نور معرفت
به زودی منتشر می شود؛

كتاب دو جهان موازی مطالعه ی جامعه شناختی اقتصاد صنایع دستی مدرن

كتاب دو جهان موازی مطالعه ی جامعه شناختی اقتصاد صنایع دستی مدرن

نور معرفت: كتاب دو جهان موازی؛ مطالعه‌ی جامعه شناختی اقتصاد صنایع دستی مدرن نوشته زینب شفیعی بزودی از طرف پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر می شود.


به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، «كتاب دو جهان موازی؛ مطالعه‌ی جامعه شناختی اقتصاد صنایع دستی مدرن» كه به بررسی صنایع نوزا و كوچك خانگی می پردازد، با قائل شدن به معنای جدیدی از صنایع دستی، از «صنایع دستی مدرن» یا «دست سازه های مدرن» بعنوان یك پدیده نوظهور جهان غرب و ایران در قرن بیست و یكم، صحبت می كند كه مانند بیشتر واقعیت های اجتماعی عصر حاضر، بیشتر از اینكه در شهر جریان داشته باشد، در اینترنت جریان دارد. نویسنده در این كتاب با باور به اینكه هم اكنون می توان دو جهان موازی صنایع دستی را كه مشتمل بر جهان صنایع دستی سنتی و جهان صنایع دستی مدرن است، بطور همزمان دید، با تشریح خصوصیات و خاصیت های هردو جهان، اذعان می كند كه ما در مقابل جهان رو به افول صنایع دستی در شهر، با جهان نوظهور صنایع دستی در فضای مجازی مواجه هستیم. این اثر با برشمردن دوره های مختلف توجه به صنایع دستی، به «زمینه های تاریخی» پیدایش صنایع دستی مدرن در ایران می پردازد و از عصر قاجار بعنوان موج اول و از دوره‌ی پهلوی اول و دوم بعنوان موج دوم یاد می كند. موج سوم و چهارم آنرا نیز با تشكیل معاونت صنایع دستی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و ظهور شبكه های مجازی مصادف دانسته است. نویسنده در این كتاب بعد از ذكر زمنیه های تاریخی پیدایش صنایع دستی مدرن، به «بسترهای اجتماعی» آن اشاره می كند و از شش تحول عمده ازجمله فراگیر شدن اخلاق خودانجامی، پدیده‌ی رو به رشد و فزاینده‌ی خوداشتغالی فارغ التحصیلان دانشگاهی (به ویژه زنان)، عصر شبكه های مجازی، استقبال از تولیدات دستی بجای تولیدات صنعتی، سبك زندگی و هویت یابی در دنیای مدرن و اهمیت یافتن زندگی روزمره، بعنوان عوامل بسترساز و زمینه ساز شكل گیری برند در حوزه‌ی صنایع دستی مدرن نام می برد. بطور كلی یافته های این كتاب در دو بخش سازمان یافته است. بخش اول توصیف دقیق، جامع و كامل از فضای برندسازی نوین صنایع دستی در فضای مجازی (فیس بوك، اینستاگرام و تلگرام) و شكل گیری بازار شبكه ای صنایع دستی را شامل می شود و بخش دوم به آشنایی زدایی از سوژه برند و ارائه تعریف جدیدی از برند در پارادایم جامعه شناسی اقتصادی می پردازد كه چهار خاصیت جامعه شناختی ازجمله «برخورداری از خاصیت سبك» را برای آن برمی شمارد. شفیعی در پایان، برندسازی را یك پروسه شبكه ای دانسته كه همه چیز از شبكه ها شروع و به شبكه ها ختم می شود.


منبع:

1398/08/08
15:15:17
5.0 / 5
4812
تگها: فرهنگ , هنر
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد