نور معرفت

کتاب ماهیت نفس منتشر گردید

کتاب ماهیت نفس منتشر گردید

دومین جلد از مجموعه «مطالعات نفس» تحت عنوان «ماهیت نفس» تألیف و تدوین علی اکبر علیزاده از طرف پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم(ع) در 345 صفحه منتشر گردید.


به گزارش نور معرفت به نقل از روابط عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اعتقاد به ادامه زندگانی انسان در حیاتی دیگر جزو باورهای همه فرهنگ ها و ادیان پیشین بوده و اندیشه «جاودانگی انسان» قدمتی همپای زندگی بشر دارد؛ اما کیفیت آن به شیوه های مختلفی تصور شده است. مسئله جاودانگی را با رویکرد های مختلف (تأکید آموزه ها و نصوص دینی بر جاودانه بودن انسان، نگاه تجربی، و نگرش عقلی و فلسفی) می توان بررسی کرد.
در اثر پیشرو تعدادی از موضوعات و نظریات مهم درباره حرکت و تکامل نفس و مسئله مرگ نقد و بررسی شده است.
کتاب حاضر مجلد دوم از مجموعه ۹ جلدی «مطالعات نفس» در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که در آستانه برگزاری همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» بعنوان یکی از آثار علمی همایش به زیور طبع آراسته شده است.
ساختار اثر
عناوین مقالات انتشار یافته در این اثر عبارتند از: مروری انتقادی بر معناشناسی «تجرد» در مسئله تجرد نفس، دلیلهای عقلی و نقلی نفس از منظر علامه طباطبائی(ره)، بررسی ماهیت و مسائل نفس از دیدگاه عبدالرزاق فیاض لاهیجی(با مروری کلی بر دیدگاه های متکلمان)، دیدگاه مکتب تفکیک در تجرد یا مادیت نفس، نظریه جسمانیت نفس در تفکر اسلامی، معیار تعدد قوای نفس از منظر ابن سینا و شیخ اشراق و ملاصدرا، بازشناسی قوه خیال نزد صدرالمتألهین در پرتوی تبیین مبانی و تحلیل کارکردها، جایگاه قوه خیال در نظام فلسفی صدرالمتألهین، خیال به مثابه نفس حیوانی رویکرد وحدت گرایانه ملاصدرا به نظریه اتحاد عاقل و معقول برمبنای بساطت نفس، اعتدال در قلمرو نفس،
برشی از اثر
* اثبات قوه خیال
برای اثبات وجود قوه خیال بالوجدان می یابیم که تعدادی از صور محسوسات در ذهن انسان حضور می یابند و این قابلیت و قوه باطنی در ذهن بالبداهه وجود دارد اما امکان دارد که این قابلیت به حس مشترک نسبت داده شود. چنان که دلیل سوم اثبات وجود حس مشترک بیان شد و تمام صوری که مأخذ خارجی ندارد و انسان آنها را درک می کند، چه صور ادراکی در رؤیا، چه صور ادراکی توسط پیامبران و یا صور حیرت انگیزی که انسان های ضعیف النفس می بینند، جایگاه آنها حس مشترک است، پس کافی نیست.
برای اثبات وجود قوه خیال، نخست باید تغایر آن با حس مشترک را اثبات نماییم. اگر تغایر حس مشترک و خیال را بپذیریم، این دلیلهای خود مثبت وجود قوه خیال است و اگر این دلیلهای تغایر را نپذیریم، دلیلهای اثبات حس مشترک به نحوی دلیل اثبات وجود قوه خیال نیز می باشد. صدرالمتألهین در اثبات تغایر حس مشترک و خیال سه دلیل ارائه می دهد.



1400/10/11
16:37:02
5.0 / 5
428
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد