نور معرفت
نامه حجت الاسلام قرائتی به طلاب جوان برای ایام تابستان؛

برای جبران كم مهری به قرآن و تفسیر از ایام تعطیلی استفاده نمائیم

برای جبران كم مهری به قرآن و تفسیر از ایام تعطیلی استفاده نمائیم

نور معرفت: حجت الاسلام قرائتی خطاب به طلاب جوان پیرامون برگزاری و جدی گرفتن جلسات تفسیر قرآن نامه نوشت.


به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی به طلاب جوان برای تابستان ۹۹ نامه ای نوشته و درباره آن گفته است: این نامه چکیده مطالب مهمی است که بدون مقدمه خدمت شما عرضه می شود تا محور کار طلاب جوان در تابستان ۱۳۹۹ قرار گیرد. متن نامه به شرح زیر است؛ متن این نامه بدین شرح است: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَإِلَیٰ رَبِّکَ فَارْغَبْ» (شرح، ۸-۷) طلاب و فضلای جوان، خواهران و برادران! سلام علیکم؛ با حذف مقدمات. قرآن می فرماید: هنگامی که از کاری فارغ شدید، خودتان را به کار دیگری، با جهت گیری به سمت پروردگار مشغول کنید. «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَإِلَیٰ رَبِّکَ فَارْغَبْ» هم چنین سرما و گرما نباید موجب تعطیلی کار شود، حتی اگر جابجایی لازم است، باید این کار بشود. «لإیلافِ قُرَیْشٍ إِیلافِهِمْ رِحْلَهَ الشِّتَاءِ وَالصَّیْفِ» چه بزرگانی، در زندان یا تبعید مشغول نوشتن کتاب بودند. نقل شده است که امام خمینی (رضوان الله علیه) در یک سالی که در ترکیه تبعید بودند، یک دور فشرده فقه را نوشتند. طلاب و فضلای جوان! چندین سال پیش به فکر افتادم قسمتی از تابستان طلاب علوم دینی و فضلای جوان را هنگامی که حوزه تعطیل می باشد، به سمت تفسیر قرآن سوق دهم. این کار زیر نظر مسئولین حوزه انجام گرفت و هزاران طلبه ثبت نام کردند و برای هر پایه ای تفسیر دو جزء قرآن برگزیده شد. پایه های اول تا ششم، از تفاسیر فارسی نمونه یا نور، یا هر دو! و پایه های بالاتر از تفاسیر عربی مجمع البیان و المیزان! این کار حدود سی تا چهل روز، (هر روز یکی دو ساعت) طلاب را به کار علمی و مطالعه کلام خدا و انس با تفسیر قرآن مشغول کرد و در آخر تابستان در مسابقه حضوری شرکت کردند و به افراد زیادی جوایزی اهداء شد. این کار بعد از چند سال اجرا، مدتی تعطیل شد، ولی امسال به نظرم رسید، این کار را دنبال کنم. با تعدادی از مسئولین حوزه ها تماس گرفتم و این کار را پسندیدند. خوب است یادی نماییم از مجری این طرح در سال های قبل، مرحوم حجه الاسلام والمسلمین اکبر دهقان، که در اثر بیماری کرونا به لقاء الله پیوست. (رحمه الله علیه) راستی اگر در روزهای تحصیل نسبت به قرآن و تفسیر کم مهری شده است، چه خوب است که از ایام تعطیلی برای جبران آن استفاده نمائیم. همان گونه که آیت الله العظمی مکارم شیرازی در سال های پیش از انقلاب اسلامی در روزهای تعطیلی با تعدادی از فضلاء یک دور تفسیر نمونه را نوشتند که شاید صد بار تابحال چاپ شده و به چند زبان دنیا ترجمه شده است. قرآن در سوره فاطر می فرماید: «وَمَا یَسْتَوِی الْبَحْرَانِ هَٰذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَٰذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَمِنْ کُلٍّ تَأْکُلُونَ لَحْمًا طَرِیًّا وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْیَهً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَی الْفُلْکَ فِیهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» (فاطر، ۱۲) دو دریا یکسان نیستند: این یکی دریایی است که آبش گوارا و شیرین و نوشیدنش خوشگوار است، و آن یکی شور و تلخ و گلوگیر؛ (امّا) از هر دو گوشت تازه می خورید و وسایل زینتی استخراج کرده می پوشید؛ و کشتیها را در آن می بینی که آنها را می شکافند (و به سمت مقصد پیش می روند) تا از فضل خداوند بهره گیرید، و شاید شکر (نعمت های وی را) بجا آورید! از این آیه استفاده می شود اگر انسان صیاد باشد، از دریای شور یا شیرین می تواند ماهی بگیرد. اگر غواص باشد از هر دو دریا می تواند لؤلؤ و مرجان استخراج کند. اگر انسان ناخدا باشد، در هر دو دریا می تواند کشتی رانی کند. مشکل اصلی در خود انسان هاست، گرچه شرایط هم بی اثر نیست. اگر ما تدبیر و همت، عزم و جزم داشته باشیم، سلامت و یا بلایای طبیعی، تابستان یا زمستان، داشتن امکانات یا نداشتن آن، نقش اصلی را ندارد. بر طبق این سه آیه که در این نامه ذکر شد، طلاب عزیز زیر نظر مدیریت حوزه ثبت نام و سهم مطالعه خودرا از این چهار تفسیر معین کنند و هر کجا که هستند و هر ساعتی که خواستند سرسفره قرآن و تفسیر بنشینند، تا اگر نسبت به قرآن بی مهری شده است، جبران شود. بنده به جهت اینکه سال های قبل در حوزه علمیه قم از این برنامه بهره برده ام و برخی از طلاب به خاطر همین انس با دو جزء قرآن، در مدتی کوتاه مسأله را دنبال و کم کم با تفسیر کل قرآن آشنا شده اند، تصمیم گرفتم با لطف خدا امسال نیز با همکاری مدیران محترم حوزه ها کار را دنبال و برای کمک به تامین جوایز تلاش کنم. از خداوند می خواهم ما را مشمول شکایت پیامبر اکرم صلی الله مقابل وآله در مورد مهجوریت قرآن قرار ندهد و ما را موفق کند که به آیه ی «خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّه» (مریم، ۱۲) عمل نماییم و تفسیر را از درس جنبی و حاشیه ای به درس اصلی تبدیل نماییم و تفسیر قرآن را علم بدانیم و تدبر را واجب بدانیم. برای اینکه اگر تدبر مستحب بود، خداوند به خاطر ترک آن مردم را توبیخ نمی کرد. «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَیٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا» (محمد، ۲۴) این کار باید به شکلی رونق پیدا کند که اگر در منطقه ای ده ها هیأت و جلسه عزاداری در روزهای محرم و صفر هست، به همان تعداد بلکه در همان جلسات برنامه های گوناگون تدبر و تفسیر هم داشته باشیم. اگر توضیح بیش تری خواستید به نامه ی مهمی که بیش از ده صفحه دراین زمینه نوشته شده، با عنوان «فریاد قرآن» به آدرس www.namaz.ir مراجعه کنید. از تمام مدیران حوزه ها و معاونان و مدرسانی که در این راستا در گذشته گامی برداشته اند و امروز گامی برمی دارند، تشکر می کنم. ناگفته پیداست که این کار باید بوسیله حوزه ها انجام گیرد و در انتخاب آن دو جزء در میان خودشان مشورت کنند. «والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته» محسن قرائتی

1399/04/15
17:32:25
5.0 / 5
2456
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد