به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛
کتاب جاودانگی منتشر گردید
به گزارش نور معرفت کتاب «جاودانگی» تألیف و تدوین ذوالفقار ناصری از جانب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم(ع) به چاپ رسید.
به گزارش نور معرفت به نقل از ایسنا، پنجمین جلد از مجموعه «مطالعات نفس» تحت عنوان «جاودانگی» با تألیف و تدوین ذوالفقار ناصری از جانب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم(ع) در 315 صفحه منتشر گردید.
اعتقاد به تداوم زندگانی انسان در حیاتی دیگر جزو باورهای همه فرهنگ ها و ادیان پیشین بوده و اندیشه «جاودانگی انسان» قدمتی همپای زندگی بشر دارد؛ اما کیفیت آن به شیوه های مختلفی تصور شده است. مساله جاودانگی را با نگاههای متعدد (تأکید آموزه ها و نصوص دینی بر جاودانه بودن انسان، نگاه تجربی، و نگرش عقلی و فلسفی) میتوان بررسی کرد.
کتاب حاضر مجلد پنجم از مجموعه ۹ جلدی «مطالعات نفس» در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که در آستانه برگزاری همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» بعنوان یکی از آثار علمی همایش به زیور طبع آراسته شده است.
این اثر به تبیین مبانی و نتایج جاودانگی انسان در قرآن کریم و هم در نظریه های فلسفی بررسی گردیده است. همینطور در این اثر به عرضه جغرافیای مبحث جاودانگی در ادیان الهی و نظریه های فلسفی پرداخته شده است.
ساختار اثر
عناوین مقالات انتشار یافته در این اثر عبارتند از: «درآمدی بر مساله جاودانگی نفس»، «معناشناسی خلود در جهنم بر محور هم نشینی»، «صور جاودانگی»، «بررسی پیدایش نفس و ارتباط با جاودانگی در اندیشه ارسطو و ابن سینا»، «خلود نفس بدون بدن»، «خلود نفس از دیدگاه ابن سینا»، «مبانی و ادله فناناپذیری نفس در اندیشه ملاصدرا»، «بقای نفس از دیدگاه ملاصدرا»، «بقای نفس در مکتب خراسان: تبیینی از نفس شناسی میرزامهدی اصفهانی، شیخ مجتبی قزوینی و آیت الله مروارید».
برشی از اثر
* حدوث جسمانی و بقای روحانی نفس
به اعتقاد ملاصدرا، نفس در ابتدای پیدایش در عالم ماده، صورتی جسمانی بوده و طی حضور در این عالم، به واسطه حرکتی که در جوهره اش دارد، از مراتب معدنی، نباتی و تجرد حیوانی گذر کرده و به مرحله تجرد انسانی می رسد. انسان تا هنگامی که در رحم و در مرتبه جنینی است، درجه اش از لحاظ مراتب مختلف نفس، درجه نفوس نباتی است. این مرتبه بعد از گذشتن از مرحله طبیعت درجات جمادی نفس است. پس نفس در مرتبه جنینی نبات بالفعل و حیوان بالقوه است؛ چونکه هیچ گونه حس و حرکتی(ارادی) ندارد. البته تفاوتی میان این مرتبه از نفس با دیگر نبادات وجود دارد؛ جنین در مرتبه نباتی، بالقوه حیوان است، یعنی فصل ممیز آن از دیگر نباتات، حیوان بالقوه بودن آن است که آنرا نوع خاصی مباین با انواع نباتات می گرداند. این صورت در مرحله نخست از مراحل تجرّدش به تجرّد برزخی می رسد.
در این نوع از تجرد – بر خلاف تجرد محض – هنوز خصوصیت های اندکی از موجود جسمانی وجود دارد؛ ولی باز هم مانند موجود محرد از مادی عاری است و نمی توان آنرا جوهری ماده دانست.
نفس در دومین مرتبه تجردش به تجرد عقلی انسان می رسد. بگونه ای که نفس به کلی از اوصاف ماده و مادیات بری است. مهم ترین برهانی که ملاصدرا بر تجرد عقلانی نفس عرضه کرده، در کلام حکمای پیش از ملاصدرا، مانند ابن سینا هم آمده است. خلاصه این برهان چنین است که نفس صور کلیات عقلی را درک می کند، این صور قابل تجزیه و انقسام نیستند، ازاین رو در ماده منطبع نمی شوند. نتیجه اینکه نفسی که واجد این صور بسیط و غیر قابل انقسام می شود، امری مجرد و غیر جسمانی است. البته به تجرد عقلی و نه برزخی.
علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی http: //shop.isca.ac.ir/ رجوع کنند.
منبع: nooremarefat.ir
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب