نور معرفت
آیت الله تحریری مطرح كرد؛

اثرات منفی خودخواهی بر روابط اجتماعی انسان

اثرات منفی خودخواهی بر روابط اجتماعی انسان

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه انسان همواره در هر حالی باید به دنبال کسب فضائل باشد، اظهار داشت: خودخواهی مانع کسب فضائل و رسیدن به کمال است.



به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، آیت الله محمدباقر تحریری در جلسه هفتگی درس اخلاق که با مبحث «مواعظ اخلاقی امام صادق (ع) به عبدالله بن جندب» در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، گفت: اولیای دین از انسان ها خواسته اند تا در هر حالی به دنبال کسب فضائل باشند و خدای متعال هم زمینه فرا گرفتن فضائل و خوبی ها را در وجود انسان قرار داده همانگونه که زمینه بدی ها و شرور هم به لحاظ زندگانی دنیایی که منشأ آن خودخواهی است در وجود آدمی قرار داده شده است.
تولیت مدرسه علمیه مروی افزود: انسان در بین موجودات یک وسعت روحی دارد که قرار گرفتن در راه خیرات و شرور بر عهده خودش نهاده شده است و کمال واقعی انسان همان است که با اختیار فضائل را کسب کرده و از شرور دوری کند؛ لازمه تحقق این امر آن است که آدمی فضائل و شرور را بشناسد.
وی اضافه کرد: به صورت کلی در شئون متعدد زندگی آنچه را که خداوند متعال و اولیای الهی انسان ها را به انجام آن امر کردند همه خیر است و آن چیزهایی که آدمی را از انجام آن نهی شده در زمره شر قرار می گیرد. خصوصیت بیانات قرآن و سنت آن است که هم وجود انسان را به انسان ها می شناساند تا بهتر خودشان را بشناسند و بتوانند آن جنبه های متعدد و ابعاد وجودی خویش را در جهت بینش های حق یا باطل اعمال و رفتار خیر و شر را درک کنند و هم این که الگوهای خیر و شر را هم معرفی می کنند.
آیت الله تحریری با استناد به معارف قرآن کریم، بیان داشت: به طور عمده آن افراد و گروه هایی که قرآن کریم بعنوان روندگان در راه خیر یا شر معرفی می کند بعنوان مصادیق یا مصادیق تام بوده و تنها منحصر به آن دسته از اخیار و اشراری که معرفی شده نیست. برای مثال زمانی که می فرماید ابراهیم، اسحاق و یعقوب از خوبان برگزیده هستند؛ به این معنا نیست که انسان اگر این خوبان را شناخت و خواست در راه آنان قرار گیرد برگزیدگی کلی را نداشته باشد، به هر حال در این قسمت از فرمایش حضرت این نکات قابل توجه را در روابط متعدد اجتماعی و خانوادگی بیان می فرماید که خوبی و بدی در این رابطه کدام است.
تولیت مدرسه علمیه مروی افزود: حضرت درباره ارتباطات فرمودند انسان به صورت طبیعی باید ارتباطاتی با دیگر افراد برای تعاون و نیازهای مادی و عاطفی خود داشته باشد در صورتیکه برخی اهل برقراری این ارتباطات هستند و علاوه بر این که خود بهره می برند دیگران را هم بهره مند می کنند که به آن صله گفته می شود اما بعضی دیگر در این رابطه حالت خودخواهی دارند و می خواهند دیگران نسبت به آنان خیر داشته باشند اما خودشان مخالف ارتباط برقرار کردن با دیگران هستند که از این رفتار بعنوان قطع یاد می شود.
وی با اعلان اینکه صله رحم مبین سعه روح و قطع آن نشان دهنده تنگی روح است، اظهار داشت: برای کسب کمالات فرمودند نباید انسان توقع داشته باشد طرف مقابل باید حتما نسبت به او خیرخواه باشد تا او هم خیرخواهش شود بلکه تاکید شده همت انسان باید بالا باشد و اگر کسی صله رحم را قطع کند طرف مقابل باتوجه به شرایطی که در جلسات پیش گفته شد نباید این ارتباط را قطع کند.
انسان خودخواه هیچگاه نمی تواند خیرخواه دیگران باشد
آیت الله تحریری با اشاره به این که عالم دنیا نظام تعامل است، گفت: کسی که خیر را از دیگری منع می کند برخلاف مسیر الهی گام بر می دارد که این خودخواهی ها مبین جهل آدمی است. حضرت می فرمایند نیکی کن به کسی که در حق تو بدی می کند؛ به صورت کلی آن دستوراتی که شرع مقدس برای اصلاح انسان ها بیان فرموده در هر قسمتی نیکی شمرده می شود و بهترین راه برای مقابله با سیئات است.
تولیت مدرسه علمیه مروی افزود: عده ای در مقابل سیئه دیگران اهل حسنه هستند این افراد در زمره انسان های پیشرو قرار می گیرند؛ به طور عمده کسانی که در راه شکوفایی عقلانی هستند این گونه عمل می کنند. در سوره مبارکه رعد یکی از نشانه های صاحبان درک های عمیق را چنین بیان می کند آنان در مقابل سیئه به دیگران حسنه را اظهار می کنند و بعد می فرماید عاقبت دار آخرت برای آنان خواهد بود؛ انسان در این دنیا باید در راه خوبی باشد تا آن خوبی ها در عالم دیگر ظهور یابد. دار آخرت برای متقین سراسر خیر است.
وی بیان داشت: تنها پرهیز از گناه و انجام واجبات تقوا نیست، برای مثال گاهی انسان در ارتباطات با دیگران در مقابل بدی ها و ظلم هایی که آنان در حق او روا داشتند اقدامی نمی کند در صورتیکه اگر بگذرد بسیار بهتر خواهد بود.
آیت الله تحریری با تاکید بر این که انسان در راه حق باید محکم و استوار باشد تا در وضعیت متعدد ایمانش متزلزل نشود، اظهار داشت: انسان در زندگانی دنیا باید ساخته شود، برای مثال گاهی دیده می شود برخی از مسؤولان وقتی بر زیردستان وارد می شوند به آنان سلام نمی دهند در صورتیکه چنین نباید باشند و در مقابل می بینیم که زیردستان با توجه به این رفتار به مافوق خود سلام می دهند که این مبین بزرگی آنها و حرکت به سمت کسب کمالات است.
تولیت مدرسه علمیه مروی در آخر اشاره کرد: زندگی دنیا قدم به قدمش آداب دارد که باید رعایت شود. گاهی اوقات فرد اهل نماز شب است اما در روابط اجتماعی برای خود توقعاتی قائل است که نباید چنین باشد بدین سبب نماز شب تاثیرش برای ساخته شدن است نه این که تأثیری در وجود آدمی نداشته باشد. بدین جهت نکته مهم این جلسه آن است که استقامت در انجام خوبی ها و ظهور فضائل یک اصل است و تا زمانی که در وجود انسان ملکه نشده باشد، باید استقامت کرد.

1400/04/05
19:46:32
5.0 / 5
231
تگها: امام , دین , قرآن , مقدس
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد