نور معرفت
در رونمایی از گاهنامه ادبیات دینی كودك و نوجوان عنوان شد

نباید ذهن بچه ها را تخریب نماییم

نباید ذهن بچه ها را تخریب نماییم

در مراسم رونمایی از «گاهنامه ادبیات دینی کودک و نوجوان» درباره مسائل این حوزه و کم توجهی به آن و نبود نقد در حوزه ادبیات دینی سخن گفته شد.


به گزارش نور معرفت به نقل از روابط عمومی به نشر، مراسم رونمایی از اولین شماره «گاهنامه ادبیات دینی کودک و نوجوان» در انتشارات به نشر با حضور پژوهشگران، نویسندگان و شاعران ادبیات کودک و نوجوان در کتابفروشی به نشر تهران برگزار شد.

چرا رساله های ما به دردهایمان آخر نمی دهد؟
در این مراسم که با اجرای حسام آبنوس، از فعالان حوزه کتاب و رسانه، همراه بود، حجت الاسلام حیدری ابهری ضمن مهم خواندن پیگیری مسائل نظری ادبیات دینی کودک و نوجوان توسط نویسندگان این عرصه، اظهار داشت: نویسندگان، اهل ذوق هستند و انگار پرداختن به مسائل نظری آنها را از زلالی خارج می کند اما پرداختن به این مباحث بسیار لزوم دارد. کتابی با عنوان «ضرب المثل های دُم دار» منتشر کردم که برخی عقیده داشتند برای بچه ها بدآموزی دارد و من این مورد را با آقای رحماندوست در بین گذاشتم. او از منظر مباحث تئوریک و نظری مسائلی را بیان کرد که برای من بسیار راهگشا بود.
به قول این ناشر و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان «بحث های معارفی»، «نقد آثار موجود»، «استفاده از تجربیات ادیان دیگر در این حوزه»، «تحلیل آثار تربیتی کتاب های دینی»، «تحلیل تاثیرات روانشناختی در آثار دینی» و «تحلیل ادبی آثار دینی» شش محوری است که باید درباره آنها بررسی های بیشتری انجام دهیم.
حیدری ابهری درباره «گاهنامه ادبیات دینی کودک و نوجوان» ضمن اشاره به ضرورت تبدیل بحث های نظری این گاهنامه به کارهای بیرونی بیان نمود: باید این سوال را از خود داشته باشیم که چرا بحث هایی که نویسندگان در این حوزه می کنند، نمی تواند به سوالات مردم پاسخ دهد؟ چرا مسائل نظری، مساله های ما را حل نمی کند؟ چرا رساله های ما به دردهایمان آخر نمی دهد؟ این گاهنامه باید درباره حقیقت ها صحبت کند؛ مثلاً درباره مسائل جنسی در حوزه کودکان و نوجوانان هر کارشناسی نظر مخصوص خودش را دارد و هنوز بسیاری از مسائل حل نشده که می شود به این مباحث مهم پرداخت.



نباید ذهن بچه ها را تخریب کنیم
مصطفی رحماندوست هم در این مراسم ضمن اشاره به قدمت توجه تئوریک به طرح مسائل دینی برای کودکان اظهار داشت: در سال ۲۰۰۵ واتیکان برخی از نویسندگان را دعوت کرد تا مسائل در ارتباط با ادبیات دینی را فارغ از دین مسیحیت بررسی نمایند. اوایل انقلاب هم دفتر تبلیغات قم دو جلسه جهت بررسی چگونگی طرح مسائل دینی با بچه ها برگزار کرد که بسیار مفید بود. در این موضوع، کسب تجربه های جهانی مهم می باشد چون در این حوزه خیلی کار کرده اند. در مقدمه این گاهنامه حس کردم که فشارها و محدودیت هایی برای آن وجود داشته است. باید مراقب باشیم که ادبیات دینی به ادبیات شیعی و نوع خاصی از آن تبدیل نشود. مگر می شود بچه ها را با زیبایی های دین و با لذت های روحی آشنایی نداد و کار دینی کرد؟ باید توجه داشته باشیم که اطلاع رسانی با حکومت بر دل فرق می کند.
این نویسنده و شاعر کودکان و نوجوانان افزود: باید پیاممان را مثل شکری حل شده در شربت به مخاطب بدهیم والا شکرش بیرون می آید و مخاطب آنرا پس می زند. در تاریخ دین، لحظه های زیبایی داریم که یک اشاره آن، آدم ها را زیر و رو می کند و مگر می شود آنها را نادیده گرفت؟ ما در محدوده ای زندگی می نماییم که محیط جغرافیایی و تاریخی خاص دارد. با اینکه کتاب نمی خوانیم اما خوشبختانه خیلی چیزهای دیگر ما خوب شده است. همین که همدیگر را تحمل می نماییم، خیلی خوب است.
رحماندوست خاطرنشان کرد: فاصله دروغ تا خیال بسیار باریک است که باید این مورد برای مخاطبان، تبیین شود. شما باید به نویسندگان جوان کمک کنید که شهامت به خرج دهند وگرنه ما باخته ایم. بچه ها تازه از بهشت خدا فاصله گرفته اند و نباید ذهنشان را تخریب نماییم.



نادیده گرفتن اصل مهمی به نام دین
مریم جلالی، شاعر و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان، هم در این مراسم، اظهار داشت: انتشار این گاهنامه نشان از توجه به فرهنگ دینی سرزمین ماست. نمی توانیم ادبیات آکادمیک را نادیده بگیریم. زمانی که گرایش آکادمیک ادبیات کودک و نوجوان راه اندازی گردید، درس ادبیات دینی، درس اختیاری اعلام گردید و دلیلش این بود که برنامه درسی از غرب گرفته شده بود و ما فراموش کردیم اصل مهمی به نام دین داریم که بچه ها با آن عجین هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: ما در ادبیات دینی کودک و نوجوان با ظرفیت های سنی متفاوتی روبه رو هستیم، حال اینکه ما برای خردسالان، متن دینی می نویسیم در حالیکه خداوند هم این کار را برای این سنین انجام نداده است. امیدوارم گاهنامه ادبیات دینی کودک و نوجوان به خانه همه نویسندگان و هنرمندانی که می خواهند در این عرصه کار کنند، راه پیدا کند.



نگاه نقادانه به کتاب های دینی کم است
سیدعلی کاشفی خوانساری، نویسنده و فعال حوزه ادبیات کودک و نوجوان هم اظهار داشت: این رونمایی امروز و همنشینی چهره های ادبیات دینی کودک و نوجوان را باید اتفاق مهمی دانست زیراحدود دو سال است چنین نشست هایی را نداشته ایم. همینطور باید به انتشارات به نشر به خاطر وجهه و اعتباری که در ادبیات دینی کودک و نوجوان دارند، تبریک بگوییم. انتشار این گاهنامه هم آرزوی خیلی از ما بوده است.
این نویسنده کودک و نوجوان در این رونمایی ضمن اشاره به آمار تولید کتاب در کشورمان، اظهار داشت: حدودا سالانه صدهزار عنوان کتاب در کشور منتشر می شود که ۱۵ تا ۲۵ درصد از آنها را کتاب های کودک می سازند. تعداد نویسندگان مطرح کودک و نوجوان که بیشتر از ۵۰ عنوان کتاب در این حوزه نوشته اند هم از ۳۰۰ نفر تجاوز نمی نماید. در حوزه ادبیات دینی کودک و نوجوان هم حدود ۲۰۰۰ عنوان کتاب وجود دارد اما به عقیده من نگاه نقادانه به این کتاب ها خیلی کم است و نشریات تخصصی که این حوزه را نقد کنند، بسیار محدودند.
کاشفی خوانساری سهم نقد کتاب های حوزه کودک و نوجوان در مجلات ادبی کشور را نزدیک به صفر دانست و اظهار داشت: باید از مسؤلان مطالبه نماییم که چرا چنین نشریاتی مثل این گاهنامه نداشته ایم؟ به نظرم بهترین انتخاب برای انتشار چنین نشریه ای هم انتشارات به نشر است چون حضور آبرومندانه ای در این عرصه دارد.



در حوزه ادبیات دینی نباید خط کشی کرد
محمود پوروهاب هم در این مراسم با بیان اینکه اصولا در مسائل دینی عمیق نیستیم، اظهار داشت: وقتی یک مجله منتشر می نماییم باید به درد منِ شاعر بخورد. ما باید از منظر عرفان اسلامی به مسائل نگاه نماییم. حتی دو مقاله خوب می تواند به ما نگاه تازه ای بدهد و دوستان ما در به نشر پهلوانان این عرصه هستند و می دانیم که در این راه، موفق می شوند.
او تصریح کرد: در این عرصه نباید خط کشی کرد و افراد باسوادی داریم که شاید در نظر ما وجهه ای نداشته باشند اما باید آنها را هم به این مورد راه داد.



تمرکزمان را بر ادبیات دینی گذاشته ایم که کار خطرناکی است
سیداحمد میرزاده، شاعر و معاون تولید انتشارات به نشر در انتها این مراسم اظهار داشت: با مباحث مطرح شده در این نشست، معلوم شد که حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد و ما هم می خواستیم بستری برای بیان این حرف ها آماده نماییم. ما در انتشارات آستان قدس رضوی که همواره دغدغه دینی داشته، چند سال است که تمرکز خودمان را بر ادبیات دینی گذاشته ایم که کار خطرناکی است. در تمام محورهای محتوایی هم پروژه هایی تعریف کرده ایم که دست یاری مان را به سمت شما دراز می نماییم.
او اضافه کرد: این نشریه بستر مناسبی است تا تجربیاتمان را در اختیار همدیگر قرار دهیم و صاحب نظران هم دیدگاه هایشان را با بقیه در بین بگذارند. طرح جامعی با عنوان ادبیات دینی در به نشر پیشبینی شده که آموزش به نویسندگان و تربیت نویسندگان جدید هم در آن گنجانده شده است.
میرزاده اظهار داشت: امکان دارد اولین شماره «گاهنامه ادبیات دینی کودک و نوجوان»، نشریه مطلوبی نباشد اما از دل مساله بیرون آمده است. ما به دنبال انتشار کتاب های کودک و نوجوان با مسائل گوناگونی روبرو شده ایم که کوشیده ایم به آن پاسخ بدهیم و این نشریه از دل دغدغه های کاربردی بیرون آمده است.
معاون تولید انتشارات به نشر همینطور از تصویب تاسیس دفتر جامع ادبیات دینی در سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی اطلاع داد.


در انتها مراسم از اولین شماره گاهنامه ادبیات دینی کودک و نوجوان رونمایی گردید.






منبع:

1400/10/20
23:37:03
5.0 / 5
645
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد