نور معرفت
در گفت وگو با آیت الله میرعمادی مطرح شد؛

بعثت پیامبران از اقامه عدل تا آزادگی

بعثت پیامبران از اقامه عدل تا آزادگی

نور معرفت: استاد حوزه و دانشگاه و مؤلف کتاب اسوه حسنه با اعلان اینکه مهم ترین فلسفه بعثت ایجاد نظام سیاسی و حکمرانی دینی است، اهداف بعثت پیامبران از قسط و عدل تا آزادی و آزادگی را تشریح نمود.



خبرگزاری مهر - گروه استان ها: ایام بعثت نبی مکرم اسلام بهانه ای شد برای گفتگو با آیت الله سید احمد میرعمادی مؤلف کتاب «اسوه حسنه» تا بستری برای بازخوانی اهداف و فلسفه بعثت پیامبران الهی باشد.
مشروح گفتگو با مؤلف این کتاب و مفسر قرآن را در ادامه می خوانید.
بعثت پیامبر اکرم منشأ تحول بزرگ برای بشریت
آیت الله سید احمد میرعمادی ضمن اشاره به فلسفه بعثت در ایجاد نظام سیاسی و حکمرانی دینی، به خبرنگار مهر عنوان کرد: بدون تردید بعثت پیامبر اکرم صلی الله مقابل و آله و سلم، بزرگ ترین نعمت و منشأ تحول بزرگ برای بشریت بود به جهت اینکه بعثت پیامبر اکرم صلی الله مقابل و آله و سلم تمام مؤلفه های جاهلیت را در هم پیچید و فرهنگ و تمدن جاودانه و سعادت بخش اسلام را به ارمغان آورد.
وی افزود: مهم ترین شاخصه های فرهنگ جاهلیت، جهل و نادانی، فساد و تباهی، ظلم و تبعیض، خرافه گرایی، تکبر و خودبزرگ بینی، جنگ و خونریزی، قوم گرایی، بت پرستی، لهو و لعب و… بوده است.
بعثت پیامبر اکرم انقلابی بزرگ بر ضد جهل و گمراهی

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اما ره آورد بعثت پیامبر اکرم فرهنگ و تمدنی بوده است که دارای مؤلفه هایی همچون یکتاپرستی و عبودیت الله، دوری از طاغوت و استکبار، قسط و عدل، اخلاق و پاکی، تعلیم و تربیت، علم و ادب، صلح و دوستی، آزادی و آزادگی، صداقت و امانت، عقلانیت و حکمت و … است.
آیت الله میرعمادی خاطرنشان کرد: پس بعثت پیامبر اکرم صلی الله مقابل واله و سلم انقلابی بزرگ بر ضد جهل و گمراهی، ظلم و تبعیض بود.
ایستادگی پیامبر اکرم در مقابل تفکر انحرافی، جاهلی و الحادی
وی اضافه کرد: پیامبر اکرم با فرهنگ و تفکر اسلامی در مقابل سه تفکر انحرافی، جاهلی، الحادی و التقاطی ایستادگی و بر همه آنها غلبه پیدا کرد به همین جهت خداوند به خاطر بعثت پیامبر اکرم صلی الله مقابل و آله و سلم بر بشریت منت گذاشت و فرمود «لقد من الله علی المومنین از بعث فیهم رسولا من انفسهم».
این مفسر قرآن در ادامه سخنان خود عنوان کرد: در قرآن در آیات گوناگون به فلسفه پیامبران اشاره شده که تحقق این اهداف تنها در سایه نظام سیاسی و حکمرانی دینی امکان پذیر است.
توحید و خداپرستی و پرهیز از استکبار از اهداف بعثت
وی با اشاره به اینکه برای پی بردن به این مورد لازم است به چند مورد از اهداف بعثت پیامبران اشاره نماییم، بیان نمود: یکی از اهداف زیر بنایی و بنیادین بعثت پیامبران توحید و خداپرستی و پرهیز از طاغوت و استکبار است.

آیت الله میرعمادی ضمن اشاره به آیه ۳۶ سوره مبارکه نحل در خصوص «و لقد بعثنا فی کل امه رسولا ان اعبدوالله واجتنبوا الطاغوت»، اظهار داشت: توحید به معنای حاکمیت الهی است، مبارزه با طاغوت و سرنگونی طاغوتیان به معنای جایگزین کردن حکومت دینی و تشکیل نظام سیاسی دینی است ازاین رو نخستین و مهم ترین هدف بعثت برای ایجاد نظام سیاسی و حکمرانی دینی است.
دومین هدف بعثت پیامبران برگزاری قسط و عدل
این استاد حوزه و دانشگاه دومین هدف بعثت پیامبران را برگزاری قسط و عدل عنوان نمود و اظهار داشت: از اهداف مهم بعثت پیامبران مبارزه با ظلم و فساد و تبعیض و برقراری قسط و عدل در جوامع بشری است.
آیت الله میرعمادی ضمن اشاره به آیه «لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط» سوره حدید، اضافه کرد: همینطور خداوند متعال در آیه ۱۵ سوره شوری مأموریت پیامبر اکرم صلی الله مقابل و آله و سلم را برقراری عدالت دانسته و فرمود «و امرت العدل بینکم».
وی خاطرنشان کرد: بر طبق این دو آیه شریفه مأموریت اصلی مردم و پیامبران برقراری قسط و عدالت است.
تشکیل نظام سیاسی و حکمرانی دینی مقدمه تحقق عدالت اجتماعی
این مفسر قرآن بیان نمود: تحقق عدالت اجتماعی بعنوان یکی از اهداف بعثت پیامبران نیازمند مقدماتی است که روشن ترین و ضروری ترین مقدمه آن تشکیل نظام سیاسی و حکمرانی دینی است.

آیت الله میرعمادی افزود: تلاش، مجاهدت و مبارزات پیامبران الهی با ظالمان، مستکبران، فاسدان و متجاوزان برای ریاست طلبی، فزون خواهی، رفاه و آسایش و مطامع دنیوی نبوده است بلکه برای تشکیل نظام سیاسی در جهت اجرای قانون الهی و احقاق حقوق محرومان و ستمدیدگان و برقراری عدالت اجتماعی بوده است.
سومین هدف بعثت پیامبران تحکیم وحدت انسان ها
وی سومین هدف بعثت پیامبران را تحکیم وحدت انسان ها بیان کرد و اظهار داشت: از اهداف بعثت پیامبران تحکیم وحدت انسان ها، داوری در خصومت ها، مرافعه ها و رفع اختلافات است. خداوند در قرآن می فرماید «کان الناس امه واحده فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین و انزل معهم الکتاب بالحق لیحکم بین الناس فیما اختلفوا فیه».
پیام بعثت دعوت به صلح و آشتی و وحدت و برادری است آیت الله میرعمادی افزود: تشکیل اجتماع و تعارض منافع همینطور خصلت های طبیعی انسان ها مانند قدرت طلبی و خودخواهی، خودمحوری، برتری جویی، استثمارگری، هوا و هوس و … زمینه اختلاف و تفرقه را در جامعه فراهم می سازد و این اختلاف همیشه سبب از بین رفتن نیروهای عظیم بشری و سرمایه های فراوان مادی و معنوی می شود در چنین موقعیتی پیام بعثت که دعوت به صلح و آشتی و وحدت و برادری است می تواند فصل الخطاب همه دعواها باشد.
مردم در سایه کلمه توحید و توحید کلمه می توانند گرد هم آیند
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مردم در سایه کلمه توحید و توحید کلمه می توانند گرد هم آیند، خاطرنشان کرد: بطور قطع تحکیم وحدت انسان ها و پایان دادن به دامنه اختلافات در دایره وسیع بدون تشکیل نظام سیاسی و حکمرانی دینی امکان پذیر نیست.

وی افزود: حکم کردن و داوری نمودن مقدمات و لوازمی دارد که مهم ترین آنها وجود نظام سیاسی حکمرانی دینی است؛ همینطور لازمه قضاوت و اجرای احکام، داشتن قدرت سیاسی است و اگر قدرت سیاسی نباشد قلدرها و زورگویان زیر بار نمی روند.
آیت الله میرعمادی اضافه کرد: پس برای ایجاد وحدت، اتحاد و اخوت و برادری باید به دنبال تشکیل نظام سیاسی و حکمرانی دینی بود.
بالاترین ره آورد بعثت پیامبران ترویج آزادی و آزادگی است
این مفسر قرآن در ادامه سخنان خود به «آزادی انسان ها» بعنوان یکی دیگر از اهداف بعثت پیامبران اشاره نمود و اظهار داشت: بالاترین ره آورد بعثت پیامبران نشر حریت، ترویج آزادی و آزادگی است؛ قرآن کریم دراین باره می فرماید «الذین یتبعون الرسول النبی الامی الذین یجدونه مکتوبا عندهم … و یضع عنهم و الاغلال التی کانت علیهم»، یعنی خداوند پیامبر امی برای بشریت فرستاد تا غل و زنجیر را از گردن افراد بردارد و آنها را آزاد کند.
آیت الله میرعمادی بیان نمود: مبعوث شدن پیامبر امی برای رهایی بخشیدن انسان ها از قیدوبند و زنجیر اسارت است، پیامبران که از طرف خداوند مبعوث به رسالت می شوند در مقابل حاکمان ظالم و مستکبر که برای استعمار و استثمار، توده های مردم را به غل و زنجیر می کشند مبارزه و انسان های دربند کشیده را آزاد می کنند و بطور قطع انجام چنین رسالتی سنگین بدون نظام سیاسی و حکمرانی دینی امکان پذیر نیست.
هیچ رسالتی مهم تر از پرورش نیروی انسانی نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود نظام تعلیم و تربیت را از دیگر اهداف و محورهای بعثت پیامبران دانست و اظهار داشت: در چهار آیه قرآن کریم هدف از بعثت پیامبران الهی را تعلیم کتاب، آموزش حکمت، تزکیه و پرورش روح انسان ها دانسته است ازجمله می فرماید «هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین».
هیچ نظام و حکومتی بدون توجه به سرمایه انسانی نمی تواند دوام بیاورد از این رو نظام تعلیم و تربیت، آموزش وپرورش رکن عظیمی از نظام سیاسی و حکمرانی دینی به شمار می آید آیت الله میرعمادی افزود: هرچند شاید در ابتدای امر به ذهن بیاید که انجام این سه امر نیازمند به تشکیلات و نظام و حکومت نباشد لکن اگر با دقت به این سه رسالت سنگین نظر بیفکنیم به خوبی درمی یابیم که هیچ رسالتی مهم تر از پرورش نیروی انسانی نیست.
وی اضافه کرد: هیچ نظام و حکومتی بدون توجه به سرمایه انسانی نمی تواند دوام بیاورد از این رو نظام تعلیم و تربیت، آموزش وپرورش رکن عظیمی از نظام سیاسی و حکمرانی دینی به شمار می آید.
استاد حوزه علمیه قم بیان نمود: علاوه بر این مواردی که از اهداف بعثت پیامبران ذکر شد اهداف دیگری همچون ترویج ارزش ها، تکمیل مکارم اخلاق، امربه معروف و نهی از منکر و … از اهداف بعثت پیامبران است که همه این ها بدون تشکیل نظام سیاسی و حکمرانی دینی امکان پذیر نیست.


منبع:

1400/12/11
09:33:47
5.0 / 5
335
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد