نور معرفت
تفسیر زیارت عاشورا به قلم سید محمدباقر علم الهدی ۸ ؛

معنای سلام دائمی خداوند بر خاندان (ع) در زیارت عاشورا چیست؟

معنای سلام دائمی خداوند بر خاندان (ع) در زیارت عاشورا چیست؟

به گزارش نور معرفت بحث در مورد تعداد ارواحی است که در آستان حضرت اباعبدالله (ع) ماوا گرفتند و تعداد شهدای کربلا بر مبنای نقل های تاریخی متفاوت می باشد.



خبرگزاری مهر - گروه دین و آئین: زیارت عاشورا با مجموع درس های عقیدتی، سیاسی، فکری و انزجار از دشمنان خاندان عصمت و طهارت، در حکم محک و معیاری است که سَره را از ناسره جدا می کند. زیارت عاشورا مجموعه ای از درس هایی است که هر کدام از آن ارزش هایی را عرضه می دهد و سر فصل های غیر قابل تردیدی را فرا راه انسان می گشاید و می تواند آدمی را در پیمودن راه راست و رسیدن به حقیقت راسخ و استوار نماید. زیارت عاشورا خود منشوری است که از هر جهت نوری از آن جلوه گر است چون که این صحیفه بهانه ای است برای بیان مختصر امّا کامل از اسلام شناسی، معرفت شناسی، امام شناسی، جامعه شناسی و انسان شناسی. در این ایام می طلبد اندیشمندان به مدد اعتقادات راستین و فضیلت مدار مؤمنان بیایند و با تبیین صحیح اعتقادات اسلامی مردم را با عشق و معرفت بیشتر نسبت به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) و خاندان (ع) آشنا کنند.
این زیارتنامه توسط امام باقر (ع) به شیعیان تعلیم داده شده است و صرفا یک زیارتنامه جهت عرض ادب ظاهری به محضر امام حسین (ع) و یاران ایشان نیست و معانی عمیقی در آن نهفته است.
بر همین اساس حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی استاد حوزه علمیه تهران از رهگذر شرح و تفسیر زیارت عاشورا، زوایای پنهانی که در این زیارت نامه قدسی نهفته است را در روزهای ماه محرم مطرح و مطالب آن تقدیم مخاطبان می شود. قسمت های پیشین این تفسیر را می توانید در اینجا بخوانید. آنچه در ادامه می خوانید قسمت پنجم تفسیر زیارت عاشورا است: «السلام علیک و علی الارواح التی حلت بفنائک»؛ سلام بر تو و بر آن جانهایی که در آستان تو جا گرفتند و بر ساحت قرب تو فرود آمدند.
بحث در مورد تعداد ارواحی است که در آستان حضرت اباعبدالله (ع) ماوا گرفتند، تعداد شهدای کربلا بر مبنای نقل های تاریخی متفاوت می باشد آنچه که بین مورخین معروف و مشهور بوده و مرحوم شیخ مفید در کتاب ارشاد، ابن اثیر در کتاب الکامل و دیگران مانند واحدی، مدائنی و طبری نقل می کنند این است که تعداد شهدای کربلا ۷۲ نفر که ۳۲ نفر آنها سواره و ۴۰ نفر پیاده بودند.
اما در بعضی دیگر از کتب تاریخی همچون عقد الفرید عبارتی وجود دارد که تعداد شهدای کربلا را ۷۷ نفر و در کتب دیگری هم ۷۸ نفر ذکر کردند از این جهت که می گویند تعداد سرهایی که از کربلا به کوفه آمد ۷۸ سر بوده است.
در بعضی از کتب تاریخی مثل کتاب مروج الذهب مسعودی تعداد شهدای کربلا ۸۷ نفر بیان شده است همانگونه که در کتاب فصول المهمه تعداد شهدای کربلا را ۸۲ نفر نقل کردند، کتاب دیگری هم تحت عنوان تذکرة الخواص وجود دارد که در این کتاب تعداد شهدا را ۷۰ نفر سواره و ۱۰۰ نفر پیاده می شمرد.
در ادامه زیارت می خوانیم «علیکم منی جمیعاً سلام الله ابداً ما بقیت و بقی اللیل و النهار» بر جمیع شما تا ابد از من درود و تحیت و سلام خدا باد تا من هستم و تا روز و شب در جهان برقرار است.
در معنای این سلام دائمی خداوند بر خاندان (ع) دو احتمال وجود دارد؛ معنای اول این که مراد از سلام الله صلوات و رحمت خداوند است در واقع سلام یک تحیت است و تحیت خدا اکرام و اعظام از ناحیه پروردگار عالم است. سلام و تحیت سبب می شود شهدای والامقام کربلا هر چه بیشتر به قرب الهی نزدیک شوند.
معنای دیگر سلام تسلیم است به این معنا که خداوند متعال شهدای والامقام کربلا را از همه نقایص و عیوبی که مورد تصور است سالم نگه دارد. وجود مقدس امام حسین (ع) که حجت خدا است و در افقی مافوق افق بشری سیر می کند و از همه نقایص و عیوب پاک است. در ناحیه شهدا هم آن زمانی که به شهادت می رسند اگر هم نقص و عیبی داشته باشند به کمال و سعادتمندی می رسند در واقع آنها می توانند تمام نقایص خویش را هنگام شهادت بر زمین بگذارند و در اوج کمال از این عالم پر بکشند و به عالم دیگر منتقل بشوند.


منبع:

1400/06/13
22:54:33
5.0 / 5
433
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد