عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب عنوان كرد؛
مباهله یک واقعه فرامذهبی است
به گزارش نور معرفت مروجی طبسی اظهار داشت: اگر مباهله و غدیر در جهان اسلام بعنوان یک واقعه فرامذهبی تکریم و به پیام های آن در کنار غدیر پرداخته می شد، امروز شاهد ظهور فرقه های تکفیری نبودیم.
خبرگزاری مهر -گروه دین و آئین- نگار احدپور اقبلاغ: امروز ۲۴ ذی الحجه سالروز مباهله است. جریان مباهله پیامبر (ص) نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پیامبر (ص) است، بلکه بر فضیلت همراهان او «حضرت علی (ع)، فاطمه (س) و حسنین (ع)» در این ماجرا دلالت می کند. شیعیان بر این اساس، معتقدند امام علی (ع) بر مبنای آیه مباهله، به منزله نَفْس و جان پیامبر است. واقعه مباهله در ۲۴ ذی الحجه سال نهم هجری روی داد و آیه ۶۱ سوره آل عمران به آن اشاره دارد.
فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ؛ هرگاه پس از علم و دانشی که (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خویش را دعوت نماییم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خود را دعوت نمائیم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت نماییم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
مباهله، درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ می دهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند. با این وجود مسیحیان نجران، در روز واقعه از این کار خودداری کردند.
به مناسبت سالروز این جریان تاریخی و بررسی و تطبیق روایات مختلف شیعه و سنی در مورد این واقعه با حجت الاسلام محمدمحسن مروجی طبسی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب به گفتگو پرداختیم که در ادامه حاصل آنرا می خوانید:
مروجی در ابتدا اظهار داشت: در سال نهم هجری پیامبر اسلام (ص) هم زمان با مکاتبه با سران حکومت های جهان و مراکز مذهبی، نامه ای به اسقف نجران نوشت و در آن نامه از ساکنان نجران خواست که اسلام را بپذیرند. مسیحیان تصمیم گرفتند که گروهی را به نمایندگی از خود به مدینه بفرستند تا با پیامبر سخن بگویند، هیئت نجران که شامل بیشتر از ده نفر از بزرگان آنان بود به مدینه آمدند. هیئت نمایندگان در مسجد مدینه با پیامبر اسلام گفتگو کردند. بعد از اصرار دو طرف بر حقانیت عقاید خود، تصمیم بر این شد که مساله از طریق مباهله خاتمه یابد، ازاین رو قرار شد که فردای آن روز، همگی خارج از شهر مدینه، برای مباهله آماده شوند. مباهله به معنای این است که من ادعا می کنم، بر حق هستم و اگر غیر از این است خداوند متعال ما را لعن و نفرین خواهد نمود و رحمت خویش را از ما دور می سازد.
مباهله و اثبات حقانیت خاندان (ع)
وی اضافه کرد: اما در روز واقعه، مسیحیان، هنگامی که عزیزترین و نزدیک ترین اشخاص به پیامبر (ص) یعنی امیرالمومنین (ع) که بر مبنای آیه مباهله (آیه ۶۱ سوره مبارکه آل عمران) نفس و جان پیامبر (ص) است، حضرت فاطمه الزهرا (س) و هم حسنین را با صورت های نورانی و معصوم دیدند، به حقانیت حضرت رسول (ص) و دعوت اسلام پی برده و بدون حضور در مباهله، به مساله خاتمه دادند. بدین ترتیب جریان مشهور مباهله که یکی از رخدادهای مهم تاریخ اسلام است، صورت گرفت.
مباهله یک واقعه فرامذهبی است
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن اشاره به این که برخی می خواهند اهمیت این واقعه را تقلیل دهند و برداشتشان از این واقعه فقط فضائل خاندان (ع) است، اظهار داشت: در حالیکه این یک رخداد بزرگ اسلامی است و به هیچ وجه مساله شیعه و سنی نیست که بعضی از فرق یا مذاهب بخواهند آنرا تخریب کنند و عده دیگری آنرا به نفع خودشان مصادره کنند، این یک مساله فرامذهبی است، تمام کفر در مقابل تمام اسلام قد علم کرد که البته تجسم اسلام در این واقعه ۵ تن آل عبا هستند.
وی در ادامه تصریح کرد: نکته مهمی که بعضی از آن غافلند و لازم است به آن تاکید کنم، این است که تمام مسلمین شامل شیعه و سنی باید این واقعه را گرامی بدارند، واقعه مباهله یکی از وقایع متواتر و قطعی است و هیچ یک از مذاهب اسلامی چه شیعه و چه سنی نتوانستند منکر آن شوند، مباهله واقعه ای است که دوست و دشمن بدان اذعان دارند.
در تمامی گونه های نگارشی منابع اهل سنت به واقعه پرداخته اشاره شده است
این کارشناس مذهبی ضمن اشاره به گونه های مختلف نگارشی کتاب ها و منابع اهل سنت اظهار داشت: دسته اول منابع اهل سنّت کتب فضائل نگاری هستند، همینطور کتاب های تفسیری اهل سنت، کتاب های حدیثی، کتاب های تاریخی و کتاب های رجال، همچون این گونه های نگارشی در منابع اهل سنت هستند که به شکلی به واقعه مباهله اشاره کردند.
وی اضافه کرد: بعنوان مثال در کتاب های فضائل نگاری اهل سنت، «احمد بن حنبل» در کتاب «فضائل الصحابه»، «حاکم نیشابوری شافعی» در کتاب «صحابه» و هم کتاب «فضائل فاطمه زهرا (س)» به این واقعه اشاره داشتند، همینطور «ابن مردویه اصفهانی شافعی» در کتاب «مناقب علی بن ابی طالب»، «ابونعیم اصفهانی شافعی» در کتاب «دلایل النبوّه» و هم «بیهقی شافعی» در کتاب «دلایل النبوّه» با این مهم پرداختند.
حجت الاسلام مروجی خاطرنشان کرد: «ابن مغازلی مالکی مذهب» در کتاب «مناقب علی بن ابی طالب» به این مورد اشاره کردند.
وی اظهار داشت: عناوین کتبی که از نظر گذشت، تنها بخشی از کتاب های مناقب و فضائل نگاری خاندان (ع) است در حالیکه بیشتر از ۱۰۰ عنوان کتاب در مورد واقعه مباهله موجود است.
مروجی طبسی تصریح کرد: در خیلی از کتاب های تفسیر اهل سنت هم ذیل آیه ۶۱ سوره آل عمران به این مورد پرداخته شده، همچون «ابن جریر طبری» در کتاب «جامع البیان» معروف به «تفسیر طبری» به این مورد پرداخته، همینطور «ابن ابی حاتم رازی شافعی» در کتاب «تفسیر قرآن»، «ثعلبی شافعی» در کتاب «الکشف و البیان» و» واحدی شافعی در «اسباب النزول» و «بغوی شافعی» در کتاب «زاد المسیر»، و یا «زمخشری» در کتاب «کشاف» نمونه هایی از کتاب های تفسیری هستند که به این مهم پرداختند.
اشاره به واقعه مباهله در کتاب های تفسیری اهل سنت
وی یا اشاره به کتاب های حدیثی اهل سنت گفت، در کتاب های حدیثی اهل سنت هم به این واقعه عظیم پرداخته شده همچون «ترمذی» در کتاب «الجامع الصحیح»، «حاکم نیشابوری» در کتاب «المستدرک»، «یعقوبی» در کتاب «السنن الکبری» و.... همینطور در کتاب های تاریخی همچون یعقوب در کتاب تاریخ هم به این واقعه پرداخته شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب خاطرنشان کرد: همینطور در کتاب های شرح حال نگاری اهل سنت هم همچون کتاب «تاریخ دمشق» از «ابن عساکر دمشقی» و یا کتاب «، تهذیب الاسماء» به این مهم اشاره شده است.
وی اضافه کرد: مواضع اهل سنت در ارتباط با این واقعه، در غالب مواقع تأیید این رخداد بزرگ است، اما برخی متعصبین اهل سنت نه تنها اشاره ای به این مورد نداشتند بلکه، برخی به نفی این اتفاق پرداختند همچون «بخائی» در کتاب «صحیح» و یا «مسلم» در کتاب «صحیح». اما باید توجه داشت که این گروه، در اقلیت هستند و جریان غالب اهل سنت با وجود تمام فرقه ها و مذاهب خود، بر این واقعه اتفاق نظر و تاکید دارند.
پیشنهاد ثبت واقعه مباهله بعنوان دومین واقعه عظیم جهان اسلام
مروجی در ادامه با اراده پیشنهادی در مورد واقعه مباهله خاطرنشان کرد: این واقعه باید در جهان اسلام بعنوان یک واقعه مهم تاریخی ثبت گردد، از سازمان ها و نهادهای دست اندرکار این مورد همچون مجمع جهانی تقریب مذاهب، مجمع جهانی خاندان (ع)، سازمان کنفرانس اسلامی تقاضا می کنم مباهله را بعنوان دومین واقعه عظیم اسلامی بعد از واقعه غدیر خم در جهان اسلام ثبت کنند و گرامی بدارند.
اگر پیام های مباهله و غدیر به درستی دریافت می شد، در جهان اسلام تفرقه و تکفیر وجود نداشت
وی تصریح کرد: این وقایع باید از قالب کتاب و جزوه خارج شده و در ذهن و جان فرزندان و نسل آینده ما ثبت و ضبط شود. مباهله همچون اتفاقاتی است که به حاشیه رانده شده، اگر مباهله و غدیر در جهان اسلام بعنوان یک واقعه فرامذهبی تکریم و به پیام های آن در کنار غدیر پرداخته می شد، امروز شاهد ظهور فرقه های تکفیری همچون داعش، القاعده، طالبان و… نبودیم، گرفتار تفرقه، تشتت و پراکندگی نبودیم.
منبع: نور معرفت
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب