نور معرفت

احیای قرآنی شب عاشورا مصداقی از رفع مهجوریت قرآن کریم

احیای قرآنی شب عاشورا مصداقی از رفع مهجوریت قرآن کریم

نور معرفت: قم برگزاری چنین مراسمی در واقع جامه عمل پوشاندن به فرمایش پیامبر(ص) در حدیث ثقلین در خصوص ضرورت تمسک همزمان به قرآن و عترت  و گامی به سمت رفع مهجوریت از قران است


علی اصغر شعاعی، قاری بین المللی کشورمان و رئیس کمیته اجرایی شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم در یادداشتی به تبیین برخی روایات که در آنها بر احیای قرآنی شب عاشورا تاکید شده، پرداخته که مشروح آن در ادامه آمده است:
یکی از سنت های حسنه، احیای شب عاشورا با محوریت قرآن کریم است؛ چون که امام حسین(ع) در شب عاشورا از دشمن مهلت گرفتند تا به نماز، دعا، قرائت قرآن و استغفار بپردازند. (ارشاد مفید، ج۲، ص۹۰) در روایات برای احیای شب عاشورا فضایل زیادی وارد شده است؛ پیامبر(ص) فرمود: «مَنْ أحْیَا لَیْلَة عَاشُورا فَکأَنَّمَا عَبَدَاللهَ عِبَادَةَ جَمیعِ المْلائِکَةِ وَاَجرُ العامِلِ فِیهَا کَأجرِ سَبْعینَ سَنة».(۳)؛ «کسی که شب عاشورا را احیا بدارد، مثل آن است که عبادت تمامی فرشتگان را انجام داده است و پاداش. شب زنده داری در این شب مثل پاداش هفتاد سال عبادت است»(مستدرک الوسائل، ج۱۰، ص۲۹۳؛ مصباح المتهجد، ص۷۷۱(۲۷
در روایت دیگری آمده است: «کسی که در شب عاشورا بیدار بماند و شب زنده داری کند و زیارت کند امام حسین(ع) را تا صبح، خداوند او را در قیامت در حالیکه آمیخته به خون امام حسین(ع) است، در زمره شهدا محشور می کند». (اقبال الاعمال، ج۳، ص۴۵).
خوشبختانه در چند سال قبل احیای قرآنی مراسم عاشورا در شهرهای مختلف ایران و در اماکن مقدسه همچون حرم حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) همگام با بعضی از کشورهای اسلامی همچون مصر( مسجد راس الحسین«ع») و کربلای معلی در شب عاشورا بعد از مراسم سوگواری با برنامه هایی از قبیل قرائت و ترتیل و بیان سیره قرآنی امام حسین(ع) و زیارت عاشورا برگزار می گردد. مسلماً برگزاری چنین برنامه هایی مبین انس شیعیان و عزاداران حسینی با قرآن کریم و یادآور اهداف و سیره قرآنی آن حضرت است. چه زیباست که در شب عاشورا همگام با امام حسین(ع) و یاران فداکارش نوای انس با قرآن را در شهرهای مختلف طنین افکن نماییم. برگزاری چنین مراسمی در واقع جامه عمل پوشاندن به فرمایش پیامبر(ص) در حدیث ثقلین در خصوص ضرورت تمسک همزمان به قرآن و عترت است.
در این راستا از سال 1385 در بعضی از اماکن همچون مسجد الزهرا(س)، مسجد امام حسین(ع)، امامزاده علی ابن جعفر(ع) و امامزاده ابراهیم(ع) در شهر قم برنامه احیای قرآنی شب عاشورا شروع شد و از چندین سال قبل با پیگیری های انجام شده برای نخستین بار این مراسم در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد که با استقبال پرشور مردم مواجه گردید.
این مراسم معمولاً بعد از آخر مراسم سوگواری در اماکن مختلف برگزار می شود. ختم یک جزء قرآن کریم توسط قاریان ممتاز به صورت ترتیل خوانی، بیان سیره قرآنی امام حسین(ع) توسط یکی از علما، سوگواری حضرت امام حسین(ع) که میتوان به جلوه قرآنی آن حضرت همچون شنیده شدن قرائت قرآن ازسر بریده آن حضرت و مهلت گرفتن شب عاشورا برای خواندن نماز و تلاوت قرآن و استغفار، اشاره کرد؛ جزو مهم ترین قسمت های این مراسم است.
سال جاری با عنایت به وضعیت کرونا، این مراسم به صورت مجازی و در اماکن مختلف با همکاری نهادهای قرآنی و مشارکت جامعه قرآنی برگزار می شود.
در انتها لازم است به برخی نکات در مورد احیای قرآنی عاشورا که فضیلت آن از نگاه برخی محدثان و فقیهان در شمار هفت شب احیای سال شمرده شده، اشاره کنم:
۱ - سید بن طاووس شب زنده داری این شب را مستحب دانسته است.
۲ - فقها درباره فضیلت و استحباب احیای شب عاشورا به روایاتی از پیشوایان معصوم(ع) تمسک کرده اند.
۳ - امام حسین(ع) در شب عاشورا از دشمن مهلت گرفتند تا به نماز، دعا، قرائت قرآن و استغفار بپردازند.
فضیلت احیای شب عاشورا از نگاه برخی محدثان و فقیهان، در شمار هفت شب احیای سال شمرده شده است. (مصباح کفعمی، ص۶۸۰)

سید بن طاووس شب زنده داری این شب را مستحب دانسته است.( اقبال الاعمال، سید بن طاووس، ج۳، ص۴۵؛ بحار الانوار، ج۹۵، ص۲۳۶؛ مفاتیح الجنان، اعمال شب عاشورا،



منبع:

1400/05/27
23:36:20
5.0 / 5
216
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد