نور معرفت

اخلاق رضوی آیینه تمام نمایی از صفات اخلاقی پیامبر(ص) در مقام نظر و عمل است

اخلاق رضوی آیینه تمام نمایی از صفات اخلاقی پیامبر(ص) در مقام نظر و عمل است

به گزارش نور معرفت مرادی در جریان برگزاری وبینار دهه کرامت به میزبانی ستاد فهما استان کرمانشاه اظهار داشت: اگر به سیره نظری و عملی امام رضا(ع) بنگریم، آیینه تمام نمای رسول خدا(ص) در مقام نظر و عمل را خواهیم دید.


به گزارش نور معرفت به نقل از ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما)، «سیروس مرادی» روز (یکشنبه ۳۰ خرداد) در جریان برگزاری سلسله وبینارهای دهه کرامت به بیان مباحثی در مورد اخلاق و سیره عملی امام رضا(علیه السلام) پرداخت و اظهار داشت: بحث اخلاق یکی از مهم ترین مباحث و آموزه های قرآنی و روایی ما است.
معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه و مدرس دانشگاه رازی اظهار نمود: در آموزه های دینی ما اخلاق جایگاه ویژه ای دارد به صورتی که در آیات قرآن منشور اخلاق در خیلی از آیات بیان شده و در واقع تعداد زیادی از آیات قرآن کریم به اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی، نحوه رفتار و عملکرد انسان در این حیات دنیوی اشاره دارد.
وی ادامه داد: خداوند متعال در آیات قرآن کریم یکی از مهم ترین خصوصیت های پیامبر اکرم (ص) را اخلاق حسنه و خُلُق عظیم ایشان می داند.
معاون دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه، اظهار داشت: خداوند متعال در سوره قلم می فرماید: ای پیامبر تو دارای خُلُق عظیم هستی(خُلُق به معنای عادت، صفت و سجیه است.)که در واقع آن خصوصیت های مثبت درونی و خصایص نیکویی است که در وجود نبی مکرم اسلام وجود داشت و همین خصوصیت های اخلاقی راز موفقیت ایشان بود.
ایشان در ادامه به بخش دیگر از آیات قرآن کریم اشاره و بیان نمود: اگر پیامبر درشت خو و تندخو و غلیظ القلب بود مردم از اطراف ایشان پراکنده می شدند حال که پیامبر دارای خُلُق عظیم است و فلسفه بعثت هم اتمام مکارم اخلاق است و از طرفی راز موفقیت ایشان را هم نفس مطهر و تربیت یافته پیامبر(ص) می دانند؛ امام رضا(علیه السلام) بعنوان فرزند، رسول خدا و حجت خدا دقیقاً دارای این خُلُق عظیم است.
مرادی افزود: اگر به سیره نظری و عملی این امام همام نگاه کنید می بینید آیینه تمام نمای رسول خدا(ص) هستند و در مقام نظر و عمل؛ اخلاق پیامبر(ص) را برای ما آشکار می کنند.
وی اظهار داشت: امام رضا(ع) در رویارویی با افراد؛ با رفتار کریمانه، خُلُق عظیم و سجایای درونی خود، رفتار و اخلاق اسلامی را در وجود آنان نهادینه می کردند.
استاد الهیات دانشگاه رازی کرمانشاه، در بخش دیگری از سخنانش به بیان بعضی از سفارش های اخلاقی امام رضا(ع) پرداخت و اظهار داشت: ایشان نخستین سفارش برای دست یابی به کمال را در بستن راه نفوذ شیطان بیان می کنند چون شیطان در قرآن کریم بعنوان دشمن آشکار انسان معرفی شده است.
وی با قرائت آیات 60 و 61 سوره یس: أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ وَأَنِ اعْبُدُونِی هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ، خاطرنشان کرد: راه مستقیم و صراط مستقیم برای انسان، فقط عبودیت پروردگار است نه عبودیت هوای نفس و شیطان. آن کسی که معبود خویش را هوای درون و شیطان درون و شیطان برون قرار داده است اساسا از مسیر خارج است و نتیجه این عبودیت، پرستش و سرسپردگی شیطان چیزی جز انحراف در رفتار فردی و اجتماعی نیست.
مرادی، دومین سفارش امام رضا(علیه السلام) را صداقت داشتن در زندگی برشمرد و اظهار داشت: صداقت داشتن به معنای این است که قول، عمل و فعل انسان یکی باشد بگونه ای که صداقت در بیان و گفتار و صداقت در رفتار توام هم باشد.
وی با اشاره به اینکه کسی که صداقت ندارد اهل نجات نیست، اظهار نمود: اگر می خواهید از گرفتاری ها و مشکلات در زندگیتان مشکلات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی رهایی یابید باید صداقت و راستی در گفتار و کردار را در رفتار خود ظهور و تجلی دهید تا بتوانید با آن آرمانی که همانا ظهور صفات لایق انسان، کمال و قرب الهی است، دست پیدا کنید.
معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه، اذعان کرد: سومین سفارش اخلاقی امام رضا(ع) درمورد امانت داری است چون که امانت داری لازمه زندگی سعادتمند است. در قرآن کریم هم در سوره فرقان که از آن بعنوان آئین نامه اخلاقی یاد می شود؛ یکی از خصوصیت های عبادالرحمان این است که امانت و عهد خویش را رعایت می کنند.
وی چهارمین سفارش اخلاقی حضرت رضا(علیه السلام) را پرهیز کردن از جدال و ستیزه گری در زندگی فردی و اجتماعی بیان کرد و اضافه کرد: خیلی از مشکلاتی که امروز بشر با آن مواجه هست به خاطر همین ستیزه گری و جدال است که ناشی از پیروی از شیطان و هوای نفس است.
مرادی، اظهار نمود: وقتی که انسان قلب خویش را خانه شیطان کند به جای این که خانه رحمان باشد؛ درصورتیکه خداوند می فرمایند: « قلب مومن، عرش و جایگاه من است» اگر جایگاه ابلیس شد و هوای درون بر ما مستولی شد، جدال و نزاع به وجود می آید.
وی اظهار داشت: جدال و نزاع در جایی که خدا در قلب انسان باشد، ظهور پیدا نمی کند درصورتیکه امام راحل(رحمة الله علیه) در این رابطه فرمودند: اگر همه انبیا از ۱۲۴ هزار پیامبر در یک شهر جمع شوند هیچ گونه نزاعی نخواهد بود چون که قلب تمام آنها خانه خداوند است.
این استاد حوزه و دانشگاه در انتها با تاکید بر تأسی از اخلاق و سیره این امام همام، اظهار داشت: امیداورم اخلاق رضوی را در زندگی فردی اجتماعی فرهنگی و سیاسی خود نهادینه کرده و در راه نجات و رستگاری قدم برداریم.




منبع:

1400/03/31
22:54:00
5.0 / 5
291
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد