نور معرفت
رییس دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع):

گفت و گو شاه كلید معرفی اسلام و تبیین شریعت اسلام است

گفت و گو شاه كلید معرفی اسلام و تبیین شریعت اسلام است

به گزارش نور معرفت حجت الاسلام جازاری بستر شناسی، دین شناسی و ادیان شناسی را لازمه گتفگوی بین ادیان دانست و اظهار داشت: یکی از معجزات انقلاب تراوش علمی حوزه های علمیه است و می طلبد حوزه ها به بحث دیالوگ ورود کنند.


به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، مرکز گفت و گوی ادیان دانشگاه علوم اسلامی رضوی با همکاری دانشگاه بین المللی خاندان علیهم السلام مبادرت به برگزاری وبینار امام و گفتگو با مبحث «نقش مراکز علوم اسلامی در گفتگوی بین ادیان» کرده است. بر طبق این گزارش، در این جلسه که با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعید جازاری و به دبیری دکتر محسن حیدری برگزار شد به نقش مراکز اسلامی در گفتگوی بین ادیان و همینطور اهمیت گفت و گو بعنوان شاه کلید معرفی اسلام و تبیین شریعت اسلام اشاره شد. حجت الاسلام جازاری بحث دیالوگ را یکی از بحث های حساس و کلیدی معرفی نمود و اظهار داشت: تاریخ ظهور ادیان و بحث دیالوگ «گفت و گو» از نظر لغوی از دوران یونان باستان، ایران باستان، و همچنین در صدر اسلام بین خاندان عصمت و طهارت (ع) بین امرا و خلفای عباسی و اموی وجود داشته است و اصل دیالوگ به معنای گفتگو رجال ادیان ماحصل اواخر قرن ۱۹ اوایل قرن ۲۰ است. همینطور در فاصله پس از انقلاب صنعتی که در اروپا شکل گرفت در انگلستان و فرانسه جریان های قدرتمندی ضد کلیسا ورود کرد. رئیس دانشگاه بین المللی خاندان (ع) افزود: پس از انقلاب صنعتی و سقوط کلیسا در اروپا خصوصاً محوریت فرانسه که نتیجه آن ظهور واتیکان شد. ناگهان جریان های اقتصادی، سیاسی و.... ضد کلیسا هجمه کردند و نتیجه آن این بود که مقابله با کلیسا شدت گرفت. نخستین بار در سال ۱۸۶۹ تا ۱۸۷۰ واتیکان آغاز به بازبینی کرد و نتیجه آنرا شورای واتیکانی اول می گویند. در این شورا کاردینال ها و اسقف ها دور هم جمع شدند که اگر کسی مرتد شود چه باید کرد؟ و بحث رابطه بین ایمان و عقل چیست؟ و این گونه نخستین بار تقابل بین ایمان و عقل عنوان شد ازاین رو در قرن ۱۹ در شوراهای مختلف متفکرین ظهور کردند. وی اشاره کرد: چند بحث کلیدی در آن زمان مطرح شد: رابطه عقل و ایمان و دیگری بحث عصمت یابی. و در ادامه این جریانات مراکز اصلی کاتولیک در غرب مورد هجمه و گسترش اعتراضات قرار گرفت، مهاجرت مسلمانان مستعمره به غرب شروع شد و در نهایت شورای واتیکان دوم شکل گرفت و خروجی آن بر ضرورت دیالوگ (گفت و گو) صحه گذاشت. جازاری اضافه کرد: دیالوگ در مسیحیت به نوعی، جریان دفاعی بود اما برای مسلمانان برخلاف مسیحیان فرصت معرفی اسلام بود. حال که رویکرد ما معرفی اسلام و تبیین شریعت اسلام است، باید از مراکز علوم اسلامی شروع نماییم.
وی اضافه کرد: یکی از معجزات انقلاب تراوش علمی حوزه های علمیه است. مرکز علوم اسلامی باید در حوزه گفت و گو ورود کند و بسترهای مناسبی برای فرصت شناسی و صدمه شناسی بوجود آید تا شیرازه دیالوگ آماده شود و نیروهای متخصص به حوزه ادیان تربیت شوند. تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه (ع) در انتها تصریح کرد: ما باید بستر شناسی، دین شناسی و ادیان شناسی را آموزش دهیم و زمینه های مناسب برای گفت و گوی مؤثر را فراهم آوریم.


منبع:

1400/04/05
23:32:37
5.0 / 5
909
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد