نور معرفت
مدیر كل آموزش سازمان تبلیغات اسلامی:

رسالت اصلی آموزش درسازمان تبلیغات توانمندسازی اقشار موثر است

رسالت اصلی آموزش درسازمان تبلیغات توانمندسازی اقشار موثر است

به گزارش نور معرفت با تاکید بر نیازسنجی، مسئله یابی و اثرسنجی در حوزه آموزش اظهار داشت: برای تأثیرگذاری در آموزش های دینی با صد مجموعه آموزشی فعال در ارتباط هستیم.



به گزارش نور معرفت به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام مهدی متقی فر با اشاره به کارهای آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در ۳ سال قبل اظهار داشت: رسالت اصلی اداره کل آموزش های تخصصی سازمان تبلیغات اسلامی آموزش و توانمندسازی اقشار تأثیرگذار جامعه است. اقشار تأثیرگذار جامعه شامل مبلغین، مبلغان (سنتی، حوزوی و دانشگاهی)، مداحان، مسئولان هیئت ها و ائمه جماعات مانند مساجد، مدارس، ادارات و کارخانه ها هستند، می توان گفت ۱۲ بخش بعنوان مخاطبان آموزشی سازمان تبلیغات محسوب می شوند و همه این عزیزان دارای شبکه بوده و فعال می باشند. ما نیز با آموزش و توانمندسازی آنان کمک می نماییم تا محتوای لازم را به عموم مردم برسانند.
وی اضافه کرد: البته مخاطبان دیگری مانند کارمندان دولت هستند که سازمان تبلیغات مجوز ۸ عنوان آموزشی را بعنوان آموزش ضمن خدمت کارکنان دولت گرفته است و امتیاز خوبی برای این سازمان است یا مجوز آموزش اصناف را در حوزه اخلاق کسب و احکام کسب برای این قشر در نظر گرفته ایم و ما بعنوان خدمتگزار آموزشی عزیزان در اصناف هستیم.
مرجعیت آموزشی سازمان تبلیغات تقویت می شود
متقی فر اظهار داشت: درگذشته سازمان تبلیغات اسلامی بعنوان مرجع آموزش معارف دینی برای اقشار تأثیرگذار محسوب می شد که در سالهای اخیر این مرجعیت کمرنگ شده بود. در دور جدید مدیریت حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی در سازمان تبلیغات اسلامی تلاش می نماییم مرجعیت آموزشی باردیگر تقویت شود ولی تفاوت نگاهی نسبت به سابق داریم. چون درگذشته تصدی گری آموزش خیلی پررنگ بود، ولی در نگاه جدید باوجود اینکه می خواهیم این مرجعیت تقویت شود معتقدیم این آموزش ها بوسیله حلقه های میانی قابل تحقق است.
وی اضافه کرد: باتوجه به ظرفیتی که در آموزش و معارف وجود دارد و از جانب دیگر هیچ سازمان و نهادی توانایی برداشتن چنین باری را ندارد، پس مجبوریم سراغ حلقه های میانی برویم که بعنوان مؤسسه، تشکل و گروه های مردمی و بصورت خودجوش کارهای آموزشی را در عرصه دین انجام می دهند و بهترین راه حل این است که بعنوان اداره کل آموزش های سازمان تبلیغات تسهیل گری کرده و مخاطبان را به این مجموعه ها وصل نماییم.
نقش تسهیل گری سازمان تبلیغات در آموزش
این مقام مسئول افزود: بر این اساس ما نقش خودمان را یک تسهیل گر می دانیم و اینگونه نیست که خودرا رقیب مؤسسات و مجموعه های آموزشی بدانیم تا خودمان بخواهیم دوره برگزار نماییم و پس دوره ها را بوسیله این مؤسسات برگزار می نماییم. امیدواریم در همین مسیر بتوانیم قله های آموزشی را با کمک گروه های مردمی و اساتیدی فتح نماییم که دلسوزانه به تولید محتوا می پردازند و به طور معمول شبکه ای برای رساندن آن به مخاطب ندارند. باتوجه به اینکه سازمان تبلیغات مخاطبان مؤثر مختلفی دارد و اگر این مخاطبان توانمند شوند و آموزش ببینند، بطور قطع می توانند در میان مردم تأثیرگذاری خوبی داشته باشند.
تقاضای رهبر انقلاب از نهادهای فرهنگی
وی اضافه کرد: البته معتقدیم اگر در موضوع آموزش، این مسیر را در هرکجا، چه در آموزش وپرورش و چه در آموزش های دینی و مهارت های اجتماعی طی نکنیم، آموزش های ما نتیجه بخش نخواهد بود و به همین دلیل در ابتدای کار باید نیازسنجی و مسئله یابی اتفاق بیافتد و برمبنای آن آموزش شروع شود و بعدازآن نیز حتما باید اثر سنجی صورت گیرد و اگر اثر سنجی نباشد، نمی توان متوجه شد که آیا آموزش های ما نتیجه بخش بوده است یا نه.
متقی فر افزود: به عبارت دیگر اگر دنبال آموزش کیفی هستیم حتما باید این پروسه را طی نماییم در غیر این صورت آموزش داده ایم به جهت اینکه آموزش داده باشیم. ما در اداره کل آموزش سازمان تبلیغات به دنبال آن هستیم که آموزش بدهیم و نتیجه بگیریم و نتیجه آنرا در جامعه ببینیم. مهم ترین تقاضای رهبر معظم انقلاب نیز از نهادهای فرهنگی این است که اگر فعالیتی را انجام می دهیم، در کف میدان حتما باید اتفاقی صورت بگیرد وگرنه باتوجه به هزینه ای که انجام شده، نمی توانیم بگوییم این هزینه به درستی خرج شده یا نه و پس باید اثرسنجی را داشته باشیم.
در همین راستا پیش از برگزاری هر آموزشی برای مبلغان و ائمه جماعات و سایر مخاطبان نیازسنجی می نماییم که باتوجه به نیاز هر استان متغیر است. یعنی استانهای ما اعلام می کنند که بطورمثال نیاز فعلی مداحان این استان چیست. بنا بر این نیاز مداحان استان سیستان و بلوچستان با مداحان استان تهران بسیار متفاوت می باشد. مسئولان استانهای ما نیازسنجی و مسئله یابی می کنند ما برمبنای آن آموزش ها را به کمک گروه های مردمی طراحی می نماییم و بعدازآن اثرسنجی می نماییم. این فرایندی است که ما طی دو سال و نیم که در دور جدید مدیریت قمی این اتفاقات رقم می خورد.
این مقام مسئول با اشاره به نتایج اثرسنجی ها اظهار داشت: بعنوان نمونه عملیات آموزش روحانیون مستقر و همسران آنان دارای سه هزار و ۵۰۰ نفر مخاطب بود که بیش از دو هزار و ۴۰۰ نفر در ارزیابی شرکت کردند که نتایج خوبی داشته است. در ماه رمضان نیز عملیاتی را درباره تواصی انجام دادیم که شامل مفهوم تواصی، تدوین تواصی، راهکارهای تواصی به حق و تواصی به صبر بود و کارهایی انجام شد که اثرسنجی آن نیز آماده است.
وی درباره نحوه اثرسنجی اظهار داشت: در ابتدا سؤالاتی را مبتنی بر عملیاتی که انجام داده ایم، طراحی می نماییم و سپس آن سوالات را از مخاطبانی که دوره ها را گذرانده اند، سوال می نماییم. یک گروهی این سوال ها را بصورت گزارشی تحلیل می کنند که مخاطبان چه امتیازهایی دادند و باتوجه به نکاتی که مخاطبان توضیح می دهند، نتیجه یک گزارش به دست می آید که این محتوا تا چه اندازه توانسته بر مخاطب تأثیر بگذارد و پس دراین زمینه آمادگی داریم تا در طراحی سوالات و جمع بندی این اثرسنجی ها به مؤسسات کمک نماییم.
مهم ترین عامل برای پیش گیری از لطمه های اجتماعی
این کارشناس مذهبی با استناد به تحقیقاتی از آموزش و آگاهی دادن بعنوان مهم ترین عامل برای پیش گیری از لطمه های اجتماعی یادکرد و اظهار داشت: اگر آموزش به درستی صورت گیرد و به زبان روز باشد به طورقطع از بسیاری لطمه های اجتماعی پیشگیری خواهد شد و در مقابل، مهم ترین عامل برای بسط مباحث فرهنگی و اجتماعی آگاهی دادن و آموزش است و اگر بخواهیم تحکیم خانواده اتفاق بیافتد و عفاف و حجاب در جامعه ترویج شود و ارزش های اخلاقی در جامعه گسترش پیدا کند حتما نیاز به آموزش داریم اما نکته مهم این است که زبان آموزش را باید بدانیم.
امروز زبان آموزش تغییر کرده است. البته نمی خواهم بگویم کتاب و کارگاه کارایی ندارد ولی مخاطبان عموم جامعه به زبان هنر، رسانه و تولیدات رسانه ای جذاب علاقه دارد. در این راه توانسته ایم مجموعه ها را بوسیله ساختن موشن گرافیک یا ویدئو موشن یا کلیپ هایی فعال نماییم که می تواند بصورت غیرمستقیم معارف دین را آموزش دهد.
توجه به تولیدات رسانه ای برای آموزش
کسانی که در عرضه آموزش فعالیت می نمایند به این نکته توجه دارند که در کلاس و کارگاه در موضوع آموزش مؤثر است ولی این مساله برای خواص و کسانی است که می خواهند در جامعه اتفاقی را رقم بزنند درحالی که بحث رسانه و هنر نکته مهمی برای عموم جامعه است که باید به آن دقت نماییم. توجه سازمان تبلیغات در امتداد ترویج معارف دین به شکلی بوده که تا حالا بیش از صد ساعت تولیدات رسانه ای ارائه کرده است.
وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و محدودیت های آموزشی در این دوره اظهار داشت: وقتی کرونا اتفاق افتاد، بسته ای را تحت عنوان زندگی مؤمنانه آماده کردیم که تمام سرفصل های متناسب با ایام زندگی کرونائی مانند امیدبخشی در خانواده، شادی در خانواده، اقتصاد خانواده در روزهای کرونا یا تربیت فرزند در روزگار کرونائی را به کمک مؤسسات مختلف آماده کردند.
استفاده از تجربیات ۵۰۰ استاد
مدیرکل آموزش سازمان تبلیغات اظهار داشت: برای اداره کردن واسطه حلقه های میانی آموزش و کمک به مرجعیت آموزشی سازمان تبلیغات بیش از صد مجموعه آموزشی فعال در عرصه های فرهنگی و اجتماعی و دینی را شناسایی و رصد کردیم و با آنها و بیش از ۵۰۰ استاد فعال در ارتباط هستیم و از ظرفیت آنان استفاده می نماییم. امیدواریم بتوانیم این آموزش ها را به مخاطبان تأثیرگذار و عموم جامعه منتقل نماییم.
وی با اشاره به ظرفیت آموزش در سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: با کمک گروه های مرمی و حلقه های میانی توانستیم دوره های تخصصی را در موضوعات مختلف و برای تربیت استاد و مربی برگزار نماییم. می توان به تربیت مربی خانواده اشاره نمود که از همه استانها افرادی معرفی و گزینش شده اند و الان این افراد مراحل پایانی را طی می کنند تا بتوانیم در همه استانها از مربیان و اساتید خانواده استفاده نمائیم.
سامانه مبشران
متقی فر اظهار داشت: سامانه آموزش مجازی مبشران یک زیرساخت کامل و جامع برای آموزش مخاطبان است که در اختیار تمام اساتید و مؤسسات قرارگرفته است و آمادگی داریم به هر مؤسسه ای که در عرصه دین، معارف، موضوعات فرهنگی و اجتماعی فعالیت می کند، بصورت رایگان خدمت رسانی نماییم تا بتواند محتوایی را که آماده کرده به گوش مخاطبان برساند. حالا ۲۴ هزار نفر در سامانه مبشران درحال آموزش هستند که امیدواریم این تعداد تا آخر سال افزایش یابد. البته برای آموزش های تخصصی سازمان تبلیغات، مبلغی بابت ضمانت شرکت در دوره گرفته می شود که اگر افراد بصورت مرتب در دوره ها شرکت نمایند، آن مبلغ برگردانده می شود.
وی با اشاره به کارهای ۳۱ اداره کل این سازمان در استانها و نقش پررنگ مدیران کل استانها اظهار داشت: این مدیران کمک می کنند تا دوره های حضوری سازمان بصورت کیفی در استانها اجرا شود. بطورمثال باتوجه به دغدغه های رهبر معظم انقلاب در عرصه جمعیت کارگاه هایی را با رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی با شعار نسل حسینی در روزهای محرم و صفر برای مبلغان و مبلغان در سراسر کشور برگزار می نماییم. همین طور در مراکز استانها از برگزاری دوره ها و تولیدات رسانه ای بعنوان ابزاری استفاده می نماییم که بتوانیم بواسطه آنها آموزش هایمان را به سرانجام برسانیم.
آموزش های تخصصی قرآنی در سازمان دارالقرآن
این پژوهشگر مذهبی اظهار داشت: معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی شامل اداره کل های تشکل های دینی، امور مبلغان، امور بانوان و امور فرق و ادیان است که اداره کل آموزش با این بخش ها هماهنگ است. یعنی آموزش های آنها همه بوسیله اداره کل آموزش های تخصصی انجام می شود. فقط سازمان دارالقرآن بعنوان یک سازمان اقماری بصورت تخصصی در زمینه قرآن فعالیت می کند و ما با آنها نیز در بعضی عملیات ها تعامل داریم و بنا بر این ما در عرصه قرآنی به طورکلی ورود نکرده ایم.


منبع:

1400/06/30
17:31:14
5.0 / 5
674
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد