نور معرفت
در گزارش نور معرفت مطرح شد؛

ارکان روستایی که در آن گرسنگی معنا ندارد

ارکان روستایی که در آن گرسنگی معنا ندارد

نور معرفت: امام روستای ارکان اظهار داشت: کار فرهنگی موجب شد سرمایه اجتماعی ما در روستا زیاد شود، سرمایه اجتماعی بازوی ما در درمان دردها و کمک رساندن به نیازمندان روستا بود.



حجت الاسلام قاسم فرازی امام روستای ارکان، شهرستان بجنورد خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: قریب به سه سال پیش از طرف سازمان تبلیغات اسلامی به روستای ارکان اعزام و در این منطقه مستقر شدم. روستای ارکان هزار خانوار و بیش از چهار هزار نفر جمعیت دارد. در ابتدایی که به روستا آمدم، ۶ ماه بود که روستا روحانی نداشت. البته با خانواده آمدم و مستقر شدم. خاطرم هست قبل از عزیمت در امتحان قضاوت شرکت و با موفقیت به پایان رساندم اما برای کمک رسانی به مردم روستایی تصمیم گرفتم صندلی قضاوت را رها و به روستای ارکان هجرت کنم.
امام روستای ارکان، شهرستان بجنورد خراسان شمالی اشاره کرد: پیش از ورود به روستا دوره های کوتاه مدت، دوره های کلاس داری و طرح هایی را در این خصوص در اوقات فراغت گذرانده بودم. در اوقات بیکاری و مناسبت های مذهبی چون محرم و ماه رمضان دوره های تبلیغی را می گذراندم و سابقه تبلیغ در روستاهای مرزی و گاهی روستاهای اهل تسنن را داشتم. همین طور تا به امروز در ۶۰ روستا بصورت کوتاه مدت به امر تبلیغ و انجام کارهای فرهنگی پرداختم.
فعالیت ۳ هیأت اندیشه ورز
وی به اهداف هجرت اشاره نمود و اظهار داشت: جمعیت بسیار زیاد روستا در انتخاب من تأثیر داشت. متوجه شدم پتانسیل کار کردن در این روستا بسیار زیاد است. نیروی انسانی زیادی دارد و لازم است کسی باشد تا این نیروها را به هم متصل و هدایت کند. در ابتدای امر یک هیأت اندیشه ورز از بزرگان روستا، اساتید حوزه و دانشگاه، معلمین، پاسداران، کسانی که در ارگان ها بودند، جوان های فعال فرهنگی و… را تشکیل دادیم و به لطمه شناسی روستا پرداختیم. رویش ها و ریزش های روستا را شناسایی کرده و در پنج بعد آغاز به کار کردیم.
فرازی اضافه کرد: ما سه هیأت اندیشه ورز تشکیل دادیم؛ نخستین هیأت متشکل از بزرگان، افراد مطرح استانی، صاحبان فکر و ایده و کسانی که کار فرهنگی انجام می دادند، بود. هیأت دوم را جوانان فعال و ۱۵ طلبه که در روستا حضور داشتند، تشکیل شد و هیأت سوم به دانش آموزان اختصاص دارد؛ بنده رابط بین این سه هیأت هستم. پس از اینکه با کمک سه هیأت اندیشه ورز لطمه ها و پتانسیل ها شناسایی شد به این نتیجه رسیدیم که باید یک طرح بعنوان طرح مادر در روستا انجام بشود که تمام ابعاد کار را در بربگیرد، این طرح باید ابعاد عبادی، آموزشی، تربیتی، اجتماعی و سیاسی را پوشش می داد. یکی از کارهایی که در نشست ها قرار شد صورت گیرد طرح رقابت پایه دانش آموزی بود. این طرح را بصورت پایلوت از کلاس چهارم تا نهم شروع کردیم. در ابتدا برای هر پایه یک نفر طلبه و یک نفر فعال فرهنگی انتخاب نموده و مسئولیت آن پایه را به ایشان سپردیم.

دانش آموزان روستا و کسب رتبه های برتر استانی
امام روستا درباب طرح رقابت پایه دانش آموزی اشاره کرد: طرح رقابت پایه، طرح بسیار خوبی بود که در همه ابعاد پاسخگو نیازهای آموزشی محسوب می شد طوری که در بعد اول مباحث آموزشی و تربیتی قرار دارد که اهتمام می شود رقابت دانش آموزان در دروس، انضباط و معدل برانگیخته شود و در رقابت با یکدیگر، نفرات برتر معرفی شوند. در بخش آموزشی نیز از خود دانش آموزان استفاده می شد و کلاس های فوق برنامه را با کمک دانش آموزانی که درسشان بهتر بود برگزار می کردیم. به این صورت که اگر یک دانش آموز در درس ریاضی یا زبان انگلیسی یا دروس دیگر ممتاز بود، فضا را برایش مهیا می کردیم که به پنج نفر دیگر نیز آموزش بدهد و با آنها تمرین کند. این کارهای فوق برنامه درسی موجب شد که ما دانش آموزان نمونه ای در مدرسه داشته باشیم و آنها را به مدرسه نمونه معرفی نماییم. امروز دانش آموزان این روستا در سطح استان موفقیت های علمی فراوانی کسب کردند.
وی اضافه کرد: تعداد دانش آموزان روستا ۸۰۰ نفر هستند اما تعدادی که در مرحله اول طرح ما شرکت داشتند حدود ۱۵۰ نفر بودند. کلاس های فوق برنامه درسی ادامه داشت تا مدارس تعطیل شد و پس از تعطیلی کلاس های اوقات فراغت را برنامه ریزی کردیم. در کلاس های اوقات فراغت روستا بیش از ۱۸ رشته همچون کلاس های مکالمه زبان، طراحی، حفظ قرآن، ورزشی، تیراندازی، دارت، فوتسال، کلاس های رزمی و طرح صالحین اجرا شد. روستای ما در سطح استان بعنوان نخستین روستا از این لحاظ معرفی گردید. تعداد دانش آموزان ما در این طرح ۳۱۵ نفر بودند. بچه های روستا با بهره گیری از همین کلاس ها در مسابقات ورزشی نیز شرکت کردند و در بعضی رشته ها در سطح استان و شهرستان کسب رتبه کردند و مقام هایی به دست آوردند.
فرازی افزود: اقدام دیگر تشکیل گروه سرود از بین دانش آموزان روستا بود که در مناسبت های مختلف به اجرای برنامه می پردازند. گروه سرود روستا در سطح استان دوم شدند و برنامه هایی نیز در صداوسیما بصورت پخش زنده اجرا کردند. ما در روستا با کمک دانش آموزان حلقه های صالحین تشکیل دادیم و مربی و سرمربی این حلقه ها نیز نمونه استانی شدند. بکارگیری دانش آموزان و جوانان روستا موجب شد ما بتوانیم در مناسبات مذهبی، عبادی و ملی روستا بسیار موفق و به روز عمل نماییم.
امام روستا با اشاره به دوران کرونا و افت تحصیلی خیلی از دانش آموزان اظهار داشت: در روزهای کرونا که کلاس ها مجازی برگزاری می شد خیلی از دانش آموزان روستا امکاناتی مانند تبلیت و گوشی نداشتند به همین خاطر ما دانش آموزان را گروه گروه کردیم و در هر گروه از یک دانش آموز موفق برای آموزش و کمک به بقیه دانش آموزان استفاده کردیم. ما در روستا کانونی داریم که آنرا در اختیار همین دانش آموزان قرار دادیم تا بتوانند با رعایت پروتکلهای بهداشتی دور هم جمع شده با هم درس بخوانند، تمرین کنند و برای امتحانات آماده شوند و به لطف الهی تا حالا نتیجه بسیار خوبی هم داشته است.
رابطه صمیمی حاکم بین روحانی روستا و جوانان
وی درباب کارهای فرهنگی صورت گرفته اظهار داشت: در بحث فرهنگی نخستین کاری که انجام شد ایجاد یک رابطه خوب و صمیمی میان روحانی روستا و جوانان و دانش آموزان روستا بود بطوریکه نماز جماعت های روستا پیش از بیماری کرونا، نماز جماعت های بسیار پرشوری بود و بنده بعنوان مبلغ نمونه نمازی استان معرفی شدم و از دست حجت الاسلام و المسلمین قرائتی لوح تقدیر دریافت کردم. ما در روستا یک راهپیمایی برای نماز برگزار کردیم، تمام دانش آموزان با در دست داشتن پلاکاردهایی که آیات نماز بر آن نقش بسته بود به همراه معلم هایشان در روستا راهپیمایی کردند. این راهپیمایی در سطح استان بسیار مورد توجه قرار گرفت و الگویی برای روستاهای دیگر شد.
فرازی افزود: در روزهای کرونا که مساجد تعطیل و نیمه تعطیل بودند ما توانستیم با راه اندازی تکیه سیار مراسم های ملی مذهبی را به خوبی برگزار نماییم. با کمک یکی از مداحان روستا، ماشین و سیستم صوتی که در اختیار ایشان گذاشتیم در ولادت ها، شهادت ها و مراسم های ملی توانستیم عملکرد خوبی داشته باشیم و این ایده بسیار مورد استقبال مردم هم قرار گرفت و بسیار تأثیرگذار بود.
امام روستا درباره نحوه برگزاری مراسم های مذهبی در روزهای کرونا، بیان داشت: این برنامه ها به هیچ عنوان تعطیل نشد. چه بسا پرشورتر نیز اجرا شد. یکی دیگر از کارهای فرهنگی صورت گرفت برپا داشتن ایستگاه صلواتی در تمام مراسم های بود. ما در ایستگاه صلواتی تا پیش از کرونا از مردم پذیرایی می کردیم و پس از همه گیری کرونا به توزیع ماسک و اقلام بهداشتی پرداختیم. از دیگر کارهای فرهنگی که در روستا انجام گرفت می توان به ماشین نویسی، دیوار نویسی و تهیه و توزیع بسته مواد غذایی اشاره نمود. کوشیدیم نذورات مردم برای ایام ولادت یا شهادت را جهت دهی کرده و به نفع نیازمندان جمع آوری نماییم.
وی اضافه کرد: توانستیم نخستین یادواره شهدا را در روزهای کرونا با رعایت پروتکلهای بهداشتی در روستا برگزار نماییم. این اقدام نیز در میان روستاهای استان برای نخستین بار بود که انجام می شد. ما در یادواره هایی که در روستا برگزار کردیم از حضور اساتید و سخنرانان بسیار عالی و کشوری نیز استفاده کردیم. همدلی و حضور عمومی رمز موفقیت ما در همه ابعاد بود.

روستای ارکان؛ روستایی که هیچ کسی شب در آن گرسنه نمی خوابد
فرازی در پاسخ به این پرسش در خصوص این که می گویند در روستای شما یک نفر هم گرسنه سر به بالین نمی گذارد، در این زمینه توضیح بدهید؟ اظهار داشت: کار فرهنگی موجب شد سرمایه اجتماعی ما در روستا زیاد شود. سرمایه اجتماعی بازوی ما در درمان دردها و کمک رساندن به نیازمندان روستا بود. ارتباط با دانش آموزان خیلی از مسائل را برای ما روشن کرد و از همین طریق توانستیم مشکلات و نیازها و نیازمندان روستا را شناسایی نماییم. آن هم به این خاطر بود که دانش آموزان به من بعنوان یک بزرگ تر و مشاور اعتماد داشتند و با من درد دل می کردند. ابتدا نیازمندان و مشکلات را شناسایی کردیم و بعد از آن با جذب خیرین گرامی از تمامی نقاط کشور، از میان دوستان، آشنایان و اقوام توانستیم گام هایی در جهت محرومیت زدایی برداریم و با همکاری همه خیرین یک مرکز نیکوکاری راه اندازی کردیم.
امام روستا افزود: نام مرکز نیکوکاری شهدای ارکان است. تا کنون نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان بوسیله کمک های مردمی جمع آوری کردیم، در خیلی از ایام به ویژه ایام مذهبی به قربانی گوسفند و تقسیم گوشت آن بین نیازمندان می پردازیم. برایم بسیار جالب بود وقتی که مقام معظم رهبری می خواستند واکسن کرونا تزریق کنند یکی از خانواده های روستا به بنده زنگ زدند و گفتند ما باخبر شدیم که رهبری می خواهند واکسن بزنند به همین خاطر می خواهیم گوسفندی را نذر سلامتی ایشان قربانی نماییم. این نشان میدهد چقدر این عزیزان به مقام معظم رهبری عشق و ارادت دارند. به هر صورت قربانی ها در اختیار مرکز قرار داده می شود و مرکز نیز طبق نیازسنجی که صورت داده گوشت ها را بین نیازمندان تقسیم می کند.
وی اضافه کرد: طرح دیگری که در قالب مرکز نیکوکاری انجام می شود، طرح نان مهربانی است. در این طرح نیازمندان روستا به وسیله بنی که از مرکز نیکوکاری دریافت می کنند، می توانند بصورت رایگان از نانوایی نان تهیه کنند. مرکز نیکوکاری نیز هر چند وقت یکبار با نانوایی تسویه حساب می کند و همین مسئله سبب شده که در روستا دیگری کسی مشکل نان نداشته باشد. به جهت حفظ آبروی اهالی نیازمند روستا این کار کاملاً بصورت مخفیانه انجام می شود. و نانوایی ها که قبل از این بصورت قرضی به این افراد نان می دادند معتقدند که این روش بسیار بهتر است نه افراد اذیت می شوند و نه نانوای روستا. پخت غذا برای نیازمندان در روزهای و مناسبت های مختلف مانند عید غدیر، محرم و صفر از دیگر اقداماتی است که بواسطه مرکز نیکوکاری و تیم نوجوانی که با ما همکاری می کنند در روستا صورت می گیرد.
اشتغال زایی در روستا
فرازی به اقدامات صورت گرفته در عرصه اشتغال زایی اشاره و عنوان کرد: در روستای ارکان مردها عمدتا به کار دامداری و کشاورزی مشغول هستند و با بررسی های صورت گرفته مشخص شد که خواهران روستا با مشکل بیکاری مواجهند. ما با مرکز فنی حرفه ای صحبت کرده و توانستیم خواهران روستا را برای آموزش خیاطی و گرفتن مدرک خیاطی به شهر بفرستیم. همه هزینه ها همچون هزینه ایاب و ذهاب و … را تقبل کردیم و از خواهران جهت شرکت در کلاس های خیاطی ثبت نام کردیم. در مرحله اول حدود ۳۰ نفر از خواهران ثبت نام کردند و یک دوره سه ماهه خیاطی را زیر نظر فنی و حرفه ای گذراندند. هزینه این کلاس ها حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می شد که با رایزنی های صورت گرفته به ۳۰۰ هزار تومان تقلیل پیدا کرد که آن هم در مواردی بصورت قسطی و در مواردی با کمک خیرین پرداخت گردید. به فضل الهی کلاس ها به خوبی برگزار شده و خواهران روستا توانستند مدرک خیاطی بگیرند.
امام روستا در پاسخ به این پرسش در خصوص این که آیا فکری هم برای بازار کار این خواهران خیاط کردید؟ بیان داشت: در ابتدا هدف ما این بود که پس از آموزش خواهران یک تولیدی دایر نماییم و همین افرادی که آموزش دیدند را در این تولیدی مشغول به کار نماییم که بحث کرونا پیش آمد و همه کارها متوقف گردید.
وی اضافه کرد: ما متوجه شدیم که خواهران روستا علاقه دارند در تولید تابلو فرش نیز فعال باشند. به همین خاطر ثبت نام اولیه از خواهران جهت شرکت در کلاس های آموزشی صورت گرفت، اما به سبب این که هنوز کلاس های فنی و حرفه ای مجوز برگزاری کلاس بیش از پنج نفر را ندارند و هزینه ایاب و ذهاب برای پنج نفر برای ما بسیار سنگین است، این ایده نیز متوقف گردید. البته هر زمانی که فنی و حرفه ای مجوز برگزاری کلاس داشته باشد ما این طرح را نیز پیگیری خواهیم کرد. برای فروش تابلو فرش ها با کسی که مقرر است به خواهران آموزش بدهد صحبت کردیم و بنا شد کسانی که تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و کسانی که مورد حمایت ما هستند بصورت تضمینی، مستقیم و بی واسطه محصولات خودرا به مراکز مورد نظر به فروش برسانند و به این وسیله مانع سودجویی و دلال بازی دراین زمینه بشویم.
فرازی بیان کرد: به لطف خداوند کارهایی که در روستا صورت گرفته سبب شده برخی افراد به فکر برگشتن به روستا بیفتند. همچون با بنیاد برکت صحبت شده و مقرر است وام هایی در قالب اشتغال زایی به روستاییان پرداخت گردد. از آنجا که روستا به شهر نزدیک است خیلی از افرادی که ساکن شهر هستند در جریان تحولات روستا قرار می گیرند و بعضی هم مشتاق شدند که برگردند به ویژه بازنشستگان که چند نفری هم به روستا برگشتند. تعدادی از خواهران روستا برای کار کارگری به شهر می روند و شب برمی گردند در صورتیکه اگر اشتغال زایی برای خواهران در روستا ایجاد شود بطور قطع آنها هم دست از کار خود در شهر کشیده و به روستا می آیند و در کنار خانواده به کاری که دوست دارند، مشغول می شوند.


منبع:

1400/10/15
20:30:22
5.0 / 5
132
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد