیسم هیچ منع قانونی ندارند
وی با طرح این سوال که آیا ریشه درگیری های هند سیاسی است یا مذهبی و تاریخی، افزود: این درگیری ها در کل ایالت ها نیست و در یکی از ایالت های نواحی رخ داده است. تقسیمات کشور هند منوط است به این که ما یک کشور داریم و بعد ایالت و منطقه ها و ایالت به بخش های مختلفی تقسیم می شود. بر مبنای قانونی که اخیرا به تصویب رسیده ممانعت از نماد مذهبی و نه تنها فقط روسری دختران و زنان قانونی شده است در حالیکه نمادهای مذهبی هندوئیسم هیچ منع قانونی ندارند. در آن بخش ایالت هند که ۶۰ میلیون نفر جمعیت و چیزی حدود ۱۲ درصد مسلمان دارد، دختران حق پوشیدن حجاب در آن بخش از آن ایالت ندارند.
عدم تساوی قانونی مسلمانان و دیگر ادیان در هند
رضوی با تکیه بر این که در هندوستان در حدود ۲۰ درصد شامل ۲۵۰ میلیون مسلمان تخمین زده می شود، اظهار داشت: اگر کسی در هندوستان بخواهد به صورت درون گفتمانی هندوئیسم را مطالعه کند امکان این کار برایش فراهم نیست. بلکه باید در کالج های اروپایی آنرا مطالعه کند و روش شناسی مطالعات هندوئیسم در کشور هندوستان وجود ندارد. همینطور مسلمان ها پایین ترین وضع بهره مندی اقتصادی و آزادی انجام مناسک مذهبی و… را دارند اما سیک ها یا فرقه های دیگر که تعداد خیلی کمتری دارند از آزادی بیشتری برخوردار می باشند.
این فعال رسانه ای هندوستان افزود: ما امروز با تلفیق مذهب و سیاست در هند روبرو می باشیم و البته من اصل ماجرا را بهره برداری سیاسی می دانم. حزب بی جی پی که حزب سیاسی است سکان را به دست گرفته است. در واقع ایالت های مختلف هندوستان هر کدام، یک حزب؛ مجلس و نخست وزیر مجزا دارند. امکان دارد در یک ایالت یک حزب قدرت داشته باشد و در ایالت دیگر حزب دیگر و متفاوتی. ولی سیاستگذاری های کلی و قوانین کلی توسط دولت مرکزی و مجلس ملی هندوستان انجام می شود که هم اکنون در کنترل حزب تندروی هندوئیسم بی جی پی است. حزب بی جی پی گرایش های هندوئیسم و نژادپرستانه و بخصوص ضد اسلام دارد. در این حزب تمام ادیان و مذاهب کنار گذاشته می شود و تنها هندوئیسم مهم می شود.
هندوها در کوشش برای دستیابی به جامعه یک دست هستند
وی افزود: این حزب دوره دوم حاکمیت شان است و اساساً به دیگری سازی نیاز دارند که این دیگری داخل کشور مسلمانان و یا به تعبیر آنها تروریست ها و دیگری در خارج از مرزها پاکستان می شود. هر بار هم این حزب مسائلی مختلف مانند مسجد بابر، کشمیر و یا مبحث حجاب را مطرح می کنند. آنها از راه طرح رسانه ای و پررنگ تقابل بین مسلمانان و هندوها دو کار را انجام می دهند؛ اول هویت بخشی به تاریخ پراکنده هندوها که تاریخ و نژاد و مذهب مشترکی ندارند. هندوها تلاش می کنند تا به یک کشور یک دست برسند. ما اگر هندوئیسم را به بخشی از هند القا نماییم بخشی ۷ الی ۸ درصد را شامل می شود. با دیگری سازی از مسلمانان و هر بار دستاویزی از آنان یکپارچگی در بدنه مشتت ایجاد می کنند و از راه طرح مسائل مسلمانان، اهداف سیاسی خودشان را در انتخابات مختلف جلو می برند.
کنشگر رسانه ای مسائل شبه قاره در مورد واکنش مسلمانان مناطق دیگر اظهار داشت: بدنه مردم هند خودشان را وفادار آرمان سکولاریسم می دانند که تجلی آن در قانون اساسی هند مشهود است. در آن قانون همه در مقابل قانون یکسان هستند ولی این قانون در ساختار اجتماع و فرهنگ به یکسانی پیاده نمی گردد. بخشی از مردم هند و بخشی که متأثر از فضای مدرنیته هستند داعیه دار این فضا بودند. در واقع بخشی از مردم که معتقد به سکولاریسم هستند یا از طبقه تحصیل کرده و بعضی دیگر از هندوها می باشند، مخالف این وضعیت هستند و به دفاع از مسلمانان اعتراضات میدانی و… داشتند و طبیعتاً رسانه های وابسته به آنها هم موضع هایی که مانند آنها داشتند، اما کماکان هند یک کشور کاملاً مذهبی و مردم پیرو دین و مذهب هستند.
زن هیچ جایگاه اجتماعی در نظام هندوستان ندارد. هندوستان سونوگرافی را ممنوع اعلام نمود چون که سبب سقط جنین در صورت دختر بودن بچه می شد. ما از هندی صحبت می نماییم که زن جایگاهی ندارد چه برسد به این که مسلمان باشد
واکنش مسلمانان دیگر ایالت های هند به آزار و اذیت مسلمانان
رضوی با ریشه یابی علت واکنش مسلمانان افزود: واکنش مسلمانان شدید بود. به این علت که دولت به بهانه های مختلف مسلمانان هند را تحت فشار قرار می دهد. از سوی دیگر چهره های سیاسی مسلمان هند این را می فهمند که بازی سیاسی درحال رخ دادن است اما عملاً در یک انتخاب بد و بدتر قرار گرفته اند و در شرایطی هستند که اگر سکوت کنند هویتشان مضمحل می شود و اگر سخن بگویند در بازی طراحی شده حزب حاکم قرار می گیرند و در این حال هم شاهد ابتکار عملی از جانب آنها نیستیم. تنها اتفاق انجام شده هویت یابی مجددی است که درحال شکل گیری است. مسلمانان تا پیش از ۲۰۱۴ تن به برنامه های نظام حاکم داده بودند و دست به دامن نظام سکولاریسم شده بودند اما آنچه حالا درحال رقم خوردن است بازیابی و احیای هویتی است. البته شرایط سخت و بغرنج است و حملات گوناگونی به مسلمانان رقم خورده که تصاویر آن هم پخش شده است.
زمینه های ایجاد اتحاد مسلمانان و طبقه محروم جامعه هند
وی در مورد واکنش میدانی مسلمانان در این اتفاقات اظهار داشت: به جز مواردی که شامل درگیری های خونین و سخت که چند سال قبل در دهلی انجام شده بود، مسلمانان جرأت درگیری های اینچنینی نداشته اند یا اگر بوده است رسانه ای نشده است. یکی از پیام هایی که بسیار امیدوار کننده از مسلمانان در این سال ها دریافت کردم، این بود که نگاهی مثبت در برقراری میان پیوند میان طبقات محروم مستضعف هند و مسلمانان شکل گرفت. یعنی مسلمانان متوجه شدند که رقیب آنها مذهب نیست بلکه حاکمیت هند بعنوان یک نظام سلطه ای حتی طبقات محروم در آن جامعه را مورد ظلم قرار داده و این ظلم تنها برای امور مذهبی نیست. مسلمانان تلاش می کنند اتحادی را با بدنه مردم هندوستان که مسلمان هم نیستند فراتر از خط کشی ها رقم بزنند تا در مقابل ساختار دوگانه قدرت بایستند. یکی دیگر از نکات مثبت ناامیدی از نظام دو حزبی حاکم است. مسلمانان برگ برنده انتخاباتی حزب کنگره بودند، بی عدالتی امروز زاییده دوران حزب کنگره است. مسائل و تنش های در رابطه با مسجد بابر در دوران حزب کنگره شروع می شود که در ارتباط با فعالیتهای پشت پرده و ارتباط با اسرائیل و صهیونیسم است.
زنان در هند جایگاهی ندارند
رضوی ضمن اشاره به این که هویت بخشی به وجود آمده به زنان هند روح تازه ای بخشیده است، اظهار داشت: زن هیچ جایگاه اجتماعی در نظام هندوستان ندارد. هندوستان سونوگرافی را ممنوع اعلام نمود چون که سبب سقط جنین در صورت دختر بودن بچه می شد. ما از هندی صحبت می نماییم که زن هیچ جایگاهی ندارد چه برسد به این که مسلمان هم باشند؛ حالا در این فضا دختری مسلمان در جمعی با صدای بلند الله اکبر می گوید و این امر بارقه ای بسیار امیدوارانه دارد.
نقش مجموعه های مردمی در واکنش حملات دولت هند به مسلمانان
وی ضمن اشاره به نقش مجموعه های مردمی ایرانی در این خصوص اظهار داشت: یکی از اتفاقاتی که پس از حکومت طالبان در افغانستان شکل گرفت ضرر مالی به هندوستان بود. هندی که به پشتوانه آمریکا در افغانستان سرمایه گذاری های زیادی کرده بود و به یک باره آمریکایی ها کنار کشیده و افغانستان دست طالبانی افتاد که با پاکستان نزدیکی بیشتری دارند. در این بازی هند خودش را بازنده دید و خودش را در افغانستان شکست خورده محسوب کرد و به دنبال مسیرهای دیگر است که وارد افغانستان شود. ایران در این راه گزینه جدی را بازی می کند. همینطور اعتماد هند نسبت به سیاست های آمریکایی ها از بین رفته است و از سویی چین در عرصه بین الملل بعنوان رقیب آمریکا قرار دارد و روابط خوبی با هند ندارد. در شرایط جدید افغانستان، دست هند زیر ساطور ایران است چون که هند با تمام همسایگان خود همچون پاکستان، مالدیو، چین و بنگلادش مشکل دارد و منزوی شده است و ارتباط با ایران از این منظر برایش مهم می باشد، هند تا توانسته از وضعیت تحریم سو بهره برده است.
ایران شاهراه اتحاد مسلمانان جهان باشد
رضوی ضمن اشاره به این که تفکر انقلاب اسلامی می تواند خلق منافع ملی را رقم بزند، اظهار داشت: سخن گفتن از دردهای امت اسلامی بخشی از کنش گری هویتی است که ایران باید آنرا دنبال کند فارغ از مواضع شرق ستیزانه یا غرب ستیزانه ای که وجود دارد، ایران باید برخی کنش ها را به واسطه هویتی که انقلاب برای ایران تعریف کرده است، دنبال کند. مسلمان امروز هندوستان احتیاج به شنیدن بازتاب صدایش دارد و این مساله در رقم زدن مقاومت هویتی در بدنه مسلمان هند مؤثر است. جمهوری اسلامی که مقاومت در مقابل گردن کشان دنیا را در پرونده خود دارد طبعاً نباید در مقابل وضعیت مسلمانان هند بی تفاوت باشد و واکنش در هر سطحی مثل مجلس و وزارت خارجه می تواند مؤثر باشد.
وی در انتها اظهار داشت: در معرکه ای که پاکستان توانایی کنش گری درستی ندارد و در شرایطی که اتحادیه عرب به سمت نرمال سازی روابط با اسرائیل می رود توقعی نمی توان از آنها داشت. کشور مستقلی مثل ایران ابتکار عملی را به دست بگیرد و بازتاب صدای مردم هندوستان از آنجاییکه مسئله دین و مذهب نیست، باشد.
منبع: نور معرفت
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب