نور معرفت
آیت الله فاضل لنكرانی:

باید از آزادی سخن بگوییم كه از متن دین بیاید

باید از آزادی سخن بگوییم كه از متن دین بیاید

نور معرفت: قم استاد سطح عالی حوزه فعالیت صورت گرفته برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در موسسه طلوع مهر و به خصوص تدریس و تالیف این اثر وزین را ستود.


آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی دوشنبه شب در آیین رونمایی از کتاب تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که به همت مجمع هماهنگی پیروان رهبری و موسسه آموزش عالی طلوع مهر انجام شد اظهار داشت: شرح این مباحث باید در قم صورت گیرد که تا کنون جای آن خالی بود. متاسفانه فرصت های گرانبها و چه بیانیه های گرانبهایی از امام راحل داشتیم و آنها را از دست دادیم و نتوانستیم آنگونه که باید و شاید آنها را به میدان بیاوریم.
وی ادامه داد: کرسی های آزاد اندیشی که با جلسات گوناگون و همراه با نقد علمی انجام می شود امری است که از ضروریات انقلاب و استمرار انقلاب است که اجرای این طرح جای تبریک فراوان دارد.
فاضل لنکرانی بیان کرد: این کتاب چند گام مهم را در تبیین این بیانیه برداشته است. انقلاب ما یک انقلاب ایدئولوژیک و فکری است. یعنی قبل از آنکه مساله مبارزه با طاغوت را در راس علل انقلاب قرار دهیم، بحث حکومت الله و حکومت صالحان مطرح است. ما مدعی نیستیم که حکومتی که الان داریم مصداق کامل همان وعده است ولی آنرا مقدمه آن وعده می دانیم.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اشاره کرد: خداوند متعال سه محور اساسی را برای صالحان بیان می کنند. انسان های فاسق و هرزه و دنیا طلب حق ندارند بعنوان حاکم قرار گیرند. انسان هایی که ایمان راسخ به خدا دارند و عمل صالح انجام می دهند باید بعنوان حاکمان روی زمین قرار گیرند. دین مورد ارتضای الهی و صالحان را باید در راس بنشانند. همه جوهره انقلاب ما در قرآن است. مبارزه با طاغوت و استکبار و بی عدالتی و فساد، جز اسباب این انقلاب بود ولی محوری که علت العلل این مباحث است، حکومت دین است.
وی اظهار داشت: امام راحل هیچ سخنرانی و نوشتاری و ملاقاتی با هیچ گروهی نداشت الا اینکه از اسلام و حکومت اسلام و از خدا می گفتند. باید از آزادی وعدالت و امنیت و سبک زندگی سخن بگوییم که از متن دین بر می آید.
یادگار مرجع عالی قدر اضافه کرد: کسی منکر بی مدیریتی و اختلاس ها و مشکلات نیست ولی آن مراکز اصلی که به دنبال تخطئه انقلاب هستند و متاسفانه امروز در بعضی از مراکز فکری چه در حوزه و چه در غیر حوزه نیز مطرح می شود آنست که این اندیشه را باطل کنند که دین نمی تواند حکومت کند و شما نیز می بینید که در فضای مجازی صحبت هایی از طرف افرادی که خودرا جزو سیاسیون و روشنفکران می بینند می گویند که دین دارای یک جوهری است که نباید در کانون سیاست قرار گیرد برای اینکه با یک اشتباه و چند مشکل، دین ضربه می خورد.
آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: کسی نمی توانست غیر مقام معظم رهبری این چنین گذشته و حال و آینده نظام را برای نسل فعلی بیان کند. این بیانیه باید برای نسل فعلی و آینده بیان شود. پایه پیاده شدن این بیانیه تحکیم دین است و اگر از دین غفلت نماییم و از اخلاق و معنویت صرف سخن بگوییم و آنرا در پرتوی دین مطرح نکنیم، مشکلات زیادی ایجاد می شود. اگر آزادی با محور دین نباشد چه چیزی می توان چارچوب آنرا مشخص کند؟
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اشاره کرد: در سال 76 که آقای خاتمی نزد والد ما آمد، مباحثی درباب آزادی مطرح نمودند و والد مکرم بیان نمودند که آزادی که می گویید باید با مساله آزادی در قالب دین بیان شود والا آزادی که در غرب وجود دارد، آزادی واقعی نیست.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: کتاب تبیین بیانیه گام دوم از منظرهای مختلف شامل ایدئولوژیک و فقه حکومتی و اندیشه سیاسی و.... به تبیین بیانیه پرداخته است. البته مباحثی در حوزه فقه حکومتی وجود دارد ولی این نگاه برای ما بسیار باارزش و جالب بود که از این دیدگاه این بیانیه مورد نظر قرار گرفته است. مبانی عقلی و تجربی و فطری نیز به خوبی بیان شده است ولی اساس را باید دین و ایدئولوژی قرار دهیم. باید به مردم بگوییم که 1400 سال، دین مظلومانه در یک گوشه انزوا قرار گرفته بود و امام راحل این دین رابه اجتماع آورد و فرمودند که دین و اسلام دارای حکومت است و فرمودند که حقیقت اسلام، حکومت است. امام راحل فرمودند که احکام حج و روزه و نماز، در ذیل حکومت اسلام است. این نظریه که حزبی یک نفر را بعنوان رئیس یک ملت انتخاب نماید مورد قبول ما نیست. عقل هم می گوید که حاکم بر ما باید تفاوت هایی با ما داشته است. یک حاکم باید برتری ها و خاصیت های مهم و بیشتری نسبت به دیگران داشته باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه تبلیغات خارجی جوانان ما را نسبت به دین، زده می کنند و این مشکلاتی که از بی مدیریتی و عوامل خارجی به وجود آمده است را دارند به نام دین می زنند. باید مبنای قرآنی و روایی این بیانیه گام دوم را استخراج کرد. مثلا عدالت دینی و قرآنی چه تفاوتی با عدالتی دارد که از دل آن جریانات فمنیستی خارج می شود.


1400/02/08
22:50:17
5.0 / 5
254
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد